הישראלים שהמציאו את ההילוך החוזר בתלת ממד - TechNation - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
"מכסים במצלמות כל אינץ'"

הישראלים שהמציאו את ההילוך החוזר בתלת ממד

חברת Replay Technologies, שמרכז הפיתוח שלה שוכן במרתף תל אביבי, תגיע בשבוע הבא לביתם של 36 מיליון צופי פוטבול בארה"ב - ותאפשר לצופי הספורט האמריקאים לראות מהלכים חשובים בהילוך אטי מכל זווית אפשרית

22תגובות

לאורך שנים, שידור משחק הפתיחה של עונת הפוטבול האמריקאי זוכה לרייטינג גבוה בארה"ב. השנה, במשחק שבין הדאלאס קאובויס לניו יורק ג'איינטס שייערך ביום ראשון הבא בדאלאס ‏(8.9‏), צפויים לצפות בשידור כ–36 מיליון צופים. כחלק מהשידור יזכו הצופים לחוויה ייחודית - הילוכים חוזרים בטכנולוגיית תלת־ממד המזכירה את קטעי הסלואו־מושן בסרטי "המטריקס".

על הטכנולוגיה ליצירתם של הילוכים חוזרים אלה אמונה החברה הישראלית ריפליי טכנולוג'יס ‏(Replay Technologies‏). אף שהיא נוסדה לפני פחות משנתיים, הספיקה החברה לשלב את הטכנולוגיה שלה בשידורים מהאולימפיאדה האחרונה בלונדון.

לצפייה בסמארטפונים ובטאבלטים

כתבות נוספות באתר TheMarker:

ניצחון לצרכנים: רשות השידור תפסיק לגבות אגרה ממי שלא מחובר לממיר; תחזיר כסף לצרכנים

7 סיבות למשקיעים להיכנס לחדר האטום בספטמבר

(לא) משקיעים בזוגיות: האם אהבה ועסקים טובים לסטארט אפ?

במרתף בתל אביב שבו ממוקם מרכז הפיתוח של החברה מוצב שולחן ועליו כיסוי ירוק, ובובות זעירות של שחקני פוטבול. מסביב ניצבות מצלמות. "אנחנו משתמשים במודל הזה כדי לייצר סימולציות - להבין אילו דרישות עומדות בפנינו", מסביר אורן חיימוביץ'־יוגב, מנכ"ל ומייסד משותף של ריפליי.

באמצעות 24 מצלמות המותקנות על קירות האיצטדיון ומערך שרתים נלווה, תאפשר ריפליי לבמאי השידור לתכנן מסלולים וירטואליים של מצלמות, באופן דומה לזה שבו במאי סרטי אנימציה בתלת־ממד מבצעים את עבודתם. ההבדל המרכזי נעוץ בכך שבעוד שתהליך העיבוד של קטעים מונפשים יכול לארוך שעות, המהלך החוזר בטכנולוגיה של ריפליי עולה לשידור כ–30 שניות לאחר ההתרחשות.

ההישג הטכנולוגי של החברה העניק לה בחודש שעבר מועמדות לפרס האמי בקטגוריית טכנולוגיות שידורי ספורט. צורכי העיבוד של יצירת הסרטון גבוהים מאוד, וכדי ליצור את הפער הקטן הזה נדרשה החברה ליצור מערכי עיבוד מקביליים, ולעשות שימוש בטכנולוגיות דחיסה שהיו שמורות עד כה רק לצרכים ביטחוניים.

במאי 2012 השתמשה רשת NBC בטכנולוגיה של ריפליי כדי לייצר הילוכים בטורניר הגולף PGA שבו השתתף, בין היתר, טייגר וודס. "חמישה חודשים אחרי שהחברה הוקמה עלינו לשידור חי - 30 שניות אחרי המהלך עצמו", מספר חיימוביץ'־יוגב. חודשיים לאחר מכן שודרו ההילוכים החוזרים שיצרה ריפליי ל–160 מדינות מאולימפיאדת לונדון. "ערוץ 1, ששידר את האולימפיאדה בישראל, התייחס למהלכים החוזרים המרהיבים - בלי לדעת שמדובר בטכנולוגיה ישראלית", הוא מציין. בהמשך שולבה הטכנולוגיה בשידורי ליגת הבייסבול בארה"ב.

האלגוריתם שפיתחה החברה מסנכרן בין כל המצלמות כדי לייצר את המהלך החוזר הנדרש. לצד התוכנה פיתחה ריפליי גם כרטיסי חומרה ייעודיים כדי להגיע למהירות הנדרשת לייצור המהלך החוזר. "אנחנו מכסים כל אינץ' על המגרש, אבל ברגע של הנגיעה של הכדור במחבט בבייסבול המצלמות צריכות לשנות את המיקוד. הכל צריך להיות מתואם והמידע חייב להיות מועבר במהירות שיא, כדי לאפשר את יצירת קטע הווידיאו", מסביר חיימוביץ'־יוגב.

ממטוסים ללא טייס לטכנולוגיות בידור

ריפליי הוקמה ביום האחרון של 2011 על ידי חיימוביץ'־יוגב, והאחים אביב ומתיאו שפירא. חיימוביץ'־יוגב, בעל תואר משולב בפיסיקה ובהנדסת חשמל מהטכניון, עבד באלביט מערכות כמנהל בקבוצת האלקטרו־אופטיקה. לאחר מכן הוא עבר לבריטניה ועבד בפיתוח ה–Watchkeeper, מל"ט בריטי, בחברת UAV Tactical Systems, חברה משותפת של אלביט מערכות ו-Thales הצרפתית, שזכתה ב–2005 במכרז של 800 מיליון ליש"ט לייצור המל"טים. ב–UAV שימש חיימוביץ' יוגב אחראי לתכנון האופטי של ה–Watchkeeper. בחברה הוא הכיר את אביב שפירא, מהנדס אווירונאוטיקה, שהיה אחראי לפיתוח האוויוניקה של המל"ט.

עופר וקנין

הרעיון להקמת ריפליי נולד בפאב בריטי. "הלכנו לראות משחק של מנצ'סטר יונייטד בזמן ארוחת צהריים. בזמן המשחק אמר אביב שהוא היה רוצה לראות את המשחק מנקודת המבט של הכדור והתחלנו לעשות סקיצות ורעיונות", מסביר חיימוביץ'־יוגב. החיבור לאחיו של אביב נראה בשלב זה מתבקש. מתיאו שפירא, כיום מנהל הפיתוח והטכנולוגיה בחברה, נמנה עם צוות המייסדים של Animation Lab, סטודיו לאנימציה ממוחשבת בחממת JVP בירושלים.

"המשיכה שלי לצילום התחילה כילד, אבל אחרי שנים בתעשיות ביטחוניות רציתי לעסוק בדברים אחרים כמו בידור וספורט", מציין חיימוביץ'־יוגב. בתחילת דרכה פעלה החברה בעזרת כספי המייסדים ומשפחותיהם. חלק ניכר מהסכום הוקדש לרכישת חומרה ומצלמות, ולעבודה על הקו בשבין לונדון, שם התגוררו חיימוביץ'־יוגב ואביב שפירא, לתל אביב, שבה נמצא מתיאו שפירא. במקום מצלמות שידור, שעלותן גבוהה מ–100 אלף דולר, משתמשת ריפליי במצלמות שיועדו למערכות לאיתור פגמי ייצור בשבבים, שמחירן כ–8,000 דולר. מחיר זה מאפשר לחברה להתקין עשרות מצלמות במיקום הנבחר לצילום.

באפריל 2012 נפגשה ריפליי עם הוועדה המארגנת של אולימפיאדת לונדון. הוועדה אישרה את השימוש בטכנולוגיה של החברה בצילומי האולימפיאדה. על בסיס ההסכם גייסה החברה סיבוב סיד של 4 מיליון דולר מקרן ההון סיכון האמריקאית Cervin Ventures, שהקימו מייסדי Akamai, וממשקיעים פרטיים, חלקם ישראליים וחלקם אמריקאיים. "גיוס הסיד היה מהיר", אומר חיימוביץ'־יוגב. כיום מועסקים בחברה 13 עובדים. בנוסף לאנשים מעולם החומרה והאופטיקה, מועסקים בה עובדים שהתמחו באנימציה ממוחשבת. דייגו פרילוסקי, הקריאייטיב דיירקטור בחברה, למשל, נמנה עם צוות הגרפיקאים של הסרט "אווטאר", שזכה באוסקר על עבודתו.

בעת שהיא עוסקת בשידור אירועי הספורט הגדולים בעולם עם הרשתות הגדולות בעולם, המשיכה החברה לפתח את הטכנולוגיה המבוססת על יצירת נתוני וידיאו תלת־ממדיים, בדומה לאופן שבו מבוצעת כיום אנימציית תלת־ממד ממוחשבת. במקום שמירה והצגה של מערך פיקסלים לאורך ולרוחב, בכל פריים נשמר מידע על שלושה צירים - אורך, רוחב ועומק. "ברגע שהצלחנו לצלם יותר מדמות אחת, יכולנו לקחת את הטכנולוגיה מענפים יחידניים, כמו גולף והתעמלות, לענפים קבוצתיים כמו בייסבול, פוטבול, כדורסל וכדורגל. כדי להתחיל את הכניסה שלנו החלטנו להתמקד בשני הענפים המכניסים ביותר בארה"ב - פוטבול ובייסבול", מסביר חיימוביץ'־יוגב.

החברה חתמה עם הקבוצה הבכירה בכל אחד מהענפים - ניו יורק יאנקיס בבייסבול, ודאלאס קאובויס בפוטבול. אחרי התקנה של המערכת באיצטדיון של היאנקיס החלה רשת YES האמריקאית לשדר את משחקי הקבוצה עם מהלכים חוזרים שהגיעו מריפליי. בימים אלה שבעה מעובדי החברה עוסקים בהתקנת המערכת באיצטדיון של הקאובויס ובכיוליה האחרונים לקראת המשחק הפותח של עונת הפוטבול.

"כרגע, מההיבט של עלויות, נכון לנו יותר להתמקד במקומות שבהם תהיה התקנה קבועה. עלויות השינוע של המערכת גבוהות, ופרט לאירועי ספורט חריגים כמו משחק האולסטאר 
ב–NBA או מירוצי פורמולה 1, קשה להצדיק התקנה לאירוע חד־פעמי", מסביר חיימוביץ'־יוגב. הוא מעריך שהחברה תסיים את 2013 עם הכנסות של 600 אלף דולר, ומצפה שהיא תגיע להכנסות של 2–4 מיליון דולר ב–2014.

אף שהחברה מתמקדת כעת בשידורים חוזרים לאירועי ספורט, מציין חיימוביץ'־יוגב כי החזון של ריפליי רחב בהרבה. "אנחנו יוצרים פורמט וידיאו חדש, שאנחנו קוראים לו freeD. אנחנו יוצרים את כלי הדחיסה הנדרשים, את הפורמטים ואת הפליירים. צופה מהבית שייכנס לנגן של החברה יוכל לבחור את המסלול הווירטואלי של המצלמה במשחקים שבהם הוא צופה, ולשתף את הווידיאו שהוא יצר ברשתות חברתיות. ברוב המקרים הבמאי של האירוע החי הוא בעל הראייה הרחבה ביותר, אך לפעמים הוא מפספס אירועים חשובים או דרך אחרת להסתכל על הדברים - אנחנו יכולים ליצור כאן נישה של בימוי על ידי הקהל".

תחרות הסטארט-אפים הגדולה בישראל. $250,000 השקעה לזוכה
להרשמה


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#