הבריחה לכלא הנשים - TheMarker Women - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
האישה הבדיונית

הבריחה לכלא הנשים

"ונטוורת" מעוצב כמיקרוקוסמוס שבו הנשים משחקות את כל התפקידים. הדמויות של הגברים אינן מגוחכות או מרושעות כפי שהן ברובן ב"כתום הוא השחור החדש", אולם הן שוליות. הטוב והרע, החזק והחלש, מתערבבים בין אסירות וסוהרות, בין אישה לרעותה, בין אישה לבין עצמה

תגובות

בעולם הטלוויזיה האמריקאי קשה בימים אלה לברוח מהמציאות הפוליטית. גיבורות "הטובות לקרב" – הסדרה הבת של "האישה הטובה" – מוכות בהלם קרב מהשבעתו של דונלד טראמפ, וחייהן נהרסים מפייק ניוז; "סופרגירל", שהחלה כסדרה עם גיבורה קצת ילדותית ועלילה קצת קלושה מצאה לעצמה קול כמגינת הפליטים (בסדרה: חייזרים) מול שונאי הזרים, וחוגגת את חשיבותה של העיתונות כקול האמת בעולם טרוף. "מספיק שנטעה בדיווח אחד ויהיה פשיסט בבית הלבן", אומר הבוס המעצבן של קארה זור־אל/סופרגירל כשהוא מפטר אותה מעבודתה.

בחיפוש אחר בריחה מהמציאות הגענו לאישה בדיונית שנמצאת בצדו השני של העולם, וליתר דיוק, ליקום קטן וסגור של נשים בדיוניות שנמצא בבית הכלא האוסטרלי לנשים ונטוורת. הבריחה הזו מהמציאות הפוליטית איננה מנחמת במיוחד: בין כותלי הכלא יש מציאות טרופה ואכזרית עד מאוד, שתחזור למסכים באוסטרליה החודש, ותשודר בישראל בהמשך.

BEN KING / מתוך "וונטו

עלילת "ונטוורת" נפתחת עם כניסתה של בי סמית, ספרית מהפרברים, לכלא הנשים. היא מגיעה לשם, מפוחדת עד אימה, לאחר שניסתה לרצוח את בעלה המכה (אם כי התחרטה במהלך הניסיון ומיהרה להגיש לו עזרה). בגילומה של דניאל קורמק הניו־זילנדית, הידועה כשחקנית באופרות סבון אוסטרליות, כמו גם כאמזונה אפיני מ"זינה", מתפתחת דמותה של בי מעכברה מפוחדת לתפקיד ה"טופ דוג" – המנהיגה של האסירות – ולומדת כיצד מנהיגות ועוצמה כרוכות באחריות ופשרה.

"ונטוורת" מבוססת באופן חופשי על סדרה אוסטרלית בשם "אסירה" (Prisoner: Cell Block H) ששודרה במקור ב־1979, ושואבת השראה לא מעטה מז'אנר אופרות הסבון וסרטי כלא הנשים. היא מחוספסת יותר מ"כתום הוא השחור החדש", הסדרה האמריקאית פורצת הגבולות והמשוחקת להפליא של ג'נג'י קוהן, ומצחיקה הרבה פחות. ואולם החספוס – ואפילו התפניות העלילתיות המניפולטיביות עד גסות – לא מפריעים לדמויות הנשים, ולשחקניות המצוינות שמגלמות אותן, להפוך אותה לסדרה אפלה, מותחת, מעוררת מחשבה ושוברת לב.

BEN KING / מתוך "וונטו

כשסמית מגיעה לכלא, מנהיגת האסירות היא פרנקי דויל, שפית צעירה שהשתתפה בתוכנית ריאליטי על בישול ותקפה באלימות את המנחה שהעליב אותה. פרנקי נדמית כסטריאוטיפ של אסירה: היא ערסית, לסבית, חמת מזג ואלימה. במהלך עונות הסדרה עוברת הדמות שלה התפתחות, וליתר דיוק, תהליך של היפתחות, שהופך אותה לדמות מעוררת חיבה ואחת הבודדות שתוחלתן מעוררת אופטימיות. שלל דמויות, כולל נשים מהמעמד הגבוה, אבוריג'יניות ואקטיביסטיות רדיקליות, לצד סוהרות וסוהרים בעלי קופות שרצים ותיקים נפשיים משלהם, ממלא פאזל אנושי מגוון ומספק הזדמנות לעסוק בכל דרך אפשרית, כמעט, בדרכים שבהן בני אדם יכולים להרוס לעצמם ולאחרים את החיים, ובמלחמה המתמדת בין האהבה והידידות לבין היצרים ההרסניים הללו.

שני קווי עלילה עיקריים מניעים את ונטוורת ואת התפתחותן של דמויותיה, ושניהם טרגיים: באחד, נתקלת סמית שלא בטובתה בטופ דוג חדשה, ג'קי "ג'קס" הולט, מנהיגת ארגון פשע מאורגן מבוגרת בשנים. ג'קס חוזרת לכלא ומבססת לעצמה מוניטין חסר מעצורים באקט של אכזריות בלתי נתפשת כלפי סמית, שאותה היא מזהה כאיום. דמותה של ג'קס נדמית כאחת הדמויות קשות הלב ביותר שנראו על המסך, ומעשיה לוכדים את סמית במערבולת של נקמה והידרדרות שממנה אין יציאה לחופש.

בעונה השלישית מתרומם קו העלילה השני, ואנחנו מתוודעים מקרוב לדמות עוד יותר מפלצתית מג'קס. ג'ואן פרגוסון, מנהלת הכלא האימתנית והמרשימה, מתגלה כפסיכופתית עם עבר אפל ושאיפות נקמה, שמסבכות את הסוהרים הכפופים לה ואת האסירות שנתונות תחת חסותה. השחקנית פמלה רייב מעצבת אשת ברזל שמאבדת שליטה עצמית ולמרות זאת מצליחה לזרוע הרס מרבי. קשה לחשוב על נבל טלוויזיוני יותר מעורר התנגדות ממנה, ובכל זאת, מפרק לפרק היא מוצאת דרך להעלות את הרף.

"ונטוורת" מעוצב כמיקרוקוסמוס שבו הנשים משחקות את כל התפקידים. הדמויות של הגברים אינן מגוחכות או מרושעות כפי שהן ברובן ב"כתום הוא השחור החדש", אולם הן שוליות. הטוב והרע, החזק והחלש, מתערבבים בין אסירות וסוהרות, בין אישה לרעותה, בין אישה לבין עצמה. חוט השני שעובר בעלילה לכל אורכה הוא הנקמה. ייתכן שזוהי נפילה למלכודת הקלישאה "אין נקמה כנקמת אישה", ואולי זו אמירה על המניע העיקרי שנשאר לאנשים שנכלאים וחירותם נשללת מהם עד שלא נותר להם דבר אחר. בסופה של העונה האחרונה של "ונטוורת", מצליחה הדרמה להתעלות על שיאיה הקודמים; סמית, מין איוב מודרני ובלתי אפשרי, מוצאת סוף סוף אהבה, וכשהיא עומדת לאבד אותה, היא בוחרת לאבד את כל עולמה איתה. השניות האחרונות באותו פרק מתארות את אחת מתהפוכות העלילה האכזריות ביותר מאז "רומיאו ויוליה".

 

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות נוספות

כתבות שאולי פיספסתם

*#