איך השתחרר פרינס מחברת התקליטים שהפכה אותו לעבד וחזר אליה עכשיו - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

איך השתחרר פרינס מחברת התקליטים שהפכה אותו לעבד וחזר אליה עכשיו

פרינס חתם על עסקה בסכום לא ידוע עם וורנר ברדרס, עימה הסתכסך בשנות ה-90 בנוגע לזכויות על ההקלטות שלו, לאחר שפסיקה משנת 1978 החזירה את זכויות ההקלטות לאמנים

3תגובות

אחת הקריירות המבריקות והפוריות ביותר במוזיקת הפופ והרוק של שנות ה-80 סבלה מדעיכה קשה בעקבות סכסוך בין האמן שחש כבול לבין חברת התקליטים שלו. המוזיקאי האמור הוא פרינס, שנהפך לכוכב ענק ואמן מהמשפיעים בתקופתו לאחר צאת תקליטו "גשם סגול" ב-1984. חברת התקליטים היתה וורנר ברדרס, שהחתימה אותו ב-1977, לפני שהגיע לגיל עשרים.

פרינס החל דרכו כילד פלא שכתב שירים כבר בגיל 7. בשנות העשרה לחייו התפרסם כזמר Fאנק צעיר ממיניאפוליס, והתקליט השני שהוציא אצל וורנר ברדרס, "פרינס", ב-1979, זכה למעמד פלטינה והיה חלק משרשרת של תקליטים רבי מכר שהכניסו ממון רב לכיסו של פרינס ולקופות חברת התקליטים שלו.

בזמן שהיה חתום אצל וורנר ברדרס נהנה פרינס מקריירה מזהרת: התקליטים "1999", "סביב העולם ביום" "פארייד" ובעיקר "מסימני הזמנים" כיכבו במצעדי המכירות עם מכירות של מיליונים, וזכו בדרך כלל לביקורות מהללות. סיבובי ההופעות שלו, הלהקה המשובחת שליוותה אותו, "המהפכה", הסרט העלילתי "גשם סגול" והתיעוד המצולם לסיבוב ההופעות "מסימני הזמנים", בנוסף לקליפים המוצלחים (זכור לטובה במיוחד "קיס") בתקופה שבה MTV עלתה לגדולה הפכו את פרינס לא רק לאיקון פופ שמסתובב עם מדונה וכותב לה שירים בסתר, אלא למושא הערצה של אמני אינדי כמו סוניק יות', שהוציאו תקליט שלם בהשראתו (The Whitey Album).

רויטרס

אולם ב-1991, לאחר שבסוף העשור הקודם הוציא כמה תקליטים בינוניים יותר, כמו הפסקול ל"באטמן" ו"גרפיטי ברידג'", הכריז פרינס שהוא רוצה לפרוש מוורנר ברדרס. הוא לא רצה שחברת התקליטים תכתיב לו את קצב הוצאת התקליטים, הוא רצה להיות הבעלים של הקלטות המאסטר של התקליטים המצליחים שלו.

וורנר ברדרס סרבו לאפשר לפרינס להפגיז את העולם עם יותר חומרים, והחזיקו חזק את המאסטרים שלו. הזמר האקסצנטרי הגיב בהופעות בפומבי עם המילה "Slave", עבד, כתובה על פניו. באקט שזכה ללעג ולחיקוי כאחד, הוא שינה את שמו מ"פרינס" לסימן בלתי ניתן לביטוי, וזכה לכינוי "האמן שנודע בעבר כפרינס", תווית שנהפכה למם תרבותי שמתגלגל עד ימינו. וורנר ברדרס נאלצה לשנות חומרי שיווק ולהדפיס מחדש עטיפות תקליטים  עם הסמל, למורת רוחה.

ב-1996 הוא אמר למגזין "רולינג סטון": "אם אני לא יכול לעשות מה שאני רוצה לעשות, מה אני אם לא עבד? כשמונעים מאדם להפסיק לחלום, הוא נהפך לעבד". פרינס עמד בהתחייבויותיו להוציא תקליטים תחת וורנר ברדרס, אולם האלבומים האלה נשמעו לרבים כשאריות מרצפת אולפן ההקלטה ברובם. המוניטין של פרינס דעך, והקהל נטש אותו.

כשפרינס השתחרר מוורנר ברדרס והקים חברת תקליטים עצמאית משלו הקהל כבר הפנה לו גב. התקליטים שלו לא הצליחו לעורר אותו עניין פופולרי ואמנותי כבעבר. השאלה נותרה בעינה אם הסכסוך היה המשקולת על צווארו, או שפרינס פשוט בער מהר מדי וחזק מדי מבחינה יצירתית. בשנים שלאחר עזיבתו הוא מכר אמנם 18.5 מיליון תקליטים, אולם 14 מיליון מתוכם היו מהקטלוג שלו בוורנר ברדרס.

פרינס היה תמיד אמן קפריזי מאוד-  הוא גנז את "האלבום השחור" שלו בשל התעוררות רוחנית, לדבריו. אולם הוא היה גם פורה ויצירתי עד מאוד – והקליט במקומו תוך 8 שבועות את "לאבסקסי" שבו ניגן בכל הכלים. הוא פיטר את הלהקה "המהפכה" ללא אזהרה למרות ההצלחה הגדולה שזכה לה עימה, ובהמשך גייס ופיטר לחליפין נגנים משובחים בשל מה שנראה כגחמות.

הסיפור עם וורנר ברדרס הסתיים באופן מפתיע: בחודש מאי השנה חתם פרינס מחדש על עסקה עם וורנר, 18 שנים לאחר הפרידה הזועמת. הוא קיבל במסגרתה את הבעלות על המאסטרים הישנים שלו. אולם באופן אירוני, לפי תיקון לחוק זכויות יוצרים מ-1976, הוא היה יכול לקנות לקבל אותם מחדש בקרוב מכיוון שתוקפן של זכויות הקלטה מסתיים לאחר 35 שנים. חוק זה ישפיע על אמנים מקליטים רבים וחברות התקליטים ממתינות לעוד פסיקה של בית המשפט בעניין.

עם החוזה החדש יזכו מעריציו של פרינס לגירסה מחודשת של התקליט האהוב ביותר של פרינס, "גשם סגול", במלאת 30 שנים לצאתו. לא ידועים התנאים הפיננסיים של העסקה בין פרינס לוורנר, אולם ככל הנראה היא לא תהיה בתנאים של עבדות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#