השטיח האדום נשמט מתחת לרגליה של הוליווד

חליפות הטוקסידו, השמלות והזוהר לא נפקדו מטקס האוסקר שהתקיים לפנות בוקר בלוס אנג'לס, אך מתחת לפני השטח תוהים בכירי האולפנים כיצד ניתן להציל את התעשייה מדעיכה בלתי נמנעת

ב"ארגו", מותחן שעלילתו מתרחשת ב-1979, סוכן CIA שמגלם בן אפלק מבקש את עזרתם של בכירים בהוליווד. הוא מעמיד פנים שהוא מפיק סרט מדע בדיוני כדי להיכנס לאיראן ולהבריח ממנה שישה דיפלומטים אמריקאים שמתחבאים בביתו של השגריר הקנדי בטהראן.

בסרט, הוליווד עוזרת לשחרר את האמריקאים הלכודים. במציאות, יש מי שתוהים אם הוליווד בעצמה לא זקוקה לחילוץ. אחד מבכירי תעשיית הסרטים השתמש במלה "סכיזופרניה" כדי לתאר את מצבה. הרווחים יורדים אף שהוליווד עושה סרטים יותר ויותר ראוותניים עבור קהל מתרחב. בינתיים, הטלוויזיה, שפעם היתה האחות הקטנה והלא זוהרת, נהנית מרווחי שיא ומשבחים חסרי תקדים.

בכירי הוליווד פרנואידים וחסרי ביטחון כבר זמן רב, וכיום יש להם סיבה טובה לכך. "המודל העסקי של תעשיית הסרטים פגום", אומר אמיר מאלין מחברת ההשקעה הפרטית קואליה קפיטל. לדברי בנג'מין סווינבורן ממורגן סטנלי, בין 2007 ל–2011 נפלו הרווחים לפני מס של חמשת האולפנים הגדולים ביותר - הנשלטים על ידי תאגידי המדיה הגדולים דיסני, יוניברסל, פרמאונט, פוקס המאה ה-20 ו-וורנר ברדרס - בכ–40%. עוד הוא אומר כי האולפנים אחראים לפחות מ–10% מרווחי התאגידים הללו, ועד 2020 יירד הנתח ל-5% בלבד.

הסיבה היא שששת האולפנים הגדולים ‏(האולפנים הנוספים הם סוני‏), צומחים לאט יותר מהטלוויזיה. ב-2012 גרפה טיים וורנר 12 מיליארד דולר מסרטים, עלייה של 20% לעומת 2011, לעומת עלייה של יותר 
מ-84% בהכנסות רשתות הטלוויזיה של החברה - 14.2 מיליארד דולר.

ג'סיקה צ'סטיין, כוכבת הסרט "כוננות עם שחר"צילום: אי–פי

קולנוע וטלוויזיה הם עסקים שונים מאוד, אך אולפנים כמו וורנר ברדרס ופוקס עושים את שניהם. עסקי הטלוויזיה יציבים ומשתלמים יחסית. רשתות הטלוויזיה מרוויחות כסף מפרסום ומעמלות שמפעילות הכבלים והלוויין משלמות להן. העמלות האלה מסתכמות ב-32 מיליארד דולר לשנה בארה"ב, וצומחות בקצב של כ–7% בשנה.

תעשיית הסרטים, לעומת זאת, תנודתית. מספרי הצופים בבתי הקולנוע משתנים כמו מצב רוחה של קארי מתיסון, הדמות הדו־קוטבית שמגלמת קלייר דיינס בסדרה "הומלנד". ב-2011 מכרו בתי הקולנוע בארה"ב 1.28 מיליארד כרטיסים, הנתון הנמוך ביותר מאז 1995. ב–2012 עלו מכירות הכרטיסים חזרה ל–1.36 מיליארד, והכנסות בתי הקולנוע נסקו לשיא של 10.8 מיליארד דולר.

ואולם בתי הקולנוע בארה"ב אינם עסק צומח, במיוחד כיום, כשלאנשים יש אמצעי מדיה רבים כל כך בבית שמסיחים את דעתם. שיעור האמריקאים שפוקדים בית קולנוע לפחות פעם בחודש ירד מ–30% ב–2000 ל–10% ב–2011.

הוצאות הצופים 
ירדו ב-6 מיליארד דולר

אולפני הסרטים בהוליווד מתמודדים עם שלוש בעיות בטווח הארוך: חטיבות הבידור הביתי בחברות פחות משתלמות, עלייה בהוצאות על הפקת סרטים, והתנאים שעמם הם נכנסים לשווקים חדשים בעלי צמיחה מהירה. אף שהכנסותיהם של סרטים בקופות הן בדרך כלל מה שמגיע לכותרות, אולפנים תלויים במידה רבה בביצועיהם של הסרטים בשימוש ביתי. מכירות הדי.וי.די הגיעו לשיא ב–2004, אך מאז המכירות של סרטים בקלטות, די.וי.די ובלו ריי נפלו ב–36%, לפי חברת IHS סקרין דייג'סט. "אנשים עדיין צופים באותו מספר של סרטים", אומר טוד יונגר מחברת המחקר סנפורד ברנסטיין, "אבל הם פשוט מוציאים 6 מיליארד דולר פחות".

בינתיים, העלויות ממשיכות לעלות. כולם מצפים שהטכנולוגיה תוזיל את הפקת הסרטים, אך קרה תהליך הפוך, אומר מייקל לינטון, העומד בראש אולפני סוני. המעבר לסרטים דיגיטליים איפשר לבמאים לצלם יותר טייקים וללטש בעזרת הפקה יקרה וזמן עריכה. האולפנים גם החלו לעשות יותר סרטים גדולים כדי לתמוך בשורה התחתונה שלהם. הסרטים הללו בדרך כלל נשענים על אפקטים מיוחדים ויקרים, במקום על תסריטים מעניינים, כדי למשוך קהל בכל העולם.

ג'ון גודמן (מימין) ואלן ארקין, "ארגו". הוליווד זקוקה לחילוץצילום: רויטרס

הפקה של סרטים מושקעים אלה עולה בדרך כלל 200 מיליון דולר ולשיווקם נדרשים עוד 50–100 מיליון דולר. בעבר האולפנים היו מסוגלים למכור כרטיסים ודי.וי.די גם לכישלונות קופתיים, אך כיום הרשתות החברתיות ואתרי אינטרנט גורמים להתפשטות מהירה של ביקורות גרועות.

בהוליווד מנסים לפרוש את השטיח האדום בפני השווקים המתעוררים, שם בכל יום נוספים צופים בני המעמד הבינוני. אחד מבכירי התעשייה כינה את השוק הבינלאומי "סירת ההצלה של הטיטאניק". ההכנסות של קופות הכרטיסים מחוץ לארה"ב גדלות בקצב מהיר פי 2.5 מהגידול בארה"ב.

ואולם על אף שהאולפנים מוכרים יותר כרטיסים בשווקים מתעוררים כמו רוסיה וסין, הם מכניסים לכיסם הרבה פחות כסף על להיטים. בארה"ב, האולפנים הגדולים מקבלים כמחצית מההכנסות בקופות. בסין, לעומת זאת, האולפנים ההוליוודיים מקבלים רק כרבע.

בין 2006 ל–2012 קיצצו ששת האולפנים הגדולים את מספר הסרטים שהפיקו והחלו לשלם הרבה פחות לשחקנים ולבמאים. לפני כמה שנים שחקן מוביל היה מלוהק לשלושה סרטים בשנה וחצי, ומקבל 20 מיליון דולר לסרט. כיום הוא מרוויח 10 מיליון דולר לסרט, ועושה רק סרט אחד בכל שנה וחצי. יש אולפנים שהחלו להשתמש בבמאים מתחילים, משום שהם עולים פחות וקל יותר לפקח על הוצאותיהם.

חלק מהתקציבים האלה עברו לטלוויזיה, ויש פרקים של שעה שעולים 5–6 מיליון דולר. כוכבי קולנוע כמו דסטין הופמן וג'ף דניאלס עברו לטלוויזיה, משום שהרשתות משקיעות הרבה בסדרות ונותנות לשחקנים ולבמאים יותר חופש אמנותי. הבדל האיכות בין טלוויזיה לקולנוע נשחק.

כתוצאה מכך, משנים בהוליווד את הטון כלפי חברות דיגיטליות כמו נטפליקס, המציעה שירות סטרימינג. "נטפליקס היא הדבר הטוב ביותר שקרה להוליווד הרבה זמן", אומר כריס סילברמן מסוכנות ICM פרטנרס. שירותיה ושל חברות אחרות כמו אמזון משלמים מיליארדים עבור הזכויות לשידור תכנים של האולפנים ברשת.

יש הטוענים כי האולפנים צריכים להיפטר מהוצאה של סרטים באופן בלעדי לבתי הקולנוע, ובמקום זאת לתת לצרכנים לצפות בהם בבית במחיר גבוה יותר.

בשנה שעברה הוציאו אולפני ליונסגייט את "עסקה מגונה" בכיכובו של ריצ'רד גיר לבתי הקולנוע ובמקביל ב–VOD. מייקל ברנס, יו"ר ליונסגייט, אומר כי האולפנים הרוויחו פי שלושה מכפי שהיו מרוויחים אלמלא עשו זאת, משום ש"מצאנו שני קהלים שונים". בתי הקולנוע מצדם עדיין עלולים להיאבק במגמה זו ולסרב להציג את הסרטים, ואולפנים רבים כנראה לא רוצים לקחת את הסיכון. עוני הוא דבר נורא, אולי כבר ראיתם את "עלובי החיים".

זכייה באוסקר היא גם זכייה לכיס

זכייה בפרס האוסקר, בטקס שהתקיים לפנות בוקר בלוס אנג'לס, אינה קשורה לתקציב שהושקע בסרט, אך היא בהחלט עשויה לתרום להכנסותיו העתידיות.

לפי חברת המחקר IBIS וורלד, סרטים שזכו בשנים האחרונות בפרס הסרט הטוב ביותר היו דווקא דלי תקציב. עלויות ההפקה של הזוכים בפרס ב–2007–2011 היו רק 17 מיליון דולר בממוצע. הכנסותיהם היו בממוצע כמעט פי חמישה מכך, 82.5 מיליון דולר. יותר ממחצית הסכום הגיע לאחר המועמדות ו–21.7% ממנו לאחר הזכייה באוסקר.

ואולם מינוף הזכייה באוסקר תלוי בכמה גורמים, ובראשם עיתוי הוצאת הסרט לאקרנים. האולפנים מוציאים את הסרטים היוקרתיים בדצמבר או בינואר, כך שאם יזכו בפרס צופים סקרנים יוכלו עדיין לגשת לבית הקולנוע ולצפות בהם. "נער החידות ממומבאי", למשל, יצא בהפצה רחבה חודש בלבד לפני טקס האוסקר והכנסותיו זינקו ב–43% בסוף השבוע שלאחר זכייתו בפרס הסרט הטוב ביותר. לעומת זאת, הזוכה של 2010, "מטען הכאב", יצא כבר ביולי 2009 וביצועיו בקופות לא השתנו בעקבות זכייתו משום שכבר היה זמין בדי.וי.די.

גם השחקנים מרוויחים מהזכייה באוסקר. לפי האתר BoxOfficeQuant, פרס השחקנית הטובה ביותר מזכה את הזוכה בו בהכנסות נוספות של 2.3 מיליון דולר, ופרס השחקן הטוב ביותר מכניס לזוכה בו מיליון דולר נוספים בסרטים הבאים.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ