2 מיליארד צופים לתוכנית: פייסבוק תפיק תכנים מקוריים שישודרו בה - TechNation - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

2 מיליארד צופים לתוכנית: פייסבוק תפיק תכנים מקוריים שישודרו בה

בני הנוער מעדיפים לצפות בתוכני וידאו באמצעות הסמארטפון והמחשב, והרשתות החברתיות שואפות להשתלט גם על התחום הזה ■ פייסבוק מתכננת להציג לוח שידורים כבר החודש, וסנאפ הודיעה כי רתמה לשורותיה ענקיות מדיה שיפיקו בעבורה תוכניות מקור קצרות

תגובות
השידור החי של קייטי פרי ביוטיוב בסוף השבוע האחרון. זכה ל–49 מיליון צופים בעולם
מתוך ערוץ היוטיוב

דור ה–Y גדל על טלוויזיה המבוססת על ערוצים בודדים, וחזה בעליית שידורי הכבלים בתחילת שנות ה–90, שהתאחדו בתחילת המילניום לשתי חברות ששלטו במסך, HOT ו–yes. דור ה–Z כבר נולד לתוך שלל מסכים ומדיות. סקר שערכה בחודש שעבר חברת Trendera, המתמחה במיתוג, שיווק וחיזוי טרנדים, מצא כי בני נוער בארה"ב מקדישים שני שלישים מזמן הצפייה בווידאו ליוטיוב ולנטפליקס — ורק 14% מזמנם לצפייה בשידורי הטלוויזיה האנלוגית.

גם בישראל אפשר לראות מגמה של מעבר מצפייה בטלוויזיה לווידאו אונליין, לפי סקר שפירסמה בזק לסיכום 2016. הסקר ממחיש את הפער בין הדורות: 75% מבני הנוער (עד 18) צורכים וידאו בסמארטפון, לעומת 42% מבני 35–54. הפערים מצטמצמים כשמדובר בצפייה בווידאו דרך המחשב: 82% מבני הנוער ו–74% מבני 35 ומעלה. ואולם רק 10% מהצעירים עד גיל 35 צופים בטלוויזיה האנלוגית, לעומת 42% מבני 35–54.

בעוד התחרות על המסך הקטן בישראל רק מתחילה, בחו"ל היא כבר בעיצומה. בשלוש השנים האחרונות עלתה התחרות שלב עם התפתחות של שירותי וידאו־סטרימינג כמו אלה של נטפליקס, אמזון פריים והולו. כעת, נפתח בה שלב חדש, כששחקניות נוספות נכנסות לתמונה — הרשתות החברתיות, שאותן מובילה כמובן פייסבוק.

הרשת החברתית הגדולה בעולם, שלפני ארבעה חודשים הציגה אפליקציה להזרמת תוכן לממירים חכמים כמו אפל TV, נתנה אור ירוק להפקת תכנים מקוריים, ומתכוונת להציג כבר החודש שידורים, שאותם תוכל להעביר לכ–2 מיליארד משתמשיה. הרשתות החברתיות משתמשות בנהירת המשתמשים אליהן מהטלוויזיה המסורתית כדי להוכיח לבעלי המניות כי יש להן יכולת להתפתח לאפיקים נוספים, ולהגדיל את הכנסותיה באמצעות וידאו ושידורים חיים.

פייסבוק מעוניינת לפתח שני סוגים של תכנים — תוכניות ארוכות בתקציב גדול, ותוכניות קצרות וזולות באורך של 5–10 דקות, שיתרעננו בכל 24 שעות. שתי תוכניות שכבר דווח על עלייתן ברשת החברתית הן "בערך בדיוק ניקול" (Loosely Exactly Nicole), תוכנית שעונתה הראשונה שודרה ברשת MTV, ומספרת את סיפור חייה של הקומיקאית ניקול באייר; ותוכנית שנקראת "המדינה האחרונה שעומדת" (Last State Standing) — תוכנית ריאליטי, שבה יתחרו 50 מועמדים, אחד מכל מדינה בארה"ב, על פרס של חצי מיליון דולר.

מי שמוביל את המהלך בפייסבוק הוא ריקי ואן ואין, ראש מחלקת אסטרטגיה וקריאייטיב בחברה, וממייסדי CollegeHumor, אתר המפיק תוכן הומוריסטי, בעיקר בווידאו. פייסבוק חתמה על הסכמים עם ווקס (Vox), באזפיד, ATTN גרופ וחברות נוספות להפקת תוכניות לשירות הווידאו שלה.

גם סנאפ וטוויטר נכנסות לענף

גם סנאפ, המתחרה הגדולה של פייסבוק על תשומת הלב של הדור הצעיר, הודיעה בחצי השנה האחרונה כי רתמה לשורותיה ענקיות מדיה שיפיקו תוכניות מקור באורך של שלוש עד חמש דקות, ובהן BBC, יוניברסל ו–NBC. בנוסף, לפי הערכות, סנאפ חתמה על חוזי פיתוח תוכן עם ESPN, דיסקברי, Vice ואולפני פוקס. לפי הדיווחים, סנאפ לא תשקיע כסף בפיתוח התוכניות, אך תקבל חצי מהרווחים מהפרסומות. את החצי שני יקבל גוף התוכן.

מארק צוקרברג
בלומברג

אבל לא רק התחרות בסנאפ משפיעה על החלטתה של פייסבוק להפיק תוכן מקורי. ההערכות גורסות כי פייסבוק מבצעת את המהלך כתחרות ישירה ליוטיוב (השייכת לגוגל), שהכריזה באחרונה כי תפיק תוכן מקורי בהובלת כוכבים כמו קווין הארט וקייטי פרי — שבסוף השבוע האחרון שידרה במשך 96 שעות רצופות את קורותיה לאחר צאת אלבומה החדש, שידור שבו צפו 49 מיליון צופים בעולם. התוכניות החדשות ישודרו בחינם בשידור חי באפליקציית יוטיוב הרגילה, הכוללת פרסומות, וללא פרסומות בשירות יוטיוב רד החדש, שעלותו 10 דולרים לחודש.

בנוסף, פייסבוק רואה במהלך הזדמנות לנגוס בנתח מעוגת הפרסום של הטלוויזיה. שוק הפרסום בווידאו בדיגיטל גילגל ב–2016 כ–10 מיליארד דולר רק בארה"ב, לפי נתוני eMarketer, וצפוי להגיע ל–17 מיליארד דולר עד 2020. יותר מ–85% מהכנסותיה של פייסבוק כיום מגיעות מפרסום.

לפי הדיווחים, פייסבוק אינה צפויה לגבות תשלום בעבור שירותי הווידאו, כפי שנוהגות חברות הסטרימינג, וככל הנראה תספק את המוצר בחינם, בעוד ההכנסות ימשיכו להגיע מפרסום.

שחקנית נוספת בזירה, קטנה אך משמעותית, היא טוויטר, שכבר לפני שנה הודיעה על שיתופי פעולה רבים שבמסגרתם תזרים שידורים חיים ותכנים מקוריים בתחומי הכלכלה, הספורט והבידור. החברה חתמה עד כה על חוזי תוכן להפקת 40 תוכניות שישודרו בשידור חי. בין השאר משתפת טוויטר פעולה עם סוכנות הידיעות בלומברג, עם האתר באזפיד ועם אתרי ספורט. טוויטר מקווה למשוך אליה כך קהל צעיר ולחדור למקומות שבהם היא פחות פופולרית, אך היא עדיין אינה מהווה איום על הענקיות פייסבוק וגוגל. גם בתחום הסטרימינג התחרות ממשיכה להתרחב, והשנה צפויים להיכנס אליו שירותים נוספים, ובהם CBS All Access של רשת CBS, שתציע סדרות מקור כמו "מסע בין כוכבים", ואפל מיוזיק עם כעשר הפקות מקור, ובהן "כוכב הקופים".

בסטרימינג מרוויחים מדמי מנוי

לעומת המודל החינמי של פייסבוק ושל גוגל, ההכנסות ברוב שירותי הסטרימינג מבוססות על מנויים. נטפליקס גובה 8 דולרים לחודש תמורת השירות. לפי הדו"חות הכספיים של החברה לרבעון הראשון של 2017, יש לה כ–100 מיליון מנויים, והכנסות של 2.6 מיליארד דולר ברבעון.

אמזון פריים עולה 3 דולרים לחודש למשך חצי השנה הראשונה, ו–9 דולרים לחודש לאחר מכן, והיא מדווחת על יותר מ–50 מיליון מנויים.

הולו, הפופולרית פחות בישראל, גובה 8 דולרים לחודש תמורת השירות ו–11.99 דולר למי שאינו מעוניין בפרסומות. לפני כחודשיים הודיעה הרשת על מהלך ייחודי של הזרמת שידורים של 50 ערוצי כבלים, למי שאינו רוצה להתחייב לחבילת כבלים אחת. בנוסף לסרטים וסדרות, חברות אלה גם מפיקות תוכן מקורי ומושקע, שאינו זמין כולו בישראל.

הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו: סיכום דו שבועי בנושאי טכנולוגיה והייטק ישירות למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם