כך הקפיצו הציוצים את הרייטינג של תוכניות הריאליטי - TechNation - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

כך הקפיצו הציוצים את הרייטינג של תוכניות הריאליטי

פייסבוק, וואטסאפ וטוויטר, המאפשרות דיון על תוכניות טלוויזיה בזמן אמת, מחליפות את פינת הקפה בעבודה ■ מחקר חדש של נילסן מראה כי ככל שהשיח ברשת עשיר יותר - מטפס הרייטינג של התוכניות, במיוחד כשמדובר בריאליטי

המהפכה הדיגיטלית עדיין לא סחפה את תעשיית הטלוויזיה. עד שתבוא חברה עולמית מובילה כמו אפל או גוגל ותשנה את התעשייה הזו מהייסוד, הצופים משנים בעצמם את דפוסי הצפייה שלהם במסך הקטן.

אם או בלי התערבות ענקי טכנולוגיה, לצפייה בטלוויזיה נוסף רובד חברתי חזק הנכנס לוואקום הדיגיטלי שעדיין לא קיבל מענה. פייסבוק, וואטסאפ ובעיקר טוויטר נהפכו לזירות שוקקות בזמן הצפייה בטלוויזיה, הן משפיעות על חוויית הצפייה, אך גם על שיעורי הצפייה והמודלים העסקיים של חברות הטלוויזיה המסורתיות.

אחד הסממנים העיקריים לשינוי שעוברת הצפייה בטלוויזיה הוא תופעת המסך השני. לפי חברת המחקר BI Intelligence, כ–85% מבעלי הטאבלטים גולשים בהם תוך כדי צפייה בטלוויזיה. מחקר מקביל של חברת Flurry מראה כי כ–13% מזמן השימוש באפליקציות ניידות ‏(טאבלטים וסמארטפונים‏) בשעות הפריים־טיים מופנה לרשתות חברתיות.

נתונים אלה מלמדים כי חוויית הצפייה נהפכת חברתית. המכשירים הניידים והרשתות החברתיות נהפכים למוצר משלים לטלוויזיה. "פעם השיחה על תוכנית היתה מתקיימת למחרת מסביב לברזייה בעבודה, ואילו כיום השיחה מתקיימת בזמן אמת ברשתות החברתיות", אומר יורם מוקדי, סמנכ"ל התוכן והאסטרטגיה של HOT.

הרובד החברתי שנוסף לצפייה בטלוויזיה הוא תופעה מוכרת שנפוצה ככל שהתרחב השימוש ברשתות החברתיות. עם זאת, לא היה ידוע כיצד היא משפיעה על שיעורי הצפייה. מחקר של נילסן וטוויטר שפורסם ביום שלישי מראה לראשונה כי השיחות שמתנהלות ברשתות חברתיות במקביל לשידור טלוויזיוני אינן רק תוצר של שיעור הצפייה, אלא מעודדות בעצמן שיעורי צפייה גבוהים יותר. "הנתונים מראים באופן מובהק כי קפיצה ברייטינג של התוכנית גורמת לעלייה במספר הטוויטים, ומנגד עלייה במספר הטוויטים יכולה לעורר עלייה במספר הצופים", אומר פול דונטו, מנהל מחלקת המחקר של נילסן.

לפי המחקר, ב–48% מתוך 221 תוכניות הטלוויזיה שנבדקו, הרייטינג היה המשתנה שהסביר את מספר הטוויטים הנוגעים לתוכנית שנשלחו ברשת בזמן שידורה. כך, ככל שהרייטינג היה גבוה יותר, גברה תנועת הסטטוסים והטוויטים ברשתות החברתיות.

לכתבות אחרות ב-TheMarker:

נוחי דנקנר: לא עשיתי שום דבר שלא היה נכון; פה ושם נעשו טעויות עסקיות

המועמדים של נתניהו: גברים עם אג'נדה שמרנית - והשכלה אמריקאית

מסקנה מעניינת יותר של המחקר היא הנתון הבא: ב–29% מתוכניות הטלוויזיה שנבדקו גרמו טוויטים לעלייה בשיעור הצפייה. על פי ממצאים אלה, השיחה ברשת מעוררת את עניין הצופים בזמן אמת, וגורמת לחלקם לעבור ערוץ ולצפות בתוכנית המדוברת ברשת. מסקנות אלה משחקות לידיהן של נילסן וטוויטר, שמספקות במשותף שירות בתשלום למפרסמים המנתח את השיחה ברשת ומספק תובנות לגבי אפקטיביות הפרסום בטלוויזיה.

בלומברג

החוקרים של נילסן הרחיבו את הניתוח לגבי סוג התוכניות שהרייטינג שלהן טיפס כתוצאה מהשיחה ברשת. ב–44% מתוכניות הריאלטי התחרותי שדומות ל"כוכב נולד", "האח הגדול" "והמירוץ למיליון" חלה עלייה ברייטינג בעקבות השיחה ברשת. 28% מתוכניות הספורט רשמו עלייה ברייטינג בעקבות השיחה ברשת, ו–18% מתוכניות הדרמה. נתונים אלה מצביעים
כי התוכניות הקלאסיות של ערוצי הברודקאסט כמו 2 ו-10 הושפעו במיוחד מהשיחות ברשתות החברתיות.

במחקר מוקדם יותר של נילסן, שפורסם במארס, טענו בחברת ניטור המדיה כי עלייה של 4.2% במספר הטוויטים הקשורים לתוכנית הטלוויזיה המשודרת גורמת לעלייה של 1% ברייטינג. נתון זה תקף רק לגבי הקהל הצעיר - 
18–34. עבור קהל מבוגר יותר נדרשת עלייה חדה יותר במספר הטוויטים כדי לעלות ב–1% רייטינג.

מדורת השבט החדשה

יורם מוקדי
עופר וקנין עופר וקנין

מבחינת גופי השידור, אלה הם ממצאים חשובים המאוששים את ההנחה כי עידוד שיחות ברשת על תוכניות הטלוויזיה יניב להם יותר צופים. ממצאים אלה חשובים יותר עבור גופי ברודקאסט, החייבים למשוך צופים למסך בזמן הספציפי שבו משודרת התוכנית.

"אנחנו חיים בשני סוגים של עולמות. גופי הברודקאסט חייבים למשוך צופים לפרק תוכנית ספיצפי המשודר בזה הרגע. המטרה שלהם היא ליצור רייטינג גבוה יותר ולגרום לצופים לצפות בפרסומות", אומר מוקדי. "מנגד, חברות הכבלים והלוויין אדישות לצפייה נדחית. הן רוצות למשוך את הצופים לצפייה בסדרה כולה, ולא רק בפרק שמשודר בזה הרגע. יותר קשה לגרום לאדם לעזוב עכשיו את מה שהוא עושה ולעבור לצפייה בפרק ריאלטי, למשל. קל יותר ליצור שיחה על פני כמה ימים או שבועות על סדרה מסוימת, ולגרום לצופה לצפות בה בזמנו החופשי".

הבדל זה משפיע על אופי הפעילות של גופי השידורים במדיה החברתית. "לא מספיק לגוף שידור להגיד שהוא פעיל בפייסבוק, צריך גם לעבוד נכון", אומר מוקדי. "למשל, בפעילות שלנו הקשורה לסדרה 'כתום זה השחור החדש' עודדנו את הגולשים בעמוד הפייסבוק של הסדרה לצפות בכל הפרקים מהר ככל הניתן. הצלחנו ליצור שיעורי צפייה הגבוהים פי שלושה מאלה שנרשמו בתקופה מקבילה בסדרה 'בית הקלפים', שגם היא העולתה לשירותי ה–VOD שלנו על כל פרקיה בעת ובעונה אחת".

המושג "מדורת השבט" שיוחס לצפייה המשותפת במסך הקטן השתנה. על פי חברת הכבלים, 
ל-60%–70% מבני הנוער יש טלוויזיה בחדרם והם צופים בה ללא בני משפחתם. הטאבלטים והסמארטפונים תרמו גם הם להפיכת הצפייה בטלוויזיה מחברתית ברמה הפיסית לאינדיבידואלית. עם זאת, הצורך בקשר חברתי בצפייה לא נעלם - הוא רק מתחזק.

הרשתות החברתיות הן המענה עבור הצופה הבודד, מאחר שהן מאפשרות שיתוף ושיחה בין צופים מרוחקים. הפעילות החברתית הדיגיטלית גם מאפשרת לצופה למצוא תכני טלוויזיה המעניינים אותו. בעולם הטלוויזיה האינטרנטית, שבו מוצע שפע אין סופי של תוכניות, קשה לצופה למצוא את מה שמתאים לו בזה הרגע. המלצות והפניות של חברים ברשת מסוגלות לנתב אותו בצורה יעילה באוקיאנוס התוכן.

כיצד תשולב המדיה החברתית בטלוויזיה? אין ספק שקיים צורך עז של הצופים לשמר את הצפייה החברתית, אך אין עדיין תשובה סופית לשאלה. ערוצי הטלוויזיה וחברות הכבלים היו רוצות שהקשרים החברתייים יתנהלו דרכן - על גבי מסך הטלוויזיה. פתרונות מסוג כבר מצויים בעולם, כמו זה של קומיגו הישראלית, המספקת שירות אינטראקיציה חברתית בין הצופים על גבי מסך הטלוויזיה.

מנגד, פייסבוק טוויטר, וואטסאפ ורשתות אחרות מעוניינות לשמור על הפעילות בתחומן, על גבי המכשירים הניידים, מחוץ לשליטתם של ספקי התוכן או פלטפורמות השידורים. "הצופה יקבע", מסכם מוקדי, "הוא ינהל את הקשר החברתי איפה שיהיה לו הכי נוח".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#