מציאות מדומה, מציאות רבודה ומה שביניהן - TechNation - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

מציאות מדומה, מציאות רבודה ומה שביניהן

האם בקרוב נוכל לבחור את מציאות חיינו באופן שבו אנו משנים את התמונה במסך הסמארטפון?

3תגובות
תערוכת מציאות מדומה בדרום קוריאה
בלומברג

מציאות מדומה (Virtual Reality או VR בקיצור) היא טכנולוגיה המאפשרת לאדם לחוות מציאות שונה מזו שהוא נמצא בה, באמצעות יצירת אשליה של החלפת הסביבה שהוא רואה, ולפעמים אף שומע ומרגיש, בסביבה אחרת. דוגמה נפוצה היא משקפי מציאות מדומה כמו Gear VR, DayDream, Oculus Go, Mirage Solo, HTC Vive, או אפילו Google Cardboard שעשוי מקרטון וזוג עדשות.

משקפי מציאות מדומה כוללים בדרך כלל מסך או אפשרות לחיבור מכשיר טלפון חכם כמסך ועדשות שמאפשרות לצפות בו, כך שהצופה רואה את הסביבה המוקרנת לו במקום את הסביבה האמיתית.

בניגוד ל-VR, טכנולוגיית מציאות רבודה (Augmented Reality או AR) מאפשרת לשנות את המציאות הנראית לעין, מבלי להחליף אותה לגמרי. במילים אחרות, ניתן להוסיף מידע וירטואלי לסביבה הפיזית או למיקום מסוים במרחב; כך, למשל, תוכלו לצפות דרך מסך הטלפון בחלל החדר בו אתם נמצאים ולמקם בחדר רהיט שאתם מעוניינים לקנות. לחילופין, תוכלו למדוד את אורך, רוחב וגובה השולחן שבחדר. דוגמה נוספת היא האפשרות "למדוד" בגדים טרם הרכישה, ולהלבישם על גופכם באופן אישי ובהתאם למידותיכם.

עוד בשנות ה-60 של המאה שעברה בנה מורטון הייליג את ה-Sensorama, אבטיפוס של תיאטרון מציאות מדומה אשר אפשר לצופה לראות חמישה סרטים קצרים הכוללים חוויה רב חושית: ראיה, שמיעה, ריח ומישוש.

מעט מאוחר יותר, ב-1968, בנו איוון סאת'רלנד ובוב ספרול את "חרב דמוקלס", מכשיר הכולל שני מסכי טלוויזיה התלויים מהתקרה מעל לראשו (מכאן השם) של המשתמש ומוצבים מול עיניו. כך נוצרו לראשונה משקפי מציאות מדומה ממוחשבים.

משקפי אוקולוס ריפט
מתוך אתר אוקולוס ריפט

שימוש נפוץ במציאות מדומה נעשה במשחקים ממוחשבים ובסרטי קולנוע. במחצית הראשונה של שנות ה-90 יצאו לשוק מספר גרסות משקפי מציאות מדומה עבור משחקים, כמו SEGA VR-1 או Nintendo Virtual Boy, אך לא זכו להצלחה רבה. בעשור האחרון פותח דור חדש של מכשירים כגון Oculus Rift, HTC Vive, PlayStation VR ועוד, והביא עמו אפליקציות רבות ויישומים חדשים בתחום, כמו למשל אימון בעזרת סימולציה של ביצוע משימות רגישות או מורכבות, כגון תרגול הליכים רפואיים, אימונים צבאיים או אימוני טיסה, מבלי לסכן חיים ותוך חיסכון בעלויות.

השימוש המוכר ביותר במציאות רבודה אליו נחשפנו לאחרונה, הוא המשחק Pokémon Go שמטרתו לאתר וללכוד פוקימונים "משוטטים" בעולם האמיתי. המשחק, שיצא לאור ביולי 2016, צבר מעל 800 מיליון הורדות בפחות משנתיים.

פוקימון גו. לא לשכוח לשים קרם הגנה
JIM WATSON/אי־אף־פי

שימוש פרקטי יותר למציאות רבודה בחיי היום יום הוא ניווט. לאחרונה, נרתמה חברת AT&T ישראל לפרויקט תרומה לקהילה, במסגרתו היא מפתחת אפליקציה עבור בית הספר "יחדיו" לתלמידים עם אוטיזם, בתל אביב. האפליקציה מסייעת לתלמידים לנווט בתוך בית הספר ומקנה תחושת עצמאות. מדובר בטכנולוגיית ניווט במרחב סגור (indoor navigation), תחום פיתוח חדש שאינו מבוסס על ה-GPS של המכשיר, בשונה מפתרונות ניווט במרחב פתוח כמו ב-Google Maps ו- Waze.

כל תלמיד מצויד בטלפון חכם, ובאמצעות אפליקציית ניווט מבוססת AR המותקנת במכשיר, יכול לכוון את המכשיר למרחב ולקבל הוראות, חיצים וחיוויים בתלת ממד, אשר יסייעו לו להגיע ליעד המבוקש בתוך מרחב ביה"ס. במקרה זה המציאות הרבודה מאפשרת להעניק לתלמיד חוויה משחקית ואינטואיטיבית.

תחומי המציאות המדומה והרבודה הפכו לזירה תחרותית עבור ענקיות הטכנולוגיה. פייסבוק רכשה את Oculus VR כבר ב-2014 ופיתחה בין היתר אתFacebook Spaces, מקום למפגשים אינטראקטיביים בסביבה וירטואלית. בנוסף, גוגל עובדת על DayDream ולאחרונה יצרה שיתוף פעולה עם Lenovo כדי ליצור את Mirage Solo, AR/VR עם מסך מובנה.

חברת AT&T השקיעה השנה ב-Magic Leap, סטארט-אפ שמייצר משקפי מציאות רבודה חדשניים המשלבים גרפיקה ממוחשבת, וחתמה איתה על הסכם לשיתוף פעולה ובלעדיות בשוק הצרכנים האמריקאי, תוך שילוב של טכנולוגיה זו עם תקשורת 5G.

הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מהיר, ויותר מכשירים מתקדמים נכנסים לשוק. החזון הוא כי בתוך מספר שנים, נוכל להשתמש בחוויית מציאות מדומה למשימות יומיומיות המתבצעות כיום מחוץ לבית כמו ללכת לעבודה, לעשות קניות, להיפגש עם חברים והכול בסביבה וירטואלית. אם כן, נשאלת השאלה, האם בקרוב נוכל לבחור את מציאות חיינו באותה קלות שבה אנו משנים את התמונה במסך בסמארטפון שלנו?

מדומה או רבודה – די ברור שבשנים הקרובות מציאות חיינו תשתנה ללא היכר.

עידו שרגיל, ראש קבוצת ניהול המוצר ב AT&T ישראל וקובי טירקל, מנהל מוצר ב- AT&T ישראל

מציאות וירטואלית
איור: עדי עמנואל


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#