כך ייעשה לחושפי שחיתות בסין: "בלומברג תושלך לערימת החרא" - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

כך ייעשה לחושפי שחיתות בסין: "בלומברג תושלך לערימת החרא"

החשיפות המהדהדות של כתבי בלומברג על השחיתות של בכירי השלטון הסיני, בהם הנשיא שי ג'ינפינג, גבו מחיר יקר: יו"ר בלומברג החליט לאמץ את שיטות הסינים ולצנזר כל תחקיר עתידי, כדי לא לפגוע בהכנסות החברה ממכירת מסופים פיננסים – מקור ההכנסות העיקרי של החברה בסין

3תגובות

"אני לא מרגיש גאווה לעבוד היום בשביל בלומברג".

כך, כשנה בלבד לאחר סדרת החשיפות המסעירות שפירסם שירות החדשות של בלומברג על השחיתות של בכירי השלטון בסין, ביטא אחד מכתבי בלומברג בבייג'ין את הלך הרוח העגמומי בקרבם.

איך קרה שאותן חשיפות הפכו את דסק בלומברג הסיני מחוד החנית של ענקית המדיה הכלכלית לגיבנת על פעילותה, בתוך זמן כה קצר? האוורד פרנץ', כתב "ניו יורק טיימס" לשעבר בסין, חשף את המתרחש מאחורי החשיפות של בלומברג, בכתבת עומק שפירסם בכתב העת לעיתונות של אוניברסיטת קולומביה.

עד 2012, חלקו של בלומברג בסיקור המעללים הפיננסים של ההנהגה הסינית היה צנוע, בהשוואה ל"ניו יורק טיימס" ו-"וול סטריט ג'ורנל". שני העיתונים המשפיעים בעולם התחרו ביניהם על הבכורה בסין, אחרי שקטפו שלל פרסי פוליצר לעיתונות בזכות תחקירים על המתרחש באליטה הפוליטית של סין. "וול סטריט ג'ורנל", למשל, אחראי על חשיפת מעשי השחיתות של בו שילאי, הפוליטיקאי הכריזמטי שהקריירה שלו חוסלה לאחר הפרסום.

בלומברג

בבלומברג החליטו להפוך לגוף חדשות מרכזי בסין במלוא הכוח - בדומה לגישה שנקטו בזירת החדשות הבינלאומית. בסוף 2012 הם פירסמו תחקיר חסר תקדים על הנשיא הנכנס, שי ג'ינפינג, שזכה להדים בכל העולם ולגיבוי מלא מהעורך הראשי, מתיו וינקלר. הוא הגדיר את הפרסום "חומר נפלא" ודחק בכתבים בסין "פשוט להמשיך קדימה". מאז הפך בלומברג, כותב פרנץ', לשחקן חשוב בזירת החדשות הבינלאומית – "הכול בזכות הסיקור שלו בסין".

שיא ההישגים של בלומברג בסין הגיע זמן קצר לאחר מכן, כשהעיתון הצליח לדלות מידע בלעדי ומקיף על קשרים פיננסיים מושחתים בין אחד מאנשי העסקים העשירים בסין לבין פוליטיקאים בכירים. אולם דווקא שם החלה הנפילה. "ניו יורק טיימס" ו"פייננשל טיימס" דיווחו כי פרסום התחקיר נעצר ברגע האחרון – לא בגלל לחצים של הממשל הסיני, אלא על ידי בכירי בלומברג עצמם, שחששו כי הפרסום עלול לחסל את עסקי החברה בסין.

מי שהורה על הקפאת התחקיר היה לא אחר מיו"ר בלומברג, פיטר גראוור, שחשב כי בלומברג נסחפה עם התחקירים בסין על חשבון המטרה האמיתית שלה במדינה: מכירת מסופים פיננסיים – מקור ההכנסות הראשי של החברה. הוא הבהיר לצוות בסין שהחברה כולה "תושלך חזרה לערימת החרא" בסין אם יפורסמו עוד תחקירים כאלה.

אי–פי

"כמו תאונת דרכים בהילוך איטי, הצוות שעשה את העבודה החל להתפרק", כותב פרנץ'. בתחילה השעתה בלומברג את מייקל פורסיית, מהכתבים המובילים של החברה בסין, משום שהוא נחשד בהדלפת המידע על עצירת התחקיר לעיתונים אחרים. אחד מהם קלט אותו מיד - פורסיית השתלב בצוות הכתבים של "ניו יורק טיימס" בהונג קונג. זמן קצר לאחר מכן התפטרו שני עורכים מובילים בדסק הסיני במחאה על הקפאת פרויקטים ורוח הצנזורה העצמית שנכפתה עליהם. הצוות שהוביל את התחקירים הנוקבים בסין למעשה פוזר.

פרנץ' מבהיר כי מה שהכריע את הכף עבור בלומברג היה שיקול כלכלי קר. עסקי המסופים הפיננסים, שנמכרים ב-2000 דולר למנוי, הם ענף ההכנסות הראשי – והצומח ביותר – של בלומברג בסין בעשור האחרון, לאור הזינוק המטאורי של המדינה והפיכתה למעצמה כלכלית ועסקית. בבחירה בינם ובין עסקי העיתונות המסורתית הדועכים, התשובה ברורה. בנוסף, מציין פרנץ', כי בזמן התפוצצות הפרשה בחנו בכירים בבלומברג הקמת אתר חדשות ייעודי בשפה הסינית, במטרה לחזק את נוכחות בלומברג במדינה. בין אם המיזם ייצא לפועל ובין אם לא, תחקירים זוכי פרס פוליצר כנראה לא יפורסמו שם.

בולמברג


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#