פורץ את גבולות המסך - דיגיטל - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

פורץ את גבולות המסך

כשינון לן הבין שגם בעת בילוי עם חברים הוא עסוק בסמארטפון שלו, הוא פיתח עם בן דודו משחק לאייפון ולאייפד שבו שני שחקנים מתמודדים זה מול זה באמצעות הצמדת מכשיריהם, ודיסקית המשחק עוברת בין שני המסכים. ללן זה מזכיר את משחקי הקופסה של פעם: "גם פה מתקבצים סביב קופסה כדי לשחק יחד"

27תגובות

התסריט שבו חיינו מתנהלים מאחורי צג של מחשב ואנחנו מתקשרים זה עם זה רק באמצעות הקשה על מקשים או החלקת אצבע על המסך - כבר מזמן אינו חיזיון עתידני. גם סיטאוציה שבה בני זוג או כמה חברים יושבים ביחד, אך כל אחד מהנוכחים עסוק יותר במה שמתרחש על מסך הסמארטפון שלו, ודאי מוכרת לרבים.

מאז כניסתם של הסמארטפונים לחיינו חלו בהם שתי תמורות מרכזיות ומנוגדות זו לזו. מחד גיסא, המכשירים הניידים והחכמים איפשרו לנו להיות מקושרים בכל זמן ובכל מקום לחברים, למשפחה ואף לזרים בעלי תחומי עניין דומים לשלנו. מאידך גיסא, כבשו מסכי המגע את תשומת הלב שלנו והביאו לכך שגם כשאנחנו נמצאים בחברת מכרים, אנו עדיין מרוכזים בעולם הרחב יותר באמצעות שימוש באפליקציות.

ההבנה שגם אינטראקציה עם חברים במרחב הפיסי נעשתה תלויה באפליקציות, הובילה את ינון לן, 24, ליצור את MonstAir Hockey, משחק לאייפון ואייפד שבו משתתפים שני שחקנים שנמצאים זה בסמוך לזה, ומתחרים אחד מול השני באמצעות הצמדת מכשיריהם. כל אחד מהשחקנים רואה על המסך את צד המגרש שלו, וביחד מתקבלת תמונת המגרש כולו.

הרעיון עלה במוחו של לן, סטודנט בתוכנית משולבת לעיצוב ומדעי המחשב של האקדמיה בצלאל והאוניברסיטה העברית בירושלים, בעת טיול עם חבריו לתוכנית הלימודים הייחודית. "ישבנו יחד וזרקנו רעיונות לאפליקציות, ואני חשבתי על שיתוף מסכים ליצירת מסך גדול יותר", הוא מספר. זה היה רעיון אחד מתוך עשרות שנזרקו לחלל האוויר, ללא כוונות רציניות להגשימם, אך לן הבין כי לרעיון הזה יש פוטנציאל להיהפך לפרויקט של ממש, והחליט ליצור אפליקציה ראשונה בתחום. למשימה הוא גייס את בן דודו, אלעד עמית.

אייל טואג

"לא היה לי ניסיון בפרויקטים, אלא בתחום האנימציה. המשפחה שלי עוסקת בתחום המחשבים: אחי למד מדעי המחשב, ואלעד ובן דוד נוסף עוסקים בתחום הסטארט-אפים. לכן החלטתי שאין טוב מלפנות למשפחה ולנסות להקים את זה יחד".

לן ועמית הקימו יחד מיזם בשם Nextends - שילוב של המלים "הרחבה" ו"קצוות סמוכים" באנגלית - ובמסגרתו יצרו את MonstAir Hockey. כמו בהוקי אוויר שמשוחק על שולחן מיוחד, גם במשחק שפיתחו בני הדודים מתחרים שני שחקנים בקליעת דיסקית ל"שער" של היריב, על משטח קטן בצורת מגרש הוקי.

כדי לייחד את המשחק, הוחלפו השערים שאותם מנסים השחקנים להבקיע בפיות של מפלצות, ודיסקית המשחק - בסוכרייה. השחקנים מנסים "להאכיל" את המפלצות בסוכריות, עד שאחד מהם מצליח להאכיל את מפלצתו של היריב בשבע כאלה - אחת יותר ממה שמסוגלת קיבתה להכיל - ומנצח במשחק.

לא מרגיש צורך לרשום פטנט

"יצירת המשחק לקחה כמה חודשים", אומר לן, אבל מוסיף כי מאחר שהשניים יצרו אותו בזמנם הפנוי, למעשה העבודה עליו נמשכה כחודש וחצי. "מבחינתי, הרעיון הוא ליצור חוויה חברתית שמקרבת בין אנשים בזכות הסמיכות הפיסית הדרושה לשימוש במשחק", הוא מסביר. לן משווה בין המשחק המשותף באייפונים לחוויה שבמשחקי הקופסה המסורתיים: "מתקבצים סביב קופסה כדי לשחק יחד".

אייל טואג

לן, המתמחה בגרפיקה ואנימציה, הופקד על עיצוב המשחק, הכנת סרטון התדמית ועיצוב החומרים השיווקיים, ועמית הוא שתיכנת את האפליקציה. לן מודה כי התכנות היה משימה לא פשוטה, בשל הקושי ביצירת חיבור מהיר בין שני מכשירים למשחק משותף בזמן אמת, במיוחד במשחק שדורש תגובה מהירה. במכשירים ישנים יחסית מורגש עיכוב בתגובה בין המכשירים, בגלל השימוש בגרסאות קודמות של טכנולוגיית ה-bluetooth, המשמשת לקישור בין המכשירים.

הצלחת המשחק היתה גדולה מהציפיות של עמית ולן. מספר גדול של משתמשים הורידו את האפליקציה החינמית, אם כי לן אינו מוכן לחשוף מספרים מדויקים, והיזמים הצעירים קיבלו בקשות ליצירת גרסאות נוספות של המשחק. "משרדי פרסום פנו אלינו בבקשה ליצור גרסאות ממותגות של המשחק", מספר לן. "בנוסף, משתמשים פנו אלינו בבקשה ליצור גרסה לשחקן בודד. זה מעורר אצלנו תהייה פילוסופית - כי זה סותר את המטרה שלשמה פיתחנו את המשחק, אבל זה מוכיח שאנשים אוהבים את המשחק גם מעבר לגימיק של המסכים".

אתה לא פוחד שחברות אחרות ייצרו משחקים דומים וישתלטו על התחום?

"אפשר ליצור חיבורים דומים וחברות יכולות ליצור גרסאות משלהן למה שאנחנו עושים, אבל השילוב בין פיתוח טכנולוגיה מורכבת למשחקים טובים באמת - עוקף את הצורך לרשום פטנט", משיב לן. לטענתו, לא כל משחק יכול למשוך שחקנים רק בזכות האפשרות לשחק בו בשניים. בנוסף, חברות גדולות חסרות לדעתו את הגמישות והמקוריות הדרושות כדי לפתח רעיונות כאלה לפני המתחרים הקטנים. "אנשים מחפשים כיום מוצרים עם ערך מוסף שלא בא דווקא מהענקיות ששולטות בעולם", הוא אומר.

כיום מתרכזת פעילות המיזם של לן בהרחבת המשחק הקיים, בניסיון למנף את ההצלחה ולהפוך את Nextends למקום עבודה של ממש. האפליקציה אינה כוללת פרסומות, ולדברי לן הוא אינו מתכנן שילוב של פרסומות בהמשך. במקום זאת, הוא מחפש אחר "מודל כלכלי רחב יותר", כדבריו, ובודק את האפשרות להוסיף רכישה של שלבים ובונוסים נוספים בתוך האפליקציה. "השאלה אם נקסטנדס תיהפך למקום עבודה במשרה מלאה תלויה במידת ההצלחה", מודה לן. "אם זה יקרה - זה יהיה חלום שמתגשם".

ינון לן. סטודנט בתוכנית לעיצוב ומדעי המחשב של בצלאל והאוניברסיטה העברית. בן 24, גר בתל אביב. יצר משחק הוקי אוויר לצמד אייפונים, שבו כל מכשיר מציג מחצית מהמגרש, והדיסקית עוברת ממסך למסך



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם