אדריכל העל פרנק גרי: "כל פרויקט שלי הוא ייחודי" - נדל"ן - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

אדריכל העל פרנק גרי: "כל פרויקט שלי הוא ייחודי"

אדריכל העל פרנק גרי אחראי לתכנון של קולקציית תכשיטים, סירת מפרש וכמובן - כמה מהמבנים הידועים בעולם ■ בראיון ל-TheMarker-נדל"ן מספר גרי כי גם אדריכל במעמדו עדיין צריך להיות מעורב בפרטים הקטנים, ומביע אכזבה קלה מהאדריכלות הישראלית ■ בינתיים הוא קפץ לישראל כדי לתכנן פרויקט שאפתני משותף עם שרגא בירן

>> תארו לעצמכם את כל האזור שבין חוות הדלק בצומת גלילות לתחנת הכוח רידינג מוסב לפארק פתוח שבשוליו מוקמים בנייני מגורים חדשניים ומיוחדים. סביר להניח שלא נזכה לראות עשייה כזו בישראל - אבל עו"ד שרגא בירן, מבכירי עורכי הדין בישראל ויזם נדל"ן, מאמין כי החברה עתידה לממש חזון דומה בחוף המערבי של ארצות הברית, בקרבת העיר סיאטל.

לצורך המשימה מתכוון בירן לשכור את שירותיו של אדריכל העל פרנק א. גרי. "גרי מאוד מתלהב ורוצה את הפרויקט. נדרש סיעור מוחות כדי לגבש חזון כה חדשני, כדי לתת יותר מרחב של חוף, ולכן צריך לחבק את השמים. לפי תפישתי, השמים הם כבר לא הגבול. צריך להבחין בין קו הרקיע לשמים. אפשר ליצור קו אלגנטי ולפרוץ מעבר לעננים. ליצור מרחב חדש למעלה", אומר בירן.

לצורך העבודה על הפרויקט וכדי להעמיק את היכרותם הגיע גרי כאורחו של בירן לישראל באמצע ספטמבר. גרי הגיע ישירות מהביאנאלה לאדריכלות בוונציה. את הביקור בביאנאלה הוא מסכם בכך שלא הפסיק לרדת גשם; כיכר סן מרקו היתה מוצפת, והוא ושותפיו לנסיעה חלו. תלונה שמתאימה לתדמית הזקן (בקרוב יחגוג 80) היהודי והחביב, שגרי מזוהה עמה.

ההצלחות והכישלונות

מהו הרווח הצפוי לבניין שלכם מתמ"א 38 / פינוי בינוי

גרי זכה למעמד של אייקון אדריכלות עוד בחייו. הבניין שזיכה אותו בהכרה עולמית הוא מוזיאון גוגנהיים בבילבאו, ספרד. אחרי ההצלחה בבילבאו הגיעו פרויקטים גדולים נוספים, כמו אולם הקונצרטים על שם דיסני בלוס אנג'לס, משרדי ההנהלה של דויטשה בנק בברלין ובניין ג'ינג'ר ופרד בפראג, צ'כיה.

ואולם פועלו של גרי לא מסתכם בתכנון מבנים. הוא עיצב גם מכונית קונספט, בשיתוף עם המדיה לאב (Media Lab) ב-MIT, שיכולה להחליף צבעים בהתאם למצב הרוח של הנהג ולגרום לפגיעה מינימלית בהולכי רגל במקרה של התנגשות בהם; לחברת התכשיטים טיפני'ס מעצב גרי קולקציה של תכשיטים. כל זה נעשה תוך כדי תכנון פרויקטי נדל"ן רבים ברחבי העולם, מניו יורק ועד אבו דאבי.

אחד הפרויקטים הבולטים שעליו עובדים במשרדו של גרי בלוס אנג'לס הוא שרשרת גורדי שחקים - - Atlantic Yards project שאמורה להיבנות בברוקלין, ניו יורק. נוסף על גורדי השחקים מתכנן גרי כחלק מהפרויקט גם אולם כדורסל שיכיל 18 אלף מקומות בעבור קבוצת ברוקלין נטס.

אחד המגדלים המתוכננים בפרויקט נקרא "מיס ברוקלין". את ההשראה למבנה קיבל גרי כשראה חתונה בעת סיור הכנה באתר. המגדל מכוסה במעין הינומה וגרי מסביר כי התאהב בכלה ומגדיר את הפרויקט "האגו טריפ שלי". מדובר בפרויקט הגדול ביותר שהקים בעיר ניו יורק יזם אחד. הפרויקט זוכה לביקורת שלילית בשל גודלו ובשל המראה האקסטרווגנטי שלו, המזוהה עם האדריכלות של גרי.

בתגובה לביקורת אמר גרי, בהרצאה שקיים במכון לאדריכלות אמריקאית בשיתוף עם "הניו יורק טיימס" בסוף 2007, כי הוא מנסה ליצור קו רקיע בגבהים שונים ומחומרים שונים, שכאילו התפתח לאורך זמן. בנוסף, לדבריו, הפרויקט אינו כה גדול כפי שהוא נראה בהדמיות שפורסמו. "שיחקתי עם קנה המידה. הפרויקט לא כל כך גדול. נכון שהוא גדול - אבל לא עצום. אנחנו מצמצמים אותו באזורים מסוימים ואני מאמין שהדמיות עדכניות ייצאו בקרוב".

גרי שמגדיר עצמו שמאלן שמנסה לעשות בעיקר טוב, מעט הופתע מההתנגדות הציבורית לפרויקט. ההתמודדות עם ביקורת בקנה מידה שכזה היא בהחלט חוויה חדשה למי שמאז שזכה להצלחה נהנה בעיקר מביקורת חיובית. בנוסף מתמודד גרי עם תביעה שהגיש נגדו מכון MIT בנובמבר האחרון בטענה לליקויי בנייה בבניין החדש למדעי המחשב, שגרי תיכנן תמורת שכר טרחה של 15 מיליון דולר.

מוזיאון הסובלנות בירושלים

בישראל מתכנן גרי את מוזיאון הסובלנות בירושלים. מדובר בפרויקט שיוזם מרכז שמעון ויזנטל ואשר אמור להשתרע על 30 אלף מ"ר. עלות הקמתו מוערכת ב-250 מיליון דולר, מכספי תרומות. עיריית ירושלים תרמה את השטח וב-2004 ניתנו היתרי הבנייה ונבחרה חברה מבצעת (מנרב).

הפרויקט אמור להיות חלק מהשקעה במרכז ירושלים והפיכתו למוקד תרבות ותיירות. כל הסימנים העידו כי היצירה של גרי תוקם במהירות (עיריית ירושלים מעורבת בו) ותצטרף לשטף הפרויקטים שתיכננו בשנים האחרונות אדריכלי-על בישראל - גשר המיתרים של קלטראווה, האודיטוריום על שם ווהל שתיכנן דניאל ליבסקינד בבר אילן, המגדל של הבנק הבינלאומי בשדרות רוטשילד שתיכנן איי. אם. פיי ומגדל המגורים של ריצ'רד מאייר, גם הוא ברוטשילד - אבל הוא נתקע. ב-2006 הופסקו העבודות במקום, והמשך העבודות נמצא בדיונים בבית המשפט העליון.

הסיבה לכך, עד כמה שהדבר נשמע אירוני במקרה של מוזיאון שחרת על דגלו את הסובלנות, היא ויכוח דתי. חלק משטח המוזיאון מתוכנן על בית קברות מוסלמי. ראש התנועה האיסלאמית, שייח' ראאד סלאח, הגיש עתירה לבג"ץ לעצירת העבודות ב-2006.

מאז מתגלגל העניין במסדרונות בית המשפט העליון. כחלק מהמאבק על הקמת המוזיאון שכרו במרכז שמעון ויזנטל את שירותיו של יעקב גרינבלט, מייסד ושותף בחברת SANAGroup Ltd המספקת שירותי ייעוץ בתחומי ניהול וכספים לחברות מסחריות. גרינבלט כתב חוות דעת שהעריכה את הנזק מאי-בניית המוזיאון ב-1.6 מיליארד דולר בעשר השנים הראשונות מאז תחילת הקמתו ב-2005.

בחוות הדעת התייחס גרינבלט להכנסות שמייצר הפרויקט המפורסם ביותר של גרי, מוזיאון בילבאו, שנהפך לסמל של התחדשות עירונית והצליח להפוך עיר נמל באסקית מנומנמת לאטרקציה תיירותית ראשונה במעלה. על פי נתוניו של גרינבלט, הנשען על נתוני EuskoSare (הרשת הבאסקית), ב-2002 הניב מוזיאון בילבאו הכנסות של 144 מיליון יורו מתיירים שביקרו באזור. ב-2005 התרומה כוללת הישירה הגיעה ל-189 מיליון יורו.

בתשובה לשאלה, מה קורה עם מוזיאון הסובלנות בירושלים - האם הוא יקרום עור וגידים? השיב גרי: "איני יודע. הסוגיה נמצאת עכשיו בדיונים בבית המשפט העליון. הדברים האלה לוקחים המון זמן. להבנתי, עניין בית הקברות תמוה מכיוון שלפני כן פעל במקום מגרש חניה".

"פנטזיה שלא תתממש"

הפרויקט בירושלים אינו היחידי של גרי שעתידו אינו ברור. לכל אדריכל יש פרויקטים שלא יצאו לפועל - אבל בניגוד לאדריכלים מהשורה, כל פרויקט של גרי זוכה לחשיפה תקשורתית כבר בשלב מוקדם. מטעמים יח"צניים ויזמיים, הפרויקטים נחשפים לציבור כשהם עוד בשלב הרעיון, כאשר ההיתכנות שלהם עדיין לא נבדקה. ההתנהלות הזו גורמת לכך שגם פרויקטים שמתכננים אדריכלי-העל ואשר נותרו על הנייר - מוכרים לרבים.

מוזיאון הגוגנהיים החדש בניו יורק הוא כנראה אחד מהם. התמונות של הקיפולים המפורסמים שהגה גרי, הצפים על האיסט ריבר, זכו לחשיפה רבה. אבל כששאלתי אותו מה קורה עם הפרויקט ובאיזה שלב הוא נמצא, השיב גרי: "הגוגנהיים בניו יורק זו פנטזיה שלא תתממש. אם יוקם מוזיאון הוא לא ייבנה שם ואם אכן יבנו אותו, זה כנראה לא יהיה איתי - אני כבר מבוגר מדי".

כשהזכרתי לו שהוא עומד לפגוש מאוחר יותר באותו יום את נשיא המדינה שמעון פרס, האיש שהוא הוכחה שאין דבר כזה מבוגר מדי, צחק גרי ואמר: "פרס אמנם יותר מבוגר ממני - אבל זה לא אומר שכל אחד יכול ימשיך לעבוד לנצח".

הפרויקט שאתה אמור לתכנן לשרגא בירן הוא שאפתני מאוד. איזה פרויקט שלך היה השאפתני ביותר?

"אני מתייחס לכל פרויקט כאתגר. כל פרויקט הוא קשה ויש להשקיע בו עבודה רבה. צריך לפתור בעיות תקציביות והנדסיות כחלק מהתהליך האדריכלי. גם הפרויקט הקטן ביותר הוא אתגר. אני נהנה מהתהליך היצירתי".

נראה מהצד שחיים של אדריכל במעמדך הם נוחים - אתה עושה כמה סקיצות ומישהו אחר עומל על הפרטים.

"זו פנטזיה, זה לא נכון. אני עובד על כל פרויקט מההתחלה ועד הסוף - על אופי הבניין, על הפרטים, יושב עם המהנדסים. יש לנו תוכנה מורכבת שמגיעה מעולם התעופה, שעוזרת בהפקת הבניינים ובארגון התהליך, ואני מעורב בכל שלב.

"אני יודע שזה לא נראה כך, ואני משתדל שגם לא תהיה תחושה כזו, אבל זו משימה לא פשוטה. הקמת בניין היא תוצר של שיתוף פעולה בין המון אנשים. צריך ליצור בניין נגיש עם איכויות אנושיות. זה תהליך מורכב ואני מעורב בו עד הסוף. זו עבודה קשה ולא משהו שאני עושה בכמה רישומים".

תיכננת כבר מכונית קונספט בשילוב עם המדיה לאב ב-MIT ואתה מעצב תכשיטים לטיפני'ס. מה הלאה, ספינת חלל?

"אני עובד כרגע על עיצוב של סירת מפרש. אף אחד עוד לא הציע לי לתכנן ספינת חלל, אבל זה נשמע מעניין. אני מאוד אוהב את הפרויקט של התכשיטים. תהליך העיצוב דומה לזה של בניין, רק שבתכשיטים הכל צריך להיות מדויק יותר. עבודת היד היא מדהימה והאמנים שיוצרים אותה הם מאוד רציניים. ממש קשה לגרום להם לחייך. בנוסף, אני גם יכול להסתכל בחופשיות על נשים יפות ולטעון שאני עושה מחקר".

יש מבקרי אדריכלות הטוענים כי מכיוון שבניינים שלך ושל אדריכלים כמו ליבסקינד נמצאים בכל העולם וכה מזוהים עמכם - נוצרת מקדונליזציה של האדריכלות. מה דעתך על טענה זו?

"זו ביקורת מעניינת בעיקר מכיוון שהייתי רוצה שאותם מבקרים יראו לי היכן חזרתי על עצמי. אני מאוד מעריך את ליבסקינד, אבל לא מכיר את עבודותיו לפרטים, לכן אוכל להעיד רק על עצמי ולומר שמעולם לא חזרתי על עצמי - כל פרויקט שלי הוא ייחודי. מי שחושב כך לא בחן את הבניינים שלי ולא ביקר בהם, אלא הסתפק במבט קצר ושטחי.

"ביקורת אחראית אינה מנפיקה אמירה כזו. לא צריך לאהוב את כל הפרויקטים שלי - אבל הבניינים שתיכננתי לא דומים זה לזה".

"לעבוד באופן אינטואיטיווי"

מה תייעץ לאדריכלים צעירים שרוצים להיות פרנק גרי?

"אתן את העצה שאני נותן לתלמידים שלי. צריך לעבוד באופן אינטואיטיווי ולפתח את יכולת הלימוד ואת השפה האישית. אדריכל צריך להיות המומחה הבלעדי של השפה שלו, כי כשאתה המומחה היחיד, אתה משמש שופט והביקורתיות היא שלך - וזה טוב".

מה דעתך על האדריכלות הישראלית?

"בכל העולם יש מעט אדריכלים מוכשרים וגם פה יש כמה כאלה. האהוב עלי ביותר הוא צבי הקר; גם עדה כרמי ורון ארד מוכשרים מאוד. האדריכלות הישראלית צריכה לייצר בניינים טובים יותר. מבחינת הפוטנציאל, האדריכלים המקומיים יכולים לעשות עבודה הרבה יותר טובה", מסכם גרי.


הפרויקט של גרי ושרגא בירן בסיאטל

>> שרגא בירן מתכנן להקים פרויקט בשטח 300 דונם על חוף הים בקרבת סיאטל, על קרקע ששימשה במשך יותר מ-100 שנה נמל דלק וחוות מכלים. בירן, מבעלי השליטה בחברת אלון USA שרכשה את בית הזיקוק, שהנמל היה חלק ממנו, מספר כי הבטיח לשלטונות סיאטל לנקות את השטח ולשנות לחלוטין את אופי המקום.

"המערכת התלהבה ומקבלי ההחלטות אמרו לי שהם צריכים זמן כדי לחשוב על העניין. אמרתי להם: 'לחשוב על זה יש לי בישראל'. הם הסבירו כי התכוונו לחשוב עד מחר, ולמחרת קיבלנו תשובה חיובית", אומר בירן.

הסלוגן של הפרויקט הוא "לשחרר את האדמה ולחבק את השמים". בירן מסביר כי יחד עם פרנק גרי הוא מקווה ליצור פרויקט חדשני ושונה: "מדובר ב-300 דונם הגובלים באחת השכונות העשירות באזור. יש שם חוף טבעי עם מזח עצום, ולאורך המצוק אנחנו מתכוונים לתכנן פרויקט של אלמנטים עדינים ומיוחדים למגורים. 80% יהיו שטח פתוח, המשך של הפארק שיגיע עד לחוף. לאורך ההר ובסמוך ייווצר נוף חדש וציורי של מגורים".

בנייני המגורים אמורים להיות מרובי קומות, אבל בירן נמנע מלכנותם גורדי שחקים: "גורדי שחקים נתפשים כמאיימים, אבל ברור שאם רוצים לפתוח את האדמה צריך ללכת למעלה וליצור אדריכלות שיכולה לעשות זאת. מדובר באזור עם הרבה אנשים צעירים שעובדים מהבית, ולכן הדירה צריכה לשמש את כל הפונקציות: חיים, הנאה ואהבה".

בביקורו של גרי בישראל לפני כשבועיים התקיימה הפגישה השנייה שלו עם בירן בנוגע לפרויקט.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#