זחילה מבוקרת: נוסעים לטיול למזרח הר הנגב - Markerweek - TheMarker

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

זחילה מבוקרת: נוסעים לטיול למזרח הר הנגב

אם נסיעה מטלטלת בשטח לא מתאימה לכם, הנה מסלול דרומי שייתן לכם הזדמנות ללכת קצת ברגל

תגובות

טיול ג'יפים: הנהגים תמיד מרוצים, שאר הנוסעים בדרך כלל פחות. עשרות ק"מ בתוך רכב שטח מטלטל זה לא תמיד כזה תענוג. מסלול הטיול שלהלן שובר את השגרה ומציע לא רק אתגרי עבירות, אלא גם שני קטעי הליכה רגלית. הטיול מתחיל באזור נחל נפחא ומסתיים בנחל נקרות ומכתש רמון. הוא מתאים לכל רכב שטח קשוח, ונהגים מיומנים ומנוסים יצלחו אותו גם עם רכב כביש-שטח רך דוגמת סובארו פורסטר, טויוטה ראב4 ודייהטסו טריוס.

נקודת ההתחלה היא בית הכלא נפחא, על כביש מספר 40, במרחק של 21 ק"מ דרומית לצומת חלוקים או כ-10 ק"מ צפונה ממצפה רמון. בית הכלא הזה קיבל את הכינוי "הכספת": מוחזקים בו 700 מחבלים ועוד כ-100 אסירים פליליים כבדים, רובם שפוטים על רצח וסחר בסמים.

מול כלא נפחא מאפסים את מד המרחק. 300 מטר דרומית לכלא פונים אל כביש אספלט ישן (שמאלה למי שבא מצומת חלוקים, ימינה למי שמגיע מכיוון מצפה רמון). הכביש הישן מקביל לכביש 40. נוסעים עליו בכיוון צפון.

500 מטר: משמאל אפשר להבחין בהתיישבות בודדים. המשך הכביש הישן מתעקל וגולש לכיוון נחל נפחא.

2.3 ק"מ: מימין נמצאת האנדרטה לזכר תומר שימקו. שימקו, שנולד ב-1963 בנס ציונה, היה לוחם בעורב צנחנים. הוא נהרג ב-1983 מהתפוצצות פגז מרגמה בתרגיל הסתערות שנערך באזור.

2.8 ק"מ: מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, אל דרך העפר שמסומנת בסימון שבילים שחור (מספר 17082 במפת סימון שבילים של החברה להגנת הטבע). משני צדי הדרך יש בטונדות צה"ליות ושלט "שטח אש". זאת דרך עפר נוחה שמלווה את ערוץ נחל נפחא.

3.0 ק"מ: ממשיכים ישר בתוך ערוץ הנחל (לא פונים ימינה). מדי פעם חולפים על פני מדרגות - שרידים של טרסות חקלאיות.

6.0 ק"מ: מבנה טרומי ששימש כנראה למטווחים.

8.0 ק"מ: לשבי"ה (מתקן אימון לוחמה בשטח בנוי).

9.4 ק"מ: ממשיכים ישר (לא פונים ימינה).

12.7 ק"מ: פוגשים שלט "שמורת טבע מצוק הצינים - מכתש רמון". במזלג פונים ימינה, לפי השלט "חניון לילה גבי חווה" והסימון השחור.

12.9 ק"מ: עם הסימון השחור בדרך הראשית. ההר בצורת שולחן שנשקף מכיוון מזרח-צפון מזרח הוא הר צין.

16.4 ק"מ: מפגש שחור, ירוק, אדום ושביל ישראל. אנחנו ממשיכים עם הסימון השחור.

16.8 ק"מ: המשך הסימון השחור. הדרך מתפתלת ויורדת. זהו עוקף מעלה חווה. אם יש לכם LOW, אפשר לשלב.

17.3 ק"מ: הגענו לערוץ נחל חווה. צריך לאתר, בצד שמאל, חיבור עם סימון שבילים כחול (מספר 17080 במפה). מומלץ לערוך הפסקה, להשאיר שומר ליד כלי הרכב ולצאת לטיול רגלי קצר ויפה בעקבות הסימון הכחול. אחרי הליכה של כ-500 מטר מגיעים למפל של נחל חווה. הגב הגדול נמצא בתחתית המפל, אם כי גבים קטנים יש גם למעלה.

ממשיכים בנסיעה, בכיוון דרום-מזרח עם הדרך הראשית והסימון השחור. מדובר בציר הנפט - דרך עפר נוחה שמלווה את צינור הנפט אילת-אשקלון (קצא"א - קו צינור אילת אשקלון). הדרך חוצה בקו ישר את הגבעות, עולה ויורדת כמו רכבת הרים.

21.5 ק"מ: מגיעים לצומת, מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה, מזרחה, עם הסימון האדום (17180). מאפסים את מד המרחק.

200 מטר: ישר עם הסימון האדום.

800 מטר: מגיעים למעלה "כמעט נוח". זו עלייה תלולה, דו זרועית. מצד ימין - בורות הצלבה אבל קרקע מוצקה יחסית. מצד שמאל - ללא בורות, קרקע פריכה. במה לבחור? גם אם הרכב שלכם לא מצויד בנעילת דיפרנציאל או בבקרת משיכה, עדיף מצד ימין.

1.4 ק"מ: הדרך חוצה חמאדה, אדמה מדברית שטוחה, מכוסה אבני צור וגיר חדות. היזהרו מפנצ'ר.

2.6 ק"מ: יורדים כמה מדרגות. אם רכב השטח שלכם נמוך, כדאי להיעזר כאן במכוון חיצוני.

3.4 ק"מ: עוד שתי מדרגות קטנות.

4.4 ק"מ: מגיעים לצומת. מתעלמים מהסימון הכחול. ממשיכים עם הסימון האדום דרומה, לכיוון מעלה נוח.

4.5 ק"מ: יורדים את מעלה נוח. כשמו כן הוא - נוח מאוד. לא צריכה להיות בעיה מיוחדת.

5.0 ק"מ: סוף מעלה נוח. אנחנו נמצאים בבקעת מחמל, מכתש רמון.

7.6 ק"מ: ממשיכים ישר עם הסימון האדום. מימין, במרחק, בכיוון צפון, על קיר המכתש, נשקף מעלה מחמל.

8.8 ק"מ: ממשיכים ישר עם האדום.

9.3 ק"מ: צומת, חיבור עם סימון ירוק (17181). נוהגים ישר עם הסימון הירוק ולפי השילוט "כביש 40 - 4X4". אגב, מי שיפנה שמאלה יגיע כעבור כ-4 ק"מ של דרך נוחה אל חניון לילה הר ארדון, חניון הלילה היפה והמומלץ ביותר באזור. בחניון יש שלושה מפלסים. מי שמגיע ראשון תופס את המפלס העליון.

9.5 ק"מ: מגיעים לצומת טי ולחיבור עם דרך בסימון שחור - ההמשך של ציר הנפט (17182). מאפסים ופונים שמאלה, דרום-מזרחה, עם השילוט "חניון בארות".

1.7 ק"מ: ממשיכים ישר.

3.8 ק"מ: פונים שמאלה, מזרחה, עם הסימון האדום (17260).

4.2 ק"מ: במזלג בוחרים בזרוע שמאלית, לפי השילוט: "נחל ארדון, גבעת חרוט". נוסעים עם הסימון השחור (17190).

6.0 ק"מ: הפסקת חובה בצל עץ השיטה. עוד המלצה - ללכת ברגל לגבעת חרוט. 300 מטר של הליכה עם הסימון הכחול ואז ימינה במעלה הגבעה עם הסימון האדום. אחרי רבע שעה מגיעים לשפיץ מקסים, שמציע נוף של 360 מעלות אל המכתש. המסלול נהדר גם לילדים. יורדים באותה דרך שבה עלינו. חוזרים לכלי הרכב וממשיכים לנהוג.

7.0 ק"מ: שכבות צבעוניות יפהפיות בתוך קיר הסלע משמאל. יש גם כמה דייקים, שמסומנים במפה - חדירה של מאגמה לוהטת שפרצה לסדק בסלע והתקררה. נוסעים על דרך עפר בצבע אדמדם. שילוב הצבעים כאן יפה מאוד, במיוחד בשעות אחר הצהריים.

8.1 ק"מ: ממשיכים עם הסימון השחור. הדרך פונה מערבה.

8.8 ק"מ: צומת טי. הסימון השחור שלנו נפגש עם הסימון האדום של נחל נקרות (17260). מאפסים ופונים ימינה, מערבה, עם הסימון האדום ולפי השילוט "מעלה דקלים, עין סהרונים".

500 מטר: מעלה דקלים. אין כאן דקלים, אלא מדרגת סלע גבוהה שצריך לטפס תוך כדי סיבוב שמאלה. דרגת קושי: בינונית לרכב שטח קשוח, קשה לרכב שטח רך. צריך לגשת למעלה בקשת רחבה. מי שמצויד בהילוכי כוח ובנעילת דיפרנציאל יעשה את זה בזחילה מבוקרת. ג'יפונים רכים חייבים תנופה קטנה.

1.6 ק"מ: מגיעים לצומת. משמאל ניצב מצד סהרונים, שהיה תחנה על דרך הבשמים. אנחנו ממשיכים ישר, דרום-מערב, עם הסימון הירוק ולפי השלט "נחל גוונים 4X4".

2.5 ק"מ: עלייה קטנה עם כמה הצלבות. לבוגרי מעלה דקלים לא צריכה להיות בעיה.

3.8 ק"מ: תלולית מלאכותית לרוחב הדרך, שנועדה לחסום מעבר של מכוניות פרטיות לתוך השטח, לא בגלל גניבות אלא בגלל נהגי ליסינג שמסתבכים בדרכים לא מתאימות לכלי הרכב שלהם.

4.0 ק"מ: צומת טי, חיבור עם הסימון שחור (17182). פונים שמאלה על השחור ולזמן קצר נוסעים שוב על דרך הנפט.

4.2 ק"מ: עוזבים את הסימון השחור ופונים ימינה עם הסימון הירוק (17283), המשך נחל גוונים. השלט מורה "כביש 40".

6.6 ק"מ: כביש 40. ימינה למצפה רמון, שמאלה לכיוון אילת והנחלים הגדולים.

למסלולים קודמים - "שבילים" www.shvilim.co.il

מזרח הר הנגב ומכתש רמון

אורך: כ-50 ק"מ משך: 6-8 שעות דרגת קושי: לרכב שטח קשוח - קלה-בינונית; לרכב שטח רך - קשה עונה מומלצת: כל השנה, למעט ימי שרב מגבלת שטחי אש: הטיול עובר בשטח אש פעיל ולכן מתאים רק לסופי שבוע או לחגים מפות: 17, 18 בסדרת מפות סימון שבילים