אפילו אחרוני הג'דיי לא מצליחים להציל את בתי הקולנוע - בעולם - TheMarker
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

אפילו אחרוני הג'דיי לא מצליחים להציל את בתי הקולנוע

ההכנסות של בתי הקולנוע בארה"ב עדיין קרובות לשיא, אבל מכירות הכרטיסים לאדם בשפל של יותר מ–40 שנה ■ שירותי סטרימינג ורשתות חברתיות נהפכו לבילוי המועדף, והצופים מגיעים לקולנוע רק כדי לא להישאר מחוץ לעניינים ■ כעת הענף תולה תקוות בשוק הסיני

5תגובות
מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי
Sony Pictures

הסרט החדש בסדרת "מלחמת הכוכבים" יצא החודש לאקרנים. "אחרוני הג'דיי" הגיע לבתי הקולנוע בעיתוי מושלם כדי לעודד את מכירות הכרטיסים, שלפי הערכות עלו ב–2017 ל–11 מיליארד דולר בארה"ב — ירידה קטנה בלבד לעומת השיא של השנה שעברה. אבל תעשיית הסרטים האמריקאית בצרות.

מכירות הכרטיסים לאדם ירדו לרמתן הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות ה–70, לפני כניסתם לתמונה של מתחמי הקולנוע. אחרי כישלונות יקרים, מנהלי האולפנים התלוננו על כך שאתר הדירוגים רוטן טומייטוס (Rotten Tomatoes) מחסל סרטים עוד לפני סוף השבוע הראשון שלהם. האולפנים בונים על כך שהמשכונים או גרסאות חדשות לסרטים ישנים ימשכו את הקהל — כל עשרת שוברי הקופות הגדולים ביותר של השנה היו כאלה.

המצב עלול להחמיר אף יותר. פחות ופחות אמריקאים מבלים בקולנוע, משום שמקורות חדשים של בידור לוכדים את תשומת לבם. נטפליקס ושירותי הזרמת מדיה (סטרימינג) אחרים הפכו לנוחה יותר את הצפייה בסרטים ובסדרות טלוויזיה בכל מקום, דרך טלוויזיות מחוברות לאינטרנט, טאבלטים וסמארטפונים. אפליקציות כמו פייסבוק ויוטיוב עושות הכל כדי שהמשתמשים יבהו בהן זמן ממושך. לפי נתוני חברת המחקר נילסן, האמריקאים מבלים כיום יותר משמונה שעות ביום במכשירים שונים, לעומת קצת יותר מארבע שעות ביום שבילו בצפייה בטלוויזיה ב–2002.

מצב זה לא משאיר הרבה מקום לקולנוע. לפי הערכות, האמריקאים קנו השנה 3.6 כרטיסי קולנוע בממוצע לאדם — ירידה של 30% לעומת 5.1 כרטיסים לאדם ב–2002. הם משלמים על כל כרטיס 8.93 דולרים, 54% יותר מאשר לפני 15 שנה — מה שגורם לכך שההכנסות של בתי הקולנוע יהיו גבוהות יותר בסך הכל, אבל מספר המבקרים בבתי הקולנוע צפוי להמשיך ולרדת. לפי התאחדות הקולנוע האמריקאית, שיעור צופי הקולנוע הקבועים, מי שמבקרים בבתי הקולנוע פעם בחודש או יותר, התדלדל מ–28% מתושבי צפון אמריקה ב–2002 ל–11% ב–2016. האמריקאי הממוצע הולך לקולנוע רק כדי לראות הפקה מרהיבה עתירת תקציב או להיט שכולם מדברים עליו.

דיסני — היחידה שמגדילה את הרווחים

השינוי באופן שבו אנשים צורכים בידור שינה גם את האופן שבו מייצרים אותו, מה שמגביר עוד יותר את המשיכה לכורסה בבית. תחרות על מנויים בין נטפליקס, אמזון, HBO ושירותים אחרים של טלוויזיה בתשלום הגבירה משמעותית את ההשקעות בסדרות וסרטי טלוויזיה. למה ללכת לקולנוע כשאפשר ליהנות מצפייה מרתונית ב"הכתר" או ב"דברים מוזרים"? חברת המחקר מופט־נתנסון טוענת כי הפקות של סרטים שלעולם יגיעו למסכי הקולנוע מורידות את מכירות הכרטיסים בארה"ב ב–300 מיליון דולר עד מיליארד דולר בשנה.

סדרת הטלוויזיה "הכתר"
Robert Viglasky/אי־פי

למעט דיסני, הרווחים של חברות המדיה במצב של קיפאון. לפי הערכת מופט־נתנסון, הרווחים לפני ריבית, מס, פחת והפחתות (EBITDA) שהיו ב–2016 לאולפני הסרטים של פוקס, טיים וורנר, ויאקום (פרמאונט) ויוניברסל, הסתכמו ב–1.8 מיליארד דולר — לעומת 1.9 מיליארד דולר ב–2010. בעבר, גם כשהצרכנים נשארו בבית, האולפנים הרוויחו הרבה כסף ממכירות די.וי.די של סרטיהם, אבל לא עוד. כש"נקמת הסית", סרט אחר בסדרת "מלחמת הכוכבים", יצא ב–2005, המכירות הקמעוניות, ההשכרות וההורדות של כל הסרטים הסתכמו ב–25 מיליארד דולר, והאולפנים גרפו מהם שולי רווח שמנים. השוק הזה צנח ל–12 מיליארד דולר ב–2016, לפי האתר The Numbers. ההכנסות מסטרימינג עולות, אבל חלק קטן יותר מהכסף הזה מגיע לאולפנים (דיסני רוכשת את פוקס כדי להתרחב בתחום הסטרימינג עם שירות חדש שהיא צפויה להשיק ב–2019).

האולפנים תלויים יותר ויותר בשוק הבינלאומי להכנסות מקופות הכרטיסים, ובמיוחד בשווקים מתעוררים בעלי צמיחה מהירה כמו סין. ההכנסות של בתי הקולנוע בסין צפויות לגדול ביותר מ–20% השנה ל–8.3 מיליארד דולר, ועשויות לעקוף את אלה של ארה"ב עד סוף העשור. סין פתחה יותר מ–1,600 בתי קולנוע חדשים בשנה שעברה — יותר מארבעה ביום. בארה"ב, חלק מבעלי בתי הקולנוע השקיעו בשדרוגים כמו מושבים מתכווננים כדי למשוך צופים. אחרים פשוט מכרו את העסק ויצאו מהשוק. AMC, רשת בתי קולנוע אמריקאית גדולה, שבעלת השליטה בה היא דליאן וונדה הסינית, יצאה באחרונה במסע קניות שבמסגרתו רכשה רשתות קולנוע קטנות יותר. מחיר המניה שלה נפל ב–55% השנה.

בכירים בענף הקולנוע טוענים כי השינוי בהרגלי הצפייה של האמריקאים בקולנוע אין משמעותו הידרדרות הענף אלא שינוי בטעם הצופים. לדברי ג'פרי קצנברג, לשעבר ראש האולפנים של דיסני ואחד ממייסדי אולפני דרימוורקס אנימיישן, הבילוי של האמריקאים בקולנוע הפך מ"הרגל שוויוני שממנו נהנה גם הצווארון הכחול" לחוויה "יוקרתית יותר", בבתי קולנוע שמציעים כורסאות נוחות ומסכי איימקס ותלת־ממד. זה אולי נכון, אבל יש גבול גם לעד כמה טכנולוגיה חדשה יכולה להצדיק עלייה במחירי כרטיסים למסך הכסף.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#