רונאלדו, מאחוריך: כך נהפכו משחקי הרשת לאחד הסקטורים החמים - ולאיזו מניה כדאי לשים לב? - זירת הדעות - TheMarker

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

רונאלדו, מאחוריך: כך נהפכו משחקי הרשת לאחד הסקטורים החמים - ולאיזו מניה כדאי לשים לב?

בעתיד הלא רחוק צופים יגיעו לאצטדיון לצפות במשחק רשת אונליין ■ לכל מושב יוצמד טאבלט שדרכו יוכל הצופה לצפות בשידור חוזר של המהלך האחרון, להזמין מזון מהדוכן הקרוב, ואף להשפיע באופן ישיר על המתרחש במשחק ■ החוויה הפאסיבית שאנו מכירים כיום תיעלם ותלך

7תגובות
סופר מריו

אחד הסקטורים הטכנולוגיים החמים של השנה האחרונה, וכפי הנראה גם של השנים האחרונות, הוא סקטור משחקי הרשת, Online Gaming. משחקי הרשת תפסו מומנטום חזק בעיקר תודות לדור ה-Z (ילידי 2005 ואילך), אבל לא רק - אנחנו עדים לחדירה מאסיבית של משחקי רשת גם לאוכלוסייה הבוגרת יותר.

Call of Duty - דלג

קצת מספרים

משחקי וידאו ברשת נקנים היום דרך 3 פלטפורמות עיקריות: קונסולות - כמו סוני פלייסטיישן או נינטדו; מחשבים; Mobile.

הגידול במובייל הוא ברור - קל יותר להחדיר משחק לסמארטפון משום שדרישות החומרה והתוכנה שבו נמוכות, כלומר, המשחקים פחות מתוחכמים. יישום משחק מנצח בקונסולות או במחשב ביתי הוא כרגע חלקת השחקנים הגדולים, משום שרף הכניסה למקומות הללו גבוה ומצריך משאבים רבים. עם זאת, אין ספק כי ככל שחולף הזמן, והטלפונים החכמים יתחזקו הן בזיכרון והן במהירות, נתחיל לראות מעבר מוגבר יותר של משחקים איכותיים גם לשם.

השחקניות הגדולות

על פי ההערכות, סקטור משחקי הרשת צפוי לגלגל מחזור מכירות של כ-125 מיליארד דולר ב-2020, תוך שמירה על קצב גידול של כ-10% לשנה. הנעלם הגדול בסקטור, מעבר למכירת תוכנה ושירותים נלווים, זה סגמנט הפרסומות - ככל שעובר הזמן, יותר ויותר מפרסמים 'שותלים' פרסומות גלויות וחבויות תוך כדי משחק וצפייה, ושם צפוי גידול ניכר בעתיד, שיעלה את סך ההכנסות.

סופר קלאסיקו שממלא אצטדיונים

מקובל להניח שסקטור משחקי הרשת, כמו סקטורים רבים אחרים, מתנהל בתוך מחזוריות מסוימת הקשורה להשקת קונסולת המשחק האחרונה, אם זה XBOX של מיקרוסופט, סוני פלייסטיישן או Wii של נינטנדו. לקראת השקת המודל האחרון בכל קונסולה ניתן להבחין בבירור לירידה בקצב המכירות.

ההשקה המהותית האחרונה היתה כמובן של סוני, עם יציאת SPS 4, בשלהי 2013. כל 3 החברות המפתחות קונסולות עובדות כמובן על הדבר הבא - משחקים בתלת מימד, מציאות וירטואלית וכל דבר אחר שיצוד את הדור הצעיר.

לאחרונה נכנסו לא מעט פיתוחים שמציעים פרס כספי ל'לוחם' הטוב ביותר בקטגוריות מסוימות. הפרס הכספי הוא סוכרייה שקשה מאוד להתעלם ממנה, כך שמאמצי השיווק של החברות עולים מדרגה כל העת. גיימרים ידועים מעלים ליוטיוב המלצות, חוויות, הדרכות וגם פרסים. לגיימר 'סלב' יש מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות, הגדולים ביותר מקבלים מימון מצד מפתחות המשחקים לתחזק את עמוד האינסטגרם שלהם. ישנה ליגה של ממש, שחקנים ידועים נפגשים בכל רחבי העולם למשחקים בין נבחרות. זוהי תעשייה שלמה שלא נופלת בשום דבר מהספורט המקצועני כמו בכדורגל ובכדורסל.

פיפא 2015
מתוך FIFA 2015

הסופר קלאסיקו של הגיימרים ממלא אצטדיונים של 40 ו-50 אלף איש לצפייה במסכי ענק - סוג של אולימפיאדת משחקי רשת ברחבי העולם. בעתיד הלא רחוק משחקי הרשת יהפכו להיות ויראליים ממש - צופים יגיעו לאצטדיון לצפות במשחק רשת אונליין של קבוצתם העירונית. לכל מושב יוצמד טאבלט שדרכו יוכל הצופה לצפות בשידור חוזר של המהלך האחרון, להזמין מזון מהדוכן הקרוב, לשלוח מסרון לאוהד שנמצא גם הוא באצטדיון ואף להשפיע באופן ישיר על המתרחש במשחק - הצופים יוכלו להחליף את השחקנים הראשיים, אם הם לא מתפקדים כמו שצריך. החוויה הפאסיבית שאנו מכירים כיום תלך ותיעלם - המשחק שאנו מכירים היום יהפוך להיות משחק ריאליטי לחלוטין.

המשחקים הפילו את החומות

עד לפני כשנה הסקטור היה עמוק מתחת לרדאר המשקיעים - מחזורי המסחר בתעודת הסל GAMR, העוקבת אחר ביצועי המניות הכבדות בסקטור (חלקן מתוך הטבלה שהבאנו), היו נמוכים מאוד.

'עניין גובר והולך'

אלא שבדיוק לפני שנה, לאור מכירות מאסיביות של החברות, באה הקפיצה הגדולה, ותעודת הסל הכפילה את שוויה. ב-2017 הפכו המשחקים הגדולים לחובקי עולם - שחקן באסיה יכול היה להקים קבוצה לוחמת יחד עם שחקנים מאמריקה ולהפך. המשחקים הפילו את כל החומות הידועות - אין הבדלים בין דת, גזע ומין. שחקן ישראלי, שהוא ידוע מאוד בכוח הקניה שלו ברשת, לרבות משחקי רשת, סביר שלא יכול היה להתמודד בספורט אמיתי מול שחקן מאיראן, או מלבנון. ברשת מותר הכל.

מאמצי השיווק והפרסום עלו מדרגה - במשחקי הכדור ברשת למשל, ניתן להבחין בפרסומות סמויות וגלויות של יצרניות המשקאות הקלים לצדי המגרש. מותגי לבוש מפורסמים מוצעים למכירה ללוחמים מכל הסוגים. הרכישות מבוצעות עדיין בנקודות משחק (Credit), אבל אין מנוס מזה שבעתיד הרכישות יתבצעו בכסף אמיתי.

מנצחת על המקהלה

אם היה עלינו לבחור מועמדת אחת שתנצח על מקהלת הסקטור כולו, אזי היינו בוחרים ב-NetEase - יצרנית משחקי הרשת הגדולה בסין. NTES השכילה לבצע את ההתאמה הנדרשת מעבר לפלטפורמת המובייל מאוד מהר - כבר ב-2013.

משחק של NetEase - דלג

ל- NTESיתרון מאוד ברור על פני המתחרות - מאחר שהיא פועלת בשוק הסיני, ולרשותה מאגר נתונים על קהל שחקנים עצום, הקימה החברה פלטפורמת E-Commerce משל עצמה, שדרכו היא פונה לקהל הלקוחות שלה. כלומר, NTES היא מתחרה גם של עליבאבא וגם של JD הסיניות. מערך המכירות המקוון שלה צמח בשנה שעברה ב-32%, אל מול 14% שנה קודם לכן - מה שמציב את NTES בעמדת זינוק נאה ביותר אל עבר העשור הבא.

מבחינת המספרים, הרי ש-NTES נסחרת כעת לפי מכפיל של 19, הזול מבין המתחרות בטבלה לעיל, עם צפי לגידול במכירות של 27% בכל אחת מהשנתיים הבאות, מה שנותן אינדיקציה לקצב הצמיחה בחברה.

מניית NTES

בתרחיש הבסיסי ביותר אנחנו צופים מחיר של 380 דולר למניה ב-12 החודשים הקרובים, וזאת בהתבסס על תזרים ההכנסות של החברה, צמיחת הסקטור בכלל וצמיחת פלטפורמת המסחר המקוון של החברה בפרט. מחיר המניה כבר נשק ל-380 דולר לפני כמה חודשים, אך נסוג ממנו, ולכן מהלך לכיוון הזה, ואף שבירת שיא כל הזמנים, הם תרחישים סבירים בהחלט.

■ ירון שקדי הוא מייסד ומנהל השקעות ראשי בשקדי שוקי הון.

■ אין במאמר הנ"ל משום המלצה לקנייה ו/או מכירה של ני"ע שונים לרבות אלו המופיעים בסקירה. כל העושה שימוש כלשהו בהמלצות החברה עושה זאת על אחריותו הבלעדית בלבד. אין החברה אחראית לכל נזק שיגרם בגין שימוש במידע המוזכר בסקירה זו.

■ העברת הסקירה לכל גורם ללא אישור חברת ההשקעות שקדי שוקי הון בע"מ הנה עבירה בגין הפרת זכויות יוצרים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות