האם זה שווה 12 שנים של עבדות? מאחורי הקלעים של טקס האוסקר - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

האם זה שווה 12 שנים של עבדות? מאחורי הקלעים של טקס האוסקר

אחרי שהשקיעו כסף, התראיינו וניהלו קמפיינים לקידום מועמדותם, יתייצבו בעוד קצת יותר משבוע כוכבי הוליווד לטקס האוסקר ויתפללו ■ מה קובע מי יזכה, איך משפיעה הזכייה על ההכנסות וכמה נהנים מכך השחקנים?

3תגובות

בעוד פחות משבועיים זה יקרה. לאחר חודשים של התרוצצויות, הופעות פומביות והרבה חיוכים צחורים ולחיצות ידיים, יעמוד הזוכה על הבמה, יודה לתומכיו ולכל מי שהביאוהו עד הלום, ויקצור את פירות העבודה הקשה שלו. זה נשמע כמו סופו של קמפיין בחירות מוצלח לנשיאות או לראשות הממשלה, אך זהות הזוכים הגדולים של ערב ה–2 במארס תיחשף בפתיחתה של מעטפה קטנה על ידי אחד מהכוכבים הגדולים של תקופתנו בהוליווד.

לא פשוט להיות שחקן בהוליווד. זו עבודה שכרוכה בשינון טקסטים ארוכים, חודשים של צילומים, הצקות של צלמי פפראצי ואובדן הפרטיות. אבל גם לא צריך לרחם על השחקנים יותר מדי: עם סיומה של העבודה הקשה הזו הם לובשים את מיטב מחלצותיהם, ולמשך כמה חודשים בעיקר מתחככים זה בזו ומפרגנים זה לזו באינספור טקסים נוצצים. ואם יש להם מזל, הם גם חוזרים הביתה עם פסלון מוזהב לשים מעל לאח.

טקס האוסקר ה–86 שייערך ביום ראשון הבא בהוליווד מביא לסיומה את עונת הטקסים הזו, ועמה גם שישה חודשי קמפיין שדומים לפרקים למסע בחירות פוליטי. הסרטים שמזוהים על ידי האולפנים כבעלי פוטנציאל לזכייה באוסקר מתחילים את המרוץ שלהם בדרך כלל בהקרנות בכורה בפסטיבלי הסרטים של הסתיו, כמו בוונציה או בטורונטו, מוקרנים לאחר מכן בתפוצה מוגבלת בארה"ב, ורק כאשר המפיצים חשים שהסרט יצר מספיק באזז, הוא מגיע להפצה רחבה.

כך, למשל, "12 שנים של עבדות", שנחשב כמועמד המוביל לזכות באוסקר לפרס הסרט הטוב ביותר, הוקרן לראשונה בארה"ב באוקטובר ב–19 בתי קולנוע בלבד, אך בסוף ינואר, לאחר שנודע כי זכה בתשע מועמדויות לאוסקר, אפשר היה לצפות בו ב–1,231 בתי קולנוע. "אין לנו הרבה כסף לקדם את הסרט", הודה במאי הסרט סטיב מקווין בראיון ל"אינדיפנדנט" הבריטי. "אנחנו לא יכולים להציב שלט ענק מעל שדרות סאנסט".

נציגות בפסטיבלים אינה מספיקה. בכל שנה משקיעים אולפני הסרטים סכומים גדולים במודעות פרסומת בולטות בעיתוני בידור ובאתרי אינטרנט כמו "וראייטי" ו"הוליווד ריפורטר", מודעות שנראות לכאורה כפרסומת לסרט, אלא שבראשן נכתבות שלוש המלים "For Your Consideration" (לשיקול דעתכם). המודעות האלה אינן מיועדות לקורא הממוצע, אלא ליותר מ–5,000 חברי האקדמיה האמריקאית לקולנוע, אמנות ומדעים, שבוחרים את הסרטים הזוכים.

למאמצים האלה של חברות ההפקה מצטרפים השחקנים והבמאים, שמגיעים לארוחות ערב והקרנות חגיגיות שבהן הם יכולים להתחכך בחברי האקדמיה ולרתום אותם לצד שלהם. חברי האקדמיה שמעדיפים להישאר בסלון ולהימנע מהאירועים הנוצצים לא מקופחים: חברות ההפקה שולחות להם עותקים של הסרטים המועמדים כדי שיוכלו לצפות בהם בנוחות.

אובמה מצביע למנדלה

המסע לאוסקר אינו זול בכלל - העלות הממוצעת של קמפיין לסרט היא 5 מיליון דולר - אבל לא תמיד הוא מועיל. שניים מהסרטים ששיווקם היה היקר ביותר השנה היו "בתוך לואין דיוויס" של האחים כהן ו"להציל את מר בנקס" בכיכובו של טום הנקס. איתן וג'ואל כהן וטום הנקס בוודאי יישבו באולם תיאטרון דולבי (לשעבר תיאטרון קודאק) בטקס האוסקר השנה, אך "לואין דיוויס" מועמד בשתי קטגוריות בלבד (צילום ועריכת סאונד), והסרט על וולט דיסני שבו מככב הנקס מועמד רק בקטגוריית הפסקול. הנקס אמנם לא מועמד השנה, אך הוא בוודאי ייצג את הסרט "קפטן פיליפס", שמועמד לשישה פרסים.

אם הקמפיין לא עוזר, תמיד אפשר להיעזר במנהיג העולם החופשי. "אינדיפנדנט" דיווח כי בשנה שעברה התקשר מפיק העל הארווי ויינסטיין לסטפני קאטר, סגנית מנהלת הקמפיין של נשיא ארה"ב ברק אובמה, כדי לנסות לקדם את "אופטימיות היא שם המשחק" שהיה מועמד לשמונה פרסי אוסקר. לפי הדיווח, קיבלה קאטר כסף כדי לצייץ על הקומדיה בחשבון הטוויטר שלה, ולתאר אותה כ"בעלת חשיבות פוליטית" בנוגע לסוגיית הטיפול בחולי נפש. השנה היא צייצה על "פילומנה", גם כן של האחים ויינסטיין. וכשהנשיא עצמו מתערב - מה טוב. "לינקולן", "העזרה" ו"מנדלה" זכו כולם להקרנות רשמיות בבית הלבן. עם זאת, בנובמבר פורסם כי אובמה רוצה לקצץ באירועים יקרים כאלה, כדי לא להתערב בפוליטיקה של האוסקר.

ואולי בכלל הצלחה בקופות היא מתכון לאוסקר? גם במקרה הזה התשובה בדרך כלל שלילית. אמנם יש לא מעט דוגמאות לשוברי קופות עתירי תקציב, כמו "לב אמיץ", "טיטאניק" או "שר הטבעות" שזכו בפרסים רבים, אך נראה שבשנים האחרונות העדיפה האקדמיה סרטים קטנים בתקציבים נמוכים יותר, שלאו דווקא זכו להצלחה בקופות, כמו "נער החידות ממומבאי", "מטען הכאב" ו"הארטיסט".

גם השנה, רוב הסיכויים הם שהסרט הזוכה לא יהיה שובר קופות. מבין תשעת הסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר השנה, שניים בלבד היו בין 20 שוברי הקופות הגדולים של 2013 - “כוח משיכה” בכיכובם של סנדרה בולוק וג'ורג' קלוני, שגרף בארה"ב מאז יציאתו בתחילת אוקטובר 268 מיליון דולר ובעולם כולו 700 מיליון דולר; ו"חלום אמריקאי" בכיכובם של כריסטיאן בייל וג'ניפר לורנס, שיצא ב–13 בדצמבר והכניס בארה"ב 142 מיליון דולר ובקופות ברחבי העולם 204 מיליון דולר. גם "הזאב מוול סטריט", שיצא לאקרנים ממש לפני סוף השנה, הכניס כבר יותר מ–300 מיליון דולר בעולם. ומה עם הסרט המצליח ביותר של השנה שעברה, "משחקי הרעב: התלקחות" (שגם בו מככבת לורנס)? הוא אמנם הרוויח 862 מיליון דולר, אך בזירת הפרסים יסתפק כנראה בפרס בחירת הקהל שקיבל בחודש שעבר.

סרט אמנם לא צריך להיות שובר קופות כדי לזכות באוסקר, אבל זכייה באוסקר - ואפילו עצם המועמדות לפרס - מקפיצה פלאים את הכנסותיו. כבר בסוף השבוע הראשון שלאחר ההכרזה על המועמדויות באמצע ינואר קפצו הכנסותיהם של חלק מהסרטים המועמדים ב–500%. "חלום אמריקאי" - שביחד עם "כוח משיכה" הוא הסרט בעל מספר המועמדויות הרב ביותר, עשר - הרוויח בקופות הכרטיסים בארה"ב 10.6 מיליון דולר בסוף השבוע שלאחר ההכרזה על המועמדויות, עלייה של 27% לעומת סוף השבוע שקדם לו. הכנסותיו של "קפטן פיליפס" זינקו ב–476% בסוף השבוע שלאחר ההכרזה על המועמדויות לאוסקר.

אין פלא שהסרטים מקבלים זריקת עידוד כזו מהמועמדויות לאוסקר. רבים מהם לא נמצאים זמן רב על האקרנים, היות שהאולפנים מעדיפים להשיק אותם בסוף השנה, כדי לעורר באזז גדול ומיידי ולהשאיר אותם טריים בזיכרונם של חברי האקדמיה. בגישה הזו נקטו "חלום אמריקאי", שיצא באמצע דצמבר, ו"הזאב מוול סטריט", שיצא בחג המולד לאחר מסע יחסי ציבור ארוך - וגרף עד כה 308 מיליון דולר בכל העולם.

מה זה כסף לעומת סקורסזה

גם לשחקנים משתלם להיות מועמדים לאוסקר. מלבד המסיבות הנוצצות, שקית המתנות, התהילה והפרסום, הם עשויים לקבל יותר תפקידים בעקבות מועמדות או זכייה באוסקר. העלאה בשכר, לעומת זאת, יקבלו רק אם הם גברים.

עבודת תזה של סטודנט מאוניברסיטת קלן, שצוטטה במגזין "פורבס", מצאה כי שחקנים גברים רושמים זינוק של 81% בשכר לאחר שהם זוכים באוסקר. אדריאן ברודי, למשל, היה כמעט אלמוני כשזכה ב–2002 באוסקר לשחקן הטוב ביותר על תפקידו ב"הפסנתרן" של רומן פולנסקי. ב–2004 הוא כבר קיבל 2.75 מיליון דולר על תפקידו ב"הכפר" של מ. נייט שאמאלאן. ג'יימי פוקס קיבל 10 מיליון דולר על "מיאמי מחלק מוסר" ב–2006, שנתיים לאחר שזכה באוסקר על "ריי".

שחקניות, לעומת זאת, לא רק שאינן רואות שינוי בשכרן לאחר הזכייה, אלא שהקריירה שלהן אפילו שוקעת מעט לאחר שהן זוכות בפסלון הנכסף, לפי המחקר. עם זאת, לא רק האוסקר אשם בכך. הגיל הממוצע לזכייה של שחקניות באוסקר הראשון הוא 36, לא רחוק מגיל 40, שהוא כבר בעייתי בהוליווד. ג'ניפר לורנס, לעומת זאת, שזכתה כבר בגיל 22 באוסקר השחקנית הטובה ביותר על "אופטימיות היא שם המשחק", חוותה זינוק בקריירה לאחר הזכייה.

בהתאם לממצאים, בשנים האחרונות מוכנים יותר ויותר שחקנים להקריב את שכרם בעבור ההזדמנות לשחק בסרטים בעלי פוטנציאל לזכות באוסקר. דוני אזוף, הדמות שגילם ג'ונה היל ב"הזאב מוול סטריט", התפטר מעבודתו כדי להרוויח 70 אלף דולר בחודש ביחד עם גיבור הסרט ג'ורדן בלפורט. במציאות, היל הסתפק ב–60 אלף דולר - שכר המינימום של גילדת שחקני המסך בארה"ב (SAG) - על תפקידו בסרט. היל, שבילה שבעה חודשים בעבודה על הסרט, סיפר בראיון להאוורד סטרן כי היה מוכן להרוויח אפילו פחות מכך עבור ההזדמנות לשחק תחת שרביט הבמאי של מרטין סקורסזה.

עכשיו עשוי שכר המינימום הזה להשתלם אף יותר: היל מועמד לאוסקר בקטגוריית שחקן המשנה. "הייתי מוכר את הבית שלי ונותן את כל הכסף שלי כדי לשחק אצל סקורסזה", אמר היל לסטרן בבוקר שבו נודע לו כי הוא מועמד. "גם שיחקתי בסרט של סקורסזה וגם זכיתי במועמדות לאוסקר. אני פשוט בהלם".

פרסי הניחומים למפסידים: 
מערכת ספא ביתית וטיול ליפן

כרטיס לטקס האוסקר הראשון, שנערך ב–1929 במלון רוזוולט בלוס אנג'לס, עלה 5 דולרים בלבד. הכרטיסים לטקס כבר מזמן לא מוצעים למכירה, והכניסה לטקס מתאפשרת רק ל–3,300 המוזמנים, בין אם אלה מועמדים כמו מתיו מקונוהיי וג'וליה רוברטס, או מגישי פרסים כמו דניאל דיי לואיס ואן התאוויי.

המשפט "עצם המועמדות היא כבוד גדול" הוא אחת הקלישאות שנשמעת לא פעם מצד מועמדים לאוסקר. אבל בשורה התחתונה, על כל זוכה בטקס יש ארבעה מועמדים שיוצאים ממנו מאוכזבים, לא משנה כמה התאמנו על החיוך ומחיאות הכפיים בעת הקראת שם הזוכה. למזלם, הם יכולים להתנחם למחרת בשקית מלאת מתנות בשווי 55 אלף דולר, מתנת חברת השיווק Distinctive Assets.

מה כוללת השקית הזו? בערך כל פינוק שאפשר להעלות על הדעת - מקופסת תה של Blossom Blends בשווי 50 דולר ומוצרי טיפוח של חברת Acure בשווי 300 דולר, דרך מערכת ספא ביתית בשווי 2,560 דולר והמצלמה הלבישה Narrative Clip Camera בשווי של 279 דולר, ועד לצ'ופרים כמו חבילת נופש בלאס וגאס בשווי 9,000 דולר וטיול עם מדריך פרטי ברחבי יפן בשווי 15 אלף דולר.

"אפילו הכוכבים הנערצים ביותר בהוליווד מתאכזבים מהפסד כזה, וכשמתנות הניחומים שלנו מגיעות ביום שלמחרת, אנחנו חושבים שהן מהוות הסחת דעת שמתקבלת בברכה", אמר מייסד החברה לאש פארי בראיון ל–ABC. אז גם אם ליאונרדו דיקפריו לא ייקח את פרס השחקן הטוב ביותר, הוא יוכל לפחות להתנחם בחבילת מתנות שלא היתה מביישת את ג'ורדן בלפורט.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#