פתרון פשוט באריזה - כללי - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

פתרון פשוט באריזה

שיחה עם כריסטיאן ברנט, סגן הנשיא של BBC Wordlwide Channels לענייני אסטרטגיה לשיחה בנושא מיתוג מחדש

נדמה שרק טיול רגלי ממושך באזור שפרדס בוש בלונדון מאפשר להבין באופן יסודי מהי המשמעות של "שידור ציבורי" לתושבי הממלכה. מקבץ הבניינים של ה-BBC, תאגיד השידור הגדול בעולם, לא יכול להצטמצם לתואר "מתחם". זו קריה. שטח עצום המחולק לכמה אזורים נפרדים, ובהם "מרכז הטלוויזיה", "כפר המדיה" ועוד אזור שמכונה סתם "משרדים". בכל אחד מהאזורים האלו יש בניינים רבי קומות, אולפנים ואלפי עובדים המועסקים באחת מהזרועות הרבות של הארגון הענק.

העוצמה הארכיטקטונית הזאת היא תשקיף מדויק של העוצמה התקשורתית. שמונה ערוצי טלוויזיה ארציים, עשר תחנות רדיו ועוד 40 תחנות רדיו אזוריות יש לבי.בי.סי בבריטניה בלבד. ברחבי העולם הוא מפיץ 23 ערוצי טלוויזיה, עם תכנים שהופקו על ידי הבי.בי.סי המקומי, באמצעות הזרוע המסחרית BBC Wordlwide. ועוד לא דיברנו על האינטרנט, שגם בו הוא נחשב למוביל בכל מה שקשור לנוכחות ולאפשרות לצרוך תכנים לפי בחירה.

התאגיד הוא פרה קדושה לכל דבר. הוא זוכה להערצה ומעורר רגשות גאווה עצומים, באותה מידה שהוא מותקף ומזמין ביקורת. הנוכחות שלו דומיננטית, גם אם לעתים שנויה במחלוקת, וכל קצה קצהו של סקנדל הקשור אליו תופס כותרות בעיתונים, כל יום. ובעיקר - הסטנדרטים שהציב בכל הקשור למחויבות ציבורית של גוף תקשורת חילחלו עמוק אל התרבות הבריטית ומשפיעים על פעולתם של כל כלי התקשורת האחרים במדינה.

ולמרות זאת, כמו מטוס במשולש ברמודה, כל העוצמה והעושר-התוכני האלו נעלמים במרחב האווירי שבין בריטניה לישראל. אמנם גם בארץ הבי.בי.סי הוא סמל, הוא אייקון, אבל איכשהו הנוכחות הממשית שלו לא מורגשת. מפעם לפעם משודרות תכניות שלו בערוץ 8, ערוץ 1, yes ו-HOT, אבל גם אז לא תמיד הצופה מזהה אותן איתו. למעשה, הנציג היחיד של האימפריה התקשורתית הוא ערוץ שהקהל (המצומצם יחסית ) שלו הוא נאמן אך בעיני כל השאר הוא נתפס כמיושן ולא אטרקטיבי במיוחד - בי.בי.סי פריים. היום צופים בערוץ הזה אלו שמחפשים באופן פעיל תכנים מבריטניה. על כל השאר אפשר להגיד במידה די גדולה של ודאות שספק אם יחליטו להישאר מנויים ב-HOT או ב-yes רק משום שהם לא רוצים להחמיץ את שידורי בי.בי.סי פריים.

ובכן, לא עוד. מ-11 בנובמבר יהפוך בי.בי.סי פריים ל-BBC Entertainment ויופיע בישראל במראה חדש. "הוא נארז מחדש, זוכה למראה חדש ונוספים לו תכנים חדשים. התכנים האלה מתמקדים יותר בתחום הבידור", אומר כריסטיאן ברנט, סגן הנשיא של BBC Wordlwide Channels לענייני אסטרטגיה. "קומדיות, דרמה, בידור - כל הז'אנרים שהיו בערוץ עדיין שם, אבל כעת זה ממוקד יותר".

מתיחת הפנים של בי.בי.סי פריים היא בעצם חלק ממהלך כולל שתחילתו לפני כשלוש שנים, אז החלה הזרוע המסחרית BBC Worldwide בבחינה מחדש של ההיבט הארגוני והרווחי. בעקבות הבחינה הוחלט על השקת ערוצים המותאמים לקהל המקומי במדינות מסוימות ועל מיתוג מחדש של הערוצים הכלל אזוריים (אלה שמגיעים למדינות רבות במקביל ) וארגונם סביב נושאים מוגדרים: סגנון חיים, בידור, ידע וילדים (ערוץ נוסף הוא בי.בי.סי HD ). בהודו, פולין, אפריקה ואמריקה הלטינית הושק BBC Entertainment בגרסה מקומית כבר ב-2006. עכשיו הגיע תורן של מדינות רבות באירופה ובמזרח התיכון שבהן משודר בי.בי.סי פריים.

השינוי ייעשה ברחבי אירופה והמזרח התיכון בדיוק באותו זמן. הערוץ הבריטי יועשר בתכניות הנחשבות ל"מיין סטרים" של הבי.בי.סי, כאלו שמצליחות לנווט בהצלחה בין האיכותי לפופולרי ולמעשה ממשיכות את הקו המוכר של הערוץ. בין השאר יעלה עיבוד איכותי ל"אוליבר טוויסט" בשני חלקים, סדרות דרמה כמו "דרך ווטרלו" ו"החקירות של גיל מאיו" והסרט "השושבין". בסדרות הקומיות אפשר למצוא את תכנית היחיד של הקומיקאי אומיד ג'לילי והעונה השנייה של "עסק אבוד". לאלה תצטרף סדרת התעודה המצליחה "חופים", העוסקת בחיים לאורך קו החוף בבריטניה. "בי.בי.סי פריים נשאר קצת מאחור, ומה שעשינו כעת זה בעצם להביא אותו לסטנדרט זהה לזה של BBC Entertainment שמשודר כבר במדינות אחרות", אומר ברנט.

בישראל הוא לא הצליח לזכות באותה יוקרה שממנה נהנות תכניות הבי.בי.סי בבריטניה ונתפס כלא עדכני. האם אתה יכול להבין מדוע?

"יש לזה כמה מרכיבים. אני מסכים במידה מסוימת לאבחנות האלה; במסגרת תפקידי אני אחראי גם למחלקת המחקר של כל הערוצים, ושמענו תלונות דומות בכל רחבי העולם. בדיוק בגלל זה הקדשנו בשלוש השנים האחרונות הרבה זמן וכסף ומשאבים לשיפור כל העסק של הערוצים. בי.בי.סי פריים לא זכה לטיפול מהיר בהשוואה לערוצים אחרים שלנו בעולם, אבל כעת הרגע שלו מגיע. עם זאת, לא היתה בעיה מיוחדת עם הערוץ. מבחינתנו הוא ערוץ מצליח, הוא זוכה לביקורות טובות ויש לו שיעורי צפייה טובים בשווקים שונים".

איך עובד בעצם "כל העסק של ערוצים", כהגדרת ברנט? BBC Worldwide - הפועלת בבניין של שבע קומות, מואר, צבעוני ומשופץ לתפארת בקריית השידור שבשפרדס בוש - היא בעצם בית אריזה. מאות עובדים עמלים שם בחללים הפתוחים על אריזת התכנים של הבי.בי.סי לערוצי טלוויזיה, מגזינים, די.וי.די, ספרים ושאר מוצרי לוואי, הנמכרים לשאר מדינות העולם.

הרעיון פשוט: כל הכנסה שמגיעה ממכירת תוכני הבי.בי.סי לגופי שידור מחוץ לבריטניה חוזרת לבי.בי.סי המקומי ומורידה משהו מהנטל של משלמי האגרה הבריטים, שעדיין מהווים את מקור ההכנסה העיקרי של השידור הציבורי. בשנה האחרונה הגיעו רווחי הזרוע המסחרית ל-103 מיליון ליש"ט, ואלה חזרו כולם אל הקופה של הבי.בי.סי המקומי.

כדי למקסם את הרווחים מהפצת תוכני המדיה לסוגיהם, מאמץ בי.בי.סי את שיטת ה"חלונות" המקובלת בעולם, שמספקת חלונות זמן לפלטפורמות שונות. בשיטה הזאת נמצא ה"חלון" של הטלוויזיה למנויים בתשלום - זה שבי.בי.סי פריים פועל בו - שלב אחד אחרי ה"חלון" של הערוצים הפתוחים, דוגמת ערוץ 1 ו-2 בארץ.

"זה עובד כך", מסביר ברנט. "התכניות מגיעות מהשידור הציבורי הבריטי אל מחלקת המכירות וההפצה שלנו, ואז אנחנו קונים אותן, בתהליך פנימי. אבל לפנינו בתור נמצאים הערוצים הפתוחים. לכן ישראל, למשל, יכולה לקבל תחילה תכניות בערוצים הפתוחים שלה, לדוגמה ערוץ 1. לעתים די תכופות קורה שתוכני הבי.בי.סי מגיעים למדינות, אבל אנשים לא יודעים שזה של הבי.בי.סי כי הם פשוט רואים את זה באחד הערוצים הפתוחים שלהם. ואז אותם תכנים מגיעים לערוץ שלנו, במסגרת ה'חלון' של הערוצים בתשלום".

השאלה היא אם החלון הזה יישאר פתוח עוד זמן רב. בתקופה שבה גופי שידור בכל העולם מחפשים דרכים חדשות להפיץ את התכנים שלהם ולייצר הכנסות נוספות מפרסום או מתשלום בעבור צפייה (PPV ), נראה שלערוץ כמו BBC Entertainment, הנשען על דמי מנוי חודשיים ואינו מסוגל לספק את התכנים החדשים ביותר, עלולה להיות בעיה בקרוב.

האם די בשינוי החדש, או שעצם המודל הכלכלי של ערוצים בתשלום מוטל בספק?

"כל המחקר שאנחנו עושים מראה שרוב האנשים עדיין מעדיפים פתרון פשוט שנארז בשבילם, במקום למצוא דברים באינטרנט ולהוריד אותם. וזה בדיוק העסק של הערוצים בתשלום. פלטפורמות כמו yes ו־HOT או אחרות ברחבי העולם, כמו סקיי, עדיין מצטיינות ביכולתן לקחת עסק מורכב מאוד, לארוז אותו בצורה פשוטה ולהגיש לצופים תמורת תשלום חודשי".

הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליון נובמבר של מגזין TheMarker

להזמנות חייגו 1-700-700-250



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#