מהי חובת ההפרשה לפנסיה וממתי היא חלה?
החל משנת 2008 חלה חובה לבטח כל עובד מגיל 21 ועובדת מגיל 20 בביטוח פנסיוני, באמצעות הפרשות שחלקן על חשבון המעסיק וחלקן על חשבון העובד. שיעור ההפרשות התעדכן מדי שנה עד לשנת 2017, ומאז עומד על 6.5% על חשבון המעסיק ו-6% על חשבון העובד.
בנוסף, אם העובד חתום על סעיף 14, חלה על המעסיק חובה להפריש סכום גם לרכיב הפיצויים בשיעור של 8.33%, או בשיעור של 6% כאשר העובד לא חתום על סעיף 14.
כיצד נקבע השכר שממנו מחושבות ההפרשות?
ההפרשות הפנסיוניות מחושבות על בסיס השכר הקובע של העובד, הכולל שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת משפחה, תוספת מחלקתית ותוספת מקצועית. תגמול עבור שעות נוספות אינו נכלל בדרך כלל בחישוב, אלא אם מדובר ברכיב פיקטיבי. קיימת תקרת שכר לחישוב ההפקדות: 13,769 שקל – השכר הממוצע במשק.
ואם לעובד כבר היתה פנסיה לפני תחילת העבודה?
כשיש רצף הפקדות, העובד זכאי להפרשות פנסיוניות רטרואקטיבית לאחר שלושה חודשי עבודה. כלומר, בחודש הרביעי לעבודתו, המעסיק נדרש לבצע הפרשות עבור ארבעה חודשים.
מה המשמעות של אי הפקדה לפנסיה עבור העובד?
חשיבות ההפקדות אינה רק בצבירת החיסכון העתידי, אלא גם בהגנה הביטוחית. קרן הפנסיה מבטחת את העובד במקרה של אובדן כושר עבודה, מצב שבו הוא יהיה זכאי לקצבה.
מעסיקים רבים מנסים לחסוך בעלויות ולא מבצעים הפקדות פנסיוניות על מלוא השכר. למשל, מחלקים את השכר ל"שכר בסיס" בסך 7,000 שקל ו"שעות נוספות" בסך 3,000 שקל, כאשר העובד לא עבד שעות נוספות בפועל. במקרה של אובדן כושר עבודה, תאונה או מחלה, הקצבה לה יהיה זכאי העובד עלולה להיפגע באופן משמעותי, בפרט כשאינו יכול עוד לעבוד.
הכותבת היא עו"ד ענבל תמם, המתמחה בדיני עבודה וזכויות עובדים. עו"ד תמם בקיאה בחוק ובפסיקה, וצברה ניסיון רב בטיפול בתיקים מורכבים, תוך מתן ייעוץ משפטי מעמיק.
עו"ד ענבל תמם
טלפון: 050-2551800
לפנייה במייל >>
בשיתוף עו"ד ענבל תמם






