הניו יורקים לא מרוצים מהמרוץ לפסגה - נדל"ן - TheMarker

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

הניו יורקים לא מרוצים מהמרוץ לפסגה

יותר ויותר גורדי שחקים גבוהים וצרים מתחרים על מקום בקו הרקיע המפורסם בעולם, הודות לתקנות עזר עירוניות שלא השתנו כבר 50 שנה ■ רבים מהם נבנים ב"שדרת המיליארדרים", באזור שבין סנטרל פארק לרחוב 56 במנהטן ■ בעיר מזהירים מפני ההשלכות על הולכי הרגל והנוף

3תגובות

עד לפני שנתיים רק חמישה בניינים בניו יורק עלו על גובה של 300 מטר. כיום נבנים חמישה מגדלים סופר־גבוהים ברחוב 57 במנהטן, וכ-20 מגדלים נמצאים בתהליכי בנייה או תכנון ברחבי מנהטן וברוקלין. ניו יורק לא ראתה גל בנייה כזה מאז התנופה שאחרי מלחמת העולם השנייה.

התנופה הנוכחית, שנגרמה כתוצאה מההתפתחויות בתכנון וזרימת כסף זר, והתאפשרה הודות לתקנות עזר עירוניות מקלות, מקשה על התושבים, הפוליטיקאים והיזמים להסתגל לפניה המשתנים של העיר. קו הרקיע של ניו יורק תמיד עובר שינויים, ולא כולם מרוצים מכך. בעבר, רוב הכעס היה מופנה כלפי מגדלי המשרדים. ואולם כיום, כשהעיר מתחרה בבנייה לגובה במקומות כמו בייג'ין, דובאי ולונדון, מגדלי המגורים מעצבים מחדש את קו הרקיע.

כל מי שמדפדף כיום במגזין יוקרה אמריקאי, יראה עמודים על גבי עמודים של פרסומות לפרויקטי יוקרה בניו יורק - רבים מהם למגדלים ב"שדרת המיליארדרים", האזור שבין הקצה הדרומי של סנטרל פארק לרחוב 56, המתנשאים מעל לעננים ולהמולת העיר. עם זאת, הפרסומות האלה נוטות להתעלם מהתחרות שצצה במורד הרחוב. התמונות בהן אינן מראות את הבניינים הסמוכים שכבר נוגעים בשמים, או רומזות אפילו על כך שבקרוב יהיו בניינים נוספים.

האם ההשמטה הזו מקרית? תלוי את מי שואלים. "זה כמו בשיר 'I Can See for Miles' של להקת 'The Who'", אומר ג'ונתן מילר, נשיא חברת השמאות מילר סמואל. "אפשר לראות למרחק של קילומטרים, עד שנתקלים בבניין של השכן".

האי מנהטן
בלומברג

במסיבת השקה בפארק אווניו 520 בסתיו האחרון, מעל רצפה מעוצבת בדוגמת אדרה וליד מטבח מצויד היטב בתוך דירה לדוגמה, תלויות להן כמו יצירות אמנות הדמיות של המגדל העתידי שייבנה ברחוב 60. אחת מהן מראה את המגדל המתוכנן במבט מלמעלה לכיוון דרום־מזרח, כאילו הוא צולם על ידי מלאך (וסביר יותר להניח שעל ידי רחפן) שמרחף מעל לשדרה. בהדמיה נראה גם מגדל בלומברג, ברחוב פארק אווניו 520, שגם הוא עדיין לא נבנה, וכן מרכז סיטיגרופ, בניין ג'נרל מוטורס, ואפילו קצה החרוט של בניין קרייזלר באופק.

דבר אחד בלט בהיעדרו, אף שהוא חלק חשוב בקו הרקיע של העיר כבר כמעט שלוש שנים: המגדל בפארק אווניו 432, בין רחוב 56 לרחוב 57. אחד המתווכים הסביר שהתמונה שבה נעשה שימוש בהדמיה, צולמה עוד לפני שהתחילה בנייתו של המגדל בגובה 425 מטר, שהוא כיום השני בגובהו בעיר. הפרסום של הבניין ברחוב 57 מערב 111, ממש ליד השדרה השישית, שמתוכנן להתנשא לגובה של 435 מטר, מדגיש את קווי המתאר שלו ואת יחסי הגומלין שלו עם פארק אווניו. בניין One 57 מצולם, אבל פארק אווניו 432 חסר - וכמותו גם הפרויקט המתוכנן של מלון פארק ליין, שצפוי להתנשא לגובה של 300 מטר לפחות מעל לשדרה החמישית, ליד הפינה הדרומית של סנטרל פארק.

"אנחנו לא חזאים, כך שכל בניין שעדיין לא נבנה אינו גורם שאנו מביאים בחשבון", הסביר מייקל סטרן, מייסד ומנהל משותף ב-JDS דיוולופמנט, שבונה את הבניין ברחוב 57 מערב 111. "אני דווקא אוהב את מגדל פארק אווניו 432", הוסיף. "הוא גורם לבניין שלי להיראות פחות מאיים".

גארי ברנט, מייסד אקסטל דיוולופמנט, אחראי על מגדל One 57, שבו כרבע מ-92 יחידות הדיור עדיין לא נמכרו, שנתיים לאחר השלמת הבנייה. הדירות שכן נמכרו בפרויקט שברו שיאים, כולל דירת פנטהאוז שנמכרה ב-100.4 מיליון דולר. ברנט גם מפקח על מגדל סנטרל פארק, שנבנה בימים אלה בפינת הרחובות ברודוויי ו-57. המגדל הזה, בגובה של 472 מטר, היה הגבוה ביותר בעיר, אלמלא החרוט בגובה 120 מטר בראשו של בניין מרכז הסחר העולמי. "למרות גודלם של הבניינים האלה, ברובם אין הרבה דירות. אולי יש כמה מאות בסך הכל", אמר ברנט. "ייתכן שיקח להם קצת יותר זמן למכור - אבל בהחלט יש ביקוש לבניינים האלה".

"זאת החוצפה של ניו יורק"

גורדי השחקים הדקיקים האלה לא היו נבנים לולא המפגש בין טכנולוגיות חדשות לקונים אמידים שמחפשים כתובת במנהטן. בטון חזק מאוד ומבחני רוח חדשים איפשרו את בנייתם של מגדלים כמו פארק אווניו 432, שעם רוחב של 28 מטר, גובהו הוא פי 15 מרוחבו. בפועל, יזמים זקוקים כיום למגרש בשטח של בניין מגורים רגיל או לא יותר משלושה כאלה כדי לבנות גורד שחקים, במקום מגרש בשטח של גוש בניינים, כמו בבניין האמפייר סטייט, המתנשא לגובה של 380 מטר, שעם פתיחתו ב-1931 היה הבניין הגבוה בעולם. באזורים רבים אין הגבלות על גבהים של בניינים.

"ניו יורק נרדמה על ההגה ב-20–30 השנים האחרונות מבחינת עיצוב קו הרקיע", אמר דיוויד ויליאמס, מנהל ויליאמס ניו יורק, חברת מיתוג נדל"ן עם שני פרויקטים בקצה המזרחי של רחוב 57. "כיום, אני לא מצליח לחשוב על עיר בעולם שראתה כל כך הרבה בניינים נבנים על שדרה אחת. זאת החוצפה של ניו יורק".

ניו יורקים רבים רואים את המגדלים כדבר מתועב, מכיוון שהם מטילים צל על הסנטרל פארק ומחשיכים את הרחובות והמדרכות תחתם. אגודת האמנות המוניציפלית היא אחד מכמה ארגונים אזרחיים שמתנגדים לבניית המגדלים, בטענה כי זוהי הפרה של תקנות עזר עירוניות מלפני 50 שנה, שלא צפו את היכולת לבנות כל כך גבוה. בעצם העובדה שהם קונים את זכויות האוויר של השכנים ובונים למעלה במקום החוצה, יצרו היזמים את מה שהאגודה מכנה "קו רקיע מקרי". "הטכנולוגיה השתפרה, אבל התהליכים האזרחיים לא השתפרו", אומרת מרי רו, סגנית נשיא האגודה.

בין אם הם יוצרים צפיפות או מצלים על שטחים ציבוריים, לגורדי השחקים האלה יש השלכות לא מכוונות על הנוף העירוני, ולא רק על מרכז מנהטן. מעבר ל-20 הבניינים המתוכננים, זיהתה אגודת האמנות אזורים שונים - רחוב 125 והשדרה השנייה באפר איסט סייד, אזור הפלטאיירון ודאונטאון ברוקלין - שבשלים לפרויקטים. כעת היא רוצה שהעירייה תתערב.

ראש העיר ביל דה בלאזיו, שמנסה לעודד בנייה של דיור בר־השגה, סירב עד כה לטפל בסוגיה של עדכון תקנות העזר העירוניות. אף שחברים במועצת העיר מנהטן רוצים להגביל את מכירת זכויות האוויר, שמאפשרת את בנייתם של גורדי השחקים, נציב התכנון של העיר, קארל וייסברוד, הדגיש את חשיבותם בדיון במועצה בנובמבר. "זה מוביל במקרים רבים לנוף רחוב מעניין יותר ולחוויה טובה יותר להולכי הרגל", אמר וייסברוד. "זאת, נוסף על קו רקיע דינמי ואייקוני, שהוא מושא קנאה בכל העולם".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#