"אני איש פוליטי ואני רוצה לחזק ולתקצב את הימין": לאן הולכים הכספים הפוליטיים? - מדורים - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
איפה הכסף?

"אני איש פוליטי ואני רוצה לחזק ולתקצב את הימין": לאן הולכים הכספים הפוליטיים?

ועדת השקיפות דנה בכספים הפוליטיים - וטענה שמדובר בשוחד ■ משרד הדתות מתקצב ארגון שמופעל על ידי קרן שתורמת לראש הממשלה; הרשות לניקוז הכנרת, בראשות בכיר בליכוד, תוקצבה ב-3 מיליון שקל; הכסף של תקנות בטיחות במוסדות הולך בעיקר ליהודה ושומרון

12תגובות
ח"כ מיקי זוהר
אמיל סלמן

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), יו"ר ועדת השקיפות, יצאה אתמול (ג') כנגד הכספים הקואליציוניים בדיון שקיימה הוועדה. שפיר חשפה כי מנהלת הזהות היהודית במשרד הדתות העבירה כ-50 אלף שקל לארגון "חזון לאומי", המציע "חלופה אינטלקטואלית לשטיפות המוח הפוסט מודרניות והפוסט ציוניות של השיח האקדמי בישראל". הפרויקט מופעל ע"י קרן "נחלת עצמאות", שמפעילה פרויקטים רבים לחיזוק זהות יהודית, ובין היתר גם מיזם לעידוד עלייה להר הבית. הקרן היא הזרוע הביצועית של קרן אמריקאית של קנת אברמוביץ, שהוא אחד התורמים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וגם תרם לשר התחבורה, ישראל כץ, וליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין.

שפיר האשימה את נציגי הממשלה שאינם בודקים לאן בסופו של דבר יעבור הכסף. בתגובה, אמר אלי לבנון, מנהל אגף זהות יהודית במשרד הדתות, כי "אני לא יכול לעשות ועדת חקירה לגבי כל ארגון. במקרה הזה, הארגון זכה ב-3 הצעות מחיר של 30-20 אלף שקל. ביקרתי בארגון, הוא עושה פעילויות להעמקת ההזדהות הציונית, הישראלית, והיהודית. אני סומך את ידי על הפעילות של הארגון בהקשר הזה".

שפיר חשפה כי למנהלת זהות יהודית במשרד הדתות הוחלט להעביר 24 מיליון שקל, שהם כספים פוליטיים, ועוד 4 מיליון שקל שהועברו לרזרבת שר הדתות. חזי כהן, תקציבן משרד הדתות, אמר כי היתה טעות במספר התקנה, והכסף הועבר למיזמים במועצות הדתיות, שמקבלות את הכסף כ"פרס השר". שפיר טענה כי לפי נתוני האוצר 6 מיליון שקל הועברו להסעה, מיגון וכיבוד לשר לענייני דתות דרך מינהלת הזהות היהודית. כהן הכחיש את דבריה. בנוסף, ביקשה שפיר לבדוק כיצד תוקצבו 3 מיליון שקל לרשות לניקוז הכנרת, שבראשה עומד צביקה סלוצקי - בכיר בליכוד. הכסף הומלץ על ידי ח"כ נאוה בוקר (ליכוד).

ערב אישור התקציב: 178 בקשות לכספים; "שיטה פסולה שמלבינה שוחד פוליטי"

בדיון התברר כי כספים פוליטיים בסך של מיליוני שקלים, שיעדם נקבע על ידי חברי הכנסת של הקואליציה בזמן דיוני התקציב, הגיעו בסופו של דבר לגופים ספציפים יחידים שהומלצו על ידי חברי הכנסת, או לגופים שבראשם עומדים תורמים לחברי הכנסת, למרות "מבחני התמיכה", והקריטריונים לחלוקת התקציבים, שנועדו לגרום לכך שגופים רבים יוכלו להנות מהכספים הללו.

שפיר קבלה כי "לפני ההצבעות על התקציב חלק מחברי הכנסת קיבלו עשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור, שאי אפשר לדעת לאן הם הולכים, איזה עמותות יקבלו את הכסף ואיך הכסף מתחלק בין הארגונים. מדובר בשיטה פסולה שמלבינה שוחד פוליטי. ראינו את 'פרשת ישראל ביתנו'. כולם סותמים את האף. חברי כנסת בטוחים שכספי ציבור הם הכיס הפוליטי שלהם".

ערב אישור התקציב הועברו לא פחות מ-178 בקשות לכספים פוליטיים. 65 מהבקשות לא הועבר לתוכניות תקציביות, ככל הנראה כי חברי הכנסת לא קיבלו את האישור להעברת את הכסף לגופים. ב-43 מהתקנות אין פרוטוקול שמסביר על השימושים של הכסף. מרבית משרדי הממשלה לא העבירו לוועדה את המידע על העברת הכספים הפוליטיים.

שפיר ערכה עבודת תחקיר משלה באמצעות מתנדבים, וגילתה למשל שמוסד "לאורו נלך", גוף העוסק בחיזוק היהדות בכתות י"א-י"ב, זכה במשך שנים לתקצוב יחיד במסגרת התקנות, והדבר אף זכה לביקורת של מבקר המדינה. בשנים 2016-2010 הועברו לגוף הזה מכספי המדינה 15.4 מיליון שקל. רק בשנת 2016, בעקבות הביקורת, נהנה גוף נוסף ממכסת הכספים שהועברה לתקנה התקציבית.

בשנת 2015 המליץ ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, להעביר כספים למוסד. כזכור, שיחה בין זוהר, שדרש כספים קואליציוניים, לבין יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), הוקלטה ופורסמה לאחרונה. שפיר מתחה ביקורת על התופעה וביקשה לקרוא לתקנה בשם אחר - מאחר שרק גוף אחד נהנה מהכספים במשך שנים.

זוהר השיב לה: "את מוזמנת לפנות אל משרדי האוצר והמשפטים שיצרפו עוד גופים. הקשר עם המוסד החל במפגש עם מנכ"ל העמותה שביקש תמיכה. אם יהיו עוד גופים שייהנו מהכסף - אני אברך על כך. מי ששלח אותי לכנסת ידע שמישהו הולך לעבוד עבורו. אנחנו בעד ארגונים אורתודוקסיים ואני מתנגד לארגונים פלורליסטים. כספים פוליטיים הם דבר קיים בישראל מיום הקמתה. אני אנסה לתקצב גופים שקשורים לימין. אני איש פוליטי ואני רוצה לחזק את הימין באמצעות תקציבים לימין. מה שאני מציג פה זה מאבק על עמדות שנבחרתי עבורן. אם יש בעיה משפטית - אזי שהיועץ המשפטי לכנסת והיועץ המשפטי לממשלה יאסרו זאת".

ח"כ סתיו שפיר
אוליבייה פיטוסי

"נורמה של חלוקת 'קופה קטנה' לח"כים כדי שיתמכו בתקציב"

נציגת הלשכה המשפטית במשרד החינוך, עו"ד שני הראל, הסבירה כי "העמותה נתמכת על פי מבחן תמיכה, כולל אישור של משרד המשפטים, ולאחר הגשת פניות לציבור. העמותה נבחנה בעמידה של כללי הגופים שביקשו. 4-3 גופים ביקשו ליהנות מהכספים. הפרוטוקולים של ועדות התמיכות, שהחליטו על הקצאת הכספים, מפורסמים. מדובר בגוף שעוסק בפעילות התנדבותית לכתות ט-י"ב".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) טענה כי "אי אפשר להכחיש שמדובר בקריטריונים 'תפורים'. אם רוצים לתת כסף לארגונים, 'תופרים' את מבחן התמיכות, ואז רק ארגון אחד מגיש בקשה ומקבל את הכסף". הראל התנגדה לדבריה ואמרה כי "אי אפשר לומר שהקריטריונים 'תפורים' כי הסוגיה נקבעת על ידי היועץ המשפטי לממשלה. יש מבחני תמיכה של עמותות בודדות, או שתנאי הסף יותר מחמירים, לא מתוך כוונה לחסום אלא מתוך כוונה שהשירות יבוצע על ידי עמותות עם איכות מקצועית, פריסה ארצית וכיוצא בזאת, למשל החברה להגנת הטבע".

שפיר המשיכה וטענה כי "הבנו שיש מבחני תמיכה, אבל איך בקטגוריה רחבה יש רק ארגון אחד - שעוסק בחזרה בתשובה - שזכה בכסף? למה בתקנות בטיחות במוסדות, כסף שהומלץ על ידי ח"כ ביטן, הכסף הולך בעיקר למוסדות ביהודה ושומרון?" הראל אמרה בתגובה כי הדרך לנתק את הזיקה הפוליטית היא דרך מבחני התמיכה או דרך ביצוע ההתקשרות.

בדיון התנהל ויכוח בין שפיר וחברי הכנסת, לבין נציגי הממשלה. חברי הכנסת קבלו על כך שלמרות מבחני התמיכות והקריטריונים, רק כמה מוסדות מקורבים, ובמקרים רבים רק מוסד אחד, נהנו מהכספים הפוליטיים. בתגובה, הסבירו נציגי הממשלה את הדרכים לחלוקת הכסף. שפיר דרשה שהיועץ המשפטי לממשלה יבדוק העברה של כסף פוליטי שהומלץ על ידי חבר כנסת לארגון אחד. עו"ד שרית פלבר, ממשרד המשפטים, אמרה כי משרדה עורך בדיקה רוחבית של תקנות תקציביות עם נהנים מעטים. פלבר הסבירה כי "הסכמים פוליטיים הם לגיטימיים בעיני הפסיקה, כל עוד הם למטרות ציבוריות ובשקיפות".

ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) קרא בתגובה כי "זה אולי לא פלילי - אבל מסריח. הנוהל של משרדי הממשלה הוא עקום בצורה דרמטית". ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) קבלה כי "זוהר דיבר בנונשלנטיות ובשלוות נפש והסביר שכך זה עובד. יש פה נורמה של חלוקת 'קופה קטנה' לח"כים כדי שיתמכו בתקציב".

לאן הולך הכסף שהשיג ח"כ מיקי זוהר?

זוהר הציג מסמך המשקף את חלוקת הכספים הקואליציוניים בסך של 40 מיליון שקל, שהשיג ערב ההצבעות על התקציב:

1. המשרד לפיתוח הנגב והגליל - 8.9 מיליון (לשנת 2016). פירוט הפעילות: תקציב לרשויות במצב סוציו-אקונומי נמוך בנגב ובגליל להקמת מוסדות ציבור ולפרויקטים חינוכיים.

2. הרשות לפיתוח הנגב - 6.9 מיליון (לשנים 2017-18). פירוט הפעילות: תקציב לרשויות מקומיות בדרום במצב-סוציו אקונומי נמוך ולפרויקט עלה נגב נחלת ערן לטיפול בילדים עם פיגור קשה.

3. הרשות לפיתוח הגליל - 5.7 מיליון (לשנים 2017-18). פירוט הפעילות: תקציב לרשויות מקומיות בצפון במצב סוציו-אקונומי נמוך.

4. תרבות יהודית - 5 מיליון (לשנים 2017-18). פירוט הפעילות: תקציב למידה והקמת מוסדות חינוך ליהדות.

5. מענק פיתוח של'. מקומי - 3.9 מיליון (לשנים 2016-17-18). פירוט הפעילות: טיפוח רשויות מקומיות בהתיישבות.

6. זהות יהודית - 2.8 מיליון (לשנים 2017-18). פירוט הפעילות: קידום וטיפוח יהדות במוסדות חינוך.

7. תרבות ושימור אתרים - 2.5 מיליון (לשנים 2017-18). פירוט הפעילות: שימור תרבות יהודית ושיקום אתרי מורשת יהודיים.

8. הרשות לשיקום האסיר - 2 מיליון (לשנים 2017-18). פירוט הפעילות: סיוע לאסירים משוחררים להימנע מפשיעה חוזרת ושילובם בחברה.

9. תקנת העיר לוד - 1.8 מיליון (לשנים 2017-18). פירוט הפעילות: קידום ילדים ונוער בעיר לוד.   

10. יחידה להתיישבות - 0.5 מיליון (לשנת 2018). פרוט הפעילות: קידום וטיפוח ההתיישבות ביו"ש.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#