הפיראטים מישראל שמקווים לפצח את סוד ההתמכרות למשחקי סלולר - TechNation - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

הפיראטים מישראל שמקווים לפצח את סוד ההתמכרות למשחקי סלולר

השוק העולמי של משחקי המובייל צפוי לגדול השנה לכ-35 מיליארד דולר ■ החברה הישראלית שפיתחה את המשחק "פיירט קינגס", סחפה 65 מיליון שחקנים מ-100 מדינות שהתמכרו אליו ופתחו את הארנק: "הישראלים משלמים על המשחק 88% יותר משחקן בארה"ב ופי שניים משחקן באנגליה"

4תגובות
מייסדי ג'לי באטן. מימין: מוטי נובו, רון סרנגה )מנכ"ל(, אלון לב, מור שני ורון רג'ואן
ירדן מן

אם מישהו היה זקוק לתזכורת לכך שתעשיית המשחקים למובייל היא עדיין אחד התחומים הדינמיים, המרתקים ובעלי פוטנציאל ההכנסות הגדול ביותר בעולם הדיגיטלי - הוא קיבל אותה עם שיגעון הפוקימון גו, שצץ לפתע משום מקום.

אלא שההברקה המשותפת לנינטנדו ולגוגל, שכבשה את העולם בתוך פחות משבוע, אינה יותר מיחסי ציבור. מתחת לפני השטח, הרחק מהכתבות המשעשעות, הציוצים והסטטוסים על הפוקימונים - מתרחשים מהלכים עסקיים חשובים הרבה יותר.

לפני פחות מחודש נחתמה אחת העסקות הגדולות אי־פעם בשוק משחקי הווידאו - והגדולה ביותר בתחום המובייל. על פי דיווחים בעולם, חברת סופרסל (Supercell) מפינלנד, מפתחת המשחק "קלאש אוף קלאנס" לסמארטפון, צפויה להירכש על ידי טנסנט (Tencent), חברת האינטרנט הגדולה בסין. אם העסקה תמומש, שווי השוק של סופרסל יהיה יותר מ-10 מיליארד דולר. לשם השוואה, מפתחת "קנדי קראש" (הלהיט התורן של 2013) נרכשה ב-5.9 מיליארד דולר. בנוסף, על פי דיווחים בתקשורת הקוריאנית, חברה מקומית מעוניינת לרכוש את חברת המשחקים הישראלית פלייטיקה ב-3.5–4.5 מיליארד דולר.

כל מה שצריך לדעת על קריירה בהייטק
כנסו למתחם

בדו”ח התחזיות השנתי שפירסמה בפברואר חברת הייעוץ דלויט, צוין כי סמארטפונים וטאבלטים יהוו יחד את פלטפורמת המשחקים המובילה ב-2016, עם הכנסות של 35 מיליארד דולר, עלייה של 20% לעומת 2015. רק כדי לסבר את האוזן, תעשיית המשחקים למחשבים נאמדת ב-32 מיליארד דולר.

"הקפיצה הגדולה התחילה בסינגפור"

היזמים הישראלים הערניים אינם מסוגלים לתת להזדמנויות כאלה לחמוק מתחת ידם. חברת ג'לי באטן גיימס, שמשרדיה ממוקמים בדרום תל אביב, מקווה לזכות בנתח מהעוגה. המשחק "פיירט קינגס" (Pirate Kings) שפיתחה הוא אחד ממשחקי המובייל המצליחים ביותר שיצאו מישראל.

מתוך המשחק "פיירט קינגס". ג'לי באטן תוציא משחק חדש בחודש הבא

ג’לי באטן הוקמה ב-2011 על ידי חמישה שותפים: רון סרנגה (מנכ"ל), רון רג’ואן, אלון לב, מוטי נובו ומור שני. "היה לנו ברור שאנחנו רוצים לייצר משחקים שבהם החוויה של שחקנים היא זאת שתוביל אותם", אומר סרנגה. "הניצוץ נדלק כשהבנו שניתן כיום לייצר משחקים בצורה קלה יותר מפעם הודות לפלטפורמות כמו פייסבוק ועולם המובייל", הוא מסביר.

עד היום הורידו את "פיירט קינגס" כ-65 מיליון שחקנים ביותר מ-100 מדינות. יותר מ-60% מהם מגיעים מחמש מדינות עיקריות: תאילנד, וייטנאם, מלזיה, ארה"ב ובריטניה.

"הקפיצה הגדולה התחילה בסינגפור, שם הגענו למיליון משתמשים ביום", מספרים מייסדי החברה. "משם המשחק התפשט לתאילנד וקמבודיה ולמדינות דרום־מזרח אסיה. מהר מאוד הגענו ל-4 מיליון משתמשים ביום", הוסיפו. במדינות דרום־מזרח אסיה התפתחה תרבות פופולרית שלמה סביב המשחק, והמשתמשים העלו לרשתות החברתיות קליפים עם שירים על המשחק.

על פי חברת סימילרווב, שמנתחת שימוש באפליקציות, "פיירט קינגס" הוא המשחק הישראלי, שאינו משחק קזינו, (אם כי יש על כך מחלוקת היות שבמרכזו רולטה) המוביל במדינות רבות, ובהן סינגפור, ארה”ב וגם ישראל. אחריו ממוקמים משחקים של החברות פלאריום, קרייזי לאבס וטאבטייל. בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל "פיירט קינגס" ממוקם כיום בקטגוריית המשחקים החינמיים במקומות 33 ו–52, בהתאמה. לדברי מייסדי ג'לי באטן, הגרסה המוקדמת של המשחק החלה בפייסבוק, שם הפכה לוויראלית בתוך כמה חודשים: "לא היה לנו מערך שיווק, והמשחק לא נבנה לקהל גדול של שחקנים. עם הצמיחה, השרתים התחילו לגסוס. באותו רגע הבנו שאנחנו חייבים להיות רציניים יותר".

"יצר הנקמנות מחזיר שחקנים למשחק"

התמכרות היא הרכיב החשוב ביותר להצלחת המשחק, וכמובן גם לשורת הרווח של החברה המפתחת. בג'לי באטן מסרבים למסור פרטים מדויקים על ההכנסות, אך מציינים כי המדינות שבהן הממוצע לשחקן משלם הוא הגבוה ביותר הן קטאר, איחוד האמירויות וכוויית. המדינות המכניסות ביותר הן בריטניה, ארה"ב וסינגפור. הישראלים, הם מציינים, משלמים עבור "פיירט קינגס" 88% יותר משחקן בארה"ב ופי שנייםמשחקן בבריטניה.

חברת ג'לי באטן
עופר וקנין

כשהם נשאלים מהם המרכיבים לפיתוח משחק ויראלי וממכר, אומרים החמישה כי על המשחק להיות, בראש ובראשונה, חוצה גילים ותרבויות. בנוסף, שחקנים נהנים לשחק נגד חברים שלהם, ובמיוחד לתקוף אותם ולגנוב מטבעות. "יצר הנקמנות מחזיר שחקנים למשחק, ומגביר את התחרותיות והרצון להתקדם", הם מסבירים.

"פיירט קינגס" ניתן להורדה בחינם, והוא די פשוט. במרכזו רולטה ולחצן בודד שמפעיל אותה. לכל שחקן יש מספר מוגבל של סיבובים בטווח זמן של שמונה שעות. בכל סיבוב כזה הוא זוכה במטבעות או בסיבובים נוספים של הרולטה. המטרה - לבנות איים בעזרת הכסף. כל אי הוא שלב במשחק, וכדי לעבור לאי הבא יש להשלים את הבנייה של האי הנוכחי. אלא שהשחקן אינו נמצא לבדו בים, והאיים שלו חשופים למתקפה של שחקנים אחרים (לרוב, חברי הפייסבוק של השחקן).

כאן בעצם טמון כוחו הוויראלי של המשחק: השחקנים יכולים להשתלט על איים של מתחרים "מאחורי גבם", גם כשאלה לא מחוברים למשחק. לפי מייסדי החברה, לעתים אף נוצרים סכסוכים בגלל המשחק. במזרח הרחוק אף הופיעו קליפים ביתיים, תחת הכותרת Unfriend, שבהם שחקנים מראים כיצד הם מנתקים את הקשר עם חברים שלהם ברשתות חברתיות בגלל "תרגילים מלוכלכים" במשחק.

הגישה למשחק רב־משתמשים במובייל שונה מהמשחקים האישיים. "משחקים רבי־משתתפים מהסוג השגרתי מאלצים את חברי הקבוצה לקבוע מועד שמתאים לכולם. 'פיירט קינגס', לעומת זאת, משחרר את השחקנים מהכבלים האלה, והופך את המשחק לחסר מגבלות מבחינת זמן ומקום. הוא מתנהל בכל רגע", מסביר סרנגה.

השילוב של משחק רב־משתמשים, שחלק מהשחקנים בו גם חברים, והעובדה שמתרחשים בו אירועים גם כשהשחקן לא פעיל, יצר את אפקט ההתמכרות הרצוי. במקביל, לדברי סרנגה, הפגיעות של השחקנים, חוסר היכולת שלהם להתקדם בצורה רציפה, והתלות שלהם בסיבובי הרולטה הניבו לחברה רווחים משמעותיים.

הכנסות החברה מגיעות כיום, בין היתר, גם מרכישות בתוך האפליקציה (in–app) של סיבובי רולטה נוספים, שמאפשרים הקמת איים חדשים. ואכן, בנוסף לדירוג גבוה יחסית בטבלאות ההורדות של גוגל ואפל, המשחק הוא בין המובילים בהיקף הרכישות שנעשות בתוך האפליקציה בכמה מדינות - כך לפי נתונים שמספקת חברת App Annie.

בסוף 2013 יצאה הגרסה הראשונה של "פיירט קינגס" לאייפון, ובמאי 2014 לאנדרואיד. באותה תקופה גייסה החברה 1.5 מיליון דולר. כיום החברה מעסיקה כ-60 עובדים, ומתכננת לגייס כ-35 נוספים בקרוב. משחק חדש צפוי לצאת בחודש הבא.

ישראל ממותגת כתעשיית גיימינג משגשגת, בעיקר בשל משחקי הקזינו. בג'לי באטן רוצים לשנות את התדמית הזאת: "אנחנו רוצים להיות חברה גלובלית בישראל. קיבלנו הצעות לרכישה, אבל אנחנו לא ממהרים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#