ניצב, תסריטאי או קוף: מי מרוויח יותר? - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

ניצב, תסריטאי או קוף: מי מרוויח יותר?

תעשיית החלומות מספקת הצצה לכמה מפערי השכר הגדולים של הקפיטליזם: קוף שמשתכר יותר מבני אדם - ומנהלי אולפנים שעשירים מכולם יחד ■ ככה עושים כסף בהוליווד

2תגובות

הקומדיה "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס" וסדרת הסרטים שהגיעו בעקבותיה הזניקו קריירות של כמה שחקנים מתחילים. אחד מהם הוא ברדלי קופר, שנהפך לכוכב ולאחד השחקנים בעלי השכר הגבוה ביותר בהוליווד כיום.

שחקנית אחרת שזכתה לחשיפה אדירה היא קריסטל, שגילמה סוחרת סמים בסרט השני בסדרה: "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק". קריסטל אינה שחקנית צעירה, אלא קופה בת 20, שמשחקת בסרטים כבר כמעט עשור. בעקבות "בדרך לחתונה" היא החלה לככב בסדרה "Animal Practice", וקיבלה 108 אלף דולר לתשעה פרקים. מה היא עשתה עם הכסף? הכספים שקיבלה הועברו ככל הנראה לחברה שאליה שייכת קריסטל — Birds & Animals Unlimited — ולמאמן שלה טום גנדרסון, וחלקם שימוש בוודאי כדי לקנות לה מזון.

התעשייה ההוליוודית מספקת כמה מפערי השכר הגדולים בעולם המערבי. כך, למשל, קריסטל השתכרה יותר מפי שניים משכרו של שחקן שאינו כוכב בהוליווד – וגם כמעט פי שניים משכרם של מי שתפקידם לטפל בחיות על סטים של סרטים, ומרוויחים 54 אלף דולר בשנה. מאמניהן של חיות בר לקראת סרטים מרוויחים קצת יותר — 75 אלף דולר. את הנתונים חושף השבוע המגזין "הוליווד ריפורטר", שפירסם את רשימת השכר הגדולה של הוליווד – החל בכוכבים הגדולים ביותר, שמרוויחים עשרות מיליוני דולרים לסרט, וכלה באחראים על הפאות ב"משחקי הכס", שמשתכרים כ-60 אלף דולר בשנה.

פער של עד פי 1,400

לכוכבים הגדולים עדיין אין מה לדאוג. רוברט דאוני ג'וניור השתכר בשנה האחרונה 75 מיליון דולר, רובם הודות ל"איירון מן 3", שגרף 1.2 מיליארד דולר בעולם. דוויין ג'ונסון ("דה רוק") הכניס לכיסו 52 מיליון דולר בשנה האחרונה, ואחריו ליאונרדו דיקפריו, עם 45 מיליון דולר.

רבים מהכוכבים משלימים הכנסה גם בפרסומות, כמו למשל מתיו מקונוהיי שמפרסם בימים אלה את מכונית לינקולן או ג'ורג' קלוני שמפרסם את נספרסו. לעתים, הם תורמים רק את קולם, כמו דאוני ג'וניור בפרסומת למכונית הידידותית לסביבה של ניסאן, שהרוויח על משפט קצרצר בקולו כמיליון דולר. קריין מקצועי אנונימי, אם תהיתם, ישתכר בין 3,000 ל–5,000 דולר לפרסומת.

נשים עדיין מרוויחות פחות – גם בהוליווד. סנדרה בולוק היתה השחקנית בעלת השכר הגבוה ביותר עם 51 מיליון דולר, הודות לסרט "כוח משיכה". ג'ניפר לורנס, שכיכבה גם בשובר הקופות "משחקי הרעב: התלקחות" וגם ב"חלום אמריקאי", השתכרה 35 מיליון דולר, וקמרון דיאז דורגה במקום השלישי - עם 18 מיליון דולר. אגב, דווקא בתעשיית הסרטים הפורנוגרפיים הנצלנית שחקניות מרוויחות יותר משחקנים: 200 אלף דולר בשנה לעומת 120 אלף לגברים.

למרות סכומי העתק שמרוויחים הכוכבים הגדולים, הקיץ האחרון לא היה מהטובים שידעה הוליווד בשנים האחרונות. הכנסות בתי הקולנוע בצפון אמריקה גירדו בקושי רב את רף 4 מיליארד הדולר, ורשמו ירידה של 15% לעומת הקיץ שעבר לשפל של שמונה שנים. על הרקע הזה מנסים האולפנים לקצץ בהוצאות, ומורידים את שכר השחקנים שאינם מן השורה הראשונה. שחקן שחבר בגילדת השחקנים האמריקאית (SAG) משתכר בממוצע 52 אלף דולר בשנה, אך רבים מחברי הגילדה מתקשים להשיג עבודה ומקבלים פחות מ–1,000 דולר בשנה על עבודות משחק.

ניצבים בהוליווד זוכים אמנם להתחכך בשחקנים מפורסמים ולשאוף קצת אבק כוכבים, אך קשה להתפרנס מניצבות. ניצב מרוויח בממוצע 148 דולר ליום עבודה, שיכול להגיע ל–16 שעות ואף יותר. וכך פערי השכר בתעשית הסרטים של הוליווד הם מהגדולים שיש ומגיעים עד פי 1,400, בין המשכורת הנמוכה ביותר של ניצב, לגבוהה ביותר – של הכוכבים ומנכ"לי חברות המדיה הגדולות.

אי־פי

34 אלף דולר לדקה להופעה בטלוויזיה

שכרם של שחקני הטלוויזיה כמובן כבר לא נופל בהרבה מזה של חבריהם המככבים על מסך הכסף. אם בעבר היה המסך הקטן מקפצה להוליווד עבור שחקנים רבים, הרי שכיום אפשר לראות ב"אמי", הטקס הגדול של פרסי הטלוויזיה, לא פחות כוכבים מאשר ב"אוסקר".  מוודי הרלסון וקווין ספייסי ועד להאלי ברי - כולם רוצים להיות בטלוויזיה.

ברי, שבסדרה החדשה שלה "אקסטנט" מגלמת אסטרונאוטית שחוזרת לכדור הארץ ממשימה בחלל ומגלה באופן מפתיע שהיא בהריון, מרוויחה על כל פרק 150 אלף דולר, מה שמצטבר בעונה של 22 פרקים ל-3.3 מיליון דולר. זה עוד שכר נמוך יחסית למה שמרוויחה ג'וליאנה מרגוליס, כוכבת "האישה הטובה", שמקבלת לפי ההערכות 7 מיליון דולר לעונה.

אשטון קוצ'ר, שחזר אף הוא מהמסך הגדול אל הטלוויזיה, מרוויח 750 אלף דולר לפרק של "שני גברים וחצי" – שהם 34 אלף דולר לדקה. אבל דווקא בטלוויזיה הסדר הישן קצת מתערער: מי שעוקפים את קוצ'ר הם שלושה שמות שאינם בהכרח מוכרים בכל בית. אלה ג'ים פרסונס, ג'וני גלקי וקלי קווקו, כוכבי "המפץ הגדול" - הסדרה הנצפית ביותר בארה"ב - שלאחר משא ומתן קבוצתי זכו להעלאת שכר המכניסה להם מיליון דולר לכל פרק בעונה החדשה.

מי שתופס יותר ויותר את מקומן של סדרות הטלוויזיה הן תוכניות הריאליטי, וגם בהן מי שמככבים בלהיטים הגדולים ביותר מרוויחים שכר נאה ביותר על הכנסת המצלמות לבתיהם. כוכבות הריאליטי הגדולות ביותר של ארה"ב כבר כמה שנים הן בנות משפחת קרדשיאן. לפי "הוליווד ריפורטר" מרוויחות האחיות קים וקורטני 50 מיליון דולר במסגרת חוזה לשלוש שנים עם ערוץ E המשדר את התוכנית (ולא מפסיק לקדם אותה במהדורות החדשות והתוכניות האחרות שלו). בנות קרדשיאן יודעות לעשות כסף מכל דבר שהן עושות – בין אם זה קו הלבשה, הגעה לאירועי השקה או אפילו ציוצים פרסומיים בטוויטר. ב-2012 נפוצו שמועות לפיהן האחיות עומדות להיהפך למיליארדריות, לאחר שדובר שלהן צפה כי המותגים על שמן ירשמו בתוך שנתיים הכנסות של מיליארד דולר. בינתיים זה לא קרה.

האחיות קרדשיאן אינן היחידות שמרוויחות הון על תוכנית ריאליטי. משפחת רוברטסון, משפחה של ציידי ברווזים מווסט מונרו שבלואיזיאנה, שמככבת מאז מארס 2012 בתוכנית הריאליטי "דאק דיינסטי" של A&E, מרוויחה יותר מ-200 אלף דולר לפרק. השעייתו של אבי המשפחה פיל מהסדרה בשנה שעברה בעקבות הערות הומופוביות רק הגבירה את העניין בה, ומלבד השכר מרוויחה המשפחה גם ממכירת מרצ'נדייז בשווי מאות מיליוני דולרים, בין היתר דרך וולמארט.

עם זאת, שכרם של כוכבי הריאליטי בירידה, וגם ההתעניינות בהם דועכת, ככל הנראה על רקע ריבוי התוכניות. להערכת "הוליווד ריפורטר" משתתפים בפרק של תוכנית כמו "אמא מחליפה", למשל, יכולים להשתכר בין 10,000 דולר ל-20 אלף דולר על השתתפותם. פליטי ריאליטי ששמם עדיין אומר משהו למישהו יכולים לקבל בין 5,000 דולר ל-10,000 דולר על השתתפות באירועים.

התסריטאים מרוויחים פחות מהבמאים

אי־פי

בדומה לשחקנים, גם בקרב הבמאים יש פערי שכר עצומים. במאי ידוע כמו כריסטופר נולן ("האביר האפל") יכול לקבל 20 מיליון דולר לסרט, בעוד שבמאי עולה יקבל 500-250 אלף דולר. בטלוויזיה, שכר הבמאים מתחיל ב–25 אלף דולר לפרק של חצי שעה — בעוד שבמאי גדול המביים פרק אורח עשוי לקבל עשרות מיליוני דולרים.

התסריטאים — האנשים שמספקים לתעשייה את התשתית שלה, עדיין לא מתקרבים לשכרם של הבמאים והשחקנים, וגם השביתה בת שלושת החודשים שבה נקטה גילדת התסריטאים (WGA) בסוף 2007 לא סייעה למצב. לפי WGA, שכרם של התסריטאים בהוליווד ירד כמעט ב–25% מאז 2009. בני המזל הם התסריטאים שעובדים עם האולפנים הגדולים ומשתכרים בין 100 אלף דולר לתסריטאי מתחיל ל–2 מיליון דולר לתסריטאי ידוע. שכר התסריטאים בטלוויזיה עלה בשנה שעברה, והם מכניסים בין 3,000 דולר ל–6,000 דולר לשבוע. תסריטאי יוצר כבר משחק במועדון של הגדולים: כך למשל, יוצר "מד מן", מתיו ויינר, חתם עם רשת AMC על חוזה של 30 מיליון דולר לשלוש שנים.

היחידים ששכרם קרוב בלזה של הכוכבים הגדולים הם הטייקונים שעומדים בראש האולפנים וחברות המדיה. בראש הרשימה מדורג לס מונבס, מנכ"ל רשת CBS, שהשתכר ב-2013 66.9 מיליון דולר.

אחריו נמצא ג'ון פלטהיימר, מנכ"ל אולפני ליונסגייט, האחראים בין היתר על "דמדומים" ו"משחקי הרעב". שכרו הסתכם ב-63.6 מיליון דולר בשנה שעברה. במקום השלישי, עם 37.2 מיליון דולר, ממוקם פיליפ דאומן, מנכ"ל ויאקום, החולשת בין היתר על MTV ואולפני פרמאונט. רשימת בעלי התפקידים בהוליווד, היא אינסופית - יש מורים למבטא (שמרוויחים 125 אלף דולר בשנה), פעלולנים (50 אלף עד מיליון דולר לטובים ביותר), יח"צנים, סוכנים, מפיקים, עורכים, מעצבי שיער, שפים, חייטים ומאפרים — והבדלי השכר ביניהם עצומים.

אי־אף־פי

אך אי השוויון בהוליווד הוא רק קצה הקרחון, כפי שציין בשבוע שעבר הכלכלן פול קרוגמן. "כוכבי הקולנוע משמשים לעתים כתירוץ להסברת האי־שוויון, אבל אפילו הכוכבים הגדולים ביותר משתכרים הרבה פחות מהברונים הפיננסיים", כתב בטורו ב"ניו יורק טיימס". דאוני ג'וניור אולי השתכר 75 מיליון דולר בשנה שעברה אך באותה שנה השתכרו 25 מנהלי קרנות הגידור המובילים כמעט מיליארד דולר כל אחד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#