101 דרכים להפיק שעשועון - חדשות - TheMarker
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

101 דרכים להפיק שעשועון

האחיות ויוי הלפרן ואורלי טופול מנסות לפצח את הטעם של צופי הטלוויזיה ומשוכנעות ששעשועוני הטריוויה בצורתם הנוכחית מיצו את עצמם

תגובות

דניאל לא האמינה שזה קורה לה. עד שהצליחה לטפס את דרכה אל שלב הגמר בצרחות אימים, שניקבו את עור התוף של המתמודדים ושל המנחה עפר שכטר, היא עפה ממנו בקפיצת בנג'י מפחידה והמשיכה לצרוח את דרכה למטה עד שהוטחה בבריכה.

"בוז'י, אני מצטער. התשובה שלך לא נכונה", אמר לה שכטר, שבתחילת התוכנית חשף בפני כל עם ישראל את שם החיבה שהעניק לה בן זוגה. הוא לחץ על הכפתור והעיף אותה מראש המגדל. בסופה של התוכנית, בהתמודדות של קבוצת הרווקים מול קבוצת התפוסים חזק לקחה אחת הרווקות את הפרס הגדול - 60 אלף שקל, ועוד פרק בתוכנית "101 דרכים לעוף משעשועון" הסתיים עם מנצח שהצליח להיוותר יבש וללא טראומות נפילה.

באותה השעה, בערוץ 10 המתחרה, מסלול המכשולים של התוכנית "ווייפאאוט" העיף ממנו מתמודדות נחושות שניסו לצלוח אותו במינימום זמן ועם כמה שפחות נפילות לבריכות המים והבוץ שלרגלי המתקן. את הפרס הגדול - 50 אלף שקל - לקחה אלופת ישראל בהיאבקות, שרצתה את הכסף בשביל להתחרות באולימפיאדת לונדון.

הרבה קווי דמיון נמתחים בין שני השעשועונים. שניהם נקנו מאנדמול ההולנדית, שהביאה לעולם את "האח הגדול", שניהם עוסקים בספורט אקסטרים ושניהם מצולמים במתחמי ענק של החברה האם שנמצאים בארגנטינה, במרחק 20 דקות נסיעה זה מזה. לא בכדי משודרות שתי התוכניות זו מול זו: "101 דרכים לעוף משעשועון" של הזכיינית רשת בערוץ 2 עם %19.7 צפייה מכלל האוכלוסיה, ו"ווייפאאוט" בערוץ 10 עם 13.4% צפייה מכלל האוכלוסיה. שתיהן עלו לשידור לראשונה במוצאי יום העצמאות כחלק מהתחרות העזה ששוררת בין רשת לערוץ 10.

המפיקות-אחיות אורלי טופול וויוי הלפרן, בעלות חברת כל מיני הפקות שהפיקה את השעשועון עבור רשת, לא רואות את הדמיון. "'101 דרכים לעוף משעשועון' שונה מאוד מ'ווייפאאוט'. יש בהם אלמנט דומה של אקסטרים, אבל החלק העיקרי שונה לגמרי. ב'101 דרכים' יש גם שאלון טריוויה. לא מדובר רק בטיפשים שנופלים", מסבירה טופול.

אתן מרגישות את המאבק בין ערוץ 10 לרשת?

טופול: "מלחמת הכוחות לא ממש רלוונטית לנו, גם לא לצופה. הוא רוצה לראות טלוויזיה".

לאחר שרכשה את הזכויות על השעשועון מאנדמול, פנתה הזכיינית רשת לחברת ההפקות של טופול והלפרן וביקשה מהן להפיק אותו עבורה. "הם פנו אלינו באוקטובר ואמרו שבעוד חודשיים נצטרך לטוס לסט בארגנטינה. תוך חודשיים ערכנו אודישנים וגייסנו את המתמודדים", מספרת טופול.

"ערכנו כמה שינויים בפורמט כדי להתאימו לקהל הישראלי", היא מציינת. "היו דברים שהחלטנו לפתח בעצמנו וקיבלנו הסכמה מאנדמול להמציא משימות חדשות. במדינות אחרות, למשל, שואלים את השאלות בתוך אולפן ורק כשמסיימים את החלק הזה, יוצאים החוצה למגדל. אבל זה לא מתאים לקהל הישראלי שמחפש ריגושים ומשתעמם מהר. בכל מדינה ערכו התאמות לקהל היעד".

זה מה שהצופה הישראלי רוצה, לראות אנשים עפים ממגדלים?

הלפרן: "שעשועוני הטריוויה קצת מיצו את עצמם ואנחנו מחפשים כיוונים חדשים. גם בריאליטי זה ככה - 'המרוץ למיליון' מחפש את האקסטרים והריצה, ולא לשבת במקום סגור. המשתתפים נתונים ללחץ וללוחות זמנים. כל הזמן ממציאים בעולם וגם בישראל את הדברים שיעשו טלוויזיה טיפה אחרת".

טופול: "עוד פעם נראה 'אחד נגד מאה'? לקהל נמאס. שעשועון הוא פורמט מצליח כי הקהל אוהב טריוויה, ומחפשים דרכים אחרות לעשות את זה".

איך שומרים על המתמודדים מפני פציעות?

טופול: "כשזה הגיע למשימות מסוכנות, הארגנטינאים היו מאוד ברורים לגבי הוראות וכללים לפני כל משימה של העפה, ותירגמנו אותם לקבוצה הישראלית. מי שעמד בפני העפה קיבל הוראות מדויקות, כמו איפה לשים את הידיים ואיך לעמוד על המתקן. בצילומים היו על הסט אמבולנס ורופא כל הזמן. בית החולים היה קרוב מאוד".

היו שמועות על פציעות.

טופול: "אירועים קלים בלבד. אחד המתמודדים יצא מהנפילה עם חתך בגבה, ואחת הבנות נלקחה לבדיקות בבית החולים והתגלה לה נקב בריאות. אבל הכל הסתדר על הצד הטוב ביותר".

זו היתה הפקה מסובכת?

טופול: "לא, אם כי היתה מאוד קשה פיסית. ויוי הגיעה מהארץ והיתה אתי עשרה ימים. גם נפשית היה קשה: הריחוק מהבית וההתמודדות עם צוותים לא ישראליים שלא מתקשרים באותה שפה. מהבחינה הזאת היה קשה מאוד, אבל מבחינת מורכבות - האולפן השקוף של ערוץ 24, ששידרו ממנו 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, היה קשה יותר. הפקנו את השידורים ממנו שנתיים עד שהוא נסגר".

"פה לא יתפלשו בבוץ"

האחיות עובדות יחד כבר 20 שנה. הלפרן הגיעה לתחום ההפקה לאחר ששירתה בלהקה צבאית, ונשאבה מהבמה אל מאחורי הקלעים. כשהשתחררה מצה"ל עבדה בהפקות כמו חגיגות 40 שנה למדינה ושימשה כעוזרת במאי של אורי פסטר במחזמר פיטר פן ובקזבלן של הבימה. בגיל 24 היא החליטה שהיא רוצה להיות עצמאית. היא ניגשה לטופול - שהיתה אז בת 31 ושימשה ראש מדור פרסומים בהתאחדות התעשיינים - והציעה לה לפתוח משרד הפקות משותף. "בהתחלה היא לא התלהבה", משחזרת הלפרן. "היא אמרה שיש לה תפקיד טוב עם משכורת טובה בצדו, אבל אני התעקשתי שאנחנו צריכות לעשות לביתנו".

לבסוף שיכנעה הלפרן את אחותה הגדולה, ומאז פועלת כל מיני הפקות בתחום. "כשהתחלנו עשינו הפקות דפוס ולאחר מכן הפקות אירועים, הפקנו עצרת צנחנים גדולה ואירועים של חברת חשמל ושל קוקה קולה. היינו שותפות גם בהקמת צוותי הבידור של ישרוטל באילת", הן מספרות.

אל הטלוויזיה הגיעו האחיות לפני 11 שנה. "התחלנו להתנסות כמפיקות בפועל של ספיישלים גדולים, כמו אנשי השנה, מסך הזהב, וראייטי", אומרת טופול. "הדבר הראשון שעשינו בטלוויזיה היה המופע לזכרה של עפרה חזה, ששודר ב-2001 בטלעד. מאז התקדמנו לאט לאט, צעד אחרי צעד. התחלנו לעבוד אצלי בבית וכך זה היה במשך שש-שבע שנים, כשהיינו רק שתינו, עד שגדלנו והתחלנו להעסיק עובדים אנשים ושכרנו וילה כמשרד". במהלך השנים הן הפיקו תוכניות בישול כמו "השף המעופף" עם גיל חובב ו"מועדון ארוחת הערב" עם חיים כהן, את "משפחה חורגת" שרצה כבר שש עונות ו"את מה אתם הייתם עושים?" עם חיים הכט.

ערוץ 2

האחיות שותפות לא רק בעסק, אלא גם בחיים. שתיהן גרות בצהלה והילדים שלהן, ארבעת הבנים של טופול ושלושת הבנים והבת של הלפרן גדלים יחד. "אנחנו משתדלות לחלק את הפרויקטים בינינו כך שיש אחת שעומדת בקשר עם המזמין", אומרת טופול, "אבל אנחנו מעדכנות זו את זו בכל ההפקות וכל אחת יכולה לצאת לחופשה בכל רגע נתון".

בזמן צילומי השעשועון טופול נסעה למשך כל התקופה בארגנטינה - 24 יום בפברואר. "בחודש שלפני הנסיעה עבדנו מצאת החמה עד צאת הנשמה", היא מספרת. "כשטסנו לא ידענו מה הולך לקרות בזמן הצילומים. הצוות הישראלי, שמנה עשרה אנשים, לא התחלף במשך כל הזמן שבו שהינו במתחם. ישנו ארבע שעות בלילה בממוצע במשך חודש. בימים הראשונים היה לנו מאוד קשה להסתגל. הייתי על הסט מ-6:00 עד 4:00 למחרת".

יש תחום שאתן מתמחות בו?

הלפרן: "שאלו אותנו לפני שבוע אם אנחנו יכולות להגדיר תחום התמחות, ולא הצלחנו. זו בדיוק מהות השם: כל מיני הפקות. עשינו גם דוקו ריאליטי, גם אוכל, גם שעשועון, גם ספיישלים וגם בידור. באמת התעסקנו במגוון רחב מאוד של הפקות. דרמה לא עשינו עדיין, אבל גם זה יבוא".

נראה שיש לכן עניין מיוחד בבישול.

טופול: "זה קרה במקרה. התחברנו לגיל חובב והתאהבנו, וכך קרה גם עם חיים כהן. במשך שלוש שנים עשינו תוכניות בישול, אחת אחרי השנייה - 50-60 תוכניות שבמהלכן אכלנו מצוין".

ההצלחה של "מה אתם הייתם עושים?" הפתיעה אתכן?

טופול: "הקהל הישראלי אוהב תוכניות שקשורות לתהליך התנהגותי. גם 'משפחה חורגת' נמצאת בקטגוריה הזו. בתוכניות האלה קורה משהו, התחלת ככה - גמרת אחרת. הקהל רוצה לראות את הסוף, את השינויים שעוברים המשתתפים. 'מה אתם הייתם עושים?' מתמקדת בהתנהגות של אנשים. היא מציפה שאלה שגורמת גם לצופה לתהות מה הוא היה עושה. ברגע שיש דילמה - התוכנית עשתה את שלה.

"גילינו שהקהל הישראלי אוהב את חיים הכט. אני חושבת שהוא עורר את הסימן שאלה הזה גם עם התוכנית 'רישיון להרוג'. ראינו שכשהוא יצא לאנשים שהגיבו, הוא הוציא מהם משהו שאני לא חושבת שכל אחד יכול".

על אלון גל, למשל, יש דעות רבות לכאן ולכאן.

טופול: "ברשת הזמינו כעת קבוצות מיקוד, כמו שעושים תמיד בתום עונה. הקהל הישראלי מאוד אוהב את אלון גל ואת דרך העימות שלו, את מה שהוא עושה בתוך המשפחה. ברור שהוא מעורר תגובה רגשית בתוך תוכנית טלוויזיה כזו. הוא כריזמטי באופן יוצא דופן. הוא מכניס את המשפחות לתהליך. אין מה לעשות, לפעמים צריך יד קשה כדי שיתחיל תהליך".

יש פרויקטים שלא תסכימו לעשות?

הלפרן: "לריאליטי הארד קור אסרב בינתיים".

טופול: "לתוכנית כמו 'הפוליגרף' לא הייתי מתחברת. זה להיכנס באמת למקומות צהובים כל כך. בכלל, בהשפלה של אנשים לא ניגע".

יש שיטענו שגם ב-"101 דרכים" יש מן ההשפלה.

טופול: "ב-'101 דרכים' לא השפלנו אף אחד. הצופים נהנים לראות אקסטרים. בשעשועון הזה אין שום דבר גרוטסקי. זה כל כך שונה מ'ווייפאאוט'. פה לא יתפלשו בבוץ".

איך אתן מתמודדות עם הדרישה לתוכן שיווקי, שאסור על פי חוק?

הלפרן: "תוכן שיווקי הוא חלק מהחבילה. הזכיין בא יחד עמו לתוכנית שהוא רוצה להפיק, אחרת אין כסף להפיק תוכניות כך שייראו נורמליות. אם לא יהיה מימון מתוכן שיווקי, נחזור לדור של תוכניות אוכל כמו פעם. בכל מקרה, הזכיינים לא נותנים למפיקים להתעסק בתוכן שיווקי. זה משהו שנסגר ברמה שלהם. בכל מקרה, אם אנחנו משתמשות בסכין מסוים בתוכנית בישול, לא בטוח שהצופה מבין שמדובר בתוכן שיווקי, כי השף חייב להשתמש בסכין. אם שמים אותו על הסט בעדינות, זה לא נורא".

טופול: "ב'משפחה חורגת' זה פשוט מאוד - יש שיתוף פעולה עם בנק דיסקונט, והוא די הכרחי בתוכנית כי אני זקוקה לבנק גם מבחינת התוכן. אני לא יודעת כמה כסף רשת מקבלת על כך. לנו אומרים שיש שיתוף פעולה, ותפקידנו הוא למצוא את התוכן המתאים. אנחנו הזרוע המבצעת, ואנחנו עושות מה שאומרים לנו. כמובן שלא ידחפו לנו שיתוף פעולה לא רלוונטי בעליל".

"יש גל עשייה"

לפני כשנתיים נדמה היה שעולם הטלוויזיה נכנס למשבר שממנו סבלו בעיקר חברות ההפקה, שלא קיבלו פרויקטים חדשים מהזכייניות, ופרויקטים רבים שהיו בעיצומם הופסקו. הלפרן וטופול מספרות שזו היתה תקופה לחוצה ושהזכייניות שחטו מעט את חברות ההפקה, אבל מעידות שמאז התחום נמצא בהתאוששות. "יש לנו הרבה עבודה מאז, יש תחרות ויש גל עשייה עצום".

זה קשור להתאוששות של ערוץ 10?

טופול: "אני לא יודעת אם זה קשור ישירות לערוץ 10, אבל יש הרבה הפקות בהתהוות. גם ברשת יש תחושת התחדשות".

כשהן נשאלות על תוכניות לעתיד, מזכירות טופול והלפרן את הסרט הדוקומנטרי שהן מכינות עבור yes, שמלווה את הפקת אלבומה החדש של ריטה שיושר כולו בפרסית ואת תהליך ההתחברות לשורשים שנלווה אליו. זו הפעם הראשונה שבה הן עובדות עם חברת הלוויין. "ההבדל בין הזכייניות והערוצים המסחריים לבין yes הוא עצום", טוענת טופול. "יכולנו ללכת עם הסרט לערוץ 2, אבל העדפנו לפנות ל-yes דוקו ולהיעזר ביוצרים דוקומנטריים פרופר כדי להביא סרט שיהיה נקי מכל הצהוב. לא תשמעו על הגירושים מרמי, כי הם לא רלוונטיים. הסרט יתמקד ביצירה שלה".

יש משהו שאתן מתחרטות עליו בקריירה?

טופול: "עד לפני שנה לא היינו יזמות, אלא בעיקר קיבלנו עבודות. אולי היינו צריכות להתחיל עם היזמות טיפה קודם. מצד שני, אולי זה באמת הזמן הנכון יותר להתקדם. עכשיו אנחנו נכנסות לפיתוחי תוכן עם עורכת אחראית שלקחנו. אנחנו רוצות ליזום יותר הצעות. החלום שלי הוא לפתח פורמט ולמכור אותו לחו"ל. הייתי שמחה אם זה יקרה בשנים הקרובות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#