המדריך המלא למפתח האפליקציות הטרי - סמארטפון - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

המדריך המלא למפתח האפליקציות הטרי

החלום להתעשר בקלות ובמהירות בזכות רעיון קטן ומבריק, שאף אחד לא חשב עליו קודם, מפרנס תעשיית ענק של מפתחי אפליקציות ברחבי העולם ■ לא פלא שישראל חובבת האקזיטים והיזמות נהפכת למעצמה בתחום, אבל הדרך לאנגרי בירדז רצופה במכשולים וחזירים שמנים

8תגובות

הציפורים השמנמנות שעפות באוויר ומתרסקות על חזירים מרושעים, הצליחו לא רק להכניס לקופתה של חברה פינלנדית קטנה בשם רוביו 100 מיליון דולר ב-2011 לבדה, אלא גם להצית את דמיונם של מיליונים ברחבי העולם. בהשקעה צנועה יחסית (140 אלף דולר), הצליחה אפליקציה אחת קטנה בשם אנגרי בירדז לכבוש 600 מיליון מכשירי סלולר בעולם - והיד עוד נטויה.

כמה נטויה? שוק אפליקציות המובייל צפוי להגיע להיקף של 25 מיליארד דולר עד 2015 לעומת 6.8 מיליארד דולר ב-2010- כך לפי דו"ח שפירסמה באחרונה חברת המחקר האמריקאית MarketsandMarkets.

בלומברג

לאור הנתונים האלה, ברור שהמירוץ אחר האפליקציה הפופולרית הבאה מתקיים בכל העולם. רבים חושבים שיעשרו בקלות ובמהירות בזכות רעיון קטן ומבריק שאף אחד לא חשב עליו קודם, אך בישראל המירוץ הזה ער במיוחד - אולי כי הוא משלב שני תחביבים ישראליים: מצד אחד יזמות ויצירתיות, ומצד שני התעשרות מהירה.

את השאיפה הישראלית לפתח אפליקציה חווה השבוע גם שר התקשורת משה כחלון, כשביקר בפתיחת הביתן הישראלי בתערוכת הסלולר הגדולה בעולם בברצלונה. "אני רוצה לדבר בלי יוהרה, אבל זה כבוד גדול להיות שר בממשלה של מדינה קטנה, להסתובב כאן ולהרגיש כמו שר במעצמה", אמר כחלון. הוא התייחס למעמד החדש של ישראל כמעצמת אפליקציות לאור הנוכחות המרשימה - 100 חברות ישראליות הציגו בתערוכה, המשלחת הרביעית בגודלה.

אמנם חלק מהחברות עוסקות בתחומים עתירי פיתוח טכנולוגי שקשורים לעולם תשתיות התקשורת, שמזוהים באופן מסורתי עם ישראל. ואולם רבות מהן פועלות בעולם הצבעוני של פיתוח אפליקציות.

מה שמלהיב את הדמיון הוא שנדמה שכל אחד יכול לפתח אפליקציה, אבל האמת היא שרק מעטים יתעשרו מאפליקציה שיפתחו - והדרך עד לשם ארוכה מאוד וכוללת סקרי שוק, בחירת מערכת הפעלה, בניית מודל עסקי, בדיקות, בדיקות ועוד בדיקות. לבסוף, אחרי שתהיה לכם אפליקציה ביד ותצליחו לשווקה, אולי הקהל יתאהב בה, אבל יכול מאוד להיות שתצטרכו לחזור אחורה לשנות ולהתאים אותה מחדש. ואחרי כל זה, אם אתם עדיין רוצים אפליקציה משלכם, זו הדרך לעשות זאת.

1. יש לי חלום

יש לכם רעיון מהפכני שהולך לשנות את עולם הרשתות החברתיות של הכלבים, או אולי לאפליקציה מבוססת מיקום לשיתוף מכוניות לגיל השלישי? יש לכם רעיון למשחק שבו חותכים במהירות גבוהה ציפורים זועמות בזמן שזורקים עליהן פירות? הגיע הזמן לבחון אם הוא באמת כל כך מבריק ושווה את המאמץ והכסף שלכם.

2. ביקור בשכונה

"השלב הכי חשוב בכל תהליך פיתוח אפליקציה הוא סקר שוק", ממליץ הלל פולד, ראש מחלקת השיווק בסטארט-אפ אינראקטיב המפתחת ערוצי הכנסות לאפליקציות חינמיות במובייל וכותב בבלוגים טכנולגיים בינלאומיים. לטענתו, לרבים יש רעיונות לאפליקציות, אך רק בודדים מהם משקיעים זמן בבחינת מה שקיים בחוץ לפני שהם משקיעים זמן ומשאבים בפיתוח ובשיווק. פולד ממליץ להיעזר במנועי חיפוש ובחנויות אפליקציות שונות.

ובכל זאת, איך יודעים שהרעיון שלכם טוב? "רעיון טוב עונה על צורך אמיתי, שניתן להגדירו בבירור לגודל שוק וכמות צרכנים גדולה מספיק", טוען רוני חיים, מנכ"ל זלנגו (Zlango), סטארט-אפ שפיתח שפת אייקונים לעולם הודעות הטקסט במובייל. כדאי לזכור שרעיון טוב הוא לא בהכרח רעיון חדש ומהפכני. "רעיונות טובים אינם בהכרח מקוריים, אלא נשענים על קונצפט של מוצר קיים שהוכיח כבר את הצורך בתחום או מדיום אחר. יבוא של רעיונות טובים לתחום המובייל יכול להוריד את הסיכון שאין צורך ברעיון ה'מקורי' שלנו", מציע אלון אליש, מפתח עצמאי שעומד מאחורי המשחק Fuzzy Logic ומשחקי אנדרואיד ואייפון נוספים.

3. לשבור חסכונות

רגע לפני שמתחילים בתהליך פיתוח האפליקציה, שצפוי לקחת במקרה המהיר כמה חודשים, כדאי שתנמיכו ציפיות ותיערכו מבחינה כלכלית. עלות פיתוח אפליקציה משתנה בהתאם למורכבותה, רמת העיצוב והחדשנות שלה ומשך הפיתוח. אפליקציה תדמיתית שיווקית תעלה לכם החל מ-15 אלף שקל, אפליקציות מסחר או אפליקציות בסיסיות מבוססות מיקום יעלו החל מ-45 אלף שקל ואפליקציות מורכבות יותר שמנצלות את יכולות הסמארטפון יעלו החל מ-55 אלף שקל. אלה המחירים שמציע איתי גל, בעלים משותף בחברת FishMedia3, שעוסקת בתחום חוויית המשתמש והטכנולוגיה בעולם הדיגיטל.

ואולם אם אתם חולמים לכבוש את העולם תצטרכו להשקיע בשיווק ולהגיע לרמה גבוהה של אפליקציה. "כשמדובר בשוק העולמי, לא הייתי מתחיל פעילות עם פחות ממיליון דולר מובטחים כדי לפתח אפליקציה או שירות עם סיכויים סבירים להיכנס לשוק ולהתחיל תהליך של בנייה והצלחה", אומר חיים.

בטוחים שאתם מוכנים להוצאה הזו? הטיפ של אליש לצמצום בהוצאות הפיתוח הוא למצוא שותף מפתח - בהנחה שאתם לא כאלה. שכר של מתכנת במזרח אירופה או בהודו הוא 30-60 דולר לשעה, ואילו מפתח מנוסה ובעל המלצות יכול לעלות 100-150 דולר לשעה.

כדאי לזכור שמעטים הם מפתחי האפליקציות שבאמת הצליחו להתעשר, אז אל תמהרו לעזוב את מקום העבודה שלכם. "הרבה אנשים התעשרו מפיתוח אפליקציה מוצלחת. אבל בכל הכנות, לא כל אפליקציה נהפכת לאנגרי בירדז. רוביו שיחררה יותר מ-50 אפליקציות לפני אנגרי בירדז, ואף אחת מהן לא היתה כזו מוצלחת", אומר פולד. "המפתחים הבודדים עושים זאת לכיף וההכנסה יכולה להיות כמה מאות או אלפי דולרים בחודש. זה ממש לא רע בתור כסף כיס או משכורת שנייה, אבל לא ממש מתעשרים", מוסיפים יובב (ג'יי) מידד וניר ניניו, מייסדים משותפים של Hitpad, אפליקציית אייפד לצריכת תוכן.

4. יוצאים לדרך

לאחר שווידאתם שאף אחד לא חשב על הרעיון שלכם, שאין אף אפליקציה זהה לאפליקציית החלומות שלכם, והבנתם שכנראה לא תתעשרו - הגיע הזמן להתחיל את המסע. כעת עליכם לקבל כמה מההחלטות שיקבעו כיצד תיראה לבסוף האפליקציה. עליכם לשאול את עצמכם כמה שאלות חשובות: מי קהל היעד שאליו אתם פונים? האם אתם מפתחים לטאבלט או לסמארטפון? באיזה מערכת הפעלה תתמקדו בהתחלה? המפתחים המנוסים, שכבר למדו על בשרם השקת אפליקציה או שתיים, נחרצים מאוד בהמלצותיהם.

5. משחקים במגרש הביתי?

האם כדאי להתחיל בישראל או דווקא לוותר על השוק המקומי? לרוב ממליצים המפתחים להתמקד בשוק העולמי, או בשוק מספיק גדול בהיקפו - למשל דוברי אנגלית או השוק האמריקאי. "קודם כל לפנות לשוק העולמי - לעשות הכל באנגלית. ההבדלים בסדרי הגודל של לקוחות פוטנציאליים הם אסטרונומיים בין ישראל לשאר העולם", טוען נדב ויצמן, ראש צוות פיתוח ב-Onavo המפתחת אפליקציה לייעול צריכת נתונים סלולריים. לעתים ניתן לפתוח את האפליקציה שלכם למשתמשים בכל העולם מבלי להשקיע מאמצים נוספים של שיווק ופיתוח. "אם האפליקציה ישימה לקהל הרחב מחוץ לישראל ולא דורשת מסה קריטית של משתמשים כדי להציע להם ערך, כדאי מאוד לפתוח אותה לקהל הרחב בעולם. כמות המשתמשים העולמית עשויה להיות בכמה סדרי גודל יותר גדולה ממה שניתן לקבל בישראל, ולא מדובר בדרך כלל בעלויות פיתוח או שיווק נוספות כדי להציע את האפליקציה באפסטור (חנות האפליקציות של אפל, ע"א) לכל העולם", מסביר ד"ר אורן בוימן, מנכ"ל ומייסד מג'יסטו, שירות לעריכה אוטומטית של וידיאו, שהשיק אפליקציית אייפון.

לעתים יש דווקא יתרון בהתמקדות בשוק מוגדר ומצומצם בשלב הראשון. "תחום האפליקציות עדיין בחיתוליו, ולכן יש מקום לאפליקציות רבות בתחומים ובנישות רבות ומגוונות. לפעמים כדאי להתחיל באזור המוכר לנו לצורך פיילוט, ואחר כך להחליט אם רוצים להתרחב למקומות אחרים", מציע גל. בין האפליקציות הידועות שבחרו באסטרטגיה זו ניתן למצוא את שירות המוסיקה השבדי ספוטיפיי, ואת אפליקציית הניווט הישראלי waze, שהמקום הראשון שבו היא הגיעה למסה קריטית של משתמשים היה ישראל.

6. לבחור צד במלחמת העולמות

אמנם האייפון שהושק ב-2007 היה הסמארטפון שחולל את המהפכה בעולם האפליקציות, אך מאז גם אנדרואיד, מערכת ההפעלה של גוגל, צברה תאוצה והגיעה לנתח שוק משמעותי - ובמדינות מסוימות, כמו בריטניה, כבר עקפה את מערכת ההפעלה של אפל. עדיף להימנע מפיתוח במקביל לשתי המערכות, ולכן יש לבחור את המערכת שעליה מהמרים בניסיון הראשון.

"שתי הפלטפורמות המובילות, אנדרואיד ו-iOS (מערכות ההפעלה של גוגל ואפל בהתאמה ע.א.), טובות מאוד. זמן הכניסה לפיתוח באנדרואיד מעט קצר יותר מאחר ועובדים בשפת ג'אווה אשר נפוצה מאוד בשוק, ובנוסף צוות התמיכה של גוגל זמין ועוזר מאור למפתחים. שאר הפלטפורמות לא נפוצות מספיק בשלב הזה אך המציאות משתנה מהר וכדאי לפקוח עין" טוען ויצמן. "אם פעם היה הכרח להתחיל מהפלטפורמה של אפל, המצב כיום השתנה וכדאי לבחור בעיקר בהסתמך על תחרות מצד אפליקציות קיימות. אם מדובר באפליקציה בתשלום, הפלטפורמה של אפל הרבה יותר מתקדמת בנושא זה" ממליץ בוימן. עם זאת, לדעתו כדאי להסתכל גם מעבר לשתי המערכות הפופולריות. לדבריו, "כדאי לשים לב השנה להתחזקות של הפלטפורמה של מיקרוסופט, שעשויה להציע הזדמנויות חדשות".

7. מתחילים בבנייה

חושבים שאתם יכולים לפתח את האפליקציה בעצמכם? "בעיקרון כל אחד יכול. יש אינספור מדריכים, סרטים וספרים באינטרנט שהופכים את הכניסה לפלטפורמות לנגישה מתמיד. באופן טבעי, אנשי פיתוח עם רקע חזק וקיים יידרשו לעקומת למידה קטנה יותר, ויוכלו להתחיל לפתח אפליקציה ברמה גבוהה בתוך שבועות בודדים", מרגיע אורי גושן, מייסד וסמנכ"ל פיתוח בחברת tawkon, שפיתחה אפליקציה למדידת רמות הקרינה מהסלולרי. למרות צפירת ההרגעה, מי שמימיהם לא כתבו שורת קוד יתקשו להגיע לאפליקציה ברמה גבוהה. לאלה מומלץ לעבור לשלב הבא ולמצוא מפתחים או בית תוכנה. "פיתוח אפליקציה מצריך ניסיון תכנותי. צריך להפריד בין מפתח האפליקציה להוגה הרעיון - המפתח עצמו חייב ידע רב בפיתוח אפליקציות על שלל פלטפורמות", טוען יואב בן יקר, מנכ"ל קבוצת טלכלל, המחזיקה בכמה חברות הפועלות בעולם פיתוח המוצרים, השירותים והאפליקציות.

לעומת זאת, מי שיש לו רקע בתכנות יכול לעשות הסבה לעולם האפליקציות וללמוד את השפות השולטות בעולם זה. "מפתחים מוכשרים שאוהבים ללמוד באופן עצמאי יהיו מסוגלים ללמוד בלי בעיה לפתח אפליקציות. אם אתה יודע תכנות מונחה עצמים, למד באופן עצמאי. זה כיף, מאתגר ובטווח הארוך זה ישתלם לך", מעודדים מידד וניניו. לאחר שסיימתם לכתוב את הקוד, דלגו לשלב בחירת המודל העסקי.

8. תכנות ללא מתכנתים

לא למדתם מעולם לתכנת ואתם רוצים להוכיח לעולם שגם אתם יכולים להפוך את חלום האפליקציה שלכם למציאות? הגיע הזמן למצוא מתכנתים או בית תוכנה בישראל או בחו"ל שיבנו עבורכם את האפליקציה. איך תדעו לבחור את נותן השירותים הנכון עבורכם? "הדרך לבחור מפתח אפליקציות דומה מאוד לדרך שבה בוחנים מפתח אתר אינטרנט. תבדקו טוב-טוב עבודות קודמות, תראו שבאמת מדובר בחברה שיש לה את היכולות לפיתוח מערכות בסגנון שלכם, ולא פחות חשוב - כימיה אישית", אומר חיים. "תקופת אחריות על קוד האפליקציה היא קריטית. דרשו אחריות ל-12 חודשים ממועד העלאת האפליקציה לאוויר - תקופות אחריות קצרות, שלושה עד שישה חודשים, צריכות להדליק נורת אזהרה אדומה", מזהיר גל.

9. כמה כסף?

הגיע הזמן לבחור מודל עסקי שיעזור לכם להפוך את האפליקציה המושקעת שלכם לכסף. במה כדאי לבחור? "משתמשים לא אוהבים לשלם על אפליקציה - בייחוד כשבתשעה מתוך עשרה מקרים יש אלטרנטיבה חינמית לאפליקציה בתשלום. אל תטעו - בהרבה מקרים אפליקציה חינמית יכולה לעשות יותר כסף מאפליקציה בתשלום", קובע פולד. "אפליקציות חינמיות עושות הרבה יותר כסף בממוצע מאפליקציות בתשלום בגלל התפוצה המשופרת שהן מציעות. התמחור תלוי במוצר, אך חשוב שיהיה במסגרת התשלומים המקובלים באפליקציות", מסביר בוימן. מי שבוחרים באפליקציה חינמית צריכים לגבות אותה באפשרות להרוויח כסף: פרסום, קניות בתוך האפליקציה או אפשרות שדרוג ותוספות בתשלום. רבים מהמשחקים הפופולריים ביותר בחנויות האפליקציות ניתנים בחינם בגרסה חלקית או זמנית. לאחר ההתנסות, ניתן לרכוש את האפליקציה המלאה תמורת 1-2 דולרים.

10.יש לי אפליקציה. מה עכשיו?

מזל טוב! האפליקציה שלכם מוכנה! חכו עוד רגע אחד לפני שאתם חושפים אותה לעולם ותבדקו אותה שוב. "אפליקציה בשלה לאחר שעברה את כל הבדיקות. מומלץ להעלות להשקה רכה בקרב כמה משתמשים כדי לתקן ולקבל פידבקים מהשטח לפני עלייה סופית", מסביר בן יקר. "צריך להזהר מלצאת מוקדם מדי לשוק - זה מייצר רושם ראשוני שלילי, ולא מאפשר ללמוד על המוצר בגלל בעיית הבשלות. צריך גם להיזהר מלצאת מאוחר מדי לשוק - זה עלול שלא להשאיר די משאבים לניסיונות ולשיפורים נוספים", אומר גושן.

11. מייצרים באזז

כעת, כשהאפליקציה שלכם יצאה לשוק, איך תדאגו שהיא תגיע לכמה שיותר אנשים? עליכם לקדם אותה בחנויות האפליקציות, בבלוגים וברשתות החברתיות. הסוד להצלחה במקרים רבים הוא ויראליות - התפשטות מהירה מפה לאוזן של האפליקציה. "יש לוודא שהאפליקציה מכילה פיצ'רים ויראליים טבעיים כחלק מהמוצר ושהשירות יהיה מעולה, כך שהמשתמשים ירצו לשתף את חבריהם", ממליץ חיים. "נטר באופן קבוע את טוויטר, פייסבוק והבלוגים לכל אזכור של האפליקציה, והגב מיד לכל אזכור. אם קיבלת תגובה חיובית ממשתמש, בקש ממנו שידרג את האפליקציה באפסטור - דירוגים ומספר גבוה של חוות דעת בחנות האפליקציות חשובים ביותר ותורמים להורדות עתידיות", מוסיפים מידד וניר.

12. בשיפור מתמיד

האפליקציה שלכם כבר באוויר וזוכה למספר נאה של הורדות, אבל המלאכה עדיין לא נגמרה - עליכם להמשיך להכניס שיפורים, שינויים וחידושים בהתאם למשוב שתקבלו ממשתמשים, כדי להמשיך למשוך קהל. "השיטה הטובה ביותר היא להתקדם בצעדים קטנטנים: להוסיף פיצ'רים קטנים, להוציא הרבה גרסאות מהירות וללמוד מהשוק ומתגובות משתמשים", מסכם ויצמן את התהליך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם