המסר הכפול של המדינה לאזרחיה הערבים - כללי - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

המסר הכפול של המדינה לאזרחיה הערבים

איך נתניהו יקדם את שילוב ערביי ישראל כששר החוץ הופך אותם ללא לגיטימיים?

30תגובות

פרופ' סמי סמוחה מהחוג לסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה עוקב כבר כמעט 40 שנה אחרי העמדות של הערבים ושל היהודים בישראל. בסקר העמדות השנתי האחרון שלו, מ-2012, הציג סמוחה בפני מדגם מייצג של ערביי ישראל את השאלה האם הם יסכימו לעבור להתגורר במדינה פלסטינית. 23% השיבו בחיוב.

הממצא הזה אינו אמור להפתיע. מי שעוקב אחר הסקר של סמוחה, יודע כי העמדות של ערביי ישראל כלפי מדינתם הקצינו עם השנים. ספק אם הרוב היהודי יודע כי 67% מערביי ישראל סבורים שישראל היא מדינה גזענית, רק 36% מקבלים את ישראל כמדינה ציונית ורק 47% סבורים כי יש לה זכות קיום כמדינה יהודית ודמוקרטית, 53% תומכים בכוח מוסלמי חזק במזרח התיכון שירסן את ישראל, ו–63% תומכים בפיתוח נשק גרעיני על ידי איראן.

אוליבייה פיטוסי

יתרה מזאת, ב–2012 22% מערבי יישראל הגדירו עצמם פלסטינים נטו, בלא שיוך ישראלי. עוד כ–45% הגדירו עצמם פלסטינים ישראלים, ורק 32% הגדירו עצמם כפי שהרוב היהודי קורא להם - ערבים ישראלים, בלא אזכור פלסטיני. את הנתונים הללו ניתן לקרוא בשתי דרכים. אפשר לקרוא את חצי הכוס הריקה, שלפיה 67% מערביי ישראל מגדירים עצמם פלסטינים בדרך זו או אחרת. אפשר גם לקרוא את חצי הכוס המלאה - 77% מהם מגדירים עצמם כישראלים.

למעשה, חצי הכוס מלאה בדרכים רבות ומגוונות נוספות. 63% מערביי ישראל חושבים כי טוב שאזרחים ערבים ויהודים יחיו תמיד במשותף בישראל. 60%–70% מהם תומכים בכך שלישראל יש זכות קיום כמדינה יהודית ודמוקרטית, שבה חיים ערבים ויהודים במשותף - באופן מובהק הם תומכים בחוקה שתקבע את מעמדה של ישראל כיהודית ודמוקרטית, ואת מעמדם שלהם כאזרחים שווי זכויות. 60% מהם משלימים עם קיומה של ישראל כמדינה יהודית עם שפה שלטת עברית ותרבות עברית.

באופן מפתיע, הערבים אפילו חושבים שישראל צריכה לשאוף להשתלב בתרבות המערב, יותר מאשר במדינות ערב במזרח התיכון. ואולי המפתיע מכל, ערביי ישראל מגלים גם רגשות אהבה כלפי מדינתם - 58% סבורים שישראל היא מקום טוב לחיות בו ו–55% מעדיפים לחיות בישראל יותר מאשר בכל מדינה אחרת בעולם.

מה שמביא אותנו לנושא - האם ערביי ישראל רוצים לעבור לחיות בפלסטין, כפי ששר החוץ, אביגדור ליברמן, מציע להם. לשנות את קו הגבול כך שכל היישובים הערביים שממזרח לכביש 6 יהיו חלק מפלסטין. באופן ישיר, כאמור, 23% השיבו לסמוחה בחיוב על הצעה כזו.

באופן מעשי, קובע סמוחה, שיעור ערביי ישראל שבאמת רוצים להיות אזרחים פלסטינים הוא כנראה מזערי. התמיכה של 23% היא תמיכה רעיונית בלבד, סוג של התרסה נגד מדינתם המקפחת אותם. כדאי להזכיר שבסקר העמדות של סמוחה היהודים מצטיירים לעתים קרובות כקיצוניים יותר מהערבים - רק 34% מהיהודים סבורים שישראל היא מולדת משותפת לערבים וליהודים, 60% סבורים כי הפלסטינים אינם תושביה המקוריים, ו–53% מהיהודים סבורים כי המדינה צריכה לתת עדיפות לאזרחיה היהודים על פני אזרחיה הערבים. תחושת הקיפוח הערבית, כלומר, אינה תלושה מן המציאות.

תחושת הקיפוח מזינה את ההקצנה ביחס של ערביי ישראל למדינתם. רק לפני עשור, בשיאה של האינתיפאדה השנייה, תמכו 66% מערביי ישראל בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית, לעומת 47% כיום. לפני עשור, רק 3% מהערבים הביעו תמיכה באפשרות לעבור להתגורר בפלסטין, לעומת 23% כיום.

אילייה מלניקוב

אבל ההידרדרות הזו, להערכת סמוחה, מבטאת בעיקר תסכול וניסיון התרסה - משום שהיא עומדת בניגוד לעמדות האחרות שמבטאים ערביי ישראל, שעברו תהליך מואץ של ישראליזיציה. "הם רכשו את התרבות העברית כתרבות משנה לתרבותם הערבית", מפרט סמוחה. "מבחינתם, הם עשו סוג של עסקה עם מדינת ישראל, שבמסגרתה הם נהנים משירותיה של מדינת הרווחה, חופש ביטוי, דמוקרטיה, זכויות אזרח, רמת חיים מערבית, הגנה מפני קיצוניות איסלמית. על כל אלה הם משלמים בקיפוח ואפליה, וכנגד זה הם מתריסים בעמדות הקיצוניות שלהם - אבל עדיין זאת עסקה שהם בחרו בה".

במלים אחרות, הסקרים של סמוחה מגלים כי לערביי ישראל קשה מאוד עם הישראליות שלהם, אבל שהם גם ממש לא מחפשים להחליף אותה בזהות אזרחית אחרת, בוודאי שלא בזהות אזרחית פלסטינית. "נו, מילא אם פלסטין היתה מדינה מערבית משגשגת, עם שלטון דמוקרטי וזכויות אזרח, אולי אפשר היה לשקול לעבור אליה", אומר סמוחה. "אבל במצב הנוכחי זה הרי יהיה לא רציונלי מבחינתם לרצות להתגורר בפלסטין. הרבה יותר טוב בישראל".

גם בשב"כ מאמינים לנאמנות של ערביי ישראל למדינתם. "רוב הזמן, ב–60 השנים האחרונות, ערביי ישראל היו נאמנים למדינה - כולל במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים ובגלי הטרור שבאו אחריהן", אמר ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, בפגישה שקיים ב–2008 עם השגריר האמריקאי בישראל, שתוכנה דלף לוויקיליקס. דיסקין אמר עוד כי האתגר העיקרי הניצב בפני ממשלת ישראל הוא "איך לחבר את ערביי ישראל למדינה", וכי זאת משימה מסובכת לאור משבר הזהות של הערבים. הוא העריך כי רוב ערביי ישראל רוצים לחיות בישראל.

בפועל, לפיכך, הצעתו הנדיבה של שר החוץ - לאלץ את האזרחים הערבים לוותר על אזרחותם הישראלית - אינה נדיבה כלל. השבוע אפילו נשמעו כמה מהם מתבטאים בפומבי ואומרים כי מדובר בצעד של נכבה (האסון הלאומי של הפלסטינים ב–1948) שנייה. ההתייחסות לאובדן האזרחות הישראלית כאל אסון לאומי מחדדת שוב את השניות ביחסם המורכב אל מדינת ישראל, ואת הטעויות הגסות שמדינת ישראל ממשיכה לעשות בנוגע אליהם כל העת.

איש הרי אינו מתייחס ברצינות להצעתו של ליברמן, וברור שהיא אינה אפשרית. מדובר בהצעת סרק בלבד. אבל בדרך, ההצעה הזו משיגה מטרה אחת ברורה: היא חותרת תחת הלגיטימיות של ערביי ישראל כאזרחים שווי זכויות, ומציבה אותם במעמד של אזרחים סוג ב'. התפישה של יהודים רבים, שרואים בערביי ישראל גייס חמישי - בסקרים של סמוחה 28% מהיהודים תומכים בשלילת זכות ההצבעה של הערבים לכנסת - מקבלת מהצעה כזו משנה תוקף.

כלומר, תוצאות מדיניות לא צפויות להיות להצעת ליברמן - אבל תוצאות הרסניות לשילוב החברתי־כלכלי של ערביי ישראל עלולות בהחלט להיות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר השבוע בישיבת הממשלה כי אחד מארבעת מנועי הצמיחה של ישראל הוא שילוב החרדים והערבים בשוק העבודה. לא ברור איך בדיוק מתכוון ראש הממשלה לקדם את שילוב ערביי ישראל בשוק העבודה, בשעה ששר החוץ שלו הופך את ערביי ישראל לאזרחים לא לגיטימיים.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#