"פשוט נהדרת", למרות המיתון - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

"פשוט נהדרת", למרות המיתון

דווקא בתקופה שבה תוכניות טלוויזיה רבות מתאימות עצמן להלך הרוח ברחוב ועוסקות במלחמת המעמדות, הסדרה הבריטית "פשוט נהדרת" - עם שתי הגיבורות הנהנתניות והבזבזניות אדינה ופטסי, חזרה למרקע לאחר 20 שנה - וכאילו, רק כאילו, דבר לא השתנה

תגובות

ניו יורק טיימס

>> כולם שונאים את העשירים, ולא רק את מנהלי קרנות הגידור והסוחרים בוול סטריט. כל העשירים נראים חשודים בימים אלה. קבוצת אקטיוויסטים מקליפורניה שקוראת להטיל מס על מיליונרים מציגה את קים קרדשיאן כמרי אנטואנט של תוכניות הריאליטי. "הטלוויזיה שינתה את חיי", אומרת קרדשיאן בסרטון וידיאו שמשודר ב-taxkimk.com, האתר של הקבוצה. "כי אני מקבלת המון דברים בחינם".

גם תוכניות שאינן שייכות לז'אנר הריאליטי עוסקות במלחמת המעמדות. Two Broke Girls, סדרה קומית ב-CBS שמספרת על שתי מלצריות מרוששות, היא להיט. נשות חברה ופלוטוקרטים בהמפטונס הם מושא ללעג, ואף גרוע מכך, באופרת הסבון הלילית Revenge. כך שקשה להבין כיצד שתי הדוניסטיות חובבות שמפניה וחסרות אחריות שרכבו על גלי השגשוג ותאוות הבצע של תקופת תאצ'ר-בלייר מצליחות למצוא קהל 20 שנה מאוחר יותר, בעיצומו של משבר כלכלי עולמי, אבטלה וחובות ממשלתיים מנופחים.

זו הקלה לדווח שג'ניפר סונדרס וג'ואנה לאמלי, הלא הן אדינה ופטסי, הגיבורות הבזבזניות של "פשוט נהדרת", חזרו בראשונה מבין שלוש תוכניות ספיישל ב-BBC, ללא שינוי, והן עדיין מצחיקות למדי. השילוב המסוים הזה של שימוש בחומרים אסורים, עיסוק עצמי וקניות יוקרה, שאופייני כל כך לצמד הזה, הוכח כחסין מיתון. אדי ופטס, כפי שהן מכנות זו את זו, היו רעות באופן מעורר תאווה בזמנים הטובים; בעתות משבר הן עדיין טעימות כמו טוניק - עם ג'ין ולימון. ומבוגרות יותר. "אני באבל בגלל הבלות", אומרת אדי (בגילומה של סונדרס). "אין לי הורמונים, דרלינג. מה שמחזיק אותי זה ג'לים, כדורים ונרות".

הסדרה, שאותה יצרה סונדרס ב-1992, הציגה את אדי כדיוות יחסי ציבור לונדונית עם בת מתבגרת חרשנית, סאפרון (ג'וליה סוואלה). אדי לעגה לסאפי והזניחה אותה, ובמקום זאת יצאה לבלות במועדונים עם פטס, עורכת מגזין אופנה גבוהה, רזה ועגמומית, שכמויות האלכוהול והסמים שצרכה בלי לאכול גורמות לקית' ריצ'רדס להיראות כנזיר.

בדיחות על גיל הבלות, אלכוהול, סמים, סקס, ניתוחים פלסטיים והשמנה נמצאות כיום בכל פינה בטלוויזיה, כך שקשה לזכור שהימים שבהם "פשוט נהדרת" שודרה לראשונה בטלוויזיה האמריקאית ב-1994 היו ימים בהם רק רוזאן בר העזה להיות גסה, והיא גילמה דמות סימפטית יותר של אישה ואם ממעמד הפועלים.

סללו את הדרך ל"סקס והעיר הגדולה"

"פשוט נהדרת" היתה במובן מסוים פורצת דרך, אך היא גם התכתבה עם העידן המוקדם של הקומדיה הטלוויזיונית. כמה מהקומדיות הזכורות בכל הזמנים עסקו בצמד של נשים קלילות? טיפשות? מטורללות? לוסי ואת'ל ("אני אוהב את לוסי") עלו על כולן, אך גם מרי ורודה ("המופע של מרי טיילר מור") מצאו את הנישה שלהן בשנות ה-70, כשהחליפו את עבודות הבית וענייני הנישואים בעיסוקה של האישה הרווקה בפמיניזם, קריירה ודייטים. בשנות ה-80 "קייט ואלי" נכנסה לשלב נוסף בתנועה הנשית, ומצאה הומור גם בחייהן של אמהות גרושות עובדות.

אדי ופטס היו הבאות בתור. הן הציגו את עולמו של עושר שהורווח, אם כי לא הגיע להן, ולעגו לחומרנות ולתרבות הידוענים שהגיעה עם מהפכת רייגן-תאצ'ר. היה זה עשור ה"אני", שנמשך כמעט שלושה עשורים, ו"פשוט נהדרת" שודרה רוב התקופה הזו: לסדרה היו רק שלוש עונות, אך הצמד הופיע אחר כך במיני סדרה ובתוכניות ספיישל.

הן זכו לחיקויים, אך הכותבים - במיוחד בטלוויזיה האמריקאית - לא היו בעלי תעוזה. קומדיה בריטית ידועה כמחוספסת, שבה סנטימנטליות או תקינות פוליטית אסורות. לאמלי במיוחד יצרה ארכיטיפ שהועתק לעתים קרובות, מבלי להגיע מספיק רחוק. כריסטין ברנסקי היתה מצחיקה מאוד, אך לא שערורייתית מספיק, כחברתה הטובה חובבת המרטיני של סיביל שפרד ב"סיביל".

קשה לדמיין שקארן ווקר, החברה הטיפשונת והמבוסמת שגילמה מייגן מולאלי ב"ויל וגרייס", היתה זוכה לקבלת פנים כה חמה מצד הקהל בלי פטסי כמודל לחיקוי. ויותר מכל, הרקע לתוכנית, שכמו ראה את הנולד באופנה, בפרסום ובתרבות הידוענים, סלל את הדרך ל"סקס והעיר הגדולה".

העולם השתנה, אך אדי ופטס הן עדיין ידועניות עבר שנמצאות בהנג אובר של שמפניה וכדורים ונאבקות לשמור על מעמדן בפסגה, אף שמעולם לא היו ממש קרובות אליה. הן עדיין חיות בדקדנטיות, ואדי הצליחה לשמור על הבית האופנתי שלה, אך נראה שהיא תלותית ונואשת מאי פעם. המשקל עדיין מעסיק אותן מאוד. "אני בתקופה בחיי, דרלינג, שבה כל תא שומן שאי פעם איבדתי או הוספתי חזר לפגישת המחזור השנתית של תאי השומן", נאנחת אדי.

התוכנית מזכירה את "מחנק האשראי" כהכרה בכך שמצב הכלכלה השתנה, אך באותה רוח מוכרת של חוסר תקינות פוליטית. סאפי, בוגרת אך עדיין ביקורתית, מבכה את המהומות שהתרחשו בלונדון בשנה שעברה, שכללו הצתות ובזיזות. פטסי לא משוכנעת. "אוי, אני לא יודעת", היא אומרת בבוז האופייני לה. "אין כל רע בקצת אקסטרים שופינג".

לפני עשרים שנה הגיבורות של "פשוט נהדרת" היו המבשרות המטורללות של עידן האקסטרווגנטיות החדש. כעת, הן הנשים האחרונות בבונקר, אוגרות נעלי מעצבים וממתינות להזמנה לחזור לחיים הנוצצים. הן לא שייכות לשם, וזה מה שהופך אותן לכה מבורכות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#