האסלאם אינו מקור הבעיות הכלכליות של העולם הערבי - גלובל - TheMarker
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

האסלאם אינו מקור הבעיות הכלכליות של העולם הערבי

מחקר חדש, הבוחן את הסיבות לנחשלות במזרח התיכון, קובע כי בניגוד לדעה הרווחת האשם אינו בקולוניאליזם או בדת המוסלמית אלא בגורמים שכבר אינם רלוונטיים כיום. הקרקע מוכנה לרנסאנס ערבי

תגובות

>> קהיר. מבקר נבון מהחלל החיצון שהיה נוחת בכדור הארץ לפני 1,000 שנה היה עשוי להניח שיבשת אמריקה תיכבש לא על ידי האירופאים הפרימיטיביים, אלא על ידי התרבות הערבית המפותחת יותר - וכתוצאה מכך היה מצפה שהאמריקאים יהיו כולם דוברי ערבית כיום.

אך בסביבות שנת 1200 יצא המזרח התיכון לפגרה ארוכה: הוא קפא על שמריו מבחינה כלכלית, וכיום מאופיין ברמות גבוהות של אנאלפביתיות ואוטוקרטיה. בשעה שהאזור עולה בלהבות בתביעת ההמונים לדמוקרטיה, עולה שאלה בסיסית: למה זה לקח זמן כה רב? ושאלה נוספת, לא תקינה פוליטית: הייתכן שהסיבה לנחשלות המזרח התיכון היא האסלאם?

הסוציולוג מקס ובר ואנשי רוח אחרים טענו כי האסלאם הוא בסיס רעוע לקפיטליזם, וכמה הצביעו בייחוד על האיסור המוסלמי על גביית ריבית על הלוואות. אך זה לא נשמע נכון. מומחים אחרים מציינים כי בהיבטים מסוימים, האסלאם תומך יותר בעסקים מדתות גדולות אחרות. הנביא מוחמד היה סוחר מצליח, ויחסו לעשירים היה חיובי מזה של ישו; והמזרח התיכון שימש צומת מרכזי למסחר ולתרבות עד המאה ה-12. אם האסלאם מפריע לעסקים כיום, מדוע בעבר המצב היה שונה?

באשר לעוינות כלפי ריבית על הלוואות, עקרונות דומים ניתן למצוא בכתבי היהדות והנצרות. יתרה מכן, הקוראן אינו אוסר על ריבית, אלא על "ריבא", צורה קיצונית של הלוואה בריבית קצוצה שעלולה להוביל לשעבוד בעקבות אי יכולת להחזיר חוב. עד המאה ה-18 המוסלמים היו מלווים כסף במזרח התיכון לא פחות מהנוצרים או היהודים, וכיום תשלום ריבית הוא דבר שבשגרה גם במדינות המוסלמיות השמרניות ביותר.

ערבים רבים מחזיקים בתיאוריה חלופית לגבי הסיבה לנחשלות האזור: הקולוניאליזם המערבי. גם השקפה זאת לוקה בחסר ושגויה מבחינת הרצף שלה. "על כל הפגמים שלה, התקופה הקולוניאלית במזרח התיכון הביאה לשינויים מהותיים, ולא לסטגנציה; לעלייה ברמת האוריינות והחינוך; להעשרה חסרת תקדים ולא לאומללות", כותב טימור קוראן, היסטוריון כלכלי מאוניברסיטת דיוק, בספר חדש ומקיף, "The Long Divergence: How Islamic Law Held Back the Middle East" ("ההתפצלות הגדולה: כיצד חוקי האסלאם עיכבו את התפתחות המזרח התיכון").

ספרו של פרופ' קוראן מציע את התשובה הטובה ביותר לשאלה מדוע המזרח התיכון פיגר מאחור. לאחר שעשה לילות כימים בנבירה ברישומים עסקיים עתיקים, קוראן טוען כי מה שעיכב את המזרח התיכון לא היה האסלאם, או הקולוניאליזם, אלא חוקים משניים באסלאם, שכבר אינם רלוונטיים כיום.

זהו טיעון מורכב שטור בעיתון אינו עושה עמו צדק - אך, לדוגמה, אחד החוקים החשובים היה חוק הירושה. במערכות החוק המערביות הועברו לרוב כל הנכסים לבן המבוגר ביותר, מה שתרם לשימור הנכסים. לעומת זאת, החוק האסלאמי קבע חלוקה הוגנת בהרבה של נכסים (כולל ירושה לבנות המשפחה), אך הדבר הוביל לבעלות מבוזרת יותר על נכסים. אחת ההשלכות של הדבר היתה הקושי לתמוך בהשקעות גדולות כדי ליצור מהפכה תעשייתית.

קוראן מתמקד גם בשותפויות האסלאמיות המשמשות לעשיית עסקים. לפי חוקי האסלאם, שותפויות מתפרקות במקרה שאחד השותפים מת, ולכן השותפויות כללו בדרך כלל רק שותפים מעטים - מה שהקשה את התחרות מול התאגידים התעשייתיים והפיננסיים האירופיים, שנתמכו באלפי בעלי מניות.

הקמתה של מערכת בנקאות באירופה גרמה לריבית ארוכת הטווח בבריטניה לרדת בשני שלישים, מה שהוביל למהפכה התעשייתית. ירידה דומה נרשמה בעולם הערבי רק בתקופת הקולוניאליזם.

מחסומים מסורתיים אלה כבר אינם מהווים בעיה במאה ה-21. במדינות המוסלמיות יש כיום בנקים, תאגידים, שוקי מניות ואיגרות חוב, וחוקי הירושה כבר אינם מהווים מכשול לצבירת הון. לפיכך, אם הניתוח של קוראן נכון, לאזור צפוי עתיד מזהיר - והפריחה של טורקיה בשנים האחרונות ממחישה את הפוטנציאל לרנסנס גם במדינות ערביות.

אך נותר אתגר פסיכולוגי. ערבים רבים מאשימים את הזרים בנחשלותם, ובתגובה מתנערים מהקידמה ומהעולם החיצוני. חבל מאוד שתרבות שבעבר שימשה כר פורה למדעים ולתרבות (והעניקה לנו מושגים כמו אלגברה) מפגרת כעת מבחינה חינוכית, בייחוד בעבור נערות.

המשבר בעולם הערבי הוא הזדמנות להתחלה חדשה. אני מקווה שנוכל לנהל דיון מעמיק ורציני על כל הדברים שהשתבשו - כנקודת פתיחה לעתיד חדש ואופטימי יותר.

האחים המוסלמים נוהגים להשתמש בסיסמה "האסלאם הוא הפתרון". בעיני המערב, התחושה היא כי לאור מצבו העגום של המזרח התיכון, "האסלאם הוא הבעיה". ממחקרו של קוראן עולה, לפחות לגבי העתיד, כי השקפה נכונה יותר היא שהאסלאם אינו הבעיה ואינו הפתרון, אלא פשוט דת - מה שאומר שהקיפאון הסתיים, שאין יותר תירוצים, ושהגיע הזמן לשוב ולהתקדם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#