תשכחו מעץ: כך יכול בטון לשדרג את הבית שלכם - נדל"ן - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

תשכחו מעץ: כך יכול בטון לשדרג את הבית שלכם

שליטתו הבלתי־מעורערת של העץ ברחבי הבית התפוגגה בשנים האחרונות, וחומרים חדשים התחילו לתפוס את מקומו. הכירו את החיפויים והדקורציות של העיצוב העכשווי

ספרייה של אליתה ליוינג.
"האפור הוא הקלאסיקה של הזמן
החדש"
אלן דוניס

העץ הוא אחד החומרים הנפוצים והשימושיים ביותר בעיצוב בבית, משום שהוא בעל גוונים וצורות רבים, אלגנטי, רך, נעים, נוח ומתאים לכל סגנון ולכל מקום בבית. כך למשל, בשנות ה–50 וה–60 שלטו בישראל מטבחי עץ קטנים, סגפניים כמעט, שהתכתבו בפשטותם עם הצנע ששרר אז. בשנות ה–70 הכירו הישראלים בעיקר סגנון אחד למטבח — העץ הכפרי. לצדו כיכבו גם מטבחי פורמייקה צבעוניים — כתומים, ירוקים ואפילו אדומים, בשילוב קרמיקה מעוטרת. העץ הנחשב לחומר חם, ולכן הוא מייצג את הפנטזיה על משפחתיות חמימה — ריח מאפה נישא באוויר ושיחות ערות בין בני הבית. היתה זו שעתו היפה של העץ, ובמידה רבה לא הרבה השתנה מאז. המטבח הכפרי אמנם כבר לא דומיננטי כלל, אבל החיבה לעץ נותרה בעינה, והיא חוזרת בפרשנות מודרנית, לצד חומרים חדשים שקודם לכן איפיינו את סביבת החוץ בלבד, וכיום הם נכנסים לבית.

החזרה לטבע, שהיא אחת המגמות השולטות בעיצוב בשנים האחרונות, סללה את הדרך לחומרים בתצורתם הטבעית. למגמה האידיאולוגית של חומרים כאלה, יש השפעה עצומה על עולם העיצוב, מפני שהיא העלתה את הדרישה לא רק לסביבת מגורים מעוצבת לעילא, אלא גם לכזאת המושגת באמצעים שאינם פוגעים בסביבה ובמינימום משאבים מבוזבזים. במובן הזה, עץ הוא אחד המשאבים הטבעיים העתיקים ביותר המשמשים את המין האנושי, וגם הידידותי לסביבה שבהם.

בגלגולו המודרני, העץ בצורתו הלא מושלמת ולא מהוקצעת, תופס את קדמת הבמה לצד חומרים נוספים במצבם החשוף והגולמי, כמו בטון, ברזל ומתכת. הם אמנם היו כאן קודם לכן, אבל מחומרי בניין ושלד הם נהפכו לחיפויים ודקורציות המשתלבים כמעט בכל בית — אם בחומריות שלהם ואם בצבעים הדומיננטיים המאפיינים אותם.

"קשה לדמיין שמישהו יבחר כיום ריצוף בגוני בז'", אומרת שרון ארמר, מעצבת פנים בחלמיש, המגדירה את האפור "קלאסיקה של הזמן החדש". לדבריה, "חומרי הרקע בריצוף ובחיפויים עברו לשפה מודרנית יותר, המתבטאת באריחי גרניט פורצלן דמויי בטון, אריחי חיפוי מטאליים, ברזי מתכת שחורים, אסלות באפור בטון וצבעים כלליים של אפור, לבן ושחור. עליהם מולבשים אחר כך מחוללי האופי והחום של הבית, לפי סגנון הבית וטעם בעליו ובעזרת שטיחים, כריות ורהיטים".

מהו הרווח הצפוי לבניין שלכם מתמ"א 38 / פינוי בינוי

סגנונות עיצוב כמו סקנדינווי או תעשייתי נהפכו לפופולריים בבתים, חנויות, משרדים ומסעדות. "העיצוב הסקנדינווי מתאפיין בצבעים הקרים שלו, המתבססים על שחור, לבן ומעט ורוד", היא מסבירה. "העיצוב התעשייתי הכניס לעולמנו קירות מטויחים, חיפויים דקורטיביים מבטון על סוגיו, מדרגות מתכת, רשתות ברזל ותקרות שנותרות חשופות ומדגישות את הבטון הראשוני ואפילו את תשתיות הצנרת או תעלות מיזוג האוויר המתכתיות".

מעצבת הפנים טל תמיר מוסיפה כי בחלק מתכנוני הבתים לא מוותרים על התעלות האלה. "נוטעים אותן בתקרה כאלמנט עיצובי דומיננטי בצבעים שונים, בהתאמה לגוונים של עיצוב הבית", היא אומרת.

כחלק מהחיפוש אחר חומרים מקוריים, נוספה לתחום האדריכלות והעיצוב גם הקורוזיה בדמות החלודה והקורטן. כתמי חלודה נהפכו לחלק בלתי־נפרד מהיצע החיפויים של בניינים ובתי מגורים, של חיפויי קירות פנים ואפילו של טפטים, המדמים את המראה החלוד. אלה מצטרפים לחומרי הבניין שנוכסו לפנים הבית — צינורות אינסטלציה כגופי תאורה או כברזים, ידיות מטבח שתיפקדו בעבר כשיבֶּרים ועברו הסבה עדכנית או חוטי תיל המקשטים קירות בשלל צורות ודמויות.

אלמנט עיצובי אחר, שהיה אף הוא כמעט בלתי־מתקבל על הדעת בעבר, עושה את דרכו אל הבתים: קירות צבועים בשחור, רהיטים וחזיתות מטבח שחורים ולעתים אף חדרי ילדים המעוצבים בשחור, לבן ואפור. לצבעים הקרים האלה בחדרי הילדים מוסיפים פריטים ילדותיים צבעוניים וחמים במטרה לשמור על המראה הילדותי של החדר.

לצורות הגולמיות הצטרפו מתכות בגימורים שונים. הבולטות שבהן — פליז, נחושת וזהב — קיימות על גבי מנורות, שולחנות צד, כיסאות, קישוטי קיר, ידיות, מתלים ואביזרים שונים בבית. המעצבים משלבים אותם לצד חומרים כמו כסף או נירוסטה "קרים" או לצד צבעים בהירים כמו לבן, אפור ושחור וכמובן גם אדום, חום או צהוב "החמים". שילובים אלה מבליטים את המתכות בזכות הברק שלהן, ומעניקים עניין לחלל.

בטון כחומר חם

מטבח של דקור
עמית גושר

בזירת המטבחים נטמעו חומרים כמו איי בטון, משטחי קוריאן ואריחים על שטח קיר נרחב יותר, לעתים אפילו משטחים שלמים של שיש על סוגיו, המטפסים על הקירות, יורדים למשטחי עבודה וזולגים לדלפקים ופינות האוכל הצמודות. מטבחים מודולריים המשלבים עץ ומתכת נכנסים אט־אט לבתים, ארונות האחסון מקבלים חזיתות מתכת וחיפויי זהב, והנועזים יותר משלבים את מטבחי הנירוסטה האופייניים למסעדות או ארונות עשויים מתכת בצבעים שונים, המזכירים את הלוקרים של בתי הספר. לכך יש להוסיף את המראה התעשייתי של כיסאות הבר או פינות האוכל, גופי התאורה המתכתיים או הבטוניים ומוצרי החשמל, שכבר אינם מבודדים בים העץ שמסביב.

עוד חומר שנוסף לארסנל העיצוב הוא ה–SEGMENT, פטנט ישראלי של חברת דומיסיל, שהוא למעשה מחבָּר אלומיניום בהקלקה, המאפשר לייצר רצף נקי של פרופילים ללא ריתוכים. מאחר שהוא ניתן לשילוב עם חומרים כמו עץ, אבן קיסר, בטון וטרצו, מיישמים אותו כחיפויי דלתות גדולות, ספריות ומערכות קיר, מטבחי פנים וחוץ ועוד. "אפשר למתן את קרירות החומר בעזרת צביעה של החומר בכל צבע שרק רוצים", מציינת עדי מלר, מעצבת מוצר בדומיסיל.

לטקסטורה יש תפקיד בשילוב בחומרים הקרים. כך למשל בחדרי הרחצה, במקום לשלב אריחים שלהם מראה קר עם נגיעות של עץ, מתפרשים חומרים כמו אריחים ושיש על רחבי האמבטיה ומחוצה לה, כשקיר שיש פוגש קיר אבן גרניט, הדרך לייצג את השוני בחומרים היא באמצעות טקסטורות — ממבריק ומט עד גס ומחוספס.

האדריכלים הילה ודן ישראלביץ' מציעים הסתכלות שונה על הבטון, כמוטיב חם, בהתייחס למהות החומר ולטקסטורה שלו, ולאו דווקא לצבע. "בטון הוא חומר חי ונושם, יש לו פיצוצים, נימים, בליטות, כיסי אוויר והבדלי גוונים — כמו האנושיות", אומר ישראלביץ', "דווקא פלסטיק, פורמייקה, מלמין או אפילו טפט הם חומרים קרים, משום שיש להם טקסטורה של כאילו, אבל הם לא הדבר האמיתי". את ההתלהבות הנוכחית מהבטון הוא מייחס יותר להשפעות התקשורת, ולאו דווקא למגמה בעיצוב ואדריכלות: "ייתכן שהטלוויזיה והאינטרנט פתחו בפני האנשים אפשרויות אחרות והביאו לשינוי טעם".

האם אפשר לחיות בבית שממנו נושבת רוח קרירה, לפחות בתחושה? ישראלביץ' מאמין כי גם אם נדמה שמאסה של בטון מוחלק ברצפה תגרום לניכור מסוים, תמיד אפשר להוסיף לצדה עציצים ירוקים גדולים, עץ או ספה אדומה ולחמם את המראה. לעץ יש עדיין תפקיד חשוב במערך החומרים בבית, סבור אדם אפרת מ–The Butcher's Furniture, המשלב ברהיטי העץ שלו מתכת על סוגיה השונים. לדבריו, "עיצוב בכלל הוא חלק ממערכת איזונים בין חומרים ותחושות, וכך העץ, שהיה בעבר חלק מחומר הגלם שבונה את הבית, מהרצפה ועד הגג. כיום נכנס למאזן העיצובי שבין חם לקר".

אם צובעים מתכת בצבע אטום, מסביר אפרת, היא תהיה מודרנית ולא תזכיר את האדמה שממנה נחצבה. אבל אם היא תופיע בצורתה כברזל שחור, היא תביא את מראה ה"ראסטיק" המחוספס והתעשייתי, שמתקשר לעבודת כפיים ותעשייה כבדה ומלאה באופי. הוא מסביר כי "המשחק שלנו ברהיטים הוא הריקוד בין המתכת לעץ. עם כל הניקיון המודרני, שאני מאוד בעדו, איש לא יהיה מסוגל לחיות בבית שכולו חומרים קרים. העץ מאפשר לחיות בשלום עם המודרניות הזאת בלי לכפות כפריות או דומיננטיות של בקתת עץ".

שלושה מעצבים מדגימים כיצד שילבו חומרים קרים בפרויקטים שלהם:

"אופי צעיר ולא מלוקק"

מעצב הפנים: ניצן הורוביץ

הפרויקט: 35 מ"ר תל אביב , דירת רווק

"שאפנו למינימום חומרים, ושיהיו פשוטים"
עודד סמדר

במקור היה המקום חלל מסחרי, ושכן בו מפעל לעיבוד עורות. בחלוף הזמן הוסבה קומת הקרקע של הבניין למגורים, והמפעל נהפך לדירה שבה חדר שינה וחדר רחצה, כשבמרתף הסלון והמטבחון.

את גרם המדרגות הוחלט לייחד מבחינה חומרית. הוא רוצף באריחי פורצלן בגוון גרפיט, בעוד שאר הרצפה כוסתה בפרקט אלון טבעי בדוגמת אדרת דג. בנוסף, הוחלט להשאיר את קיר לבני הסיליקט, שהתגלה בתחילת השיפוץ, לאורכו של גרם המדרגות, ולהדגיש באמצעותו את אזור החלל הכפול כציר מרכזי.

שלושה חומרים עיקריים נבחרו לעיצוב הפנים: הפרקט, האריחים האפורים והפורמייקה הלבנה עם מסגרת שחורה. הורביץ מסביר: "שאפנו למינימום חומרים, ושיהיו פשוטים, כדי לא ליצור עומס וכדי לתת לדירה אופי צעיר ולא מלוקק, שיתאים למקום שבו היא נמצאת".

מעט רהיטים בשילוב מוקפד

מעצב רהיטים: יפרח בן צבי — סטודיו יפרח בן צבי

הפרויקט: הבית של בן צבי ביישוב נופך

האלמנט החשוב: קורות הפלדה החשופות
שי אפגין

האלמנטים החשובים בעיצוב הבית הם קורות הפלדה החשופות והעיליות שהותקנו בחלל הפתוח נטול המחיצות, שבהן משולבת זכוכית לבנה שבה חבויות נורות היוצרות גוף תאורה מיוחד. הצבע הלבן של הזכוכית ממשיך גם לתקרה, שבה הותקנו קורות ברזל ולוחות עץ לבנים. החומריות הבסיסית משתקפת גם בצבע הבטון האפרפר השולט בפלטת הצבעים של הבית ומשתלב עם האדום הבוהק, גם ברצפת הבטון ששורטטה כאריחים גדולים וגם בפתחי הדלתות מפרופיל בלגי.

למרות המצופה מבן צבי כמעצב רהיטים, ואף שכלל פריטי הריהוט המעטרים את הבית הם שלו, מספרם מועט יחסית ושילובם בחלל וההתמזגות בו מוקפדים. כך, מערכת הישיבה בסלון מורכבת מספה עשויה ברזל בעלת ריפוד בהיר, לידה מונח שולחן קפה מעץ ומתכת ושתי כורסאות עור בעלות טקסטורה המזכירה עור תנין בצבע אדום.

תעשייתי וביתי

מעצב הפנים: עידוא כספי

הפרויקט: מטבח במראה תעשייתי

מטבח של דקור. חלל ארגונומי ופרקטי
מיטל בוגנים

המטבח עוצב בסגנון תעשייתי עם נגיעות ביתיות, ובו שולבו חומרים תעשייתיים וטבעיים בצבעוניות מנוגדת של גוונים חמים וקרים — שיחד יוצרים תחושת עומק ותחכום בחלל. כספי תיכנן את המטבח כחלל ארגונומי ופרקטי, מה שאיפשר למבנה החלל עצמו להישאר רחב ידיים ואוורירי.

חזיתו הגבוהה של המטבח שתוכנן בשיתוף מטבחי דקור חופתה בפורמייקה דמוית בטון — חומר המשרה מראה קר ודרמטי — וכוללת מקומות אחסון רבים כמו גם מקרר אינטגרלי ותנורי אפייה בגוון נירוסטה. במרכז החזית תיכנן המעצב גומחה פרקטית דקורטיבית מעץ אלון טבעי. העץ יוצר קונטרסט מתוחכם עם צבעוניותן האפורה של החזיתות. האי הניצב ממול החזיתות תוכנן בקווים גיאומטריים, סימטריים ונקיים. משטח העבודה רחב הידיים עשוי קוריאן מדוקק ומשמש במקביל גם דלפק אוכל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#