ההייטקיסטים שלא מחפשים אקזיט: "להיכנס לאנשים הביתה ולהשפיע - זה מרגש" - TechNation - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

ההייטקיסטים שלא מחפשים אקזיט: "להיכנס לאנשים הביתה ולהשפיע - זה מרגש"

למנהלי אינוביד הישראלית יש הסכם בלעדי עם פייסבוק, חוזים עם מותגים מובילים והכנסות של 40 מיליון דולר - אז מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים?

13תגובות

הכניסה למשרדי חברת אינוביד (Innovid) ברמת גן מספרת את סיפורו של ההיי־טק הישראלי בתקופה הנוכחית. הבניין קיבץ אליו שלוש חברות בוגרות ששומרות על פרופיל נמוך, ולא מכוונות לאקזיט מהיר - אלא בונות עסקים אמיתיים ומייצרות הכנסות משמעותיות.

אינוביד היא חברה אלמונית יחסית, הפועלת בתחום הפרסום בווידאו, שמעסיקה כ–150 עובדים, שליש מהם בישראל, ויש לה הכנסות של 40 מיליון דולר בשנה. משרדיה שוכנים בסמוך לאלה של קליקטייל, סטארט־אפ צעיר בתחום ניתוח פעילות הגולשים באתרים שגייס באחרונה 35 מיליון דולר, ושל קלטורה, מפעילות פלטפורמה ניהול תוכני הווידאו.

עוד סממן של החברות מסוגה של אינוביד הוא שהן כמעט ואינן מוכרות לציבור הרחב. לרוב הן בוחרות לצאת ולהיחשף בתקשורת הישראלית רק כשהן נתקלות בקושי רציני וקריטי להמשך הצמיחה שלהן - הקושי לגייס כוח אדם.

מימין: מנהל הקריאייטיב של אינוביד שי רייטר, סמנכ"ל הפיתוח יובל פמפר והמנכ"ל צביקה נטר
אינוביד מדיה

התוכנית של אינוביד, שהמשקיעים והלקוחות שלה נמצאים ברובם המוחלט בחו"ל, היא לגייס השנה 25 עובדים למרכז בישראל. הנהלת החברה, שגייסה כבר 37 מיליון דולר (כולל גיוס של 10 מיליון דולר ב–2014 ממשקיע אסטרטגי מתחום הטלוויזיה, שנחשף כאן לראשונה), החליטה לעשות מאמצים כדי לעבור לרווחיות - כדי שלא להזדקק לגיוס הון נוסף.

אינוביד פועלת על התפר שבין פרסום להיי־טק. החברה פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לפרסומות וידאו להפוך לאינטראקטיביות. לדוגמה, החברה הופכת פרסומת וידאו באורך 30 שניות למכונית יגואר להדגמה של הרכב ב–360 מעלות ומאפשרת לגולשים להתנסות בהדמיה של מהירות ההאצה של המכונית בנוף הררי.

פרסומת ללקוחה אחרת, נטפליקס, מעבירה את הצופה בלחיצת כפתור לעולם התוכן של החברה - שם הוא יכול לצפות בטריילרים לסדרות שלה, כמו "כתום זה השחור החדש" או ב"מאחורי הקלעים" של הפרסומת שבה צפו. כך אינוביד מאפשרת ללקוחותיה להגדיל את מידת המעורבות של הצופים בפרסומת ואת זמן החשיפה שלהם למסר הפרסומי.

"מותגים מייצרים המון תוכן וידאו, ואין מותג עולמי שאין לו ערוץ יוטיוב - אבל אנשים לא הולכים ליוטיוב לראות את כל התוכן הזה", אומר צביקה נטר, מנכ"ל אינוביד ואחד ממייסדי החברה. "אנחנו שיטת הפצה בשבילם. כך למשל, פרסומת לרכב גרמני יכולה להוביל לסרט תעודה על איכות הייצור של רכב".

"כשגייסנו כסף אמרו לי 'מי ילחץ על פרסומת', אבל אנחנו רואים ששיעור המעורבות של הגולשים בפרסומות שלנו הוא 5%–8%, שיעור שנחשב לגבוה. אינוביד אומרת שאפשר לא רק לפרסם מודעה, אלא גם לגרום ל–5%–8% מהצופים להישען קדימה וללחוץ עליה".

שי רייטר, מנהל הקריאייטיב באינוביד אומר כי המפרסמים יכולים לדעת מיהם הצופים שהתעניינו בפרסומת ועשויים להפוך ללקוחות פוטנציאליים. כמו כן, המפרסם יכול ללמוד מהם תחומי העניין הספציפיים של הלקוחות. כך למשל, לצופה שהתעניין בהיבט הבטיחותי של רכב בפרסומת תוצג בעתיד פרסומת שמדגישה את היתרונות של המותג בתחום הבטיחות.

בשנה שעברה הריצה אינוביד 6,000 קמפיינים של וידאו אינטראקטיבי. השנה יהיו קרוב ל–100 מיליארד חשיפות לפרסומות בפלטפורמה של אינוביד בכ–10,000 קמפיינים חדשים. עם לקוחות החברה נמנים מותגים כמו פרוקטר אנד גמבל, קוקה קולה, דיסני, בסט־ביי, פדקס, T-Mobile, מותגי רכב כמו מיצובישי, יונדאי, קרייזלר, פורד, מאזדה, לקסוס, ניסאן, קרייזלר וכן אולפני סרטים שמקדמים באמצעותה סרטים חדשים שיוצאים לבתי הקולנוע.

70% מהכנסות החברה נובעות מהשוק האמריקאי - והיתר מגיעות מאירופה ומאוסטרליה.

אינוביד היא שותפה בלעדית של פייסבוק לפרסום של הרשת החברתית מחוץ לפלטפורמה שלה בווידאו. "הנכס שלהם הוא מידע. הם צריכים טכנולוגיה שתציג פרסומות מחוץ לפייסבוק שישענו על המידע שלהם", מסביר נטר.

לאינוביד אין לקוחות ישראליים, מפרסם זר יכול לבחור להציג את הפרסומת שלו גם בישראל. את הפרסומות שמבוססות על הטכנולוגיה של אינוביד ניתן לראות בין היתר ביוטיוב, בשידורי וידאו דיגיטלי של CBS ,NBC AOL ו–SKY.

"70 מיליארד דולר בשנה יוצאים על פרסום בטלוויזיה", מסביר נטר. "זהו עולם שבמשך 60–70 לא השתנה. תקציבי פרסום עוברים לדיגיטל בקצב גבוה בהרבה מבעבר מאוד, גם אם זה יקח עוד שנה־שנתיים עד שחלק משמעותי באמת מהתקציבים יהיה בדיגיטל. ההוצאה כיום לפרסום דיגיטלי בווידאו בארה"ב היא 7 מיליארד דולר בשנה".

כבר בשלב מוקדם אינוביד קיבלה הכרה כשזכתה בפרס החדשנות של הפורום הכלכלי העולמי ב–2010 (באותה שנה שבה זכתה גם טוויטר בפרס). עוד ב–2009 הוכתר נטר לאחד מאנשי השנה של השבועון "טיים" בקטגוריית "טכנולוגיות שישנו את חייכם". במגזין הסבירו שנטר צפוי לשנות את עולם הטלוויזיה.

"העניין הוא שב–2009 עוד לא היה לנו כלום. מה שמשמח זה שהיום זה באמת קורה", אומר נטר. "בחצי השנה הראשונה, טל (חלוזין, מייסד נוסף בחברה, ע"א) ואני שיחקנו עם רעיונות. היינו מהקבוצה שהקימה את גראג' גיקס בגראג' של סבא שלי. אחד הדברים ששיחקנו איתם היה וידאו.

"אחרי שהרצנו פרויקט וידאו במשך חצי שנה, החלטנו להפוך אותו לחברה. אין הרבה הזדמנויות בחיים שבהן אפשר להשפיע כך על השוק. לכתוב אלגוריתם זה נחמד, אבל להגיע למצב שבו אתה בבית של אנשים והם משנים את ההתנהגות שלהם, זה מרגש", אומר נטר.

פרסומות של חברת אינוביד
ללא קרדיט

נטר מנהל מזה חמש שנים את מטה אינוביד בניו יורק, שאליה עבר גם חלוזין. השניים הקימו את אינוביד ב-2007 יחד עם צחי זיגדון, שמנהל מלונדון את המכירות של החברה מחוץ לארה"ב.

שינוי עמוק בצפייה

עולם הטלוויזיה עובר בשנים האחרונות שינוי עמוק - מעבר מצפייה לפי לוח שידורים קבוע מראש לשידור כל סוג של תוכן וידאו על גבי האינטרנט במגוון פלטפורמות ובתזמון שנקבע לפי דרישת הלקוח. בנוסף, הפקות הטלוויזיה יצאו מרשותם הבלעדית של הערוצים והאולפנים המסורתיים לגופים כמו נטפליקס, שעומדת מאחורי סדרות עטורות פרסים דוגמת "בית הקלפים".

גם שיטת הצפייה השתנתה, והצופים כבר לא צריכים להיות מחוברים לספקיות כמו HOT או yes כדי לצפות בתכני טלוויזיה בסלון הביתי שלהם. הם יכולים להתחבר עם מכשירים שעולים כמה עשרות דולרים כמו Roku או גוגל Chromecast ולצפות בתכנים. התשלום במודל זה הוא לרוב על התוכן עצמו, ולא על התשתית (שהיא החיבור הביתי לאינטרנט).

נטר עוקב אחר הכניסה של השחקנים החדשים שמצטרפים לזירת הטלוויזיה: סלקום TV בישראל ושחקניות גדולות מעולם הטכנולוגיה. "השחקנים בארה"ב הם אמזון, אפל וגוגל - עם אנדרואיד TV, מיזם הסיבים שלהם (שהם בונים לו את התשתית) ויוטיוב - שהוא ערוץ הטלוויזיה הכי גדול בעולם", הוא אומר.

"בחצי השנה האחרונה כל הפיד בפייסבוק התמלא בווידאו שפייסבוק מתעדפת אותו. מייסד החברה, מארק צוקרברג, אמר עם פרסום התוצאות הרבעוניות האחרונות שלהם שזה אחד התחומים הכי אסטרטגיים מבחינת פייסבוק. גם סמסונג משקיעה המון כסף בתחום" אומר נטר.

אבל בחברות הכבלים הגדולות מנסים לעצור את המגמה הזאת.

"שיהיה להם בהצלחה. יש להם המון כסף, והם לא פראיירים. הכבלים נהיים וירטואליים, כמו גולן טלקום - מתחילים לראות חברות כבלים וירטואליות. העולם מתחיל להיפתח, כמו הסלולר. ההבדל הוא שסכומי הכסף בדמי מנוי ובפרסום הם גדולים מאוד. כולם מסתכלים על הר הכסף ורוצים להגיע לסלון. אבל זה כבר לא רק הסלון - אלא כל מסך", אומר נטר.

למרות השינוי בהרגלי הצריכה, בייחוד במדינות המערביות העשירות, שבהן הצרכנים מבלים את רוב זמנם במכשירים הניידים ומול מסכים שאינם מסכי טלוויזיה, עדיין קיימת הטיה של תקציבי הפרסום לטובת הטלוויזיה המסורתית. במציאות החדשה המפרסמים צריכים להגיע לתוכן הווידאו, שנחשב שטח פרסום יוקרתי ואפקטיבי, גם בפלטפורמות החדשות. את החלל הזה אינוביד מקווה למלא כשתקציבי הפרסום יעברו לאינטרנט.

נטר מסביר מהו האתגר שבפניו ניצבים המפרסמים: "בטלוויזיה היית מפיק קלטת של 30 שניות ושולח אותה לערוצים ולגופי השידור. בעולם הדיגיטל, כל המכשירים שנמצאים בחדר יכולים להציג וידאו. יש מגוון של מכשירים, מערכות הפעלה, פורמטים וגדלים שונים של מסכים - סמארטפונים, טאבלטים, אנדרואיד, iOS. הכל מבוסס אינטרנט". השינוי יוצר הזדמנות גדולה למפרסמים, שיכולים לפנות בפרסומת שמותאמת בדיוק לצופה.

המוצר של אינוביד מאפשר למפרסמים לפנות לקהל יעד ממוקד. כמו כן, החברה מאפשרת התאמה אישית של הפרסומת. כך למשל, בפרסומת לבושם של מותג יוקרתי תופיע על הבקבוק חריטת השם של הצופה. בפרסומת בריטית של קוקה קולה בקמפיין הבקבוקים שנשאו שמות, שולב בקבוק עם השם של הצופה. "לפני 4–5 שנים הצגנו את האפשרות הזאת, וכיום זה הופך לסטנדרט", אומר נטר.

רייטר מצביע על כמה דוגמאות להתנהלות אינטראקטיבית בפרסומות: "לגעת במוצרים" - לסובב דגם תלת־ממדי של נעליים או סמארטפונים; להזרים עידכונים בזמן אמת מרשתות חברתיות כמו טוויטר לתוך פרסומת; להשתמש במידע מבוסס מיקום, למשל חנות שקרובה לצופה שבה ניתן לרכוש את המוצר המפורסם של T-Mobile; או לאסוף מידע, למשל דרך מילוי טופס להרשמה לנסיעת מבחן ברכב.

התוספת של אינוביד לפרסומות המסורתיות היא רובד של אינטראקציה - באמצעות טכנולוגיה של החברה שמוגנת בפטנט. כלומר פתרון שהופך כל פרסומת לאינטראקטיבית ומעודדת את הצופה לבצע פעולה. התשתית הטכנולוגית של אינוביד מאפשרת להתאים פרסומות אינטראקטיביות למכשירים השונים. האתגר הוא ליצור אלמנט שניתן יהיה ללחוץ עליו דרך השלט בצפייה בטלוויזיה, באצבע בסמארטפון או עם העכבר במחשב. אינוביד יוצרת את מספר הגרסאות הנדרש לכל פרסומת, לעתים קרובות כמה עשרות גרסאות, בשפות רבות.

במערכת של אינוביד מגדירים הלקוחות - מותגים וסוכנויות פרסומת - חוקים שלפיהם נקבע איזו פרסומת מוגשת לאיזה גולש. ההתאמה נעשית גם לפי מידע סטטיסטי שנאסף במערכות של החברה כך שתוצג הפרסומת האפקטיבית ביותר. אינוביד עובדת בצמוד לסוכנויות הפרסום והמותגים על עיצוב הפרסומת. לשם כך, החברה מנהלת סטודיו שמביא גם הוא רעיונות למפרסמים.

"מה שייחודי פה הוא השילוב בין הטכנולוגיות המתקדמות - שחייבים להשתמש בהן כדי להתמודד עם הרים של מידע ועם ניתוח של 100 מיליארד רשומות בחודש כדי להפיק תובנות לנו וללקוחות שלנו וליצור התאמה של הפרסומות לכל סוגי המכשירים - לבין הצד הקריאייטיבי", אומר יובל פמפר, סמנכ״ל פיתוח באינוביד. מחצית מהצוות בישראל הוא מהנדסים, והיתר אנשי קריאייטיב.

משקיעים מהשורה הראשונה

עם המשקיעים באינוביד נמנות הקרנות הישראליות ג'נסיס פרטנרס ווינטאג' לצד גופי השקיעה בינלאומיים שכוללים את סקויה קפיטל ישראל ו-T-Ventures, זרוע ההשקעות של דויטשה טלקום.

המודל העסקי של אינוביד מבוסס על גביית תשלום על שידור הפרסומות (CPM קבוע לכל אלף צפיות). התמחור מתחיל מ–30 סנט למודעת וידאו סטטית ועד 2 דולרים למודעה שכוללת התאמה אוטומטית של הוידאו לקהל היעד יחד עם אלמנטים אינטראקטיבים והתשלום הוא לכל 1,000 חשיפות. אינוביד אינה עוסקת במכירת וקניית מדיה באינטרנט. בסוף השנה עתידה החברה לעבור לרווחיות.

מתי נראה את אינוביד מצטרפת לגל גיוסי הענק של חברות ההיי־טק הישראליות? נראה שבינתיים מנהליה דווקא מעדיפים לשמור על עצמאות.

"בתור המנכ"ל, המטרה שלי היא להמשיך לייצר ערך. מבחינת בעלי המניות צריך למצוא נקודה אופטימלית אם לוקחים את החברה להנפקה. הסיבה היחידה לגייס זה שיהיה הון לרכישות או לצמיחה. זה לא כיף לעצור את הפעילות וללכת לגייס. בשנה שעברה החלטנו שנעביר את החברה לרווחיות ולא נסתמך על הון סיכון. אז אין לנו תוכניות לגייס ואין לנו תוכניות לרכישה. ההשקעות שלנו עכשיו הן במכירות ושיווק. אם אפשר להיות רווחיים ולממן את הפעילות בעצמנו זה עדיף. היו לי שתי חברות שנסגרו בבועה" אומר נטר.

תחרות הסטארט-אפים הגדולה בישראל. $250,000 השקעה לזוכה
להרשמה


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#