ריח אורנים ופכפוך מעיינות: זאת העונה לטיול 4X4 בהרי ירושלים - Markerweek - TheMarker

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
מסלול טיול

ריח אורנים ופכפוך מעיינות: זאת העונה לטיול 4X4 בהרי ירושלים

טיול שטח בהרי ירושלים שמתאים לכל רכב כביש-שטח רך או קשוח

האדום של הכלניות, הוורוד של הרקפות, הלבן של השקדיות. זאת בדיוק העונה לצאת לטיול 4X4 בהרי ירושלים. המסלול שלפניכם מתאים לכל רכב שטח, גם לרכב שטח רך. הוא לא דורש מומחיות מיוחדת בניווט או בנהיגה. בקיצור, הצטיידו בסל פיקניק עם כמה גבינות נחמדות וקצת יין - וצאו לדרך.

נקודת ההתחלה היא תחנת הדלק פז "מסילת ציון", על כביש 38 לכיוון בית שמש. שם צריך לאפס את מד המרחק של כלי הרכב. מתחנת הדלק ממשיכים ישר, על כביש 38, לכיוון בית שמש.

1 ק"מ: פונים ימינה למושב מסילת ציון. נוסעים 100 מטר לכיוון שער המושב, ובמגרש החניה שלפני השער מבצעים פניית פרסה, חוזרים לכביש 38 ופונים שמאלה, לכיוון ירושלים (השילוט מראה - "ירושלים").

2.5 ק"מ: יורדים מכביש 38 ימינה, לפי השלט החום שעליו כתוב "שלוחת שיירות, דרך הג'יפים".

מיד אחרי הפנייה ימינה מאפסים שוב את מד המרחק. נוסעים ישר בדרך עפר רחבה, שנוחה לכל מכונית. סימון השבילים הוא אדום.

דרך הג'יפים היא חלק מדרך בורמה ההיסטורית. כאן עברו השיירות שהובילו נשק ואספקה מאזור קיבוץ חולדה לירושלים. דרך בורמה נקראת על שם דרך בורמה המקורית, ששימשה כציר אספקה בין בורמה לסין במלחמת סין-יפן השנייה.

2.0 ק"מ: הדרך מתעקלת שמאלה.

3.0 ק"מ: ממשיכים ישר, עם הסימון האדום.

3.4 ק"מ: במזלג פונים ימינה, עם הסימון האדום.

3.6 ק"מ: במפגש השבילים אדום וירוק פונים ימינה עם הסימון האדום.

דודו בכר

3.8 ק"מ: מגיעים לכביש מספר 3955, ממחלף שורש לבית מאיר. בכביש מאפסים את מד המרחק וממשיכים ישר, כלומר חוצים ישר (ובזהירות) את הכביש ושוב נכנסים לשטח. שימו לב לסימון של שביל ישראל בצבעים כחול, כתום ולבן. הדרך שלנו מתעקלת ימינה. ממשיכים לעקוב אחרי הסימון של שביל ישראל.

50 מטר: במזלג פונים שמאלה. סימון שבילים כחול וסימון שביל ישראל.

200 מטר: במזלג פונים שוב שמאלה, לפי אותם צבעי סימון שבילים.

300 מטר: שימו לב: כאן צריך לפנות שמאלה, כלומר לעזוב את הדרך הראשית ואת סימון השבילים הצבעוני.

900 מטר: ממשיכים ישר (הדרך מימין חסומה במחסום).

1.1 ק"מ: במזלג פונים שמאלה עם הדרך הראשית.

1.2 ק"מ: ממשיכים ישר.

1.3 ק"מ: מתחילה ירידה תלולה.

1.4 ק"מ: פונים ימינה, נוסעים למטה בירידה (לא ממשיכים ישר בעלייה).

1.5 ק"מ: מדרגת סלע קטנה. לא להתרגש. אפשר להיעזר במכוון חיצוני, כלומר מישהו שייצא מהרכב ויכוון את הנהג מבחוץ. אם כלי הרכב שלכם נמוך, רצוי לכוון את הגלגלים כך שיהיו ממוקמים על האבנים הגבוהות, וכך להימנע משפשוף של הגחון.

1.7 ק"מ: בצומת טי פונים שמאלה.

3.3 ק"מ: לא לפספס! צריך לעזוב את הדרך הראשית ולפנות במזלג ימינה, בירידה, לדרך צדדית וצרה שמובילה אל בין העצים.

3.6 ק"מ: הדרך היא דרך סרפנטינות עקלתונית. יש קצת מהמורות. שוב, אם כלי הרכב שלכם נמוך כדאי לבקש מאחד החברים/בני המשפחה שיכוון אתכם מבחוץ. הכוונה מדויקת מבחוץ חשובה יותר מנהיגה מדויקת.

3.7 ק"מ: פונים שמאלה עם הדרך הראשית.

3.8 ק"מ: פונים שמאלה בצומת טי. משתלבים בדרך טובה ורחבה, עם סימון שבילים אדום. הדרך מלווה את ערוץ נחל כסלון.

5.8 ק"מ: נוסעים ישר, עם הדרך הראשית.

6.3 ק"מ: בצומת צריך לפנות שמאלה עם הסימון האדום ומיד, בצומת הבא, לפנות ימינה, לפי השילוט "דרך נחל כסלון מזרח" ועם המשך הסימון האדום.

6.8 ק"מ: במזלג פונים ימינה, עם הסימון האדום, לדרך הראשית יותר.

7.3 ק"מ: מצטרפת דרך משמאל. אנחנו ממשיכים ישר.

8.2 ק"מ: נוסעים ישר עם הדרך הראשית.

8.9 ק"מ: על הגבעה הקטנה מצד ימין נמצא עין לימון (עין אל עומור) - מעיין ובריכה מרובעת שמזמינה שכשוך (בקיץ!). עומק המים הוא כמטר. מטפסים לגבעה ברגל ולא בכלי הרכב. המעיין נובע כל השנה בתוך מערה קרירה. מתוך המערה יוצאת נקרה באורך 5 מטרים, שאפשר ללכת או לזחול בה. הילדים יאהבו את זה.

9.0 ק"מ: פונים במזלג ימינה, בעלייה עם סימון שביל ישראל (מי שימשיך ישר יגיע לכפר עין רפא ומשם למחלף עין חמד, אבו גוש וכביש מספר 1).

10.1 ק"מ: נוסעים ישר בעלייה.

10.2 ק"מ: צומת טי. פונים שמאלה עם סימון שביל ישראל, ומיד לאחר מכן פונים ימינה, עולים על הכביש (כביש מספר 395) ומאפסים את מד המרחק. שימו לב: צריך לנסוע על הכביש שמאלה, במורד, לפי השילוט "ירושלים" (ולא להיכנס לתוך קיבוץ צובה).

100 מטר: יורדים מהכביש ימינה, אל כביש אספלט צר, לפי השילוט "עין טייסים, נחל שורק".

200 מטר: פונים שמאלה, ולפי השילוט "עין טייסים". סימון השבילים הוא ירוק. מגיעים לדרך עפר נוחה לכל מכונית.

2.9 ק"מ: מגיעים לעין טייסים. מחנים את כלי הרכב והולכים ברגל בשביל המסומן בצבע שחור (מספר 9324 במפה). ההליכה נמשכת כ-200 מטר. בדרך חולפים על פני בוסתני פרי וטרסות חקלאיות. המעיין מפכה מתוך ניקבה קרירה בעלת שני פתחים, זורם לתוך בריכה מסותתת בעומק של 1.5 מטרים, ומשם למערכת תעלות השקיה. השם עין טייסים נגזר מהר טייסים, שבראשו ניצבת אנדרטה לחללי חיל האוויר. בערבית נקרא המקום עין אל-ג'וזה, על שם עץ האגוז הגבוה שליד המעיין.

4.0 ק"מ: שימו לב: כאן צריך לפנות שמאלה, בירידה. השלט מורה "חניון לילה".

4.7 ק"מ: מהמורות בירידה. רצוי להיעזר במכוון חיצוני שיסייע לנהג.

4.9 ק"מ: מגיעים לתחתית הירידה. בצומת צריך להמשיך ישר.

5.0 ק"מ: גשרון מעל נחל שורק, ללא מעקה. המים שזורמים בנחל הם מי ביוב מטוהרים - יש קצת קצף, אבל אין ריח. איכות הטיהור של המים טובה, ועובדה שהצמחייה ואף אוכלוסיית בעלי החיים בשמורת נחל שורק השתקמו בשנים האחרונות. אחרי שחוצים את הגשרון מטפסים לכביש 386, ופונים ימינה לבר גיורא, לנס הרים או לצור הדסה; או שמאלה לירושלים, לצובה ולכביש 1. שימו לב שבכביש מסומן פס הפרדה רצוף, ולכן יש לפנות ימינה, ולאתר בהמשך הדרך נקודה בטוחה וחוקית לפניית פרסה.

אזור: הרי ירושלים

אורך: כ-25 ק"מ

משך: ארבע-שש שעות (כולל הפסקות וביקור בשני מעיינות)