קרב גיבורות-על: פייסבוק ויוטיוב לא מפסיקות לריב על סרטוני הווידאו שרצים ברשת - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

קרב גיבורות-על: פייסבוק ויוטיוב לא מפסיקות לריב על סרטוני הווידאו שרצים ברשת

פייסבוק נכנסה בשנה האחרונה באגרסיביות לשוק הווידאו, ומנסה להדיח את מלכת הווידאו המקוון של העשור האחרון - יוטיוב ■ גוגל, הבעלים של יוטיוב, לא מתכוונת לוותר, מנסה למנוע בריחת משתמשים ולמצוא לה מקורות הכנסה חדשים

תגובות

עם כמעט 3 מיליון מנויים לערוץ היוטיוב שלו וכמעט 200 מיליון צפיות בכל סרטוניו, דסטין סנדלין, היוצר האחראי לאחר מערוצי התוכן המקורי הפופולריים ביוטיוב - SmarterEveryDay, עדיין לא עזב את עבודתו הרגילה, אך ההכנסה הנוספת מיוטיוב מסייעת לו להפריש מדי חודש סכום נחמד לטובת קרן האוניברסיטה לילדיו.

לכן הוא היה מאוד מרוצה לגלות בספטמבר בשנה שעברה כי אחד מסרטוניו נהפך ללהיט ברשת. בסרטון, שנמשך פחות מ-7 דקות, נכנס סנדלין לסלון קעקועים, שבו תיעד מקרוב את עבודת המקעקעים - מספיק מקרוב כדי לראות כיצד המחט נכנסת לעור ומחדירה את הצבע. 25 מיליון הצפיות שצבר הסרטון עד היום, להערכת אתר נתוני הרשתות החברתיות SocialBlade, הכניסו לסנדלין בין 9,300 ל-74,500 דולר, בהכנסותיו מפרסומות שהציבה יוטיוב עצמה ובחסויות שקיבל.

ייתכן שסכום זה היה יכול להיות גדול בהרבה. כפי שגילה סנדלין, לא כל כך פשוט לשמור על התוכן בתוך יוטיוב. חברת תוכן בריטית הצליחה להוריד את הסרטון, להסיר ממנו את כל החסויות והקרדיטים, ולהעלותו כתוכן מקורי משלה - בפייסבוק. הסרטון הגיע תוך כמה ימים ל-18 מיליון צפיות בפייסבוק, וסנדלין שמע על כך הודות לעירנותם של כמה מעוקביו. היו אלה 18 מיליון צפיות שסנדלין לא ראה מהן אגורה שחוקה - וכמובן גם לא יוטיוב.

לאחר מאבק קשה ותמיכה של אוהדיו הצליח סנדלין לשכנע את פייסבוק להוריד את הסרטון, אך לא זכה לקבל פיצוי על הפרת הזכויות, לא מהחברה הבריטית (שמיהרה להעלות גרסה חדשה של הסרטון, שהיה ההצלחה הגדולה ביותר שלה עד אז בפייסבוק) ולא מפייסבוק עצמה. בסרטון שהעלה סנדלין בנוגע לפרשה, הוא סיפר כי פייסבוק שלחה לו הודעת דואר אלקטרוני שלפיה "פייסבוק מבינה כי פעולה זו פתרה את בעיית הקניין הרוחני שלך".

טיילור סוויפט, מככבת ברשימות הסרטונים הנצפים ביותר ביוטיוב:

TaylorSwiftVEVO

זאת כמובן תוצאה גרועה ביותר עבור סנדלין, אך אפשר ללמוד ממנה דברים חשובים על שוק הווידאו ברשת. יוטיוב, שיש לה אינטרס להגן על יצרני התוכן שלה ולהרוויח בעצמה על פרסום עבור התוכן שלהם, מנסה למנוע הורדה של תוכן מהאתר שלה, אך זה לא פשוט, וככל שהיא משדרגת את האתר כדי למנוע זאת, שירותים המאפשרים הורדה של סרטונים משתדרגים אף הם. לפייסבוק, לעומת זאת, אין אינטרס למנוע העלאה של תכנים פרוצים מיוטיוב. היא הרי מרוויחה מזה.

ייתכן כי זו הסיבה שבגללה פייסבוק מושכת רגליים כאשר כוכבי יוטיוב פונים אליה בתלונה על תוכן שנגנב מהם ומבקשים ממנה להסירו - כל משיכת זמן כזו ממשיכה לגלגל כסף עבור פייסבוק. ייתכן גם כי פייסבוק, בניגוד ליוטיוב, עדיין לא נתקלה בשחקן עם שיניים גדולות מספיק שיאיים עליה בתביעה גדולה מספיק (בשעתו, יוניברסל מיוזיק תבעה מיוטיוב פיצויים בסך מיליארד דולר).

ולחברות תוכן שרעבות לקליקים, שיתופים, לייקים וכו', יש כמובן אינטרס לקחת תוכן של אחרים ולהעלותו כתוכן מקורי. הן הלא ירוויחו אף הן כסף מכך. מדוע לא פשוט לתת לינק ליוטיוב? מכך הן לא ירוויחו באותה מידה.

היחס של יוטיוב ליצרני התוכן שלה, והפשטות במציאת וידאו ביוטיוב, בכל זאת מהווים יתרון עבורה: לסרטונים ביוטיוב כוח הישארות גבוה, וגם אם מרבית הצפיות מתרחשות בתחילת חיי הסרטון באינטרנט, הוא יכול להמשיך לצבור עוד אלפי ואף מיליוני צפיות עם הזמן. לעומת זאת, הכוח הוויראלי של פייסבוק עושה צדק לדימוי שלה - פוסט שתופס בפייסבוק יכול להגיע לקצוות תבל בקצב מסחרר. למצוא אותו אחר כך (את המקור לפחות) יכול להיות לא פשוט, אך לפעמים כוח התפוצה הראשוני שלו מספיק כדי להשאיר אותו בתודעה למשך זמן רב.

קחו לדוגמה את סרטון "טיסת השוקולד". הסרטון, שבו נראית קבוצה של נוסעים צורחת על דייל בטיסת ישראייר, צולם ככל הנראה על ידי נוסע או נוסעת בטיסה, והגיע לידי הדיילים. הוא הופץ בתחילה בפורומים של דיילים בווטסאפ, עד שזיו כהן, דייל אל על לשעבר ובגלגול הנוכחי סופר שספריו על דיילים זכו להצלחה, העלה אותו לפייסבוק ב-22 בפברואר. משם הסיפור נפוץ וטס במהרה, עד שנחת באתרי החדשות הגדולים, שהעצימו את הסערה. לסרטון המקורי שהעלה כהן היו יותר מ-175 אלף צפיות ויותר מ-2,000 שיתופים, כמו גם אלפי תגובות.

אך זה לא נגמר שם: פוסט שפירסמה ח"כ שלי יחימוביץ' על הסיפור, כמה שעות לאחר הסרטון הראשוני, זכה אף הוא לכ-100 אלף צפיות וליותר מ-700 שיתופים. למצוא את המקור של הסרטון לא היה פשוט, מכיוון שבפייסבוק קל לשתף מחדש סרטון מבלי להותיר עקבות לסרטון המקורי. מי שהעלה את הסרטון נשכח, אך השופר של פייסבוק, ומאוחר יותר של התקשורת, דאג לכך שכמעט אין ישראלים שלא שמעו על "טיסת השוקולד".

הווידאו צובר תאוצה 
בקרב מפרסמים

בשנה האחרונה שינתה פייסבוק משמעותית את יחסה לווידאו, והחלה לקדם באגרסיוויות את הפיצ'ר הזה, תוך שהיא פותחת חזית ישירה מול יוטיוב. בין היתר, היא מקדמת פוסטים הכוללים וידאו מקורי הרבה יותר משהיא מקדמת סרטונים אחרים. מה פירוש מקדמת? ההצגה של סרטונים מתוך פייסבוק גדולה ויפה יותר, ואילו סרטונים מיוטיוב מוצגים כקטנים יותר.

אך הסרטונים שהועלו דרך פייסבוק מקודמים יותר בכך שהם מופיעים גבוה יותר ובצורה תדירה יותר בפיד, לעומת מי שניסו לקשר לסרטונים ביוטיוב. באחרונה גם דווח כי פייסבוק מנסה לקרוץ יותר למפרסמים, כאשר הוסיפה אפשרות לשלם רק על צפיות של יותר מ-10 שניות, במקום האופן שבו נהגה לגבות תשלום קודם לכן - על כ-2 שניות שנספרות ברגע שהסרטון מתחיל לרוץ באופן אוטומטי.

"ניו יורק טיימס" אף דיווח החודש כי פייסבוק נמצאת במגעים עם חברות המוסיקה הגדולות בעולם, מה שעשוי להוביל לרישיונות שימוש במוסיקה או שלל שירותים אפשריים אחרים (פייסבוק הכחישה כי היא מעוניינת ליצור שירות מוסיקה בסטרימינג), אך בכל מקרה צריך לשמש קריאת אזהרה ליוטיוב.

בלומברג

יוטיוב, עד כה המלכה הבלתי מעורערת של הסרטונים באינטרנט, נוסדה והושקה ב-2005, ונהפכה ללהיט כמעט מיידי. פחות משנתיים לאחר שנפתחה לציבור, באוקטובר 2006, היא כבר נרכשה על ידי גוגל תמורת 1.65 מיליארד דולר. מאז השקתה, אתרי וידאו נוספים קמו ונפלו, אך משתמשים המשיכו לנהור ליוטיוב, שמספקת סרטונים מכל הסוגים כמעט, מסרטוני החתלתולים והילדים החמודים שפירסמו אותה בתחילת דרכה, ועד לקליפים רשמיים ולעתים סרטים באורך מלא.

למעשה, הסרטונים המוקדמים בפייסבוק היו לרוב הטמעה מיוטיוב Embad)). האפשרות להטמיע סרטונים של יוטיוב בכל אתר כמעט עזרו ליוטיוב לשמור על מעמדה, ולפייסבוק - לאפשר למשתמשים לשלב סרטונים באתר בלי צורך לפתח בעצמה נגן לשם כך.

אך כיום הווידאו נחשב לאחת מקטגוריות הצמיחה החשובות באינטרנט, כאשר ספקיות תוכן ומפרסמים מנסים למצוא דרכים להגדיל את הכנסותיהם מתחום הווידאו הכה פופולרי. פייסבוק כבר לא מסתפקת בחלוקת ההכנסות מהסרטונים המוצגים בה עם גוגל, הבעלים של יוטיוב ואחת היריבות הגדולות של פייסבוק על עיני וזמן הגולשים - כמו גם על כספי המפרסמים.

כבר בתחילת דרכה, ב-2008, השיקה פייסבוק אפשרות להעלאת סרטונים בפיד. אך אז פייסבוק עוד לא שמה דגש על תחום הווידאו. בשנתיים האחרונות, כאשר נראה כי והוידאו, שעד כה לא היה מקור הכנסות משמעותי עבור חברות כמו גוגל ופייסבוק, מתחיל לצבור תאוצה בקרב מפרסמים, החלו השתיים לעשות שלל שינויים וניסויים בתחום.

בפברואר 2014 מינתה גוגל את סוזן ווצ'יקי, מהעובדות הראשונות של גוגל ואחת ממנהלות המוצרים והשיווק הבכירות בחברה, לעמוד בראש יוטיוב. ווצ'יקי, שבחניית ביתה הוקמה גוגל, היתה מי שהפכה את שירותי Adwords ו-Adsense של גוגל למעצמת הפרסום שהן היום, והיא גם היתה מי שהובילה את רכישת יוטיוב, כאשר היתה אמונה על הקמת Google Video - שירות חיפוש בסרטונים הכולל אתרים גם מחוץ ליוטיוב. עצם המינוי מדגיש את החשיבות שהעניקה גוגל ליוטיוב.

בלומברג

יוטיוב היא אחד השירותים המצליחים ביותר של גוגל, אך למרות זאת, זהו אינו שירות רווחי במיוחד, לפי החברה. לשירות אמנם הכנסות לא קטנות, אך גוגל משלמת כ-55% מהכנסותיה מפרסום למי שהעלו את הסרטונים, והשקעותיה בפיתוח ובתחזוקה של יוטיוב רבות. בשנה שעברה היו הכנסות יוטיוב מפרסום כ-4 מיליארד דולר - אך האתר לא היה רווחי. לא ברור כמה היא משלמת לחברות המוסיקה ולאמנים על שימוש בתוכן מוגן בזכויות יוצרים - לאחר רכישת יוטיוב, גוגל הגיעה לכמה הסכמים עם החברות בעקבות תביעות שהוגשו עוד טרם הרכישה. בשנה האחרונה גם הושק שירות מוסיקה בסטרימינג שנועד להתחרות בשירותים קיימים, ועליו היא גובה תשלום מנוי. צעד נוסף שהתחילה יוטיוב לנסות הוא הודעות "פוש" - התראות לסמארטפונים על תכנים שלדעתה יעניינו את הגולשים.

אל תקברו את יוטיוב

פרסומות וידאו יקרות ומורכבות יותר להפקה ולהפצה לעומת סוגי פרסום פשוטים יותר, כמו באנרים או פרסומות טקסט צמודות חיפוש. לכן פרסומות הטקסט הקטנות שהופיעו ביוטיוב בשנים האחרונות ממשיכות להופיע, אך במקביל, יוטיוב משלבת כבר כמה שנים גם פרסומות וידאו המופיעות בתחילת סרטונים, ועל מרביתן אפשר לדלג לאחר כמה שניות. בשנה שעברה ניסתה יוטיוב להגדיל את מספר הפרסומות המופיעות בעת הגלישה, כמו גם את משך הזמן בו לא ניתן לדלג עליהן. ככל הנראה, ניסוי זה לא צלח, שכן גוגל הפחיתה בחזרה את מספר ומשך הפרסומות.

ווצ'יקי קידמה גם שיתופי פעולה עם יצרני התוכן המובילים של יוטיוב, ועובדת עמם על הקמת ערוצים וקידום ערוצים של מי שזכו לכינוי "כוכבי יוטיוב". הבלוגים של חלקם עשויים אמנם בתקציב מזערי, אך יש גם יצרני תוכן ייחודי ליוטיוב שמשקיעים רבות בסרטונים שהם מפיקים. בתמורה, הם זוכים לנתח מהכנסות גוגל מפרסומות בסרטונים שלהם. לא פשוט להתקיים מכוכבנות יוטיוב, אך יש מי שמצליחים לייצר מכך זרם הכנסות יציב יחסית, כמו סנדלין, שערוץ SmarterEveryDay שלו נמנה עם 500 הערוצים הפופולריים ביוטיוב.

קשה לאמוד בדיוק כמה מהתעבורה ביוטיוב אוכלת פייסבוק, שדיווחה כי הסרטונים באתר שלה זוכים ליותר מ-4 מיליארד צפיות ביום, בין היתר הודות לניגון האוטומטי שנוסף לאתר.

שוק הווידאו באינטרנט ממשיך לצמוח, כך שאולי נכון יותר לדבר על נתח שוק, ולא על מספר משתמשים, שממשיכים לגדול גם ביוטיוב - שעות הסרטונים שנצפו בה עדיין גבוה בכ–60% לעומת השנה שעברה. בדו"חות הכספיים של גוגל לרבעון השני של 2015 שפורסמו בשבוע שעבר, דיווחה החברה כי זמן הצפייה הממוצע בסרטוני יוטיוב במובייל בכל כניסה הגיע ל-40 דקות, וכלל הצפייה בסרטונים ביוטיוב גדלה יותר מכפליים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

אפשר גם לומר שיש מקום לכולם, כך שפחות משאנשים צופים פחות ביוטיוב, הם צופים ביותר סרטונים בפייסבוק. יש חפיפה גדולה בין 1.4 מיליארד המשתמשים הפעילים של פייסבוק ל-1.3 מיליארד המשתמשים הפעילים של יוטיוב. לפי חברת המידרוג האינטרנטי קומסקור, יוטיוב עדיין נהנית מכפי שניים מנתח השוק של פייסבוק. אך בשנה שעברה דיווחה חברת סושיאלבייקרס, העוקבת אחר נתוני רשתות חברתיות, כי פייסבוק עברה לראשונה את יוטיוב בהעלאת סרטונים חדשים לפייסבוק (יוטיוב עדיין מובילה מספרית בהעלאת סרטונים באופן כללי).

חלק מהזינוק האדיר במספר הצפיות בסרטונים שפייסבוק מדווחת עליו נובע מאופן חישוב הצפיות השונה של שתי החברות - בעוד פייסבוק סופרת "צפייה" ברגע שסרטון התחיל לפעול ולא הופסק לאחר 3 שניות, יוטיוב לא סופרת ניגון אוטומטי של סרטון שלה כ"צפייה". הסיבה לכך? לעתים קרובות הניגון האוטומטי של סרטונים אינו כלל מעיד על "צפייה", בייחוד לא בפייסבוק, שם הסרטון עולה מושתק והמשתמשים לעתים כלל אינם שמים לב שהוא מנגן.

ואולם המפרסמים עדיין מייחסים חשיבות גדולה בהרבה לסרטונים בפייסבוק, מסיבה אחרת: מנגנון השיתוף של פייסבוק חזק בהרבה מזה של יוטיוב, והסיכוי שמשהו ייהפך לוויראלי אם עלה בפייסבוק גדול בהרבה. לכן, פייסבוק יכולה לגבות 0.73 דולרים על כל משתמש פעיל ממפרסמים, לעומת 0.28 דולרים שיכולה יוטיוב לגבות, לפי מחקר של חברת אמפר אנליסיס. בנוסף, האינטראקציה של סרטונים בפייסבוק עם משתמשים גדולה בהרבה לעומת יוטיוב - הם משתפים, יותר, עושים יותר לייקים ומגיבים יותר בפייסבוק, לעומת מנגנון התגובות המסורבל יותר ביוטיוב.

אז אמנם אי אפשר עדיין לקבור את יוטיוב, שעם עוצמתה והפופולריות רבת השנים שלה ממשיכה לצמוח, אך בינתיים נראה כי היא מגיבה לשינויים בפייסבוק, ולא מובילה שינויים בעצמה כבעבר. רשת יצרני התוכן המקורי שלה מוצאת את עצמה תחת מתקפת פייסבוק, ובהדרגה ייתכן כי תעבור לפייסבוק, שעשויה להציע לה הכנסות מפתות יותר. אם יוטיוב לא תצליח למצוא חידושים שיגנו עליה, היא עשויה למצוא עצמה בעמדה לא מוכרת, של שחקנית ותיקה שנדחקה הצדה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#