המורדות של בוליביה במסע צלב נגד הכנסייה - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

המורדות של בוליביה במסע צלב נגד הכנסייה

בבוליביה הגזענית והשמרנית קשה לנשים לפרוץ את תקרת הזכוכית - אך הן אינן מתכוונות לוותר על זכויותיהן ■ בחקיקה במדינה, לעומת זאת, נרשמת התקדמות

אחרי שזומנה לתשאול במשרדי הפרקליטות ב–17 בדצמבר בגין "פגיעה ברכוש ציבורי", מריה גלינדו לא התנצלה. היא הגיעה כשהיא חובשת כיסוי שדומה לכתר של פסל החירות ולובשת שמלה ילידית מסורתית, שעליה הופיע בספרדית הגרפיטי שהכניס אותה לצרות: "הפרקליטות שווה לחרא" (בתרגום חופשי).

הכיתוב הזה התייחס לחקירה הרפה של מעשי רצח שאירעו בשנה שעברה, של כמה נשים בלה פאס שבבוליביה. כעת הפרקליטות מחפשת את גלינדו ועמיתותיה למחאה.

נשים בוליביאניות עורכות טקס לכבודו של נשיא בוליביה, אוו מוראלס
אי־פי

אי־אפשר להתעלם מהפמיניסטית הבולטת ביותר בבוליביה — הודות לראשה המגולח למחצה וצללית עיניים תיאטרלית. הארגון שהקימה ב–1992, מוחרס קריאנדו (נשים יוצרות), אחראי לריסוס כתובות גרפיטי, מארגן הופעות, מעורב במחאות נגד הומופוביה ונאבק בהתעללות בנשים. הבוליביאנים המסורתיים קוראים לה אנרכיסטית וצוחקים על היותה לסבית, אבל היא מתארת את עצמה כמורדת.

ואולם, המסר של המרידות שלה לא הועבר בבוליביה, אף שבעשור האחרון המדינה נשלטת בידי השמאל, המחשיב את עצמו לקולם של המדוכאים. אוו מוראלס הוא הנשיא הראשון שהגיע לשלטון מהרוב הילידי במדינה. חוקה חדשה שנכנסה לתוקפה ב–2009 מאשררת את עקרונות השוויון לכל המינים.

למרות עמדותיה הנוקשות, דיבורה של גלינדו רך ומנומס. "עמדת הממשלה מבלבלת לחלוטין", היא אומרת. לדבריה, מפלגתו של מוראלס, התנועה לסוציאליזם (MAS), "מייצגת את האינטרסים של המצביאים ולא רעיונות פרוגרסיביים".

לדעתה, הבעיה נעוצה בנצרות, ובעיקר בנצרות האוונגליסטית, שהכתה שורשים בקהילות הילידיות. יש אמת מסוימת בדבריה. הטענה הזאת מעניקה גם לפעילים פוליטיים כמו גלינדו את האפשרות להאשים את הגזענות והאלימות שנבעו מההשפעה האירופית ולא להטיל את האשמה על הילידים. "הומופוביה היא לא רעיון ילידי", היא טוענת. "הוא הוצג על ידי הכנסייה".

השפעת הקתוליות אמנם נחלשה, אך כוחן של כנסיות חדשות, כמו הכנסייה הפנטקוסטליסטית או המורמונית, עלה. בסקר שנערך ב–2013, 17% מהבוליביאנים הגדירו את עצמם כאוונגליסטים. מפלגת השלטון נעשית מזוהה במידה גוברת עם הכנסיות האלה, אומר פדרו פורטוגל, כתב לענייני ילידים. תוצאות ראשוניות של סקר שבחן עמדות בנושא הומוסקסואליות בקרב חברי הפרלמנט מראות כי רבים מהם מושפעים מהנצרות הקיצונית.

החוקה הבוליביאנית מאפשרת לקבוצות ילידים לנהל את ענייניהן בתחומי משפט ושימוש בקרקע "בהתאם למנהגים" — אך הנורמות הן של הנצרות, והן אינן מסורתיות, טוענות פעילות פמיניסטיות. "לאפשר לקבוצות ילידיות להחליט איך החוק ייושם זה פשוט התחמקות מאחריות של המדינה", אומרת סוניה מונטנו, שכיהנה בעבר בראש תחום השוויון המגדרי בנציבות הכלכלית של דרום אמריקה והקריביים. היא מעוניינת לקדם החלת משפט פלילי ואזרחי נורמלי.

מריה גלינדו. "הומופוביה היא לא רעיון ילידי"
אי־אף־פי

הפעילים הפוליטיים אומרים כי נשיא בוליביה הוא חלק מהבעיה. מוראלס מכנה את עצמו "פמיניסט שמספר בדיחות מצ'ואיסטיות", אבל לא הרבה פעילים השתעשעו מהתגובה שלו בנוגע לשמועות על הנטייה המינית של שרת הבריאות במדינה — "אני לא רוצה לחשוב שאת לסבית".

רמת אלימות גבוהה

הגישה הזאת מקשה להילחם באפליה נגד הומואים ובהתעללות בנשים. רמות האלימות בבוליביה הן הגבוהות בדרום אמריקה, לפי מחקר שנערך ב–2013 על ידי ארגון הבריאות פאן אמריקן. יותר ממחצית מהנשים שהיו במערכת יחסים טוענות כי הן חוו התעללות פיזית או מינית בידי בני הזוג שלהן.

דווקא בתחום הפוליטי נרשמת התקדמות. לפי החוקה, המפלגות חייבות להעמיד לבחירה מספר זהה של נשים וגברים. מחצית הממשלה חייבת להיות מורכבת מנשים. בבחירות המחוזיות שנערכו במארס 2015, מספר הנשים שנבחרו היה גבוה לראשונה ממספר הגברים. אבל גלינדו אינה מתרשמת מכך: "רבות מהן סתם משמשות לקישוט", היא אומרת.

מסע הצלב שלה נגד הכנסייה יימשך. ביולי שעבר, התכוננו נשות מוחרס קריאנדו לביקור האפיפיור והתאספו בקתדרלה בלה פאס כשהן לבושות כמו נזירות בהריון. "בכל יום הכנסייה שלך צולבת נשים", נכתב על גבי שלט שהתייחס להתנגדות הכנסייה להפלות. כוחות משטרה לפיזור הפגנות הרחיקו את המפגינות. גלינדו מכנה את השפעת הכנסייה: "הפצע הפתוח של הקולוניאליזם". ייתכן כי היא צודקת, אבל חלק מהדברים מקורם בתרבות המקומית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#