תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

לבן על נדל"ן

האדריכלות הישראלית ידועה כמשלבת בין סגנונות רבים, אבל כשמדובר בחזות הבתים היא עדיין שומרת מקום של כבוד ללבן. לרגל חג השבועות יצאנו לבדוק למה הלבן כל כך פופולארי ברחוב הישראלי, והאם עיר הבאוהאוס היא באמת לבנה כמו שמספרים לנו

כל מי שנסע לטיול באירופה יודע שהססגוניות של הרחוב, היא הדבר הראשון שהעין הישראלית מאתרת. בארץ, למרות שהאדריכלות המקומית מושפעת משפע סגנונות והשפעות חובקות עולם, חזיתות הבתים שומרות מקום של כבוד ללבן המסורתי. לרגל חג השבועות יצאנו לבדוק מדוע כשזה מגיע לצבע אנחנו יחסית שמרנים לעומת השכנים מאירופה והאם הלבן הנתפס פונקציונאלי באמת משרת אותנו.

הבוהק האקלימי: "ללבן נעים בשמש הישראלית"

"הנטייה בארץ ובאזור המזרח התיכון היא לרוב לצבוע מבנים בגוונים בהירים. אפשר לראות את זה ביוון או בעיירות בטורקיה ליד הים. אחת הסיבות היא שהתחושה הנעימה של הצבע הבהיר שמקבל את השמש הוא דבר שמאוד משפיע עלינו", מספרת האדריכלית רחל פללר, שותפה במשרד האדריכלים יסקי-מור-סיון: "אני חושבת שהסיבה לכך מושפעת מהבוהק האקלימי באזור. יש משהו בכמות האור הרבה שגורם לנו לבחור בגוונים הבהירים, בניגוד לאירופה - שם שולט מזג אוויר סגרירי ולכן גם הגוונים נראים קצת אחרת. בנוסף לכך יש לזכור כי הצבעים הכהים בולעים ואוגרים אנרגיה ולכן יש יתרון בבניה בהירה".
את התפיסה הזו מחזקת אילנה דובקין, בעלת משרד לעיצוב פנים באזור המרכז, המזכירה את ההשפעה הפסיכולוגית של הצבע שמקדם את פנינו בכניסה לבית. "צבע הוא אלמנט מרכזי ביצירת האווירה בבית ומחוצה לו. בגוון לבן יש משהו טהור, זך וניטראלי. הוא קליל, חגיגי ומשמח, אך כמובן שאינו נשאר לבן לאורך זמן. בגלל תהליכי החמצון האקלימי יש לצבע בלאי טבעי, שכמעט ואינו מורגש, אבל אם נרצה לתקן את המעטפת לאחר כמה שנים, נגלה שכמעט בלתי אפשרי למצוא גוון שמתאים בדיוק לגוון הנתון. בבחירת צבע כדאי לזכור שצבעים כהים עלולים להשרות אווירה של דכדוך או להימאס לאחר זמן מה. היות ואנחנו לא צובעים את מעטפת הבית בכל שנה, כמו שנהוג ביוון בצו ממשלתי, אז יש משהו יותר פרקטי בגוונים הבהירים".

לא כל לבן הוא לבן

אבל לפני שאנחנו נכנסים להשוואות, יש לזכור כי מראה לבן בחזית הרחוב לאו דווקא תואם את מניפת הצבע המדויקת. במרבית הפעמים נגלה כי הלבן הקלאסי הוא דווקא גוון מיוחד של שמנת, המערב נגיעות של אפור, מוקה או חול. איתן ויצמן, סמנכ"ל השיווק של טמבור, מעדכן מהשטח: "לפי נתוני טמבור, הגימורים הדומיננטיים למעטפת החיצונית של בניינים בישראל הם ציפויי טיח (שליכט אקרילי) בטקסטורות שונות – עם דומיננטיות לטקסטורה בעלת גרגור בינוני. במניפת הגוונים נראה ביקוש גבוה לגווניי מוקה, אפור, זית, זהוב בהיר וכתמתם.


"תגידו איפה אתם גרים ונגיד מה הצבע שלכם"

אם נסתכל על הביקוש בהתאם לאזורים השונים, נגלה כי באזור הצפון, שם הבניה כפרית יותר, יש ביקוש לגוונים חמימים יותר עם נגיעות של כתומים,שמנת וזהובים. באזור המרכז ניכר ביקוש לגוונים אפורים, לבנים וגווני דבש - המוסיפים עניין בצבעוניות. בשנים האחרונות אנו רואים גם עלייה בפופולאריות של הגוונים המעושנים והעמוקים. כך לדוגמה, האפור הפך לגוון מוביל כבסיס לעיצוב הבית (פנים וחוץ), וגרסה בהירה שלו, המכונה '’greige [= grey + beige] הולכת ומבססת את מקומה כתחליף לגווניי השמנת הצהבהבים שהיו פופולאריים בעבר. לגוונים אלו מצטרפים גם גווני אדמה עם נגיעות מתכתיות וגימורים דקורטיביים בעלי אפקט מטאלי מעודן".

דודי סמרה, אדריכל השיווק של אזורים: "הלבן טרנד מבוקש בגזרת חיפויי האבן"

בשיחה עם דודי סמרה, אדריכל השיווק של אזורים, הוא מספר לנו כי לאחרונה הפך הלבן לטרנד מבוקש בגזרת חיפויי האבן. "לאחרונה אנו משתמשים יותר באבנים לבנות בחיפוי מגדלים. עד היום האבן הדומיננטית הייתה גרניט, שזה סוג של אפור, אבל התחושה הנקייה והצחור של הלבן הופכת אותו בשנים האחרונות לאטרקטיבי במגדלי אזורים ואני צופה כי בעתיד ישתלב גם במבנים פחות גבוהים".

דוגמא יוצאת דופן לשילוב בין צבע ללבן המסורתי תוכלו לראות בפרויקט מגדלי נאמן של חברת "אזורים", הממוקם במרחק כמה דקות הליכה מחוף הצוק - בואך תל אביב-הרצליה. על חזיתות מגדלי הפרויקט היוקרתי הופקד האמן יעקב אגם, ששילב בפסיפס בין ריבועי קרמיקה בלבן לנקודות צבע בשלל צבעי הקשת, היוצרות מראה מודרני ובלתי נשכח למתחם, ומתכתבות באופן ישיר עם תכול הגלים.

העיר הלבנה בשמנת

וגם בתל אביב, העיר הלבנה, שזכתה למעמד 'אתר מורשת עולמי' על ידי אונסק"ו ב-2003, נגלה כי הלבן הוא לא תמיד לבן מובהק. הכינוי שהוליד האדריכל שרון רוטברד ניתן לעיר עוד בתחילת ימיה (הרבה לפני שפשט בתל אביב הסגנון הבינלאומי והבאוהאוס), אך עם השנים הפך הגוון הבהיר לדומיננטי. פללר מיסקי-מור-סיון, מגלה כי פעמים רבות כרטיס הביקור הלבן דווקא מציג שמנת.

"המילה 'לבן' מייצגת קשת רחבה ביותר של גוונים. יש לנו לבן מוצל, לבן אפרפר המערב גווני כחול או לבן של קרם הנראה כשמנת. גם האבנים הבהירות הן לא ממש גוון של לבן. הרבה פעמים הבניין מקבל את הגוון הבהיר דווקא מאבן שהיא קצת אפור או אבני גרניט שעוברות עיבוד שנראה כמו לבן ומעניקות את ההרגשה של תל אביב של פעם".

דוגמה לאפקט הצבע המשתנה בעין, תוכלו לאתר במגדלי SkyLine המדוברים ברמת גן שבונה "אזורים". בפרויקט מוזמנים הדיירים ליהנות ממגורים בקפיצה מתל אביב, רחבת כניסה מפוארת המתפרסת על פני שתי קומות, כל היתרונות של מגדל מאובזר ומיקום מנצח בקרבה לבתי ספר, מרכזים עירוניים וקהילתיים. כאן בחרו האדריכלים בחיפוי אבן טבעית בהיר העוטפים את 25 קומות המגדל, ומעניק למבנה גוון מוקה בהיר, שמרחוק מציג חזית לבנה וחגיגית - המשמשת רקע נפלא לעיר הלבנה.

ולמחפשי הזדמנויות: בקרוב צפויה רמת גן להתחדש גם עם מגדל המגורים "עלית" - הגבוה ביותר בישראל וכזה הצפוי להגדיר מחדש את קו הרקיע בגוון לבן נקי וצחור.


לחזרה למדור "נפגש בבית"

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#