אמינם נלחם להגדלת התמלוגים מהאינטרנט - גלובל - TheMarker
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

אמינם נלחם להגדלת התמלוגים מהאינטרנט

פסיקת בית משפט לטובת האמן עשויה להגדיל את רווחיהם של מוסיקאים ותיקים

תגובות

עולם המוסיקה עוקב בדריכות אחר תביעה שנעה במעלה ערכאות המשפט האמריקאי, ונוגעת לשאלה: כמה אמור אמן להרוויח ממכירת שיריו באינטרנט? האמן העומד במרכז התביעה הוא אמינם, אך כמה מהמרוויחים הגדולים מתוצאות פסיקה זו עשויים להיות אלפי אמנים מבוגרים יותר שלא השיקו אלבום חדש כבר עשרות שנים.

לפני 4 שנים, המפיקים שגילו את אמינם הגישו תביעה נגד חברת התקליטים שלו, יוניברסל מיוזיק, בנוגע לחישוב התמלוגים בגין מוסיקה דיגיטלית. השאלה העומדת במרכז התביעה, היא אם יש להתייחס לשיר הנמכר באינטרנט כרישיון או כמכירה. ההבדל משמעותי, כיוון שכמו מרבית האמנים, החוזה של אמינם מגדיר כי הוא מקבל 50% מהתמלוגים על מכירת רישיון, אך רק 12% מהתמלוגים על מכירה.

אי–פי

"כרגע זה שווה 17-20 מיליון דולר, אך בעוד 5-10 שנים, זה עשוי כבר להגיע לסכום של 40-50 מיליון דולר", אמר ג'ואל מרטין, מנהל FBT פרודקשנס בדטרויט, שהיה הראשון שהחתים את אמינם וממשיך לקבל תמלוגים על המוסיקה שלו. אמינם, ששמו האמיתי הוא מרשל מאת'רס, אינו צד בתביעה, אך צפוי להרוויח ממנה מיליוני דולרים.

נראה היה שהתביעה הגיעה לסיומה בשבוע שעבר, כאשר בית המשפט העליון בארה"ב סירב לשמוע ערעור בנושא. סירוב בית המשפט העליון מותיר בעינה החלטת ערכאה נמוכה יותר, לפיה יש להתייחס למכירות מוסיקה מקוונות כרישיון.

להערכת מומחים, מרבית האמנים הצעירים לא יהיו מושפעים מההחלטה, כיוון שמאז תחילת שנות ה-2000 חברות התקליטים כבר הגדירו מכירות דיגיטליות במפורש בחוזים. החוזה הראשון של אמינם נחתם ב-1995. אך חוזיהם של אמנים ותיקים יותר לא כללו סעיפים הנוגעים למוסיקה דיגיטלית, וצפויים להרוויח מההחלטה.

לטענת התביעה, הסדרי חברות התקליטים עם חברות השיווק הדיגיטלי דומות יותר לרישיון מאשר למכירת אלבום, כיוון שחברות התקליטים מספקות הקלטת מאסטר אחת, אותה משכפלים המשווקים עם כל מכירה. "בניגוד למכירות פיסיות, בהן חברות התקליטים מייצרות כל דיסק ונדרשות לעלויות משמעותיות, כאשר הן מעניקות רישיון לאייטיונס, הן בסך הכל מעבירות עותק אחד", אמר ריצ'רד בוש, פרקליט FBT. "רק הוגן שהאמן יקבל 50% מהתמלוגים".

מוסיקה ישנה מהווה חלק משמעותי מהמכירות. בשנה שעברה, נמכרו 648.5 מיליון שירים בני יותר משנה וחצי בארה"ב, לעומת 523 מיליון הורדות של שירים חדשים, לפי חברת המידרוג נילסן. "חברות התקליטים מרוויחות מיליוני דולרים בשנה ממכירות הקטלוג, מבלי לשלם סנט אחד לקידום מכירות", אומר פרד וילהלמס, פרקליט המתמחה באיסוף תמלוגים למוסיקאים. להערכתו, הפסיקה לגבי אמינם עשויה להיות רלוונטית לאלפי אמנים. לטענת יוניברסל, החוזה של אמינם ייחודי בניסוחו, ולהחלטה לא צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#