מציאות מדומה: הטכנולוגיה שהושקעו בה מיליארדים - וטרם מימשה את הבטחתה - מה זה בעצם - TheMarker
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
מה זה בעצם

מציאות מדומה: הטכנולוגיה שהושקעו בה מיליארדים - וטרם מימשה את הבטחתה

על פי הערכות אופטימיות שוק ה-VR יגדל לענף של 19 מיליארד דולר ב-2021 ■ מוצרי ה-VR לשוק הרחב עדיין מוגבלים מבחינת היכולות שלהם

2תגובות
מציאות וירטואלית
איור: עדי עמנואל

מאז הסרט מכסח הדשא מ-1992 (מבוסס בעצמו על סיפור של סטפן קינג), עולם הטכנולוגיה מוקסם מהרעיון של מציאות מדומה - Virtual Reality או בקיצור VR. הרעיון הוא שנרכיב משקפיים ונצלול לעולם אחר, תלת מימדי, מקיף ובזוית של 360 מעלות של תוכן: משחקים, טיולים, מידע, פגישות וכן, גם פורנו. 

החלום התחיל לקרום עור וגידים עם חברות סטארט-אפ ראשונות שניסו לייצר מוצר כזה בעשור האחרון. המוכרת בהן היא אוקולוס ריפט שהחלה את דרכה ב-2012, בכלל במסגרת קמפיין מימון המונים שהצליח מעל המצופה וב-2014 נקנתה החברה על ידי פייסבוק בסכום עתק של 2 מיליארד דולר (למעשה 400 מיליון דולר במזומן והיתר במניות פייסבוק).

היו שחשבו אז כי תחת הענקית הכחולה, עולם ה-VR קרוב מאי פעם למימוש. משקפיים ראשונים של אוקולוס יצאו לשוק במארס 2016 אשר בו קיימים גם מוצרים מתחרים של סוני, HTC ועוד שחקניות. חברה מסתורית בשם Magic Leap עומלת על משקפי VR כבר מ-2010 ולמרות השקעה מצטברת של 1.4 מיליארד דולר, עד כה לא הציגה מוצר ראשון. 

רוצים לדבר עוד על מציאות וירטואלית? התחברו לקבוצת הפייסבוק שלנו - האקוסיסטם

על פי הערכות אופטימיות שוק ה-VR יגדל לענף של 19 מיליארד דולר ב-2021. היו שחשבו שזה יהיה המסך הבא בכל בית, אחרי הטלוויזיה והסמארטפון. שכך נצפה למשל באירועי ספורט, כאילו אנחנו עומדים על קו המגרש. שנטפס ככה על הקלינמנג'רו באפריקה ושנפגוש בצורה הכי מוחשית ידיד מעבר לים.

משקפי אוקולוס ריפט
מתוך אתר אוקולוס ריפט
כל מה שצריך לדעת על קריירה בהייטק
כנסו למתחם

אולי כבר הבנתם מרוח הדברים שכל זה לא ממש קרה, לפחות לפי שעה. ה-VR נשאר בינתיים נישה זניחה בעולם ההזנק. מה מעיב על הצלחת המוצר? ראשית, חווית המשתמש עוד בעייתית וחלק מהנסיינים מדווחים על תחושת בחילה וסחרחורת כשהם מרכיבים את המשקפיים.

שנית, מבחינה טכנולוגית המוצר עדיין מוגבל. הוא מצריך מחשב נפרד וחיבור חוטי בין המחשב למשקפיים מה שמגביל את התנועה. גם אין תקינה שמאחדת את כל המשקפיים וכך מפתחי תכנים צריכים להתאים כל משחק או סרט למספר פלטפורמות.

לבסוף, עולם ה-VR לכוד במלכודת קלאסית של ביצה ותרנגולת - לא נמכרות מספיק ערכות אז אין תכנים, אין תכנים אז לא נמכרות מספיק ערכות. יש קצת משחקי VR, קצת פורנו וגם משקפי ה-VR התגלו כיעילים לטיפול במגוון פוביות: אגרופוביה, ארכנופוביה, הופעה מול קהל ועוד והתפתחו קליניקות שמתמחות בזה. ברבעון השלישי של 2017 נמכרו בעולם מיליון משקפי מציאות מדומה בסך הכל. 

חשוב להבדיל בין VR לבין אחותה התאומה הלא זהה, טכנולוגיית ה-AR, או המציאות הרבודה. בטכנולוגיה הזו המשקפיים שקופים ומציגים למשתמש שכבות מידע נוספות ויכולים לעיתים גם לצלם. אפשר להזכיר את פרויקט גוגל גלאס, שלא זכה להצלחה גדולה או המשקפיים של חברת סנאפ: Spectacles. אפשר לומר שתחום ה-AR מעט יותר מפותח מה-VR אבל גם הדרך לפניו עוד ארוכה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#