עליבאבא רוכשת את העיתון המשפיע שחושף סקנדלים בסין - כדי שלא יפגע בעסקיה - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

עליבאבא רוכשת את העיתון המשפיע שחושף סקנדלים בסין - כדי שלא יפגע בעסקיה

עליבאבא תרכוש את סאות' צ'יינה מורנינג פוסט, העיתון היומי המשפיע ביותר בהונג קונג, כדי לשנות לטובה את הסיקור השלילי על סין; העסקה מעוררת חששות שעליבאבא רוצה לשלוט בסיקור העיתונאי כדי למצוא חן בעיני ההנהגה הסינית

ענקית האינטרנט הסינית עליבאבא מבצעת מהלך שאפתני לעיצוב מחדש של הסיקור התקשורתי בסין, בעקבות מה שבכירים בחברה מתארים כסיקור שלילי של סין בתקשורת המערבית.

במסגרת המהלך עליבאבא הודיעה ביום שישי כי בכוונתה לרכוש את נכסי המדיה של חברת SCMP, הכוללים את העיתון היומי המשפיע ביותר בהונג קונג - סאות' צ'יינה מורנינג פוסט, המופץ בשפה האנגלית. העיתון המעוטר סיקר באגרסיביות במשך עשרות שנים תחומים שהתקשורת הממשלתית בסין אינה מורשית לסקר, כמו סקנדלים פוליטיים ומקרים של פגיעה בזכויות אדם.

עליבאבא מסרה כי העסקה נובעת מרצון לשפר את הדימוי של סין ולהציע אלטרנטיבה למה שהיא רואה כסיקור מוטה של כלי תקשורת במערב. עליבאבא הבהירה אמנם כי לממשלת סין אין שום מעורבות ברכישת העיתון מהונג קונג, אולם החברה מקורבת למפלגה הקומוניסטית, שמבטאת חוסר שביעות רצון גובר בנוגע לדרך שבה כלי תקשורת מערביים מסקרים את סין.

בלומברג

הסיקור הזה, מסרה החברה, משפיע על האופן שבו משקיעים ואחרים מחוץ לסין תופסים את עליבאבא. החברה ציינה כי המניות שלה, שנסחרות בניו יורק, נפגעו מהסיקור השלילי על סין. "העסקים שלנו כל כך נטועים בסין, ונוגעים בכל כך הרבה אספקטים של הכלכלה הסינית, שכשאנשים לא באמת מבינים את סין ומקבלים רושם שגוי על המדינה, יש להם גם תפיסות שגויות על עליבאבא", אמר בראיון ג'וזף צאי, סגן נשיא עליבאבא.

ההשקעה הפיננסית של עליבאבא ברכישת נכסי המדיה של חברת SCMP אינה גדולה, ומוערכת ב-100 מיליון דולר. העסקה משקפת סכום קטן יחסית לחברה עם הכנסות שנתיות של יותר מ-12 מיליארד דולר.

הסיכון הגדול יותר הוא המוניטין של החברה, לאחר שזאת החליטה לחדור להיבטים פוליטיים. ברכישת סאות' ציינה מורנינג פוסט, עליבאבא תשלוט בכלי תקשורת שפועל לאורך גבול בין שתי מערכות, האחת בהונג קונג עם עיתונות חופשית יחסית, השנייה בסין עם צנזורה קשה.

כשגברו ההערכות בנוגע לעסקה בשבועות האחרונים, מבקרים בהונג קונג וסין החלו לבטא חששות שהרכישה נועדה לאפשר לעליבאבא לשלוט בסיקור העיתונאי כדי למצוא חן בעיני ההנהגה הסינית.

העיתון, שאינו נתון לחוקי הצנזורה הנוקשים של סין, סיקר במשך עשרות שנים סוגיות רגישות, כמו סיקור הפגנות המחאה בכיכר טייאננמן ב-1989 והפגנות אוקיופיי בשנה שעברה בהונג קונג. העיתון גם התעמק בשערוריות בקרב האליטה הסינית, כולל לינג ז'יהואה עוזרו של הנשיא לשעבר הו ג'ינטאו.

חברות סיניות גדולות השקיעו בשנים האחרונות בנכסי מדיה, בתקופה שבה שלטונות סין הפעילו שליטה רבה יותר על אתרי חדשות בבעלות ממשלתית ועל אתרי מדיה חברתית סינים, כמו גם חסימת גישה לאתרים זרים כמו גוגל ופייסבוק. בנוסף, אתרים של מספר אתרי חדשות גדולים מערביים, בהם ניו יורק טיימס, נחסמו בסין, על רקע ביקורת מצד ממשלת סין שהתקשורת המערבית מציגה את המדינה בצורה שלילית ולא הוגנת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#