למרות השערוריות, נטפליקס מככבת בחלומותיהם הוורודים של המשקיעים - בעולם - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

למרות השערוריות, נטפליקס מככבת בחלומותיהם הוורודים של המשקיעים

החברה, שהוקמה בשנות ה-90, הצליחה לשנות את המודל העסקי שלה בהצלחה מסחררת, והמניה שלה זינקה בעשר השנים האחרונות ב-6,800% ■ ואולם ההשקעה העצומה בתוכן תחייב אותה לגייס בשנים הקרובות עוד ועוד חוב - ויש לה סיבות טובות בהחלט לחשוש מהמתחרות

תגובות
סצנה מתוך הסדרה "דברים מוזרים"
Jackson Davis/אי־פי

"היה לנו רבעון רביעי יפהפה", כך נפתח המכתב של תאגיד אמריקאי אחד שנשלח השבוע לבעלי המניות שלו. קשה לחשוב על משהו משמח יותר לבעלי מניות בתחילתה של שנת כספים חדשה. מניית החברה שלהם עלתה ב–6,800% תוך עשור, והשלימה בשנה האחרונה עלייה של 76%. עבור חברה שהרווח השנתי הנקי שלה הוא 518 מיליון דולר, שווי שוק נוכחי של יותר מ–100 מיליארד דולר מעיד על תקוות עצומות להצלחתה. החברה היא נטפליקס— מהמדוברות ביותר בין חברות הטכנולוגיה, אף שמחזור המכירות השנתי שלה הוא 11.6 מיליארד דולר.

מה סוד ההצלחה של נטפליקס, ומהם הסיכונים הרבים שמשחרים לפתחה? הרבה לפני שנטפליקס היתה ענקית סטרימינג או ענקית תוכן, היא היתה חברת לוגיסטיקה, ששלחה לבתי המנויים שלה סרטי DVD במעטפות ממותגות בצבע אדום. "שובר הקופות הבא יגיע במעטפה אדומה", הכריזה הכותרת בכתבה של "ניו יורק טיימס" על נטפליקס, שפורסמה ב–2006. נטפליקס נבנתה על שוק של אנשים שהתעצלו ללכת לסניף הקרוב של בלוקבסטר. לפני עשור בדיוק נסחרה החברה המתחילה והמבטיחה ב–1.8 מיליארד דולר. אין מניה בארה"ב שעלתה מהר וחזק יותר ממנה בתקופה הזאת.

לנטפליקס היו אז זכויות להשכיר 60 אלף סרטים, וחמישה מיליון מנויים סך הכל. כבר אז, חששו אנליסטים רבים כי החברה מועדת לכישלון — היא תירכש, תתמוטט או שלא תעמוד בתחרות לנוכח חידושים טכנולוגיים. "בעת שבה חברות הכבלים והטלפון מחברות לכבלי תקשורת מהירים, נטפליקס נדמית לקטלוג מיושן ששרד במאה ה–21. העתיד של צפייה בסרטים בבית טמון ב–iTunes, לא בנטפליקס", נכתב באותה כתבה של ה"ניו יורק טיימס" ב–2006.

השבוע פירסמה נטפליקס את דו"חותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2017, ושמה נזכר בנשימה אחת עם חברות כמו פייסבוק, גוגל ואמזון — בהקשר של הצלחה דיגיטלית וחדשנות. ב–2007 החברה התחילה לאפשר ללקוחות להזמין סרטים בסטרימינג, ובכך התחיל תהליך ההתרחקות מעסקי הליבה שלה והבנייה של מודל עסקי חלופי. אבן הדרך המשמעותית ביותר היתה השקת העונה הראשונה של הדרמה הפוליטית "בית הקלפים" בפברואר 2013. לנטפליקס היו אז כ–33 מיליון מנויים, והיא השקיעה בהפקת הסדרה סכום של 100 מיליון דולר. היה זה הימור רציני, ורבים תהו אם המעבר לייצור תוכן נכון עבורה.

ההכנסות השנתיות של נטפליקס

ברבעון האחרון צמחו הכנסות החברה מסטרימינג ב–33% ל–3.29 מיליארד דולר, והרווח הנקי זינק ב–177% ל–186 מיליון דולר. העלאת מחיר השירות במהלך השנה האחרונה בחלק מהשווקים של נטפליקס לא פגעה בצמיחה של מספר המנויים — וזה אולי הנתון המשמעותי ביותר בדו"חות. כמעט 2 מיליון מנויים נוספו בארה"ב ועוד 6.4 מיליון ברחבי העולם.

בשנה החולפת כולה, ההכנסות מסטרימינג צמחו ב–36% ל–11 מיליארד דולר, ולשירות נוספו 24 מיליון מנויים חדשים, לעומת 19 מיליון מנויים חדשים ב–2016. בסך הכל רשומים בנטפליקס 117.6 מיליון מנויים.

התוצאות היפות הצליחו לרכך את מחיר המהלומה שחטפה נטפליקס עם הפרסומים כי השחקן קווין ספייסי מואשם בהטרדה מינית סדרתית של עמיתיו לעבודה. דו"חות הרבעון הרביעי חשפו כי החברה הפרישה 39 מיליון דולר — כלומר, מחקה את הסכום מההכנסות המשוערות — לאחר שנאלצה לגנוז סרט עלילתי על הסופר גור וידאל שבו כיכב ספייסי, וכבר היה בשלבי פוסט פרודקשן. החברה, שמצלמת בימים אלה את העונה השישית והאחרונה של "בית הקלפים", נאלצה לעצור את הצילומים, ובהמשך חידשה אותם — והפעם בכיכובה של רובין רייט, וללא ספייסי.

Robert Viglasky/אי־פי

רצתה להימכר לבלוקבסטר, וסורבה

נטפליקס הוקמה ב–1997 על ידי סקוט ואלי, מארק רנדולף וריד הייסטינגס — מנכ"ל החברה עד היום. שנתיים לאחר מכן היא גייסה 30 מיליון דולר מקרנות הון סיכון, ובשנת 2000 הציעה לענקית השכרת הסרטים בלוקבסטר לרכוש אותה תמורת 50 מיליון דולר. בלוקבסטר סירבה.

ב–2006 טען מנכ"ל בלוקבסטר כי נטפליקס לעולם לא תהיה יותר מעסק נישה. בספטמבר 2000 נסחרה המניה במחיר של 27 דולר — 12 דולר פחות מהשיא שרשמה ב–2004. ואולם כיום מניית נטפליקס נסחרת בכ–250 דולר; בלוקבסטר, מנגד, פשטה את הרגל כבר ב–2013, ונשארה מותג של שנות ה–90, שלא שרד בכבוד את המעבר לכלכלה דיגיטלית.

כבר בתחילת דרכה היתה נטפליקס חברה חדשנית. היא איפשרה ללקוחותיה לדרג את הסרטים שבהם צפו, ובאמצעות אלגוריתם המליצה להם על סרטים אחרים שמהם ייהנו — רעיון מוכר בימינו, וחדשני למדי בזמנו. ב–2007 היא אף הציעה פרס של מיליון דולר למתכנת שיצליח לפתח אלגוריתם מוצלח משלה, וינבא את הדירוג שיעניקו לקוחות החברה לסרטים בצורה מדויקת יותר ב–10% לפחות.

מאז, תוכן מקורי הוא גולת הכותרת של נטפליקס, ומה שמעניק לה את היתרון התחרותי. תוכן שנכנס תחת הקטגוריה "נטפליקס אוריג'ינל" באתר החברה הוא כזה שמופק או מופץ באופן בלעדי על ידה. נטפליקס מממנת את התוכניות המקוריות שלה באופן שונה מרוב רשתות הטלוויזיה: היא מספקת את הכסף מראש ונוהגת להזמין שתי עונות כבר מההתחלה.

תזרים המזומנים של נטפליקס,
במיליארדי דולרים

המוקש טמון ברישום החשבונאי של החברה

לעתים נראה כי נטפליקס יורה לכל הכיוונים בתחום התוכן ורוכשת מכל הבא ליד, אך למעשה כל סדרה שהופכת ללהיט ענק — כמו "כתום הוא השחור החדש" או "דברים מוזרים" — עוזרת לה לייצב את מעמדה כמובילה בתחום ולפרוץ לשווקים חדשים.

"העתיד שלנו נעוץ במידה רבה בתוכן בלעדי, שתורם להתרגשות סביב נטפליקס ויוצר שביעות רצון בקרב המנויים, שלהם טעם מגוון", כתבה החברה למשקיעים בדו"חות הרבעון השלישי של 2017. "ההשקעה שלנו בתוכן מקורי של נטפליקס תמשיך לגדול". ואכן, תקציב התוכן של נטפליקס ממשיך לגדול. החברה צפויה להוציא השנה 7–8 מיליארד דולר על תוכן, לעומת 6 מיליארד דולר בשנה שעברה. המחויבויות שלה בתחום התוכן (הכוללות גם את השנים הבאות) הגיעו בדצמבר לסכום שיא של 17.7 מיליארד דולר.

אין ספק כי ייצור תוכן מקורי הוא צורך הישרדותי כיום עבור נטפליקס, אך הוא דורש השקעה אדירה של מזומן — שההחזר עליה כולל אי־ודאות גדולה: חלק מההשקעה תוכיח את עצמה, ואילו סדרות אחרות ייכשלו.

ניתוח שערך המשקיע דורון צור הראה כי לנטפליקס יש מוקש שטמון ברישום החשבונאי שלה: ההוצאות התופחות והולכות על תוכן מסווגות בדו"חות כנכס השקעה, ולא כהוצאה שוטפת. מספיק שינוי קטן בחישוב החשבונאי כדי לכווץ פלאים את רווחי החברה. ב–2017 הסתכם תזרים המזומנים השלילי של נטפליקס ב–2 מיליארד דולר — אפילו יותר מב–2016.

בלומברג

המשקיעים נוטים להתעלם מהתחזיות להמשך תזרים שלילי, ונטפליקס מממנת את ההשקעות בתוכן מגיוס חוב. הנהלת החברה אומרת במפורש כי תזרימי המזומן השליליים הצפויים, שעליהם כבר התחייבה בחוזים להפקות חדשות, יחייבו אותה לגייס עוד ועוד חוב.

הכסף העצום ששופכת החברה יוצר סוג של תעלת מגן בפני התחרות הקשה בעולם התוכן. לפי הערכות, לנטפליקס יש יותר מנויים מכפי שיש לאמזון והולו — שירותי הסטרימינג המתחרים (שאינם מספקים נתונים) גם יחד. ההשקעה הזאת מבטיחה שרק חברות עם כיסים עמוקים יוכלו להתחרות בה.

התחרות גוברת, וסכומים אדירים נשפכים על הפקת תוכן. בסוף 2017 הכריזה אמזון כי תשקיע מיליארד דולר בהפקת סדרה המבוססת על "שר הטבעות" — סכום שיא להפקת סדרת טלוויזיה.

התחרות על שוק הסטרימינג אינה כוללת רק את HBO, הולו ואמזון. מתחרה אימתנית נוספת היא דיסני — חברת הבידור המצליחה בעולם, שנסחרת רק ב–66% יותר מנטפליקס, אף שהכנסותיה גדולות פי חמישה. באוגוסט הודיעה החברה כי תשיק בשנתיים הקרובות שני שירותי סטרימינג. אחד מהם ייבנה סביב ערוץ הספורט שלה, ESPN, והשני יכלול את סרטי דיסני ופיקסאר.

התחרות העזה הזאת היא יציר כפיה של נטפליקס, ששינתה את מודל הצפייה בטלוויזיה סביב העולם, ובניגוד לציפיות לאורך השנים, לא נמכרה לאף גוף מדיה מרכזי. המהפכה הצליחה — השאלה היא אם נטפליקס תשרוד בתנאים האלה לאורך שנים. כך או כך, המשקיעים והצופים יכולים להישען אחורה וליהנות מהמצב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#