משקפי המציאות המדומה שמאפשרים הצצה לעתיד - TechNation - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
2017 CES

משקפי המציאות המדומה שמאפשרים הצצה לעתיד

כשבלרינה שלחה את ידה לעברי בתנועת ריקוד - הושטתי לה את ידי בחזרה בתנועה אינסטיקטיבית לחלוטין. האורחים שמסביב כמובן לא ידעו כלל שאני צופה בדמות שנראית כמעט בשר ודם ונמצאת ממש ממש לידי

2תגובות
משקפי מציאות מדונמה של סמסונג
John Locher/אי־פי

תדמיינו לרגע שחזרתם בזמן. לא הרבה זמן אחורה, מספיק 15 שנים - לשנת 2002. עכשיו תסתכלו מסביב: טלוויזיה, רדיו, עיתונים, אתרי תוכן, חברים. על מה כולם מדברים? איזה חידוש טכנולוגי מסעיר את חובבי הגאדג׳טים (אל תשכחו שאתם צעירים ב-15 שנה)? נגני MP3. כולם רוצים נגני מוסיקה דיגיטלית של שירים שמורידים מהאינטרנט. ההיצע עצום - יש מכשירים יותר יקרים, יש מכשירים זולים יותר. בכל חנות מציגים בחלון ראווה דגמים של נגנים חדשים שזה אך הגיעו. השוק מוצף בנגני MP3 וכולם רוכבים על הטרנד: קנה ציוד לבית הספר - קבל נגן, עשה חשבון בבנק - קבל נגן. נגן שמתחבר למעיל, נגן שמתחבר לנעליים. כולם רוצים נגן MP3.

עכשיו תחזרו למציאות, לחודש ינואר 2017, תסתכלו מסביב ותחפשו נגני מוזיקה. אין חיה כזאת, היא עברה אבולוציה. כמו האסטרואיד שהשמיד את הדינוזאורים מכדור הארץ - כך עשתה אפל לנגני המוסיקה עם האייפוד שלה וההתפתחות האבולוציונית שלו לאייפון ובהמשך לכל הסמארטפונים שהתפתחו בעקבותיו. זה לא שלא צורכים היום מוסיקה - להיפך, היום צורכים מוסיקה בכמויות גדולות יותר מאי פעם - רק שעושים את זה אחרת: באיכות גבוהה, בסטרימינג, בסמארטפון.

עכשיו, כשאנחנו שוב בשנת 2017, אם תסתכלו סביב לא תתקשו לזהות את המקבילה של ימינו ל-MP3: קוראים לזה משקפי מציאות מדומה. עלות הייצור של הכלי הזה נמוכה אפילו מייצור נגני מוסיקה דיגיטלית, כיוון שברוב המקרים מדובר בלא יותר מקופסת קרטון או פלסטיק ושתי עדשות זכוכית. עושים מנוי לטלוויזיה - מקבלים משקפי VR חינם, קונים סמארטפון - מקבלים משקפי VR חינם. חנויות בקניונים מפתות את הקונים להיכנס אליהן ומבטיחות חוויית צפייה במשקפי מציאות מדומה. כולם רוצים משקפי מציאות מדומה.

בדומה לנגני המוסיקה, למשקפי המציאות מדומה יש כמה בעיות שהעיקרית בהן היא התוכן. כל זמן שאין תוכן - העזרים הטקטיים הללו הם קליפה ריקה. כדי לחוות את החוויה, צריך להזרים לתוכם סרטים או משחקים והפקה של תכנים באיכות טובה - עולה הרבה כסף. לכן, בינתיים כל מה שיצרני המכשירים יכולים לעשות זה להשקיע המון כסף במעט מאד תוכן ייחודי ואיכותי ולשווק באמצעותו את הסחורה שלהם, או מנגד, לחבור לבעלי יכולת כלכלית גבוהה כדי שהם יפיקו תוכן וירכשו כמויות גדולות של משקפיים כדי לשווק את עצמם באמצעות המדיה החדשה הזאת.

משקפי מציאות מדומה
בלומברג

עם זאת, כמובן שלתוך קטגוריית המשתמשים אפשר להכניס קבוצה מצומצמת - אבל בעלת מוכנות ויכולת להשקיע גם במשקפי מציאות מדומה איכותיים וגם בתכנים טובים ויקרים - של הגיימרים, חובבי משחקי מחשב שמעוניינים להיות חלק מחווייה חדשה ועוצמתית. לצדם ישנה קבוצה מצומצמת עוד יותר של אנשי מקצוע שזקוקים לעזרי מציאות מדומה לתפקידיהם, כמו רופאים, נותני שירות וטכנאים. בקבוצה הזאת קיימת חשיבות גבוהה מאד לאיכות הטכנית של המשקפיים ואת התוכן הם יוצרים בעצמם לפי הצרכים הייחודיים שלהם.

תערוכת ה-CES שהתקיימה בסוף השבוע בלאס וגאס היתה הזירה הגדולה ביותר שאליה התקבצו כמעט כל יצרני משקפי המציאות המדומה האפשריים בעולם וגם יצרני תוכן או פלטפורמות להפקת תכנים לצפייה באמצעות משקפי מציאות מדומה. גם התכנים אינם עשויים מקשה אחת וכוללים מגוון רחב מאד: מחוויה של צפייה בסרט כביכול על מסך ענק, דרך סרטי תלת ממד, תכנים לצפייה ב-360-180 מעלות, סרטים שהופקו בגרפיקה ממוחשבת, או משחקים שבהם הצופה לוקח חלק פעיל. לצד כל אלה קיימים גם משקפי מציאות רבודה (אוגמנטד ריאליטי) שבהם על משקפיים שקופים מונחת שכבת תוכן נוספת של מידע שמשתלב בסביבה המציאותית.

בין מאות משקפי המציאות המדומה שאפשר היה לנסות ולהכיר בתערוכה בלאס וגאס ניתנה הגישה גם לשניים מהאביזרים המעניינים יותר - ששניהם עדיין לא נמצאים בשלבי שיווק, אבל מפתחי יישומים יכולים כבר לפתח עבורם תכנים. האביזר הראשון, מתוצרת אינטל, שייך לקטגוריה ייחודית של "מציאות משולבת" (Merged Reality) שבה עצמים אמיתיים משתלבים בעולם הווירטואלי ללא צורך במחשבים והתקנים נוספים. את פיתוח המשקפיים הללו - המכונים פרויקט Alloy והם נראים יותר כמו קסדה - הוביל צוות פיתוח ישראלי ובראשו המהנדס הישראלי, עמית שחר, ממרכז הפיתוח של אינטל בחיפה.

משקפי hololens של מיקרוסופט
MIKE BLAKE/רויטרס

 Alloy אינה זקוקה לחיבור למקור כוח או מחשב חיצוני ופועלת באופן עצמאי וכל קסדה מצוידת במעבד אינטל ממשפחת Core מהדור השביעי, מעבד ראייה, עדשת עין-דג וחיישנים, שתי מצלמות RealSense וסוללה. לדברי שחר, בקצה אחד של התחום קיימים משקפי המציאות המדומה הפופולריים ביותר שמתבססים על תכני הווידיאו שנשמרים בסמארטפון ובקצה השני של הסקאלה משקפים מקצועיים יותר כמו האוקולוס שזקוקים לכוח עיבוד בעוצמות של מחשבים שולחניים חזקים ביותר. פרויקט אלוי של אינטל, לדבריו, הוא כמו לפטופ - מחשב נייד בעל ביצועים חזקים ומהירים.

בביתן של אינטל בתערוכה הפך החדרון הקטן שבו התבצעה ההדגמה בתוך שניות מסביבה ביתית וחמימה עם שולחנות, כיסאות, ספה ותמונות על הקיר - לסביבה עתידנית עוינת. הסנסורים שבקסדה סרקו את החפצים בחדר, מיפו אותם והגדירו את המיקום והנפח שלהם ובמקומם הציבו תפאורה גרפית של חללית קרב. לנגד עיני הפך השולחן העגול שבמרכז החדר לליבת מנוע החללית (נניח) הכורסה לעמדת פיקוד והכיסאות לציוד לוחמה. כך יודע המשתמש שאסור לו להתקרב ללבת המנוע - כיוון שבמציאות עומד שם שולחן וכדי להתמצא בסביבה החדשה, יש צורך לעקוף את המכשול הזה. 

לפתע מכל הכיוונים הופיעו חלליות עוינות שיגרו את הטילים שלהם לעברי והמטרה שלי היתה להשמיד אותם באמצעות הרובה הלייזר שהיה בידי. בתום שבעה גלים של מתקפות (שלבי המשחק) הצלחתי להשמיד בהצלחה וללא נזק לכוחותנו את כל חלליות האויב. חוויית המציאות המשולבת הזאת מורכבת ביותר ובעלת עומק - כך שאחדות מהחלליות הסתתרו כביכול מאחורי עצמים בתפאורה. בניגוד למשחקים דו ממדיים - אפשר לשנות את זווית הראייה ולהתכופף למשל כדי לראות את האויב הנחבא. נדרשות כמה שניות כדי להסתגל למשקל הקסדה שעל הראש וגם לעובדה שהמציאות שלפניך אינה באמת המציאות. ואולם בניגוד לחוויות מציאות מדומה אחרות - אחרי משחק שנמשך כ-8-10 דקות, לא התלוותה לחזרה לשגרה כל הרגשת סחרחורת, או חלילה בחילה.

למרות שלחברת מיקרוסופט אין בשנים האחרונות נוכחות רשמית בתערוכת ה CES, את אביזר המציאות המדומה המדהים שלה אפשר היה לפגוש בביתנים של חברות אלקטרוניקה אחרות, כמו זה של דלפי, יצרנית רכיבי האלקטרוניקה לתעשיית הרכב. דלפי הביאה את משקפי ה-Hololens של מיקרוסופט לתערוכה, כדי להציג באמצעותם מצגת תלת ממד על השירותים שלה. ואולם, בעתוי מוצלח הסכים נציג דלפי לאפשר לי לחוות את כל יישומי המציאות הרבודה שמאפשרים המשקפיים הללו.

משקפי alloy של אינטל
DAVID MCNEW/אי־אף־פי

משקפי הולולנס הם שקופים, כך שכל התכנים שמשתקפים מהם משתלבים בתוך מרחב הראייה המציאותי. הפקודות להפעלת היישומים השונים מתבצעות באמצעות קול ומחוות ידיים מוכרות וגם חדשות. אל התפריט הראשי מגיעים בעזרת תנועת יד שמדמה פריחת פרח (או השלכת קונפטי) והתוכן שלו מופיע בתלת ממד לנגד עיני המשתמש כשהוא מונח בתוך הסביבה המציאותית.

כך למשל, אפשר לבחור וידיאו קליפ קצר של רקדנית בלט, להניח באמצע ביתן של דלפי את ההולוגרמה שלה רוקדת, להגדיל את דמותה לגובה של בן אדם ולהסתובב סביבה ב-360 מעלות. ברגע מסוים, כשבלרינה שלחה את ידה לעברי בתנועת ריקוד - הושטתי לה את ידי בחזרה בתנועה אינסטיקטיבית לחלוטין. האורחים שמסביב כמובן לא ידעו כלל שאני צופה בדמות שנראית כמעט בשר ודם ונמצאת ממש ממש לידי.

כרגע סביבת ההולולנס נגישה אך ורק למפתחים שבונים על גבי הפלטפורמות משחקים שמשלבים מציאות רבודה, מצגות שתפורות לפי דרישת לקוחות בעלי יכולת פיננסית ושאר יישומים עתידניים. השימוש בהולולנס של מיקרוסופט הוא אינטואיטיבי ביותר ונראה שהוא פריט המציאות המדומה השימושי ביותר מכל שלל האביזרים שקיימים בשוק. לא תהיה זאת הגזמה לומר שמשקפי ההולולנס של מייקרוסופט מאפשרים הצצה אל העתיד. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#