תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

תור הזהב של הטלוויזיה עומד להסתיים – כי אתם לא צופים בה מספיק

לכתבה
מתוך "מד מן"

רשתות הטלוויזיה בארה"ב מחפשות את סדרת הלהיט הבאה ומציפות את הצופים בתוכן איכותי, אך יקר מאוד להפקה. בגלל שלצופים אין מספיק זמן לצפות בכל הסדרות החדשות שעולות – ההפקה שלהן מסבה הפסדים לרשתות

2תגובות

תעשיית הבידור תשיק השנה יותר מ-400 תוכניות טלוויזיה מקוריות ותשפוך מאות מיליוני דולרים על טאלנטים מפורסמים ולוקיישנים אקזוטיים בתקווה למצוא את ה"מד מן" או "משחקי הכס" הבאות.

גל תוכניות הטלוויזיה האיכותיות הוליד את הביטוי "תור הזהב של הטלוויזיה" שנטבע על ידי מבקרים. אבל כפי שצופים רבים יודעים, אי אפשר לעקוב אחרי כל התוכניות האלה. אתם תצטרכו לצפות בטלוויזיה 24 שעות ביממה במשך שמונה חודשים לפחות כדי לצפות בכל סדרה מתוסרטת שעלתה לאוויר בשנה שעברה, כך עולה לפחות מחישוב של בלומברג. בכירים בתעשייה אומרים שבמצב שבו יותר מדי תוכניות טלוויזיה נלחמות על פחות מדי צופים, רוב התוכניות המקוריות שמופקות מפסידות כסף וסביר להניח שרוב התוכניות המשודרות כיום, ייעלמו בשנה הבאה.

Helen Sloan / HBO / yes

"השוק מוצף ביותר מדי אנשים שרודפים אחרי הפרס", אמר ג'ף ווצ'טל, נשיא חטיבת הכבלים של NBC יוניברסל. "מה שהיה בעבר תור הזהב של הטלוויזיה נהפך במשך הזמן לבהלה לזהב".

עמוד הפייסבוק הרשמי של הסדרה

בכירים בתעשייה טוענים כי על רקע העלייה במחירי ההפקה וביטול תדיר של תוכניות טלוויזיה, הרבה ערוצי נישה ייעלמו והרשתות בעלות התוכניות הפופולריות ביותר יבלעו את היריבות שלהן שלא יצליחו לייצר מספיק להיטים.

בשנה שעברה עלו לשידור 352 תוכניות מתוסרטות שמתוכן 199 עלו בערוצי בסיס בכבלים כמו AMC או בערוצים בתשלום כמו HBO – פי שבעה לעומת 2000. 129 סדרות עלו ברשתות כלליות כמו CBS ו-NBC. 24 סדרות עלו בשירותי סטרימינג כמו נטפליקס או אמזון פריים.

אי־פי

אפילו ערוץ E, שידוע בעיקר בגלל תוכנית הריאליטי שעוקבת אחרי משפחת קרדשיאן, העלה סדרה שנקראת “The Royals" ובה מככבת אליזבת הארלי שמגלמת את מלכת אנגליה. הרשתות הכלליות הציגו מבול של תוכניות חדשות בניסיון למשוך מפרסמים. בין היתר, NBC הציגה את "Blindspot", שעוסקת באישה מקועקעת שמתעוררת עירומה בכיכר טיימס ללא זיכרון.

אבל למרות ההשקעה הרבה בתוכניות, מספר הצופים בתוכניות בשידור ראשון או ב-VOD  בתוך שלושה ימים מהשידור הראשון בקרב קבוצת הגיל הנחשקת של בני 18-49 צנח בעונת השידורים הזו ב-11% בהשוואה לעונה המקבילה בשנה שעברה, כך עולה מנתוני חברת המחקר מופט-נתנזון. יש לזה סיבה אחת: הצופים נוטשים את הצפיי הכבלים היקרים בשביל אלטרנטיבות מקוונות זולות יותר כמו נטפליקס או הולו.

בכיר באחת מרשתות הכבלים אומר כי יצירת שעה של סדרה מתוסרטת עולה 3 מיליון דולר, כשרשתות הכבלים נושאות ב-70% מהעלויות. הן מחזירות לעצמן את ההוצאות בשתי דרכים עיקריות: מכירת פרסומות ומכירת זכויות שידור של הערוץ לספקיות כבלים כמו קומקאסט או דיירקטי.וי.

כדי להחזיר את ההוצאה ששולמה לאולפנים, כל סדרה צריכה לזכות בממוצע ל-3 מיליון צופים בני 18-49 בתוך שלושה ימים מהשידור, אמר הבכיר. מתוך 199 סדרות מקוריות שעלו בשנה שעברה, רק שש הצליחו להגיע לממוצע צופים דומה בתוך שבעה ימים. בין הסדרות האלה ניתן למנות את "המתים המהלכים" של AMC ו"ילדי האנרכיה".

מה שהופך את הדברים לגרועים יותר הוא צפיית בינג' (צפייה ברצף) שבה צופים בסדרות שבועות או חודשים אחרי שהתוכנית שודרה במקור. המפרסמים לא משלמים על צפייה כזו, מה שמקטין את ההכנסות של רשתות הכבלים ואת הכסף הפנוי שלהן להשקעה בתוכן מקורי נוסף.

רשתות הכבלים יכולות לאושש את ההכנסות שלהן באמצעות העלאת העמלה שהן גובות מספקיות תקשורת. אבל בשביל זה הן צריכות להיטים חזקים ויציבים. רשתות הכבלים יכולות גם למנף סדרות שהופקו בערוץ באמצעות מכירת זכויות לשידורים חוזרים, מכירת זכויות בינלאומיות או מכירת הזכויות לשידור הסדרה לנטפליקס או לאמזון.

רשתות הכבלים ממשיכות להפיק חלק גדול מהסדרות גם אם הן לא מגיעות לממוצע של 3 מיליון צופים בתקווה שהצופים יגלו את הסדרות בשלב מאוחר יותר באמצעות נטפליקס. לעתים הרשתות מחדשות סדרות עם שיעורי צפייה נמוכים, בגלל שהן חוששות מתגובות הקהל שהתחבר לדמויות.

אבל נראה שתעשייה יש סדקים. ב-2000 בוטלו 10% מהסדרות. כיום, יותר ממחצית מהסדרות לא מחודשות לעונה נוספת, טוען ליאם בולוק, יועץ אסטרטגיה טלוויזיונית בחברת REDEF.

AMC, שמפיקה את סדרת הכבלים הפופולרית ביותר, "המתים המהלכים", ביטלה ב-2013 את דרמת המשטרה "Low Winter Sun" אחרי עונה אחת בלבד. הסדרה "Mob City", שנכתבה ובוימה על ידי יוצר "המתים המהלכים", פרנק דרבונט, לא חודשה לעונה שלישית. באחרונה ביטלה רשת FX את הסדרה "Legit" אחרי שתי עונות.

"תוכן מקורי מעולם לא היה חשוב כל כך לרשתות הטלוויזיה בכבלים, אבל התוכן גם יקר יותר ומועד יותר לכשלונות לעומת כל תקופה אחרת בהיסטוריה של הטלוויזיה", אומר בולוק.

כולם רוצים לשכפל את ההצלחה של "מד מן" שהופקה ברשת AMC ובאחרונה הסתיימה הסדרה אחרי שבע עונות. לפני עשור היתה AMC רשת כבלים קטנה ששידרה בעיקר סרטים ישנים בשחור ובלבן. מאז ש"מד מן" עלתה לאוויר ב-2007, הגדילה AMC את התשלומים שהיא גובה מספקיות הכבלים והלוויין ביותר מ-75% והגדילה את ההכנסות שלה מפרסום בכמעט 200%, כך טוען אנליסט בתחום שביקש להישאר בעילום שם.

רויטרס

השחקנים הראשיים ב"מד מן" לא היו מוכרים כל כך עם השקת הסדרה. כיום מחפשות חברות ההפקה להחתים במאים ידועים כמו וודי אלן ומרטין סקורסזה ושחקנים מוכרים כמו רובין רייט ווילייאם. גם לוקיישנים יקרים לצילומים נהפכו לנפוצים. כתוצאה מכך, עלויות ההפקה מזנקות ולעתים מגיעות אפילו ל-10 מיליון דולר לפרק.

האירוניה היא שאחרי כמה שנים שבהן הצופים התלוננו שאין מה לראות בטלוויזיה, הצופים אומרים עכשיו שהם המומים מההיצע. "אנשים אומרים עכשיו: 'יש כיום יותר חומר טוב בטלוויזיה, אבל אין זמן לצפות בו'", אומר דיוויד פולטראק שעורך מחקרי טלוויזיה עבור CBS מאז שנות ה-80.

הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו: עשרת הסיפורים החמים של היום ישירות למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות