לאמריקאים נמאס ממוזיקה: "אמריקן איידול זה לסבתות" - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
בקרוב אצלנו?

לאמריקאים נמאס ממוזיקה: "אמריקן איידול זה לסבתות"

עודף תוכניות ריאליטי מוזיקליות הציף את שוק הטלוויזיה בארה"ב בשנים האחרונות, גיל הצופים טיפס, מספר הכוכבים החדשים צנח ושיעורי הצפייה ירדו ■ סיימון קאוול: "זה כבר לא עובד"

2תגובות

נראה שהאמריקאים מיצו את תוכניות המוזיקה ששלטו בטלוויזיה בארה"ב במשך יותר מעשור. "הם הציפו את השוק", אמר סיימון קאוול, שאחראי אולי יותר מכל אחד אחר להפיכת זמרים חובבים לכוכבים, הודות לחלקו בתוכניות "אמריקן איידול", "X פקטור" ו–America's Got Talent. "זה כבר לא עובד".

זו אינה הפעם הראשונה שבה הטלוויזיה האמריקאית שרפה ז'אנר בשל חקיינות המונית וחשיפת יתר. הרשתות טחנו את המערבונים לאבק, הן עייפו את הקהל עם תוכניות אירוח של זמרים, ובשלב מסוים, כמעט בכל ערב היה מגזין חדשותי. ABC הריצה בשעתו את הלהיט "מי רוצה להיות מיליונר?" ארבע פעמים בשבוע, וגרמה לצניחת רייטינג ולהדחת התוכנית לערוצים מקומיים. הז'אנר המוזיקלי הצליח לשרוד זמן רב וליהנות משיעורי צפייה חזקים - עד כה.

התוכנית שגורלה התהפך באופן הבולט ביותר היא "אמריקן איידול", שבשיאה היתה כה חזקה, עד שהרשתות התייאשו מהניסיון להתחרות בה. כעת, התוכנית, שהזניקה את הקריירות של כוכבות כמו קלי קלארקסון וג'ניפר האדסון, היא בעלת שיעורי צפייה נמוכים בהרבה משל כמה מהתוכניות שבעבר הותירה הרחק מאחוריה.

בשבוע שעבר הגיעה "אמריקן איידול" לשפל של 7 מיליון צופים - לעומת ממוצע של יותר מ–30 מיליון בעונת השיא - ורייטינג של 1.7 בלבד בגילאי 18–49, הקטגוריה המשווקת למפרסמים, לעומת 12.6 בשיא. הגיל החציוני של הצופים בתוכנית זינק מ–32 בשנתה הראשונה ל–52 בעונה הנוכחית. "עכשיו זו תוכנית לסבתות", אומר בראד אדגייט, סגן נשיא מחקר בחברת רכש המדיה הורייזון מדיה.

נפילת "אמריקן איידול" היתה הדרגתית: היא צנחה ב–30% בכל אחת מהשנתיים האחרונות. אך היא צנחה מעמדה כה גבוהה, עד שהיא נותרה להיט. אלא שהיא כבר אינה מכרה הזהב של פוקס. בכיר בענף המדיה אומר כי "אמריקן איידול" הניבה לפוקס רווח של כ–3 מיליארד דולר ב–13 שנותיה - אך רק חלק מסכום זה נרשם באחרונה. "כמעט בטוח שהם היו צריכים להציע פרסומות בחינם בעונה הנוכחית, כפיצוי על שיעורי צפייה מאכזבים", אמר אדגייט.

המחלה הפוגעת בתוכניות המוזיקה כבר חיסלה את "X פקטור", שיבוט של "אמריקן איידול" שקאוול הביא לארה"ב. התוכנית הושקה בתרועות רמות בפוקס, אך נעלמה לאחר שלוש עונות של ירידה בשיעורי הצפייה.

Chris Pizzello/Invision/AP

לא רק תחרויות הכישרונות נחלשו - גם תוכניות מוזיקה אחרות מאבדות גובה. דרמת הברודוויי של NBC, "סמאש", הושקה ברעש רב, ונמוגה מהר. הגרסה המקבילה שלה בז'אנר הקאנטרי - "נאשוויל" - הצליחה להחזיק מעמד, אך לא הרבה מעבר לכך (ABC החליטה בשבוע שעבר, ברגע האחרון, לחדש אותה לעונה שלישית). "גלי", הלהיט של פוקס בתחום הדרמה המוזיקלית, צנחה מרייטינג של 6 בקבוצת גילאי 18–49, לפחות מ–1.

המעצמה האחרונה של תוכניות המוזיקה, "דה ווייס", רשמה בשבוע שעבר שפל בצפייה, אף שהיא עדיין אחת ממעצמות הרייטינג בטלוויזיה האמריקאית. אלא שגיל הצופים הממוצע טיפס מ–42 בעונה הראשונה ל–52 בעונה הנוכחית. הירידה בשיעורי הצפייה משתקפת גם במכירות המוזיקה. "הנתון האיום הוא הכוכבים שנוצרו על ידי תוכניות אלה", אומר קאוול. "הכוכבת האחרונה שנוצרה בהן היתה קארי אנדרווד ב'אמריקן איידול'. זה היה לפני שמונה שנים".

בתחילת דרכה, "אמריקן איידול" ייצרה שלל כוכבים - אנדרווד, קלארקסון, האדסון וכריס דוטרי. בשנים האחרונות ניתן למצוא פחות שמות מוכרים, אף שפיליפ פיליפס, הזוכה לפני שתי עונות, זכה להצלחה מסחרית. זוכי "דה ווייס" הם עלומי שם עוד יותר. "מי מצליח יותר בתוכנית - המתחרים או השופטים בדה ווייס? השופטים מכרו הרבה יותר אלבומים", אומר קאוול. גורם הפקה שעבד על תוכניות מוזיקה, אמר: "אני חושב שחברות התקליטים כבר ויתרו על הרעיון ליצור כך כוכבים".

"אמריקן איידול" תניב 59 שעות מסך בעונה הנוכחית - שעות שפוקס תתקשה להחליף גם עם שיעורי הצפייה הנמוכים. הרשתות יזכו להרבה פחות הצעות לתוכניות מוזיקה חדשות, אף 
שב–ABC ככל הנראה תושק תחרות שירה חדשה "Rising Star", וסדרה נוספת בסתיו, "Galavant", שאותה מציגה הרשת כ"אגדה־קומית־מוסיקלית", עם מוזיקה של אלן מנקן, המלחין הידוע של דיסני.

ואולם קאוול הבטיח הפתעה חדשה בשבוע שעבר, וציין כי מגזר הטלוויזיה ידוע בהפכפכותו. "כשל–X פקטור כבר אין את שיעורי הצפייה הרצויים, אפשר למצוא את עצמך מנודה לזמן מה", הוא אומר. "התמודדתי עם זה כל חיי בעולם המוזיקה. יש להיט, ואז מחתימים אמן שלא מצליח, ולזמן מה, אף אחד לא רוצה להתקרב אליך. ואז חוזרים עם מישהו אחר - ושוב אתה הדבר החם".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#