שנה קשה לענף הקולנוע: מכירות הכרטיסים בארה"ב ירדו ב-4.5% - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

שנה קשה לענף הקולנוע: מכירות הכרטיסים בארה"ב ירדו ב-4.5%

מכירות כרטיסי הקולנוע צפויות להסתכם ב-10.1 מיליארד דולר השנה; מספר הצופים ירד ב-5.3%

תגובות

כשרק 5 ימים בלבד נותרו ב-2011, מכירות כרטיסי הקולנוע בארה"ב מפגרות בכחצי מיליארד דולר אחר המכירות בשנה שעברה, למרות עלייה במחירי הכרטיסים. ירידה של כמה מאות מיליוני דולרים אינה קטסטרופלית כאשר היא נשקלת אל מול גודל המגזר כולו - בסך הכל, מכירות כרטיסי הקולנוע בצפון אמריקה צפויות להסתכם ב-10.1 מיליארד דולר, לפי אתר Hollywood.com, העוקב אחר נתוני מכירות הכרטיסים. מדובר בירידה של 4.5% בלבד לעומת 2010, אך ראשי האולפנים מודאגים מההאטה בכל אופן, בין היתר כיוון שהמציאות גרועה עוד יותר מהמספרים הגולמיים.

למשל, להכנסות תרמו שלל סרטי תלת-מימד, שעולים 3-5 דולר יותר לכרטיס. אולפנים יצרו 40 סרטי תלת מימד ב-12 החודשים האחרונים, לעומת 24 בשנה שעברה, לפי אתר נתוני הסרטים, BoxOfficeMojo.com. בתי הקולנוע המשיכו להעלות מחירים, וכיום משלמים צופים כ-7.89 דולר בממוצע לכרטיס, עלייה של 1% לעומת 2010. עליות המחירים צפויות לחפות מעט על הירידה במספר הצופים - ירידה שצפויה להסתכם ב-5.3%, לסך של 1.27 מיליון. ב-2010 נרשמה ירידה של 6% במספר הצופים.

התקווה כי כמה סרטים גדולים יזרימו המונים לבתי הקולנוע בחג המולד דעכה במהלך סוף השבוע. "משימה בלתי אפשרית: קוד הצללים" של אולפני פרמאונט לקח את המקום הראשון ברשימת להיטי סוף השבוע, וגרף 26.5 מיליון דולר בסוף השבוע השני שלו, מה שמביא אותו לסך הכנסות של 59 מיליון דולר בצפון אמריקה. אך "שרלוק הולמס: משחק הצללים" של וורנר ברדרס רשם סוף שבוע מאכזב עם מכירות של 17.8 מיליון דולר, וסך הכנסות של 76.6 מיליון דולר בשבועיים.

"אלווין והצ'יפמאנקס 3" של אולפני פוקס המאה ה-20 המשיך להתקשות ותפס את המקום השלישי עם הכנסות בסך 13.3 מיליון דולר וסכום דו-שבועי של 50.3 מיליון דולר. ל-3 סרטים שנהנו משיווק אינטנסיבי היו תוצאות מאכזבות: "הנערה עם קעקוע הדרקון" של סוני ניצב במקום הרביעי. "הרפתקאות טין-טין" של סטיבן שפילברג בפרמאונט היה במקום החמישי, עם פחות מ-10מיליון דולר.

בכירים בענף מצביעים על כמה בעיות אפשריות: התחרות הקשה על כסף לשעות הפנאי, בייחוד בקרב צעירים, קהל היעד הנחשק ביותר של ענף הקולנוע, המוצאים עצמם בקשיים כלכליים כעת; סרטים משפחתיים מרובים מדי; והשחיקה הממושכת בכוחם של כוכבי על. ובעיה מרכזית נוספת: "צריך להסתכל טוב טוב על התוכן", אומר דן פלמן, נשיא הפצה בצפון אמריקה של וורנר ברדרס. "סרטים טובים תמיד עומדים בציפיות. סרטים גרועים - קצת פחות", הוא מסביר.

צעירים, המוגדרים על ידי אולפני הקולנוע כבני נוער ואנשים בשנות ה-20 לחייהם, בהחלט סייעו לרומם כמה מהסרטים הגדולים של 2011, בהם "הארי פוטר ואוצרות המוות 2" של וורנר ברדרס, הלהיט המוביל של השנה, שגרף 381 מיליון דולר ממכירות כרטיסים בארה"ב בלבד. במקום השני היה הסרט השני בסדרת ה"רובוטריקים" מבית פרמאונט, ובמקום השלישי סרט נוסף בסדרת "דמדומים" של סאמיט אנטרטיינמנט.

אך שלל סרטים קטנים יותר שנועדו לקהל צעיר יותר, רשמו כשלון חרוץ, בהם "נשף סיום" של דיסני, "גלי: הסרט" של פוקס, או "קונאן הברברי" של ליונסגייט. ז'אנר האימה התקשה בכללו.

"עד כמה שהכלכלה מקשה על מבוגרים, היא מקשה עוד יותר על בני נוער", אומר פיל קונטרינו, עורך אתר BoxOffice.com. "יש להם פחות הכנסה פנויה, והם מחוברים יותר לתגובות הקהל בפייסבוק וטוויטר, מה שהופך אותם לבררניים יותר", הוסיף. "זה סיוט עבור האולפנים, המורגלים בקידום סרטים הפונים למכנה המשותף הנמוך ביותר". פלמן מוסיף גם כי צרכנים צעירים מעדיפים פעילויות פנאי אחרות על פני סרטים. "יתכן כי יש יחס הפוך בין מכירות כרטיסי הקולנוע למכירות משחקי הוידאו שהתחזקו מאוד באחרונה", הוא אומר.

לעומת זאת, כמה סרטים שפנו בבירור לקהל מבוגר יותר, נהנו מהכנסות גדולות מהצפוי. "העזרה" הוא דוגמה נבחרת. הדרמה התקופתית עלתה לדרימוורקס כ-25 מיליון דולר, וגרפה בצפון אמריקה בלבד 169 מיליון דולר. "בהחלט הרווחנו מהשקה בסוף הקיץ, כאשר לנשים נמאס ללכת עם בני זוגן לשלל סרטים על רובוטים וגיבורי על", אומר בראנסון גרין, ממפיקי הסרט.

אך יותר מדי מאותו סגנון, יכול ליצור לעתים עודף, וזה מה שהאולפנים התחילו להרגיש לגבי סרטים משפחתיים, שבשנים האחרונות היו ההימורים הבטוחים ביותר. היו כמה סרטים שסיפקו את הסחורה, כמו "ריו" של פוקס או "הדרדסים" של סוני. אבל חלק גדול כשלו בארה"ב, בהם "קונג פו פנדה 2" של דרימוורקס אנימיישן ו"דרושות אמהות במאדים" של דיסני - הנחשב לאחד הכשלונות הגדולים של 2011, לאחר שעלה 150 מיליון דולר, והכניס בארה"ב 21 מיליון דולר בלבד.

ירידת כוחם של כוכבי העל השפיעה אף היא לשלילה על מכירות הכרטיסים השנה. היו כמובן כמה נקודות אור: נראה שטום קרוז מצליח לצבור תאוצה ב"משימה בלתי אפשרית 4", ג'וני דפ הוביל את הסרט האחרון בסדרת "שודדי הקריביים" להכנסות בסך 241 מיליון דולר בארה"ב ויותר ממיליארד דולר בעולם. קמרון דיאז עשתה את שלה ב"מורה רעה" שהכניס יותר מ-100 מיליון דולר לסוני. אך הייתה זו שנה גרועה עבור רבים אחרים, בהם הריסון פורד, בן סטילר, ג'וליה רוברטס וטום הנקס. גרוע מכך, להערכת בכירי אולפנים, נראה שכוכבים צעירים יותר מתקשים למצק מעמדם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#