"מרחץ דמים": 2017 תהיה גרועה יותר למדיה הדיגיטלית מ-2016 - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

"מרחץ דמים": 2017 תהיה גרועה יותר למדיה הדיגיטלית מ-2016

סגירתו המתוכננת של הבלוג הנישתי Afterellen מצטרפת לשרשרת של סגירות ופיטורים באחת השנים הקשות למדיה הדיגיטלית ■ כאשר פייסבוק וגוגל שואבות את כל הכנסות הפרסום - התוכן מצטמצם והולך - ויש כאלה שרואים בכך הזדמנות לגדול

מערכת אתר באזפיד בניו יורק
REUTERS

14 שנים ועשרות אלפי פוסטים הספיקו לבעלים הנוכחיים של אתר המדיה הלסבי אפטר אלן (Afterellen). תקופת חסד של שנתיים שחברת איבולב מדיה העניקה לעורכות האתר הסתיימה ללא שהצליח להגיע לרווחיות, והחלטה לצמצם את פעילותו התקבלה בשבוע שעבר. ואולם עורכת האתר, שמתמקד בסיקור נשים לסביות, ביסקסואליות וטרנסיות במדיה וקידום הנראות שלהן בקולנוע, טלוויזיה, ספרות ועוד - החליטה לא לתת להחלטה לעבור בשקט.

טריש בנדיקס, העורכת הראשית, פירסמה בבלוג האישי שלה פוסט שבו תיארה את ההחלטה לצמצם את הפעילות באפטר אלן כסגירה של האתר. "באתר לא יהיו עורכים בכלל. הוא יציג תוכן של אוורגרין (נכס מדיה אחר של איבולב), ורק מדי פעם יעלה תוכן של פרילנסרים". מיד לאחר העלאת הפוסט פוטרה בנדיקס על ידי הבעלים, שהתלוננו כי קיבלו שיחות טלפון נזעמות ממפרסמים באתר, למרות שלא היתה בכוונתם לסגור אותו. הבעלים הכחישו את דבריה, אולם אימתו את העובדות שהציגה.

אתר אפטר אלן, שזכה לקהל נאמן, נמכר לאיבולב ב–2014 מידי ויאקום, ענקית המדיה שבבעלותה נמצא בין היתר ערוץ MTV. "הם גילו שאנחנו לא רווחיים כמו אתרים לאמהות ואופנה", כתבה בנדיקס בפוסט שלה, ואף שיגרה עקיצה ל"גברים הסטרייטים" שינהלו את האתר.

צילום מסך של הבלוג אפטר אלן
צילום מסך מתוך afterellen.com

אתרים העוסקים בנושאי LGBTQ (להטב"ק — לסביות, הומוסקסואלים, ביסקסואלים, טרנס וקוויר) מתמעטים והולכים, מצמצמים פעילות, נסגרים ונמכרים. ואולם הסיפור של אפטר אלן לא ייחודי לתחומי עניין קוויריים. 2016 היתה שנה נוראית לעיתונאים ואנשי תוכן במדיה הדיגיטלית. אתרי חדשות, בידור ואחרים, וכן מחלקות דיגיטליות של עיתונים ותיקים, פיטרו עובדים וקיצצו בתקציבים. פיטורים של מאות עובדים התבצעו במאשאבל, דיילי דוט, פוקס ספורטס, סאלון, אל־ג'זירה, "גרדיאן", אוקלהומן", "אינטרנשונל ביזנס טיימס", "פוסט בולטין", "קנזס סיטי סטאר", "טיים" ו"ניו יורק טיימס", לפי דיווח של אתר סאלון.

יתר על כן, אפילו אתרים שבונים את הנוכחות שלהם על המדיה הדיגיטלית בלבד, ונחשבים לענקים בתחומם, נאלצו לפטר עובדים: וייס (Vice) סגר את פעילותו המערכתית בבריטניה וקיצץ במערכת שלו בארה"ב. באזפיד, מאתרי התוכן הוויראלי המצליחים בארה"ב, הכריז באחרונה על שינוי אסטרטגיה בעקבות אובדן גולשים. ביולי משך האתר 72 מיליון גולשים ייחודיים בארה"ב — הנתון הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2014, לפי נתוני חברת קומסקור. באפריל דיווח "פייננשל טיימס" שבאזפיד החמיץ את יעד ההכנסות שלו ל–2015 ב–30% והקפיא פרויקטים לשנה הנוכחית.

"מרחץ דמים ב-2017"

אם זה לא נשמע מספיק גרוע, הגיע שיין סמית, מייסד וייס, וחזה באוגוסט כי ב–2017 יתרחש "מרחץ דמים" בעקבות הקונסולידציה בענף המדיה הדיגיטלית. בתדרוך לעיתונות בפסטיבל הטלוויזיה באדינבורו היה סמית נלהב, למרות התחזית האפוקליפטית. עבורו, פיטורים של אנשי מדיה הם הזדמנות לגייס אנשים ולבנות "אמתחת נשק", ואף "לקנות נתח שוק".

וייס, המתמחה בתוכן לטלוויזיה, נמצאת בבעלות חלקית של דיסני (10%), שרכשה את הנתח תמורת 400 מיליון דולר ב–2015. ניוז קורפ מחזיקה נתח של 5% שרכשה ב–2013 ב–70 מיליון דולר. לדברי סמית, וייס רווחית, והוא אינו פוסל אפשרות שדיסני תרכוש את החברה כדי לסייע לה להגדיל את הקהל החודשי שלה מ–380 מיליון למיליארד.

סמית צופה קונסולידציה עצומה בעסקי המדיה הדיגיטלית, ומשבר כלכלי חוזר שיניע עוד יותר את מרחץ הדמים שעליו דיבר. הוא שיתף את הקהל בכמה שמועות על עסקות ענק שמתבשלות בחוגי המדיה האמריקאיים, כפי שדיווח "ביזנס אינסיידר". אחת השמועות היא רכישה של טיים וורנר ונטפליקס על ידי אפל. בינתיים, לפי דיווחים, אפל במגעים לרכישת חברת מקלארן, יצרנית מכוניות המרוצים ובעלת מרוצי פורמולה 1, כך שרכישה של חברת מדיה אינה נשמעת בלתי־סבירה כל כך.

סמית רואה בגל הרכישות קרש הצלה עבור אתרי המדיה הנאבקים לשרוד. מי שהיה חכם, לדבריו, גייס הון בשיא, כמו באזפיד שגייסה 200 מיליון דולר מ–NBC יוניברסל בשנה שעברה, או ביזנס אינסיידר שנמכר למו"ל הגרמני אקסל שפרינגר ב–343 מיליון דולר ב–2015. סמית סיפק גם תחזיות מדויקות: מספר השחקנים הדיגיטליים בשוק יהיה קטן ב–30% בסוף 2017.

פיטורי עובדים בעיתונים ואתרי תוכן בולטים ב-2016 כפי שמתוארים בכתבה

החשודים הרגילים

כשסמית מדבר על העתיד של המדיה, הוא מזכיר את פייסבוק. לצדה הוא יכול להזכיר את גוגל, כי השתיים, ביניהן, מחזיקות באחיזת חנק את עולם המדיה. מבחינת סמית, פייסבוק היא עובדת חיים שספקי התוכן צריכים לדעת לנצל לטובתם. הוא רואה במדיה הוותיקה מועדון פרטי, סגור בפני צעירים שמרגישים שעתידם נחטף מהם. "צריך לתת את המפתחות לצעירים", הוא אומר על הקהל האופייני של וייס, בני דור המילניום.

ואולם בפועל, פייסבוק וגוגל שואבות מהשוק את רוב ההכנסות מפרסום. הן בעצמן יצרו מסורת חדשה — ההכנסות מפרסום לא הולכות ליצרני התוכן, אלא לפלטפורמות שבהן התוכן מופיע. ב–2010–2015 נפלו הכנסות העיתונים (על כל צורותיהם) מפרסום ב–29%, ואילו הכנסותיה של גוגל מפרסום גדלו ב-139%. בכלל, גוגל מכניסה מפרסום יותר מכל ההכנסות של תעשיית העיתונות מפרסום ביחד, לפי ניתוח של בלומברג.

הפרסום הדיגיטלי אינו מספיק כדי לפרנס את יצרניות התוכן, הוא צומח לאט מדי, כפי שמראה המצב בשוק המוזיקה הדיגיטלית: ב–2011–2015 צמחו ההכנסות מפרסום מיוטיוב ופלטפורמות מוזיקה ותוכן אחרות פי 3.2, ואילו ההכנסות ממנויים בתשלום לשירותי מוזיקה גדלו פי 4.7, לסכום הגדול כמעט פי 4 מזה שמביא הפרסום.

פייסבוק וגוגל הן דואופול, הכריז "פייננשל טיימס" באוגוסט - לשתיהן ביחד זרמו 75% מכלל ההכנסות מפרסום באינטרנט ב-2015, לפי דו"ח של האנליסטית מרי מיקר מקליינר פרקינס שפורסם השנה. 85% מהוצאות הפרסום הדיגיטלי ברבעון הראשון של 2016 בארה"ב נכנסו לכיסי השתיים. כך, בעת שהפרסום הדיגיטלי עומד להאפיל על הפרסום בטלוויזיה, יצרניות התוכן שמחוץ לשתי ההגמוניות הללו הולכות ומתרוקנות ממשאבים ושוקי יעד. לדברי פול פרמפטון, מנכ"ל חברת הפרסום האבאס מדיה, השתיים הן קופסאות שחורות עם עודף עוצמה.

טריש בנדיקס, העורכת לשעבר של אפטר אלן
מתוך עמוד הפייסבו

עבור מנהלים בתחום הפרסום ולקוחותיהם, מדובר בדואופול מפחיד במיוחד. עבור יצרני תוכן אחרים - זהו אולי באמת פעמון אשכבה. עבור הגולשים והקוראים, כמו אלה של אפטר אלן, העתיד הוא תוכן מצטמצם והולך, שמקורו באנשים שעובדים למחייתם ביצירת תוכן. תוכן גולשים כמו בטאמבלר, רדיט ופינטרסט יצטרך להיות התחליף, כנראה.

גורלו של אפטר אלן עצמו לא ידוע עדיין. טריש בנדיקס, העורכת הראשית שפוטרה, אמרה ל-TheMarker כי היא במגעים להביא למכירתו של האתר לקונה פוטנציאלי, וייתכן שבעתיד יהיה לו מודל של תוכן בתשלום. מאמצים לגיוס המונים גם מתנהלים כעת, בצורה האופיינית לאתרי נישה עם קהל מושבע. אתרי תוכן קווירי ופמיניסטי נפגעו קשה במיוחד מהנסיגה בתחום, כמו מדור Connections של אתר Mic. דיילי דוט, כשפיטר 30 עובדים, כלל בתוכם את היחידי שעסק בנושאי LBGTQ.

ההכנסות מפרסום בארה"ב, במיליארדי דולרים ב-2014-2015

אתרים כמו פאמ'ס הארוס בלנד וגוד אז יו נסגרו, אחרים קופלו לתוך אתרים אחרים, כמו SheWired שצורף לפרייד, ובילריקו שהצטרף ל-LGBTQ ניישן. מוד מדיה, חברת מדיה דיגיטלית המתמקדת בנושאי נשים, שבשלב מסוים גייסה הון לפי שווי של מיליארד דולר, פיטרה ביולי 30 עובדים בארה"ב ומתכננת לקצץ עוד פעילות בעולם. עורכת אוטוסטראדל, מהמצליחים בז'אנר, כתבה כי האתר מתקשה לשרוד.

אפטר אלן הוא עוד חלל (אם לא ייוושע) במערכה על מקום לקווירים בכלל, ונשים קוויריות בפרט. גם פאבים ומוסדות אחרים המיועדים לקהילה נסגרים והולכים - מגמה שנראית היטב גם בישראל.

פרסום בארה"ב לפי ערוץ במיליארדי דולרים

ואולם במבט רחב על עולם התוכן הדיגיטלי, המכה מכאיבה לא פחות. בעידן הכי פתוח, פלורליסטי חופשי ויצירתי, ריכוזיות מסוג זה אינה באה כשיבוש לתעשייה ותיקה שאבד עליה הכלח, אלא ככוח שמצמצם וסוגר אופקים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#