של נעליך מעל רגליך: אלה השטיחים המיוחדים בעולם

השטיחים מצויים עמנו זה עידן ועידנים. שימושיהם רבים, החל בשטיחי תפילה אישיים, מחצלות כניסה ושטיחי אמבט, ועד למרבדי ענק הפרושים על הקרקע או שטיחים דקורטיביים לתלייה על קירות

תמי בן-שחר
שטיח הונג קונג של פלוריאן פוחר ל–Landcarpet
תמי בן-שחר

לחשוב מחוץ למלבן

השטיח, כמסמן שטח, נעשה נועז ומגוון יותר עם השנים. אם בעבר היו השטיחים בעלי מבנה רבוע או מעוגל, כיום נטייתם של המעצבים היא לשחק עם גבולות השטיחים ולהעניק להם שוליים אמורפיים יותר, בעלי קווי מתאר מופשטים ומפתיעים. בשל צורתם המיוחדת, מתקבל רובד נוסף בחלל נתון, שטח בתוך שטח, שאינו תולדה ישירה של מבנה החדר, או של האובייקט המצוי על השטיח, אלא מעין רקע צורני חדש ומפתיע. הם ניחנים בקלילות, צבעוניות, משחקיות ונועזות, וקשה להישאר אדישים להמצאותם בחלל.

שער מגזין וומן, אפריל 2018

הכתבה מתפרסמת בגיליון אפריל של TheMarker Women

שטיחים מהשטח

אמנית השטיחים והמעצבת הארגנטינאית אלכסנדרה קהיוגלו ידועה בשל שטיחיה, המדמים פני שטח והעוסקים בטבע ובשימורו. בעבודותיה, מזמינה אותנו קהיוגלו קרוב אל פני השטח, ברגליים יחפות ובאינטימיות יתרה, לחוות אותם כאילו אנו דורכים על הקרקע שבחוץ.

פריצת הדרך המשמעותית שלה היתה כשדריס ואן נוטן, מעצב האופנה הבלגי המפורסם, הזמין ממנה שטיח שהשתרע על פני 144 מטרים רבועים לצורך תצוגת האופנה שלו לקולקציית אביב/קיץ של 2015. הדוגמניות בתצוגה צעדו בבגדים ססגוניים על פני שטיח ירוק שנדמה כאחו צר וארוך, עשיר בצמחייה, כשברקע מוזיקה, ציוצי ציפורים וצרצור צרצרים. בסיום התצוגה התיישבו הדוגמניות על המרבד דמוי האחו, ואווירת טבע פסטורלי ומרגיע אפפה את התצוגה.

בימים אלה משתתפת קהיוגלו בטריאנלה שבגלריה הלאומית של ויקטוריה שבמלבורן, אוסטרליה, עם עבודה בשם "נהר סנטה קרוז". זהו שטיח ענק היורד מן הקיר, גולש לעבר הרצפה ומשתקף במראה התלויה על התקרה שמעליו. בשטיח מתוארים בדיוק מירבי תוואי נהר הסנטה קרוז, והצמחייה והקרקע משתי גדותיו. העבודה היא תגובה לשני סכרים המתוכננים להיבנות על הנהר, שיתוף פעולה בין ממשלת ארגנטינה לממשלת סין, המעורר התנגדות של קבוצות אקולוגיות שונות. קהיוגלו שוחרת הטבע יצאה עם משלחת לחקור את האזור, ועקבה אחר תהליך תכנון הסכרים. היא חזרה עם רישומים, צילומים וסקיצות שהיוו את עבודות ההכנה לשטיח המרשים.

שטיח "נהר סנטה קרוז" של אלכסנדרה קהיוגלו
שטיח "נהר סנטה קרוז" של אלכסנדרה קהיוגלוצילום: Francisco Nocito

שטיחי יסוד

עוד בילדותה התאהבה תמר ניקס, המעצבת והבעלים של סטודיו boodo בחיפה, ביצירה ובמלאכת יד. כוהנת מלאכת היד וה־DIY של שנות ה־70 וה־80, בתיה עוזיאל, שימשה לה השראה. ברבות השנים סיימה ניקס תואר בעיצוב טקסטיל בשנקר, ולאחר מכן תואר בעיצוב תעשייתי בטכניון, ועם תום לימודיה החלה דרכה כשכירה בחברות מסחריות.

כעבור כעשור, לאחר שצברה ידע מקצועי נרחב, ביקרה בתערוכות וכנסים בינלאומיים והתמחתה בתהליכי ייצור שונים ומגוונים, החליטה לצאת לדרך עצמאית ולחזור לאהבתה הראשונה, הטקסטיל. היא בחרה לעבוד עם לבד טבעי כחומר היסוד ביצירותיה.

הלבד, שנחשב הבד הקדום ביותר, עשוי סיבים שאינם ארוגים זה בזה, אלא דחוסים יחד לכדי יריעה. הסיב, שמרכזו חלול, בנוי מעין קשקשים הנפתחים במגע עם מים או בתהליך שפשוף ודקירה, והם נסגרים ומשתרגים זה בזה לאחר ייבוש, ויוצרים מקשה אחת. boodo, שם המותג שהקימה ניקס, היה שמו של חבר דמיוני של בתה, שהתאפיין ביכולת לשנות את תכונותיו – ממש כמו הלבד, חומר פשוט בעל תכונות רבות.

כמתנה ללקוחותיה פיתחה ניקס מיכל לעפרונות עשוי לבד, הבנוי מפרישה אחת הניתנת לקיפול, והיוצרת מבנה המסוגל להחזיק עצמו ללא צורך בתפירה או הדבקה. את העיקרון העיצובי והמבני הזה משמרת ניקס בכל מוצריה, ובהם שטיחים, גופי תאורה, סלים ועוד.

יצירותיה של ניקס מאופיינות במינימליזם. העיצובים נעשים בחומר אחד – לבד, והם בעלי צבע אחד, עם צורת בסיס החוזרת על עצמה. הקו שלהם נקי ופשוט, אולם מאחוריהם עומדים מלאכת מחשבת של תכנון ועיצוב, ומאמצי ייצור חוצי יבשות. ניקס מיבאת את יריעות הלבד מאירופה, ושולחת אותן לחיתוך במפעל בישראל, המתמחה במיגון לרכב. כמו בלבד הדחוס, היא מצליחה לדחוס את ניסיון החיים המקצועי הנרחב שלה, תחומי העניין והתשוקות שלה, כישוריה ונחישותה, לעסק מצליח של אישה אחת.

שטיח לבד של תמר ניקס ל–boodo
שטיח לבד של תמר ניקס ל–boodoצילום: אלעד גונן

השטיח האדום

שטיחים מופיעים ביצירות ספרותיות עתיקות. השטיח האדום, למשל, מופיע כבר ביצירה "אגממנון", של המחזאי היווני אייסכילוס, המתאר כיצד קליטמנסטרה, אשתו של אגממנון, פורשת לפניו שטיח אדום כשהוא חוזר כמנצח מהקרב מול טרויה. הליכה על גבי שטיח נחשבה כבוד השמור לאלים בלבד, אך קליטמנסטרה השתמשה בה כפיתוי כדי לגרום לאגממנון להיכנס הביתה – ואז לרצוח אותו כנקמה. המנהג לצעוד על גבי שטיח אדום בטקס חגיגי מקובל כידוע עד היום, ומעורר תחושה של כבוד וחגיגיות. ואולם ההתענגות שבצעידה על מרבד רך אינה שמורה רק לאלים, והשטיח נהפך כבר מזמן לפריט המצוי כמעט בכל חלל אדריכלי.

שטיחים ממעוף הציפור

באגדות על המלך שלמה מסופר כי ידע לשלוט בכיוון הרוח, וכי באמצעות שטיח מעופף היה ״מטיס״ עצמו מעל פני אזורים גיאוגרפיים מרוחקים. גם בסיפורי פולקלור ערביים ובאגדות ״אלף לילה ולילה״ מופיעים שטיחי קסם מעופפים. על אף שברור לנו ששטיחים מעופפים יש רק באגדות, הם שומרים על הקסם, ומעבירים אותנו לאזור קיום שונה: מדריכה על מצע קשה, לדריכה על מצע רך. בחלל פתוח הם מגדירים אזור או שטח.

שטיחיו של האדריכל והמעצב האוסטרי פלוריאן פוחר אינם מעופפים, אך הם מאפשרים לנו לרחף מעליהם; להתבונן בדוגמאות המבוססות על נוף הנשקף מבעד לחלון מטוס או ממעוף הציפור, ועל טופוגרפיות מעשה ידי אדם. פוחר סיים את לימודי האדריכלות באוניברסיטה לאמנויות יישומיות בווינה, תחת הדרכתה של האדריכלית זאהה חדיד, והתמחה אצל האדריכל ההולנדי המפורסם רם קולהאס.

הוא מתגורר במדינות שונות ומקפיד לשבת על יד חלון במשך טיסותיו הרבות. הנוף הנשקף מחלון המטוס הקסים אותו תמיד, והוא החליט לבסס עליו את עיצובי מותג השטיחים שלו, Landcarpet. ב־2007 יצר פוחר את השטיח הראשון, שדימה מבט אווירי על חוות בהולנד. לאחר מכן הוא יצר סדרות שטיחים נוספות של איטליה, הונג קונג, סין ואפריקה.

הצבעים והצורות על גבי השטיחים, וכך גם הגבהים המשתנים של הצמר שבשטיחים, נקבעים על פי צילומי אוויר שעושה פוחר, ולפי תנאי השטח שעל הקרקע; וכך, אם יש גידולים גבוהים יותר באזור מסוים, החוטים המזדקרים מהשטיח באזור המקביל יהיו ארוכים יותר מאלה של אזור בעל צמחייה נמוכה יותר. אזורים אורבניים מאופיינים בצבעי אפור וכחול, ומדבריות בצבעי אדמה. ב־2009 זכו שטיחיו של פוחר בפרס העיצוב של Elle Deco בסין, ורבים מהם נרכשו על ידי מוזיאונים ואספנים פרטיים. הקולקציות מיוצרות במהדורות מוגבלות, ומוצעות למכירה בבתי מכירות פומביות ובחנויות עיצוב.

שטיח הונג קונג של פלוריאן פוחר ל–Landcarpet
שטיח הונג קונג של פלוריאן פוחר ל–Landcarpet צילום: Florian Pucher

שטיחים נמסים

השטיח העתיק ביותר בעולם (ככל הידוע לנו), הוא שטיח פזיריק, הנמצא במוזיאון ההרמיטאז׳ ברוסיה, ולפי ההערכות גילו יותר מ־2,000 שנה. הוא נשתמר באיזור סיביר לאורך אלפי שנים הודות לכך שהיה קבור מתחת לשכבות קרח, וצורתו וצבעיו נשתמרו כמעט במלואם, מלבד קצוותיו שהתפוררו ונפרמו.

שטיח פזיריק, העתיק בעולם
שטיח פזיריק, העתיק בעולםצילום: VINCENT BEECKMAN / AP

בעבודותיו של אמן השטיחים האזרביג׳אני פאיג אחמד מתחוללת התפוררות צורנית כבר בשלב התכנון והביצוע. הוא משתמש בדוגמאות משטיחים מסורתיים, ומבצע עליהן מניפולציות ההופכות אותן לשטיח עכשווי, שהוא עבודת אמנות של ממש.

נדמה שעתידו של אחמד כאמן שטיחים נקבע כבר שהיה בן שבע, אז השאירו אותו הוריו לשחק בחדר שהיה בו שטיח שעבר בירושה מסבתא־רבא שלו. אחמד נשבה בקסמי הדוגמה שעל השטיח, ועקב אחריה בניסיון לפענח את ה״מבוך״ שיצרה. לאחר מכן, הוא נטל זוג מספריים והחל גוזר חלקים מהשטיח העתיק, ולפרק אותו מצורתו המקורית. הוא הניח את החתיכות במקומות חדשים על גבי השטיח, ובכך יצר דוגמה חדשה לחלוטין.

אחמד משלב בעבודותיו דו־ממד עם תלת־ממד, מסורת עם קידמה, עמל כפיים עם דיגיטציה, צורניות מובהקת עם הפשטה, ריאליזם עם סוריאליזם. בין עבודותיו ניתן למצוא שטיחים שנדמה שאירעה תקלה בזמן הייצור שלהם. בחלקם הדוגמה משתמרת במלואה, אך הצבעוניות שלה משתנה לזרחנית פלורסצנטית. שטיחים אחרים ״זולגים״ מהקיר לרצפה, והצורות הגיאומטריות שעליהם נהפכות לנזילות צבעוניות.

שטיח של פאיג אחמד
שטיח של פאיג אחמדצילום: ukartpics / Alamy ,Ninara

השטיחים של אחמד מיוצרים בעבודת יד מסורתית באזרביג׳אן, אך הם נמכרים ברחבי העולם כחלק מאוספי אמנות חשובים, ומחירם מרקיע שחקים.

שטיח פרחים

שטיח הפרחים בבריסל ב–1996
שטיח הפרחים בבריסל ב–1996צילום: Thierry Charlier / AP

מאז שנות ה־70 מתקיים בבריסל שבבלגיה אירוע דו־שנתי המכונה ״שטיח הפרחים״. האירוע, שיזם אדריכל הנוף המקומי אטיין סטאוטמס, מכנס בגראנד פלאס – הרחבה המרכזית בעיר – מאות מתנדבים מרחבי בלגיה, המגיעים כדי ליצור יחד שטיח פרחים ענק ומרהיב. השטיח עשוי ממיליון פרחי בגוניה (אחת מסחורות היצוא הידועות של בלגיה) והוא משתרע על פני שטח של 1,800 מטרים רבועים.

שטיח הפרחים בבריסל, 2016
שטיח הפרחים בבריסל, 2016צילום: אי-פי

במשך שנתיים, ועדת מתנדבים המורכבת מאדריכלי נוף, מעצבים גרפיים ומאיירים בוחרת את הנושא על פיו יעוצב השטיח. כמה ימים לפני האירוע מייצרת הוועדה רישום בגודל אמיתי של השטיח על גבי גיליונות פלסטיק מחוררים, שלפיהם יניחו המתנדבים את הפרחים. יום לפני האירוע נפרשות יריעות דשא ענקיות על פני כל השטח, וביום האירוע, בתוך ארבע שעות, כבמטה קסם, מתמלאת הרחבה המוקפת מבני ציבור גותיים בצבעים עזים, ריחות משכרים והמולת אדם. חגיגות שטיח הפרחים נמשכות ארבעה ימים, ומדי ערב מתקיים ברחבה מופע אורקולי המלווה בקטע מוזיקלי שהולחן במיוחד עבור הארוע. ״שטיח הפרחים״ הבא ייצא לדרך ב־16 באוגוסט 2018.

הכותבת היא מעצבת רב–תחומית ובעלת המותג "תמי בן–שחר"

שטיח Rotazioni של פטרישיה אוקיולה עבור cc-tapis, להשיג בטולמנ׳ס
שטיח Rotazioni של פטרישיה אוקיולה עבור cc-tapis, להשיג בטולמנ׳ס
שטיח Kilim מקולקציית Parquet של סטודיו Front ל–Gan. להשיג בהביטאט
שטיח Kilim מקולקציית Parquet של סטודיו Front ל–Gan. להשיג בהביטאטצילום: Josele Castellon Pasc
קולקציית שטיחי ומרבצי חוץ Garden, של פטרישיה אוקיולה ל–Gan
קולקציית שטיחי ומרבצי חוץ Garden, של פטרישיה אוקיולה ל–Gan צילום: Josele Castellon Pascual , LUIS BELTRAN (באדיבות הביטאט)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker

על סדר היום