לנצח בקרב שסופו ידוע מראש: המספרים הגדולים שמאחורי מופעי ההיאבקות של ה-WWE - כללי - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

לנצח בקרב שסופו ידוע מראש: המספרים הגדולים שמאחורי מופעי ההיאבקות של ה-WWE

הם עולים לזירה נחושים, מול קהל עצום ומשולהב, והקרב מתחיל ■ חניקות, דקירות והטחות חפצים, והכל מתוסרט מראש ■ מופעי ההיאבקות של ה-WWE הם טלנובלה עקובה מדם שמגלגלת מיליונים ■ טל לוי מביא את המספרים של תעשיית הבידור הכי אמריקאית שיש

4תגובות

זה קרה ביום האחרון של מארס, מול קהל משולהב שמנה 72 אלף איש. וינס מקמהון, היו"ר והבעלים של חברה אמריקאית ששוויה 1.2 מיליארד דולר, עשה את דרכו אל הבמה, עלה ונעצר בעמדה נחושה. מולו התמקם אחד העובדים הממורמרים שלו. הקהל היה שקט ודרוך. ואז, בתוך שניות, אחז העובד בכיסא מברזל והלם בראשו של היו"ר, לקול שאגות הקהל. העובד הנזעם לא הסתפק בכך: הוא הביא תגבורת בדמות כמה מבני משפחתו, והשלושה חבטו ביחד ביו"ר ההמום. מקמהון מנהל זה 20 שנה את אימפריית ההיאבקות הגדולה בעולם, ה-WWE (לשעבר פדרציית ההיאבקות, ה-WWF, שנאלצה לשנות את שמה בגלל תביעה שהגישה הקרן העולמית לשימור חיות הבר שנושאת שם זהה), שמציגה מופע בידור מתוסרט ומבוים היטב. העובד הממורמר הוא לא אחר מאשר ברט "החובט" הארט - אחד מכוכבי ההיאבקות הגדולים ב-20 השנים האחרונות.

ה-WWE הוא מכונת מזומנים המציגה כמה מהמספרים המדהימים בתעשיית הבידור: האירועים משודרים ב-145 מדינות, מתורגמים ל-30 שפות וצופים בהם 16 מיליון משקי בית מדי שבוע בארה"ב בלבד. ב-2009 ייצר הארגון יותר מ-7,500 שעות שידור. אתר האינטרנט של הארגון מושך 13 מיליון מבקרים בחודש. הכנסותיו של הארגון ב-2009 הסתכמו ב-475 מיליון דולר (יותר מ-1.8 מיליארד שקל), והרווח הנקי הסתכם ב-50 מיליון דולר. מניית החברה, שנסחרת בניו יורק, עלתה בשנתיים האחרונות ב-20% לעומת ירידה של 9% במדד S&P500.

העימות בין מקמהון להארט, שהגיע לשיאו באותו ערב חורפי, החל 13 שנה קודם לכן, ונסב סביב כסף ויוקרה. הוא אף זכה לשם "הדפיקה במונטריאול". ב-1996 ניצב ה-WWF בפני WCW, המתחרה המוצלח שהקים איל התקשורת טד טרנר. ברט "החובט" הארט, הכוכב הגדול של מקמהון, התלבט אם להמשיך את הקריירה המצליחה שלו ב-WWF או לערוק לארגון המתחרה. על פי הערכות, הציע לו ה-WCW חוזה של 9 מיליון דולר - והארט נענה להצעה.

האלק הוגן. סובל מדלקת פרקים ומעקמת תצלומים: דן שטיינברג / /איי-פי ויח"צ
למרבה המבוכה, הארט החזיק באותו זמן בחגורת האליפות, ול-WWF לא היה נוח לראות את האלוף המכהן פורש לטובת המתחרה הגדול. בשל כך, נרקם תסריט שבו יפסיד הארט את החגורה לכוכב אחר, שון מייקלס, בתחרות שאמורה היתה להתקיים בקנדה. הארט, קנדי גאה, הסכים להפסיד למייקלס - אבל לא על אדמת מולדתו. לפיכך שונה התסריט כך שהארט ינצח בקנדה אולם יפסיד את התואר שבועיים לאחר מכן, וכך יוכל לפרוש.

ב-9 בנובמבר 1997 נערך במונטריאול אירוע "סדרת הישרדות" - אחד האירועים השנתיים הגדולים של ההתאחדות. שיא האירוע היה הקרב על חגורת האליפות. לאחר מאבק מפרך ביצע מייקלס נעילת רגליים על הארט. על פי התסריט, אמור היה הארט להשתחרר ולנצח. אך הבוס הגדול, וינס מקמהון, הורה לצלצל בפעמון ולהכריז על מייקלס כעל המנצח.

מייקלס, גם הוא מתאבק גאה, זעם על ההחלטה, דפק על המזרן, סירב להניף את החגורה ועזב בזעם. הארט המתוסכל, שהפסיד מול הקהל הביתי, החל לשבור את מכשירי ההקלטה מסביב. לבסוף הוא טיפס על פינות הבמה וסימן בידיו את האותיות WCW. מאוחר יותר נודע כי מקמהון תיכנן את המהלך מראש.

13 שנה לאחר מכן שב הארט ל-WWE וחבט כהוגן במקמהון באירוע מתוקשר היטב. מתברר שתמורת הרייטינג המתאים, גם יו"ר ובעלים של חברת ענק מוכן לספוג השפלה בפני עשרות אלפי צופים. נקמתו של מקמהון בארגון המתחרה הושלמה ב-2001, אז רכש ה-WWE את ה-WCW וסיים 18 שנות תחרות.

"הטובים" נאבקים באופן הוגן

בעבר הרחוק נחשבו קרבות ההיאבקות לספורט לכל דבר. אולם ב-20 השנים האחרונות נהפכו הקרבות לאירועי ספורט בידורי. כלומר, אירועי ההיאבקות כתובים כתסריט שבו ההחלטה על זהות המנצח נקבעת מראש. זהו סוד גלוי: איש לא מודה בכך, אולם בדו"חות הכספיים מוסבר כי מקמהון אחראי בין השאר ל"יצירת קווי העלילה היצירתיים". במובן מסוים, ה-WWE אינו מנסה למכור ספורט תחרותי אלא מוכר מוצר שדומה יותר להצגה או לסדרה עלילתית שמטרתן לבדר. זהו גם שמו של הארגון: World Wrestling Entertainment, היאבקות בידורית.

מעבר למופעים החיים ולזכויות השידור, ההתאחדות מוצאת פרנסה במכירת מוצרים נלווים (מרצ'נדייס), כמו חולצות, כוסות, ספרים, צעצועים, משחקי מחשב ומגזינים. סכום הרכישה הממוצע באתר החברה לבדו עומד על 47.77 דולר, וברבעון הראשון של 2010 ביקרו בו 62 אלף רוכשים - מה שסידר לחברה הכנסות של 3 מיליון דולר. ה-WWE מפעיל ערוץ VOD, שבו אפשר לצפות בתחרויות, והוא הכניס ב-2009 5.4 מיליון דולר.

בכל האופרציה המרשימה זאת שולט מקמהון - דור שלישי למשפחה המארגנת קרבות היאבקות. מקמהון, שמוגדר בדו"חות החברה כ"נכס אסטרטגי" שעזיבתו עשויה לגרום לזעזוע, אחראי להחתמת הכוכבים הגדולים ולכתיבת התסריט. הוא נחשב למנהל כוחני ומניפולטיבי אך גם לאשף בתחום השיווק. הוא ידוע כדמות צבעונית במיוחד שחיה את המופע במלוא מובן המלה: כיו"ר הארגון הוא מקפיד, גם בגיל 65, להשתתף מדי פעם במופע בעצמו - בדרך כלל באירועים הגדולים בלבד - גם אם התסריט מחייב אותו להיות בצד המוכה.

מופע ההיאבקות המרהיב אינו אלא עלילת טלנובלה סבוכה ומפותלת, וייתכן שיש לזקוף לזכותה את ההתמכרות של הצופים ואת הרייטינג המרקיע. הכוכבים מחולקים בדרך כלל ל"טובים" (המכונים בשם "בייבי פייס") ול"רעים" ("Heels"). הטובים הם אלה שנאבקים באופן הוגן, מפגינים יושרה ודוגלים בדרך החיים האמריקאית. הרעים הם המתאבקים שמקפידים לבצע מהלך לא חוקי כשהשופט "לא רואה", הם ינסו להרגיז את הקהל ולעלוב במתאבקים הטובים. שיאם של הסכסוכים האלה מתרחש בדרך כלל באחד האירועים השנתיים הגדולים. המעבר בין זהות טובה לרעה מהיר, ודי במעשה בודד - ומתוסרט מראש - כדי להפוך מתאבק "טוב" ל"רע" ולהפך.

כל קו עלילה נפתח בכך שאחד המתאבקים "הרעים" מבצע מעשה פרובוקטיבי כלשהו: הוא מכה, דוחף, בועט או מדבר בגנותו של מתאבק אחר. כך מתחיל סכסוך בין שני מתאבקים, שנהפך במהרה לסכסוך בין קבוצות שונות. הסכסוך בא לידי ביטוי בתסריטי הקרבות ובראיונות שמעניקים השחקנים, ומגיע לשיא במופעים הגדולים שבהם נערכים קרבות בין הכוכבים הגדולים ביותר.

למרות התסריטים - ואולי בגללם - ה-WWE מצליח למלא אולמות שבוע אחר שבוע. המתאבקים מפגינים כישורים פיסיים מרשימים: הם מזנקים מגבהים עצומים, מבצעים פעלולים ולא חוששים להיחבט במזרן בעוצמה. חניקות, בעיטות, קפיצות והתנגשויות - מבוימות ככל שיהיו - מצריכות כישורים אתלטיים עילאיים ושרירים נפוחים. הרצון להעניק שואו הוא אחת הסיבות למותו של המתאבק אואן הארט, שב-1999 היה אמור לגלוש למרכז הבמה באמצעות אומגה מהגג, אולם החבל נקרע והארט צנח אל מותו בגיל 34 ובשיא הקריירה.

הקרבות דורשים לא מעט מאמץ. גם אם הכל מתוכנן מראש, עדיין לא פשוט להיות מושלך מסולם בגובה 3 מטרים. זאת גם הביקורת המרכזית כלפי הארגון: החבטות העזות והנפילות התכופות שוחקות את הגוף ומאלצות את הכוכבים להיעזר שוב ושוב בסטרואידים ובמשככי כאבים. החומרים הכימיים גובים את מחירם: האינטרנט מלא במצבות למתאבקי עבר גדולים שמתו לפני שמלאו להם 40, לרוב בשל מנת יתר של סמים אסורים או ערבוב קוקטיילים של משככי כאבים ואלכוהול. מיסטר פרפקט, יוקוזונה, קראש, כריס אדמס, ג'ינו הרננדז, באם-באם ביגלו ורוב בני משפחת ואן אריק - כבר אינם בחיים.

האלק הוגן, שבילה 30 מתוך 55 שנותיו בתוך הזירה, חווה על בשרו את מחיר התהילה. בראיון למגזין "רולינג סטון" באפריל 2009 התוודה כוכב העל כי הוא מתקשה לקום מהמיטה בשל חוסר תחושה ברגליו ובשל כאבים עזים. "עצב הזנב שלי התכופפה לאחר שנחתתי על הישבן 400 פעמים בשנה, אני סובל מבעיות בגב, אני לא מסוגל לטפס במדרגות, אין לי תחושה בידיים, במצח או בצוואר. אני סובל מדלקת פרקים ומעקמת שקיצרה את גובהי מ-2 מטרים ל-1.92 מטרים", התוודה שם.

מפגש חזיתי

אפשר לטעון שיצירת אירוע ספורט, המתוסרט מראש אך מוצג כתחרות לכל דבר, היא פרקטיקה ילדותית. אבל קשה להתווכח עם 70 אלף צופים שמריעים לשון מייקלס כשהוא צועק על הבמה כי הוא "ספורטאי הבידור הגדול ביותר בעולם". מייקלס חתם את הקריירה באירוע השנתי הגדול האחרון בתחרות שכונתה Streak Vs. Career, שבה התמודד מול "הקברן".

השניים "התערבו" ביניהם על הבמה: אם מייקלס מנצח, הוא שובר את רצף הנצחונות של הקברן (17 אירועים שנתיים ברציפות), אך אם הוא מפסיד, הוא מסיים קריירה בת 25 שנה. מייקלס הפסיד ובסוף ההתמודדות עמד במשך דקות ארוכות על הבמה, דמעות בעיניו, וצפה בקהל מריע לו.

אירוע הדגל השנתי הוא הרסלמניה (WrestleMania), אירוע ענק שבו מגיעים לסיום תסריטים רבים במפגש חזיתי בין הכוכבים הגדולים ביותר. אירוע הרסלמניה, שמתקיים מזה 26 שנה, משודר בטלוויזיה תמורת תשלום (Pay Per View). האירוע השנתי הוא חגיגה של ממש ומושך אליו מפורסמים רבים כמו איש העסקים דונלד טראמפ, שחקן הכדורסל שאקיל או'ניל, המתאבק מייק טייסון והשחקנים וויליאם שאטנר ומיקי רורק - שכיכב בסרטו של דארן ארונופסקי, "המתאבק", בו גילם כוכב עבר.

מוצרים של ה-WWE: בובות, כוסות וחולצות. תעשייה בידורית לכל דבר
ההכנסות מרסלמניה 26 - אירוע בן שלוש שעות שנערך במארס - הסתכמו ב-28.8 מיליון דולר שהניבו רווח נקי של 8.8 מיליון דולר. האירוע משך 70 אלף צופים לאולם ועוד 885 אלף צופים ששילמו תמורת הצפייה בטלוויזיה.

ה-WWE מעסיק 585 עובדים, לא כולל הכוכבים המועסקים בחוזים אישיים וסודיים. מרבית העלויות הן עבור הפקת האירועים והשידורים. ה-WWE מציג רשימה לא קצרה המפרטת את גורמי הסיכון שעשויים להשפיע על תוצאותיו. הסיכון העיקרי הוא טכני וטמון בחוזי השידור שחותם הארגון עם תחנות הטלוויזיה. הסיכון השני קשור ליכולתו של הארגון להיות יצירתי ורלוונטי ולא לאבד את הפופולריות שלו. יכולת זו תלויה בכתיבת תסריטים טובים ומעניינים וביכולת לגייס וליצור את הכוכבים הפופולריים והמוצלחים ביותר.

הטרגדיה של הוואן אריקים

תולדותיה של ההיאבקות הבידורית שזורים בסיפורה של משפחת ואן אריק, משפחת מתאבקים טרגית שכל בניה, למעט קווין, התאבדו או מתו לפני גיל 35 כתוצאה משימוש בחומרים אסורים.

משפחת ואן אריק היתה חלק מליגת היאבקות קטנה, חצופה ואלימה במיוחד שפעלה בטקסס בשנות ה-80 המוקדמות, הרבה לפני ה-WWE, תחת השם WCCW. קשה למצוא צעירים בגיל 30 (ואבותיהם) שאינם מכירים את נציגיה הבולטים ביותר: כריס אדאמס, ג'ינו הרננדז, ריק פלייר, ברוזר ברודי, וכמובן הפביולס פרי-בירדס. שידורי הליגה נקלטו באופן חלקי ומשובש דרך "ערוץ המזרח התיכון" (METV), והכוכבים אף הגיעו ב-1985 למופע בישראל.

ליגת ה-WCCW הוקמה על ידי המתאבק פריץ ואן אריק וכוכביה היו בניו, קרי, דיוויד וקווין. בתו של קרי ואן אריק, לייסי בת ה-24, עושה בימים אלה את צעדיה הראשונים כמתאבקת.

לפני כשנה הוציא ה-WWE מארז מיוחד בן ארבעה דיסקים, המביא את הסיפור של משפחת ואן אריק דרך עיניהם של אמרגנים ותיקים ומתאבקי עבר גדולים (כולל קווין ואן אריק, שמזדקן בחן רב). המסמך חושף את הסיפורים הקטנים שמאחורי התסריטים ובמיוחד את התקלות המלוות אירוע מתוסרט היטב אך מבוסס על אלימות. כך למשל, אמור היה המתאבק כריס אדאמס לחבוט באמצעות כיסא בקווין ואן אריק, אבל האירוע יצא מכלל שליטה וקווין אושפז בשל זעזוע מוח. קווין מספר כי משפחת ואן אריק ויריביהם המרים ביותר, הפרי-בירדס, דווקא היו חברים טובים מאחורי הקלעים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#