רק ברשת: טלוויזיה שלא תראו בטלוויזיה - דיגיטל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

רק ברשת: טלוויזיה שלא תראו בטלוויזיה

בחיפוש תמידי אחר מקורות הכנסה באינטרנט, מצאו ערוצי הטלוויזיה פתרון: ז'אנר חדש של סדרות עלילתיות המשודרות רק ברשת - ונהנות מחופש ממגבלה על תוכן שיווקי. הגולשים לא מוטרדים וצופים בהמוניהם

תגובות

בעבור רבים, הצירוף "סדרת אינטרנט" עדיין מעלה אסוציאציות של קטעי וידאו חובבניים, איכות צפייה משובשת ותוכן רצוף בדיחות סלפסטיק בהפקה ביתית. הדימוי הזה רחוק מהמציאות הנוכחית. סדרות רשת עלילתיות הן כיום אחד מהתחומים הסוערים בתחום התוכן האינטרנטי. הן משודרות באתרים מובילים בעולם, מופקות בעלויות מרשימות של עשרות אלפי דולרים ומתהדרות במפיקים, במאים וכוכבים מהמדיות הוותיקות, לצד יוצרים צעירים. מדובר ביצירה מסוג חדש שמציעה הזדמנויות ואפשרויות כאפיק שידור שאינו נתון לרגולציה, שמגלם פוטנציאל רווח בעבור גופי תוכן ומפרסמים כאחד.

הסנונית הראשונה באבולוציה של סדרות האינטרנט היתה אופרת הסבון האינטרנטית "The Spot" מ-1995, שכללה תוכן שיווקי לחברות כמו ויזה ואפל. כעבור כמה שנים, עם פתיחת העשור הקודם, הפריחה של יוטיוב ותחילת עידן הסטרימינג סיפקו לתחום את הדחיפה המשמעותית הראשונה. כבר לפני כחמש שנים החלו להופיע באתר שיתוף הווידאו סדרות של סרטונים שהפיקו יוצרים מתחילים עצמאיים וסדרות בהפקה מקצועית.

מלבד יוטיוב, אירחו את הסדרות פלטפורמות נוספות כמו מייספייס ואייטיונס. במקביל החלו לקום פלטפורמות אירוח ייעודיות לסדרות רשת, כמו Blip.tv, וחברות הפקה המתמחות ביצירת סדרות כאלה, כמו Vuguru, שהוקמה על ידי קרן ההשקעות טורננט ומנכ"ל דיסני מייקל אייזנר. מאז, החל התחום להתמסד ולפני כשלוש שנים חולקו לראשונה פרסי ה-Streamy, תחרות פרסים לסדרות ולסרטי אינטרנט.

התוכן העלילתי באינטרנט מתפרש על פני מגוון ז'אנרים, מסדרות מתח כמו "Compulsions", ששודרה ב-2009 באתר שיתוף הווידאו Dailymotion, ועד קומדיה מוסיקלית כמו "Dr. Horrible's Sing Along Blog" מ-2007. את האחרונה הפיק וביים ג'וס ווידון, יוצר הסדרה "באפי קוטלת הערפדים". ווידון הסביר כי בחר במדיום האינטרנטי כדי להיות חופשי מלחצי האולפנים. את הפקת הסדרה, בעלות של כ-200 אלף דולר, הוא מימן בעצמו. בתוך כמה חודשים החזירה הסדרה את ההשקעה והחלה לגרוף רווחים ממכירת מוצרים נלווים וממכירות הסדרה באייטיונס וב-DVD. גם הסדרה "Prom Queen" של Vuguru, שעלתה לראשונה במייספייס ב-2007, זכתה להצלחה. בעונתה הראשונה צפו כ-20 מיליון איש, כמעט כפול ממספר הצופים הממוצע בסדרה "Glee" של פוקס.

אתרי התוכן נושאים בעלויות

בשנה וחצי האחרונות החלו אתרי התוכן הישראליים לשים דגש על סדרות רשת עלילתיות והם מייחדים להן מקום מרכזי בהיצע שלהם, להבדיל מתוכני חדשות מקוריים או שידורים של סדרות וסרטים מהטלוויזיה. ב-ynet תעלה בסוף ינואר העונה השנייה של קומדיית הרשת "פיני", שבמרכזה צעיר ישראלי המנסה את מזלו בלונדון בעזרת אנגלית עילגת וקסם צברי. עשרת פרקי העונה הראשונה, שעלתה לאוויר בנובמבר 2010, זכו ל-2 מיליון צפיות. עונה שלישית של הסדרה כבר הוזמנה, מה שמתואר כתקדים על ידי רון שנקרמן, מנהל מחלקת הווידאו ב-ynet. את העונה השנייה ינסו ב-ynet לשווק גם בחו"ל, דרך אתר ynet באנגלית.

את "פיני" כתב תומר ברזידה, המגלם בעצמו את כוכב הסדרה. ynet נשאה בעלויות ההפקה, המוערכות בעשרות אלפי שקלים. התקציב להפקת העונה השנייה, שתכלול 60 שחקנים, הוגדל משמעותית עקב ההצלחה של העונה הראשונה. "חד-משמעית החזרנו את ההשקעה", אומר שנקרמן. "התקציב של העונה השנייה כבר מתקרב לתקציב של תוכן ברודקאסט".

גוף תוכן נוסף שפונה להשקעה בסדרות אינטרנט הוא ביפ, שבבעלות זכיינית ערוץ 2 קשת. מאז שהפסיק לפעול כערוץ טלווזיה במסגרת חבילת הכבלים של HOT בסוף 2010 שינה ביפ מתכונת פעילות ונהפך לפורטל אינטרנט קומי. האתר מארח סדרות כמו "בובי ואני", "דובדבני וקובץ" ו"המכשפות משנקין". לדברי סם לביא, יוצר שותף של "המכשפות משנקין", "סדרות האינטרנט נהפכו לתופעה בישראל בשנתיים האחרונות. אני רואה שגם בלימודי קולנוע מתמקדים יותר באינטרנט ובסלולר".

בראשית הדרך סדרות אינטרנט רבות החלו את דרכן כהפקה עצמאית של יוצרים צעירים, שהכינו פיילוט לשידור בטלוויזיה ומשקיבלו תשובה שלילית מערוצי השידור המסורתיים - החליטו לפנות לאינטרנט. ואולם בשנה וחצי האחרונות גברה הנכונות של אתרי תוכן באינטרנט להשקיע בהפקות מקור ולשאת בעלויות.

"המכשפות משנקין", למשל, החלה את דרכה כסדרה עצמאית ביוטיוב של היוצרים לביא וצחי רפפורט. צוות השחקנים הורכב ממתנדבים והתקציב היה אפסי - אך הסדרה גרפה אלפי צפיות ונוצר סביבה באזז, שעורר את תשומת לבם של המפיקים בביפ. אלה החליטו לתמוך בהפקה מחודשת ומהוקצעת של הסדרה, עם שחקנים מוכרים. "קיבלנו תקציב של כמה עשרות אלפי שקלים, שהושקע כולו באיכות ההפקה", אומר לביא. "מדובר עדיין בעשירית אחוז מעלות של צילום בטלוויזיה".

לדברי יהורם דילמאני, סמנכ"ל התוכן של פורטל וואלה!, "לצעיר עם פיילוט קל יותר להתברג אצלנו מאשר בקשת או ברשת". הסדרה "אוף סקרין", ששודרה בפורטל ועסקה בשני חברים המנסים ליצור סדרת טלוויזיה, הגיעה אליו מהיוצרים, שצילמו לבדם את הפרקים. הפורטל אימץ את הסדרה וחלק עם היוצרים את הרווחים. לביא מוסיף כי הסביבה האנרכית של האינטרנט מאפשרת יד חופשית ביצירת התוכן, שלא קיימת בטלוויזיה, הכפופה לרגולציה הדוקה. "אין זכיינים ואין הגבלות זמן. ניתן להכניס הומור שחור ורמיזות שלא ניתן להכניס לטלוויזיה. זה חלק מהקסם", הוא אומר.

הפקות האינטרנט החדשות כוללות לא מעט סלבס. למשל, את גיבור המיני-סדרה "ד"ר הוריבל" גילם השחקן האמריקאי זוכה האמי ניל פטריק האריס, המשחק כיום בקומדיה הטלוויזיונית "איך פגשתי את אמא". גם בנציגות הישראליות של הטרנד מככבים שחקנים ישראליים מוכרים, לא רק בשל גודל השוק הקטן משמעותית מזה האמריקאי. ב"אוף סקרין", למשל, מככבים מיכאל מושונוב, ששי קשת ויובל שגב, שהתפרסם לראשונה בסרטוני "רנו פסקל" באתר נענע. ב"מכשפות משנקין" השתתפו בין היתר אסי כהן וטלי אורן. לדברי לביא, הטאלנטים אמנם מקבלים תשלום זעום על השתתפותם בסדרות אינטרנט, אך מדובר בדרך כלל בפרויקטים קצרים לעומת צילומי טלוויזיה, והפורמט החדש מסקרן את הכוכבים, שנענים בשמחה.

"המפרסמים גילו את יתרונות הווידאו"

העניין הגובר של אתרי התוכן בסדרות האינטרנט נובע בעיקר מהפוטנציאל להגדלת כמות הגולשים באמצעות תוכן מקורי ומהפוטנציאל למכירת פרסום בתכנים אלה. בתשע השנים האחרונות צמח היקף הפרסום באינטרנט בישראל, וב-2010 הוא הסתכם ב-16% מכלל עוגת הפרסום - 522 מיליון שקל. צמיחה מיוחדת נרשמה בפרסום בתוכני וידאו. חדירתם של טלפונים חכמים וטאבלטים לזירה צפויה להביא לצמיחה של עשרות אחוזים בחמש השנים הקרובות; לפי חברת המחקר גרטנר, היקף הפרסום העולמי בסלולר יגיע ב-2015 ל-20.6 מיליארד דולר, בהשוואה ל-3.3 מיליארד דולר כיום. גם כאן, עיקר הצמיחה יירשם בתוכני וידאו.

"לפני שלוש-ארבע שנים המפרסמים לא היו פתוחים לעניין של סדרות באינטרנט, אך בשנה וחצי האחרונות אנחנו מטפלים בהרבה מאוד פניות ממפרסמים", מסביר עומר ניצני, המנהל המסחרי של מאקו. באתר צפויות לעלות בקרוב שתי סדרות אינטרנט חדשות בהפקת האתר. "צריך אומץ והבנה כדי ליצור סדרה אינטרנטית, אבל הפקה נאותה מגדילה את כמות הצפיות באתר ומאפשרת להחזיר את ההשקעה", הוא אומר. ניצני צופה שבשנתיים הקרובות תגדל ההשקעה הכספית בסדרות רשת.

לדברי דילמאני, בוואלה! החלו להפיק סדרות רשת כבר לפני ארבע שנים, אך באותה תקופה השוק עדיין לא היה בשל מבחינת פוטנציאל הפרסום שלו. "עכשיו המפרסמים גילו את יתרונות הווידאו והדרישה לפרסום בו גדלה והולכת". דילמאני מצביע על חשיבותן של סדרות האינטרנט: "לפי החישוב היבש, ההפקות האלה אינן רווחיות, אך בראייה רחבה מדובר בנכס. הנפח של תוכני וידיאו ברשת גדל והולך והוא עתיד ליצור רווח גדול יותר בעתיד. כתבות שטח בווידאו כולם עושים, אבל צריך להביא גם דברים עם ערך מוסף - וכאן נכנסות הסדרות האינטרנטיות". דילמאני מוסיף כי הסדרות משמשות גורם פיתוי לגולשים והן גם תורמות להגדלת כמות הכניסות למדורים אחרים באתר.

פוטנציאל רווח משמעותי טמון בסוג אחר של סדרות אינטרנט, הממומנות על ידי חברות מסחריות. סדרות כאלה נפוצו באתרי התוכן בישראל מאז 2010, ונהנו מהחופש שמאפשר היעדר הרגולציה ברשת. דוגמה עדכנית לסדרה כזו היא "פאני" עם חנה לסלאו, המשודרת במאקו, שהופקה כתוכן שיווקי עבור חברת הביטוח מגדל בעלות של 500 אלף שקל.

את הסדרה כתבו תסריטאים של קשת והיא בוימה על ידי טאלנט של החברה, עידו רוזנבלום. "לנושאים של ביטוח ופנסיה אין ביקוש טבעי וחיפשנו דרך להנגיש אותם לקהל צעיר דרך פיץ' שיווקי", מסביר משה תמיר, משנה למנכ"ל מגדל וראש תחום שיווק ופיתוח עסקי בחברה. "בחרנו בסדרה כי העולם עובר לתוכן. ההפקה אמנם יקרה, אך מאחר שמדובר בתוכן שמשווק ויראלית על ידי הגולשים, העלות הכוללת של רכישת המדיה נמוכה יותר".

במגדל מרוצים מהתוצאה. לדברי תמיר, יותר מ-2 מיליון איש צפו עד כה בפרקים של "פאני". "אנחנו רואים הפניות רחבות לאתר שלנו. לפי גוגל טרנדז, יש עלייה של עשרות אחוזים בכניסות לאתר", הוא אומר. "כשמדובר בסדרה שהיא תוכן שיווקי, האתגר הגדול הוא לבדל את התוכן מפרסום כדי לשמור על הקשב של הצופים. זו מערכת יחסים המבוססת על הוגנות מצד המפרסם - לתת לקהל משהו שהוא פאן ולא להעיק עליו בפרסום בוטה".

סדרות תוכן שיווקי נוספות במאקו הן "מפגשים מהסוג השלישי", שנוצרה עבור LG וגם היא הופקה על ידי האתר, ו"סמדיש" עבור המותג פיניש, שעשרת פרקיה זכו למיליון צפיות. "סדרות של תוכן שיווקי הן כבר עניין שבשגרה", אומר דילמאני. בוואלה! עלתה השנה הסדרה "Undo", כתוכן שיווקי לגלולת פוסטינור בהפקת דורי מדיה דרסט, במימון חברת התרופות תרימה ובכיכובו של צביקה פיק. "יש מקומות שבהם מייצרים סדרות אינטרנט עבור לקוחות ובסופו של דבר זה נראה כמו פרסומת ארוכה. זה עושה נזק", אומר דילמאני. "צריך לדעת לשלב את המפרסם בתוך הסדרה בצורה חכמה. ב'Undo', לדוגמה, אין פרודקט פלייסמנט אלא רק רעיון של גלולה שמחזירה את הזמן לאחור".

היתרון: ריבוי פלטפורמות ההפצה

למרות הקשר ההדוק בין אתרי תוכן בישראל לגופי שידור - דוגמת מאקו הנמצא בבעלות וואלה! וקשת המארח את כל תוכני הווידאו של yes - הפקת סדרת רשת מצריכה חשיבה שונה מזו שדורשת הפקה טלוויזיונית. ההבדל המובחן ביותר הוא משך הזמן של פרק בסדרת אינטרנט, שבדרך כלל לא עולה על עשר דקות. "הטלוויזיה והאינטרנט הם שני עולמות שונים לגמרי בהשקעה וביצירה", מסביר ניצני ממאקו. "פרק של סדרה אינטרנטית קצר יותר, כי לגולשים יש פחות סבלנות". לעומת ניצני, שנקרמן מ-ynet מאמין שעם הזמן וההתמקצעות ייהפכו סדרות האינטרנט דומות יותר ויותר לסדרות בטלוויזיה באורכן. "לפני חמש שנים היו סוגרים את נגן הווידאו אחרי שלוש דקות, אבל כיום יש נכונות לצפות בתוכן ממושך יותר", הוא אומר. בהתאם לסברה זו, בעונה השנייה של "פיני" הוארכו הפרקים מחמש דקות לרבע שעה בממוצע.

היתרון המרכזי של סדרות באינטרנט לעומת סדרות טלוויזיה הוא ריבוי הפלטפורמות להפצת התוכן. לדברי שנקרמן, ב-ynet מתכוונים להשקיע באינטגרציה עם פייסבוק כדי לסייע להפצה של העונה הבאה של "פיני" ברשת החברתית. "סדרות אינטרנט הן ויראליות", אומר ניצני. "חלק מהדבר זה הבאזז. צינור ההפצה העיקרי שלנו זה מאקו, אבל התוכן מועבר גם בפייסבוק וביוטיוב ובמייל. יש הרבה פלטפורמות".

על אף ההצלחה באינטרנט, לביא אומר כי השאיפה של כל יוצר היא עדיין להתברג לשידור בטלוויזיה. גם כיום המדד להצלחה של סדרת אינטרנט הוא מכירתה לערוץ טלוויזיה, או רווחים ממכירת DVD. עם זאת, המרחק בין הטלוויזיה לאינטרנט מיטשטש יותר ויותר, בין היתר בזכות השינוי בהרגלי הצפייה, המעבר לטלוויזיות חכמות ופריחתן של פלטפורמות צפייה ברשת. בארה"ב "ד"ר הוריבל" כבר משודרת ב-Hulu, ונטפליקס הכריזה כי תעלה סדרה בשם "Hous of Cards" בכיכובו של קווין ספייסי, שתשודר בלעדית בפלטפורמת הסטרימינג שלה. בהתחשב במגמות אלה, המרחק של היוצרים והמפרסמים באינטרנט מרייטינג של פריים-טיים בטלוויזיה מתקצר והולך.


עוד בנושא:

 אנליסטים: הטלוויזיה בארה"ב תמות בתוך 5 שנים
 הטלוויזיה הישראלית מחכה לענקיות הטכנולוגיה

כל מה שצריך לדעת על קריירה בהייטק
כנסו למתחם


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#