תשכחו מאנגרי בירדס וקנדי קראש: היפנים מובילים באפליקציות המשחקים

חברות יפניות מהוות מחצית מעשיריית יצרניות משחקים למובייל המכניסות ביותר; האפליקציות ניתנות בחינם, אך החברות היפניות מצליחות לשכנע שחקנים להשקיע גם הרבה כסף בתוך המשחק

לוגו בלומברג
בלומברג
לוגו בלומברג
בלומברג

לפני כמה חודשים, יושיקי ואטאבה, מפיק בחברת DeNA היפנית, רצה למשוך תשומת לב למשחק הלהיט של החברה למובייל. הוא הציג גיבור עם שיער קוצני החמוש בחרב ענק, ואז הענק לשחקנים 4 ימים בלבד לנצח תאגיד ענק מרושע. זה עבד, Final Fantasy Record Keeper טיפסה במעלה דירוג ההורדות וההכנסות.

והי דוגמה לאופן שבו המו"ליות היפניות הפכו למובילות בעולם בהפקת רווח ממשחקי מובייל בחינם. הן משתמשות בפסיכולוגיה, בארט ובביג דאטה כדי לשכנע לקוחות להוריד, לשחק ולשלם על בונוסים דיגיטליים כמו נשק או כישורים לדמויות.

"זה קצת כמו ניהול בר", אומר ואטאבה, המנהל את מה שDeNA מכנה 'מבצעים חיים'. "תמיד עובדים על הבאת לקוחות ולשמירה על שביעות רצונם. אחרת אין לך עסק".

משחקי סמארטפונים, בניגוד למשחקי וידאו מסורתיים, אינם מגיעים כמוצר מוגמר. מה שמורידים הוא לרוב בעל מכניזם משחק פשוט, כמו סידור הממתקים בקנדי קראש או הפלתמגדלים באנגרי בירדז. זה היסוד עליו אנשים כמו ואטאבה בונים עלילות, דמויות ואופני משחק חדשים.

מסך הפתיחה של Final Fantasy Record Keeperצילום: בלומברג

מטוקיו, צוותים בחברות כמו DeNA, גאנג-הו אונליין אנטרטיינמנט וחברות אחרות צופים בשחקנים ברחבי העולם כדי לראות מה תופס ומה לא. הם משיקים מאפיינים חדשים כאשר נראה כי המשחק מתחיל לשעמם, ומפחיתים את קצב ההשקות כשהדברים מטורפים מדי.

DeNA היא אולי הכי מאוכוונת נתונים מכל החבורה. היא משתמשת בכ-50 דאטה-אנליסטים כדי לעקוב אחר מעורבות השחקנים, באמצעות נתונים כמו מספר המשתמשים הפעילים ביום, ושיעור המשתמשים החוזרים, כמו גם כיצד אנשים משחקים לאחר שהם נרשמים למשחק. הנתונים מסייעים לאנשים ותיקים בענף כמו ואטאבה להבין כיצד למנוע ממשתמשים להשתעמם.

אפליקציית Puzzle and Dragons של Gung-Hoצילום: בלומברג

זו חידה עם חלקים רבים שקשורים זה לזה. הצוות של ואטאבה מחלק את המשתמשים לפלחים, בהתבסס על רמתם, ולאחר מכן עוקב אחר אופן המשחק שלהם, כדי להבין כיצד קושי ותגמולים כמו נשק ושריון משפיעים על השתתפותם.

שחקנים הנכנסים למשחק לאחר היעדרות ממושכת זוכים לעתים למתנת ברוכים השבים, מנהג נפוץ בענף. המשתמשים מקבלים עם כניסתם רשימה של ארועים נוכחיים המציעים פרסים, נשק נדיר או גישה לדמויות חדשות. השלמת המשימות לרוב דורשת הוצאה של כסף משחק.

"המשחקים האלה אינם מוצרים באופן שבו משחקים מסורתיים נמכרו, אלא פעילויות שירות", אומר טאקוטו טאקיזאווה, מנהל תחום יפן בחברת המחקר אפ אנני. "כל המשחקים המובילים ביפן מרוויחים כך".

גאנג-הו, שמשחק פאזל אנד דרגונס שלה הוא המשחק השני הרווחי בעולם במובייל, מחזיקה רק אנליסט נתונים אחד, ופחות ממוקדת נתונים מ-DeNA. במקום זאת, החברה מתחברת לארועים בעולם ולמדיה חברתית, ונסמכת על שיטות אינטואיטיביות ששופרו במשך עשור של ניהול משחקי מחשב מקוונים.

המבצעים החיים שלה מתמקדים בהשקת רמות חדשות המציעות דמויות מפלצות כפרסים. ארועים יכולים להימשך שבוע או יום, ואלו שהפרסים שלהן הם הנדירים ביותר מופיעים בהפסקות לא סדירות. גאנג-הו גם ידועה בשיתופי הפעולה שלה, עם דמויות מהלו קיטי ובאטמן ועד אנגרי בירדז שמגיעות להופעות אורח במבוכים המיוחדים שלה.

"מספרים כמו הכנסה ממוצעת למשתמש, שימור לקוחות ומונטיזציה מעניינים יותר את אנשי השיווק שלנו", אומר הירויוקי האשימוטו, מנהל הממונה על לשכת הנשיא בגאנג-הו. "עבור הצוות התפעולי, זה שילוב של הקשבה לדעות המשתמשים ותחושות הבטן שלהם". הגישה עובדת. פאזל אנד דרגונס הניבה הכנסות בסך 1.3 מיליארד דולר לגאנג-הו בשנה שעברה.

מחצית מ-10 מו"ליות משחקי המובייל בעולם, לפי הכנסות ב-2015, היו יפניות, אף שרק אחת התברגה לעשירייה המוביל לפי מספר ההורדות, לפי אפ אנני.

הסיבה שחברות יפניות מצליחות להניב רווח כה רב ממשחקים חינמיים היא כיוון שהמונטיזציה בנויה אל תוך המשחק. אם אתם עושים דרככם במבוך של פאזל אנד דרגונס, מביסים מפלצות ואוספים תגמולים, אך מובסים על ידי הבוס האחרון, מסך סוף המשחק יציע אפשרות לשלם כדי להמשיך לשחק, או לאבד את כל האוצר והזמן המושקע. המשחק גם מאפשר לשחקנים לחבור יחדיו כדי להביס בוסים קשים במיוחד, מה שמוסיף אלמנט של לחץ חברתי. מנגנונים אחרים כוללים גביית כסף ממשתמשים על מקום אחסון חפצים נוסף, ורמות קשות מאוד בלי דברים שנרכשו בכסף אמיתי.

האתגר הוא למנוע ממודל החינם-כדי-לשחק להפוך למשחקים שחייבים לשלם בהם כדי לנצח, אומר רמין שוקריזאדה, לשעבר כלכלן משחקים בחברת וורגיימינג. דרישה מוגזמת לכסף היא אחת הסיבות המובילות לעזיבת שחקנים, לפי דו"ח של אלקטרוניק אנטרטיינמנט דיזיין אנד ריסרץ'.

גאנג-הו מגבילה את הרווח למשתמש כאשר ההוצאות יוצאות מכלל שליטה, לדברי נשיא החברה קאזוקי מורישיטה.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ