למה מרדוק מצייץ בטוייטר? - Markerweek - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

למה מרדוק מצייץ בטוייטר?

ידוענים שוכרים מישהו שיכתוב בשמם, אבל דווקא איל ההון כותב לבד

תגובות

כ-100 מיליון מאתנו מצייצים באופן קבוע בטוויטר, ובתחילת השנה הצטרף אלינו משתמש טרי, גם אם לא מאוד צעיר: רופרט מרדוק, ששמו מזכיר לי תמיד ארכי-נבל מבית טולקין. עד היום נתן רופרט ידו במקלדת לכ-90 ציוצים, וצבר כבר 150 אלף עוקבים. הוא, לעומת זאת, עוקב רק אחר 15 אנשים, בהם כלי תקשורת שבשליטתו, פוליטיקאים שמרנים, נוריאל רוביני, ביל גייטס, וכן, גם ג'ק דורסי שהגה וייסד את טוויטר.

מרדוק נולד באוסטרליה לפני שהמציאו את הקנגורו, ויחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-81. דורסי נולד ב-1976, כך שמרדוק יכול היה בקלות להיות סבא שלו. מרדוק אוחז בהון אישי של כ-8 מיליארד דולר, הוא שמרן קיצוני, ונחשב לאחד האנשים המשפיעים ביותר על דעת הקהל ועל הזירה הפוליטית באוסטרליה, בבריטניה ובארה"ב.

הוא מצויד במוניטין של חזיר קפיטליסטי חסר מעצורים שלא מהסס לעשות שימוש אלים בניוזקורפ - תמנון המדיה העולמי שבשליטתו - לקידום מטרותיו הכלכליות והפוליטיות. מדובר באיש שכבר עשורים שמו ממלא את יריביו חיל ורעדה.

רויטרס

בציוציו נדרש מרדוק למגוון נושאים אקלקטי. הוא מצייץ לרוב מהפוזיציה: תוקף את הנשיא ברק אובמה ותומך בשוטי הרפובליקאים, זועם על גוגל שנואת נפשו הוותיקה, וכמובן מתמקד במאבקו בעד SOPA (החוק למניעת פיראטיות באינטרנט) ונגד מה שהוא מכנה "גניבה פשוטה" של זכויות יוצרים.

אבל הוא מצייץ גם על הכלב שבנותיו חיפשו בצער בעלי חיים, מפרסם ציוץ אישי והזוי לאנגלה מרקל, אחד המשבח את אובמה ואפילו, ישמור השם, המלצה על כתבה ב"ניו יורק טיימס", עיתון שמרדוק שונא לא פחות מביבי.

תמצאו אצלו גם שלל שגיאות כתיב וניסוחים עילגים, ובסך הכל קשה להגיד שאפשר למצוא עניין עמוק או סגנון משובח בהגיגיו של הלה. רוב הידוענים שוכרים בדרך כלל את שירותיהם של אחרים כדי לצייץ בשמם, אבל כאן נראה שמרדוק כותב בעצמו, שהרי קשה להאמין שמישהו מייצר בכוונה רמה כזו. נשאלת השאלה: למה? מדוע בחר מרדוק להתחיל לצייץ כה מאוחר במשחק?

ייתכן שבעיצומו של משבר פרשת ההאזנות בבריטניה (הגולש גם לחקירה פלילית בארה"ב והביא כבר לסגירתו של "ניוז אוף דה וורלד") המליצו לו יועציו לצייץ ולרדת אל העם, ולהצטייר כנגיש וכאנושי יותר. התוצאה דרמטית: במקום נבל ערטילאי וכל יכול, נגלה לנו פתאום אדם מבוגר ולא תמיד רלוונטי, שהתבטאויותיו פותחות לנו צוהר לאופן החשיבה שלו וחושפות אישיות חד-ממדית - וגם מאוד אנושית.

מרדוק, שגדל ומאמין בעולם שבו שורדים רק אלה שנושכים את כל מי שלא חזק או מהיר יותר מהם, חושף - במתכוון או שלא - את חולשותיו. הדבר החיובי הוא שייתכן שהציוץ יסייע לו להשתנות, שהרי טוויטר, כמו רוב כלי התקשורת הווירטואליים, מעניק למשתמשיו הזדמנות להתנהג באופן שונה מזה שמכתיבה האישיות שלהם. לדוגמה, אנשים שאינם מרגישים בנוח בקבוצות גדולות של אנשים יכולים להרחיב את תחום המאבק שלהם ברשת, ולהתנהג ולתקשר באופן פתוח ואותנטי יותר מתוך הפרטיות של המחשב שלהם.

אני חושב שיש כאן יותר מזה, ולא אופתע אם מרדוק החליט בעצמו להתחיל לצייץ. מדובר באדם בשלהי הקריירה שלו ובערוב ימיו, שכנראה מרגיש שהמשברים האחרונים שומטים מידיו את השליטה בעולמו. הציוצים הם תסמין למאבקו של מרדוק להישאר רלוונטי ולהשתנות כדי להיות חלק מהדור הזה, ודרך לחזק את ה"אני" ולהתמודד עם החשש להיוותר מאחור.

בעניין אותו "אני", טוויטר הוא כלי מושלם לחובבי הנרקיסיזם. המצייצים הם הפעילים ביותר מבין דיירי הרשת, ועבורם מדובר בכלי חד-סטרי לאוורור שמאפשר לכל צייצן להסביר לנו היכן טעינו וגם מה הפתרון הגאוני שלו, ובכך לאושש את האגו תוך ביטול הזולת (לא בטוחים? למרדוק 150 אלף עוקבים, בעוד שהוא עוקב אחרי 15 - וזאת בדיוק החלוקה בין רצונו להשמיע לרצונו לשמוע).

מדובר בפלטפורמה שמסייעת למצייץ לטפס במעלה פירמידת מאסלו שלו עד לקומת ההערכה העצמית: אני מצייץ משמע אני קיים; אני כאן אז אני בעניינים ואיני גוסס פיסית או מנטלית; והכי חשוב, אני מצייץ ואתם עוקבים, משמע אתם אוהבים אותי. בסופו של דבר, הצורך בהכרה ובקהילה אנושית הוא המנוע העיקרי של מצייצים רבים, והוא מצביע על חוסר ביטחון ואף על חרדה קיומית בסיסית שבדרך כלל נהוג לשייך לבדידות ולפחד המוות.

טוויטר דווקא היתה מעדיפה לראות את עצמה כגשטלט: שלם הגדול מסכום חלקיו, מוח אנושי עולמי עצום שבו כל אחד מאתנו הוא נוירון שמחובר לכולם ומאיץ את החיבור בין העולם הווירטואלי לזה הפיסי. אני חושב שכרגע טוויטר היא רשת חדשות בזמן אמיתי, עם שכבה חברתית שמסננת ואוצרת תוכן באופן יעיל להפתיע ועם טכנולוגיה שמנצלת את החולשות הפסיכולוגיות והאנושיות של כולנו, תוך שהיא עושה שימוש חכם במשחקיות (שילוב אלמנטים מעולם המשחקים בחוויית המשתמש) ובמסחר חברתי - כדי לוודא שהמשתמש מתמכר במהירות, נכנס מרצונו לכלוב כמו היה קנרית מצויה ופוצח בציוצים בלתי פוסקים.

אבל מדוע להיות קטני אמונה? אולי יום אחד נהיה כולנו רקמה אנושית אחת, ואפילו רופרט יהיה אחד מאתנו, נוירון חביב. נראה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#