תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בווגאס: אמזון חכמה יותר מהבית החכם - TechNation - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בווגאס: אמזון חכמה יותר מהבית החכם

CES - תערוכת הטכנולוגיה הצרכנית שהתקיימה בלאס וגאס - סובלת ממחסור חמור בסלקציה ■ בחלק גדול מהמקרים לא הוצגו פיתוחים או רעיונות חדשים, והרובוטים היו מגושמים או מוגבלים מדי ■ כמה רשמים לסיכום התערוכה

תגובות
רובוט משחק שבץ נא
David Becker/אי־אף־פי

תערוכת הטכנולוגיה הצרכנית הגדולה בעולם, CES, שהתקיימה בשבוע האחרון בלאס וגאס, היתה שונה מאוד ממה שהתקשורת אהבה להציג בסרטונים החוויתיים. הגשם ששטף את העיר המדברית יצר פקקים טורדניים וזמני המתנה ארוכים במיוחד בתורים למוניות ולהסעות השיתופיות. אובר (Uber) הקפיצה את מחירי ההסעות פי 2.5 בשל מצוקת ההזמנות, ולימוזינות הוסבו לאוטובוסים מאספים. גם מחלת השפעת הגיחה לנוואדה והכניעה לא מעט מהמבקרים.

אולם את המטאפורה הטובה ביותר לתערוכה סיפק אירוע אחד קצר שהתרחש ביומה השני — האורות כבו והשתיקו את הקרנבל הצבעוני שניסה לכסות את האירוע בגוונים של חדשנות, והסתיר את העובדה שבחלק גדול מהמקרים לא הוצגו פיתוחים או רעיונות חדשים באמת, אלא רק שכפולים של מוצרים שהוצגו בשנים קודמות, עם יותר פונקציות או בעיצוב מחודש.

תערוכת הטכנולוגיה היא מאורע ענקי, עם 180 אלף מבקרים ו–11 מוקדים המתפרשים על פני 230 אלף מ"ר, והיא סובלת ממחסור חמור בסלקציה. נועם ברנשטיין, סמנכ"ל האסטרטגיה של חברת נקודה, שמשלבת בין עיצוב והנדסה לחברות טכנולוגיה, וחברות שעמן היא עובדת הציגו בתערוכה, התרשם כי קטגוריית המוצרים החכמים הלבישים הציגה כל כך הרבה שחקנים השנה, שקשה להבדיל ולזהות מי מהם מציע טכנולוגיה ומי פשוט עיצוב. ברנשטיין מבקר בתערוכה כבר חמש שנים, ולדבריו, "גם בתחום המציאות הרבודה והמדומה יש הרבה יותר חברות מוצר מבשנים עברו, אך בעקבות אתגרים טכנולוגיים אופטיים וחומרתיים אמיתיים, מורגש עדיין חוסר הבשלות של השחקנים. כמובן, הרבה מהחדשנות הטכנולוגית לא מוצגת לקהל הרחב על רצפת התערוכה, אלא בחדרי הפגישות".

הנה כמה רשמים לסיכום התערוכה:

גברים לבנים מדברים על קידום נשים

נשים מחופשות לבנות ים מוכרות מוצרים בתערוכת הטכנולוגיה בלאס וגאס 2018
MANDEL NGAN/אי־אף־פי

מנכ"ל אינטל, בריאן קרזניץ', שנאומו פתח את הכנס הזכיר כי החברה התחייבה לייצוג מלא של נשים ומיעוטים בכוח העבודה שלה בארה"ב עד 2020, והשקיעה לשם כך 300 מיליון דולר. גארי שפירו, מנכ"ל CTA, הארגון שמארגן את הכנס, דיבר על האחריות הגדולה של התעשייה, "שמסוגלת להרים כל אדם מעל פערים חברתיים וכלכליים, לפעול לגיוון ולהשמיע את קולן של נשים". ואולם הארגון לא מצא לנכון להעמיד נשים על הבמה המרכזית. כשהיו כאלה, הן הועלו לבמה במסגרת נאומים שנשאו דוברים גברים.

כנס CES מעולם לא היה מעוז של שוויון בין המינים. גם תופעת ה–"booth babes" — דוגמניות בחזייה או בחצאית על גלגיליות, שתפקידן למשוך את תשומת הלב של העוברים ושבים, עוד לא נעלמה לחלוטין מהכנס.

ברנדה דרדן וילקרסון, ממכון אניטה בורג לקידום נשים בטכנולוגיה, כתבה לאתר Recode כי בשבע השנים האחרונות, רק שלוש נשים דיברו על הבמה המרכזית של הכנס — מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו לשעבר; מרי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס; וג'ני רומטי, מנכ"לית יבמ. לדבריה, "האזנה לגברים לבנים בבלייזרים שמנהלים חברות ענק, שנה אחר שנה, לא תיצור שינוי בתעשיית הטכנולוגיה".

הרובוטים עוד לא באים

הרובוט-כלב של סוני
MANDEL NGAN/אי־אף־פי

שמרטפים, מלצרים, נושאי קניות ומזוודות, מורים ופסיכולוגים — מאות רובוטים משתתפים מדי שנה בתערוכת CES. אלא שרובם היו מגושמים או מוגבלים למדי, והיחידים שהצליחו לזוז ולבצע משימות נועדו למטרות אבטחה בסיסיות — כלומר, תיפקדו כמוצר נייד עם עיניים שניתן להזיז ברחבי הבית.

הרובוט העצום של חברת ITRI הטיוואנית הובא לתערוכה כדי לשחק שבץ־נא עם העוברים ושבים. הוא משתמש במערכת ראייה ממוחשבת ולמידת מכונה, מזיז את קוביות המשחק באמצעות צבתות, ומחשב את הניקוד של כל השחקנים. בסוף המשחק הוא מעניק מחדד במתנה ואומר "תודה ששיחקתם אתי. שמרו על המוח שלכם חד".

הרובוטית דמוית האדם "סופיה", שיצר ד"ר דיוויד הנסון, מסוגלת ללבוש יותר מ–60 הבעות פנים, ומגיעה לכל הכנסים הטכנולוגיים בשנתיים האחרונות. בכנס הנוכחי הוסיפו לה רגליים המאפשרות לה ללכת באטיות (1 קמ"ש) ולעמוד זקופה בגובה 183 ס"מ. סופיה אמורה להשתלב בפסיכותרפיה וליווי קשישים, אלא שנכון להיום יכולות השיחה שלה אינן מפותחות.

קלוי (CLOi), הרובוט של LG, סיפק בעיקר מבוכה לחברה כשדמם באירוע שבו הוצג לעיתונאים, ולא השיב לשאלות הנציג "מה יש לארוחות ערב?" סוני שידרגה את הרובוט־כלב שלה Aibo, שמכשכש בזנב כשהוא מזהה את בני המשפחה ומגיע לבדו לעמדת הטעינה כל 120 דקות. היא מוכרת אותו כעת ביפן במחיר מופקע של 1,700 דולר.

כל המוצרים מדברים — לא תמיד ברור למה

קהילת ההיי־טק בישראל החזירה את אמזון לכותרות סביב הדיון על גיוס העובדים האגרסיבי של החברה, אולם בווגאס אמזון בכלל לא היתה צריכה להשקיע כדי לקבל תשומת לב. כולם עשו זאת עבורה, וקידמו את העוזרת הקולית שלה — אלקסה. על הבמה המרכזית חזו בכירי הטלוויזיה בכבלים בתוכנית בישול שבה אלקסה רושמת את כל פריטי המזון הרלוונטיים מהתוכנית ומזמינה אותם בפקודה קולית לבקשת הצופה.

יותר ויותר יצרניות ומפתחי פלטפורמות לשליטה על המכשירים הביתיים או האישיים משלבים את אלקסה במכשירים שלהם. אמזון מצדה מרוויחה פעמיים: היא מושכת יותר קונים לפלטפורמת הקניות אונליין שלה — דרך המקרר, או דרך המראה (כשנגמרים המצרכים, כשצריך לרכוש מוצרי טיפוח); והחברות נכבלות לשירותי הענן הרווחיים שלה — שכן כל פקודה קולית שהצרכן מבצע באמצעות אלקסה כדי להפעיל את המכשיר שלו זורמת דרך הענן של אמזון, ועוברת שם תהליך של ניתוח והסקת מסקנות באמצעות יישומי בינה מלאכותית. כך שולטת אמזון בכל שרשרת הניהול של המכשור בבית החכם או במכשירים המחוברים.

ממשקים קוליים נהפכו למונח לוהט כמו סייבר או למידה עמוקה, עד שגם חרב צעצוע הגיעה עם "ממשק קולי" כדי שהמחזיק בה יוכל לשלוט בצבע האור שבוהק ממנה.

איך להשאיר את הטלוויזיה המסורתית רלוונטית?

מסך הקונצפט "החומה" של סמסונג
John Locher/אי־פי

CES עדיין נשאר כנס של טלוויזיות: מסך הקונצפט "החומה" (The Wall) של סמסונג בגודל 146 אינץ', והמסך הנגלל והגמיש בגודל 65 אינץ' של LG משכו לא מעט תשומת לב. אבל הדרך שבה אנחנו צורכים טלוויזיה השתנתה, וכעת היא מושפעת מצריכת התכנים שלנו בפלטפורמות השונות. "צריכת התוכן גבוהה מאי פעם", אמר אריה בורקוף, מנכ"ל חברת הייעוץ הפיננסי LionTree. "גובהו של פסל החירות הוא 93 מטרים, והאדם שמשתמש בפייסבוק גולל בממוצע תוכן באורך דומה מידי יום, בפייסבוק בלבד".

מנכ"ל חברת התקשורת דיסקברי קומיוניקיישנס, דיוויד זסלב, שבבעלותה כמה רשתות כבלים וחתמה באחרונה על עסקה של 14.6 מיליארד דולר לרכישה של סקריפס נטוורקס, טוען כי אחת הדרכים של החברה להישאר רלוונטית היא עיסוק בנישות של תוכן שאינו בדיוני — אירוח, בישול, תיירות, בעלי חיים, מדע וספורט. "כבלים בסיסיים עובדים כי לכל אחד יש שישה עד שמונה ערוצים אהובים, והדבר המעניין הוא שגם אם תיתן להם 60 או 160 ערוצים אין הבדל — כי אנשים לא מסוגלים לעכל רשימות תכנים. הם רוצים שיאצרו עבורם את התוכן. לכן, הטריק הוא לפנות לקהל מעריצים שאוהבים חבילת תכנים ספציפית ולתת להם את זה בכל פלטפורמה ובחלקים קטנים יותר. אגרגציה של הרבה ערוצי ספורט, למשל, עובדת הרבה פחות טוב מתוכן ספורט ספציפי — אנשים שאוהבים טניס, או כדורגל, ישלמו 8–10 דולר בחודש ויקבלו את כל התוכניות של הספורט הספציפי המועדף עליהם, כמו שבעבר קנינו מגזינים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם