האם אפשר כבר להספיד את ספריות הווידאו? - כללי - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

האם אפשר כבר להספיד את ספריות הווידאו?

האם ה-DVD, שהקפיץ את מכירות ספריות השכרת הוידאו, יגרום להן להיעלם בסופו של דבר, או שהשיטה תשרוד לעד? דרור לירן, מנכ"ל ענק הוידאו, ועופר לוי, מנכ"ל בלוקבאסטר, אינם תמימי דעים

בשלוש השנים האחרונות נעים משקיעי בלוקבאסטר העולמית בין תקווה לייאוש. הרשת, שבתחילת העשור רשמה צמיחה מרשימה, מתקשה לחזור למרוץ. מצבה הידרדר עד כדי כך שברבעון האחרון היא הגיעה כמעט לפשיטת רגל. מה שעמד מאחורי ההצלחה המרשימה של הרשת בעולם הוא אולי גם מה שיביא לסופה: ה-DVD, שכבש את מקום סרטי הוידאו והעלה באופן ניכר את המכירות של ספריות הוידאו, הפך לפורמט שאין כמעט צורך לשלם עבורו.

הפופולריות הגואה של ה-DVD והגידול בקהל הצופים בו, הביאו לירידה במחירי הסרטים למכירה. כאשר קמעונאיות ענק כמו וול-מארט ובסט-ביי החלו לשווק סרטים למכירה בחנויותיהן, המחירים שהן הציעו הפכו לעתים את השכרת הסרט למיותרת. בענף ההשכרות מספרים כי האיש החזק ביותר בתעשייה הוא הסמנכ"ל האחראי על תחום הלא-מזון ברשת וול-מארט. הבכיר המחוזר זוכה להקרנות פרטיות של סרטים שעומדים לצאת אל המסכים, ובכוחו לקבוע אם סרט יעלה על מדפי הרשת, ולמעשה להכריע בכך אם האולפן המפיק אותו יפסיד או ירוויח.

ואם לא די בכך, חברות השכרת סרטים המאפשרות הזמנה באינטרנט וקבלת סרט בדואר, כגון נטפליקס, הכריחו את בלוקבאסטר להשקיע השקעות ענק בפיתוח מיזמים דומים, שבפועל גורמים לירידה במחיר המנוי, ומקשים עליה להגדיל את ההכנסות והרווחיות. אל קשיים אלו הצטרפו הפופולריות הצומחת של אתרי שיתוף קבצים המאפשרים הורדת סרטים מהאינטרנט והפיתוחים בטלוויזיה הרב ערוצית המאפשרים הזמנת סרט וידאו דרך הטלוויזיה וה-Tivo, באמצעותו אפשר לראות סרטים ללא פרסומות. העתיד של תעשיית השכרת הסרטים מעולם לא נראה שחור יותר.

לחכות שלושה ימים ל"מדגסקר"?

בישראל, המצב אולי לא סופני עדיין, אבל ניסיון העבר מראה שטרנדים שמקורם בארה"ב עתידים במקרים רבים להתנחל גם בארצנו. קמעונאיות המזון הגדולות מוכרות בשלב זה רק מספר מועט של סרטים, בעיקר סרטי ילדים מוזלים. הזמנת סרטים דרך האינטרנט וקבלתם בדואר איננה נהוגה בישראל. הישראלים, ידועים בחוסר יכולתם לדחות סיפוקים, וקשה להאמין שגברת כהן תזמין את "מדגסקר" לילדים ותמתין שלושה ימים עד שיגיע בדואר.

בעלי ומנהלי ספריות השכרת הסרטים בישראל רואים את הנעשה בארה"ב. בשנה האחרונה נראה כי ספריות השכרת הסרטים הגדולות, ענק הוידאו ובלוקבאסטר, עושות כל שביכולתן בכדי להרחיב את היקפי הפעילות שלהן. שתי החברות משיקות קונצפטים חדשים של ספריות. ענק הוידאו מרחיבה את פעילות מכירת המוסיקה בסניפיה באמצעות סופר-זאוס שבבעלותה, פועלת בתחום הפלייסטיישן, ולאחרונה פירסמה כי היא נכנסת לתחום המילוי העצמי של מחסניות הדיו למדפסות ושוקלת לשכפל את קונצפט פאוזה אותו היא מפעילה בחיפה. קונצפט זה משלב חנויות ספרים, דיסקים ו-DVD יחד עם בית קפה.

בלוקבאסטר מצדה, מכניסה בתי קפה לסניפיה ומרחיבה את תחומי פעילותה ואת היקפי מכירת הסרטים בספריותיה. בספריית החברה ברמת גן, למשל, יכול הלקוח לאכול גלידה, לרכוש חטיף שוקולד, משקה קר או פופקורן אגב השכרת סרט.

האנשים המנהלים את בלוקבאסטר וענק הוידאו אינם מסכימים לאן הולך הענף. מצד אחד, משוכנע דרור לירן, מנכ"ל ענק הוידאו, כי ספריות ההשכרה יישארו כי הן משרתות את האינטרסים של האולפנים הגדולים. מצד שני, עופר לוי, מנכ"ל בלוקבאסטר, רואה לנגד עיניו את הצטמצמות ענף ההשכרות ונערך לשינוי בפעילות החברה. לוי מנסה להפוך את בלוקבאסטר מרשת השכרת סרטים לרשת בידור ביתי, ופועל להיכנס לתחום ה-VOD ו-IPTV, טכנולוגיה שתאפשר הורדת סרטים ישירות מהאינטרנט באיכות טובה וללא סיכון פגיעה מווירוסים. לירן לא ממהר לשנות את שם הרשת בראשה הוא עומד, ולהוריד ממנה את המונח וידאו שאט אט נעלם מהלקסיקון. "DVD הוא סוג של וידאו", הוא אומר.

"כוחן של הרשתות יגדל"2004"

היתה שנה טובה בגלל מהפך ה-DVD", אומר לירן. "ה-DVD עשה לנו טוב כי הוא הכניס טכנולוגיה ותחושה של קולנוע פרטי ללקוחות הביתה והפך את חוויית הצפייה למרתקת יותר, לכן אנשים שואלים יותר סרטים". לירן אומר כי בין 2000 ל-2004 צמחו המכירות ברשת ענק הוידאו ברמות של כ-20% בשנה. מהפכת ה-DVD הביאה, לדעתו של לירן, אנשים פרטיים לענף. "נפתחו כ-50 חנויות פרטיות ע"י אנשים שחשבו שבהשקעה של כמה עשרות אלפי שקלים אפשר לעשות עסק. הם רק שכחו שיוצאים סרטים חדשים וצריך להמשיך ולהשקיע", הוא אומר. "בחצי השנה הקרובה ייסגרו חלק מהחנויות הפרטיות האלו וכוחן של הרשתות יגדל".

מנתונים של ענק הוידאו עולה כי ענף השכרת הסרטים מוערך בכ-250 מיליון שקל. בתחום פועלות כ-190 חנויות, ויש בו כ-1,000 נקודות מכירה. ענק הוידאו נוסדה בשנת 89' והינה בבעלות משותפת של פורום-פילם (אחת ממפיצות הסרטים הגדולות בישראל השייכת לתיאטראות-ישראל, המפעילה בתי קולנוע רבים בישראל ובמזרח אירופה) וידיעות תקשורת מקבוצת ידיעות אחרונות. החברה מפעילה 28 סניפים ו-58 וידאומטים. על פי הערכות של לירן, ענק הוידאו מחזיקה בכ-40% מהתחום ובלוקבאסטר בכ-35%. בלוקבאסטר מפעילה 14 סניפים ו-235 וידאומטים. החברה פועלת בישראל בזיכיון משנת 95'. הרשת נמצאת בבעלות מלאה של סופר פארם מקבוצת קופלר. על פי הערכותיו של לוי, בלוקבאסטר מחזיקה בנתח שוק של כ-35% מהשוק וענק הוידאו בכ-25%.

"אני לא צופה שהחנויות העוסקות בהשכרת סרטים ייעלמו", אומר לירן. "הצרכן מעוניין לראות את הסרטים החדשים ביותר, והוא ימשיך לפקוד את הספריות, כי שם הם נמצאים". בעולם העסקי שמשרטט לירן, אין סיכוי שהספריות ייעלמו, מאחר שלאולפנים הגדולים יש עניין רב לשמור עליהן.

"האולפנים האמריקאים יצרו מוצר שנקרא סרט, והם חושפים אותו בחלונות זמן קבועים למדיות השונות", מסביר לירן. השיטה נועדה, כמובן, למקסם את ההכנסות מכל סרט. כך, סרט חדש יוצא קודם כל להקרנה בקולנוע, לאחר תקופה הוא יוצא למגזר הוידאו הביתי ורק אחרי שישה חודשים הוא עובר להקרנה בערוצי הטלוויזיה בתשלום. לבסוף הוא מגיע לערוצי הסרטים בטלוויזיה הרב ערוצית ואחר כך לשידור בערוצים הממלכתיים.

החלונות, אומר לירן, יישמרו גם עם התחזקות ה-VOD. "ב-VOD, בניגוד לטלוויזיה בתשלום בה מקבלים רשימה של סרטים, ניתן לבחור איזה סרט שרוצים ולראות אותו במשך כ-48 שעות תמורת תשלום של כ-30 שקל בחודש. כביכול לא צריך ללכת לספריה, אבל בפועל הסרטים החדשים, אלו שהצופים רוצים לראות, לא נמצאים שם בגלל החלונות. ההכנסות ממכירה והשכרה של סרטים הן כפולות מההכנסות מבתי קולנוע, ולכן האינטרס העסקי של מפיצי הסרטים הוא לשמור על חלון הזמן", מסכם לירן.

מתכוננים להתקצרות חלונות הזמן

לוי מסכים עם לירן לגבי האינטרסים של האולפנים, אבל אינו בטוח כי האולפנים יוכלו שלא להגיב לשינויים בשוק. "אכן לאולפנים יש אינטרס גדול לשמור על החלונות, אבל לא בטוח שהמציאות לא תגרום לנגיסה בהם בטווח הארוך", הוא אומר. לוי נערך ליום שבו יקוצרו החלונות. "זאת אחת הסיבות שאני חושב שלבלוקבאסטר יש מקום חשוב בעולם ה-VOD", הוא מפרט. "אנחנו היחידים שיכולים להציג שירות הכולל VOD הביתה עם התכנים הפחות חדשים, ואת התכנים החדשים ביותר בסרטים ובוידאומטים תחת מותג אחד חזק".

בינתיים, החלו חברות הכבלים בארץ לתת שירות VOD אבל לא דרך בלוקבאסטר. לוי עדיין עובד על קידום המיזם, ובמקביל משקיע גם בכניסה לתחום ה-IPTV. "ה-IPTV מהווה הזדמנות כי הוא קונצפט שמאפשר לגופים שאינם גופי שידור ממלכתיים להפוך לגורמי שידור בבית דרך האינטרנט והטלוויזיה. פתאום יהיו מקורות תוכן רבים שמגיעים על תשתית ה-ADSL. אנחנו בתוך המותג החזק ביותר בתחום הסרטים, שמדבר באופן רצוף עם מאות אלפי לקוחות. נוכל למנף זאת לפלטפורמות אחרות".

לוי ולירן תמימי דעים על כך שההורדות הפירטיות של סרטים מאתרי האינטרנט אינן מאיימות על הספריות כפי שתוכנות שיתוף הקבצים מאיימות על חברות התקליטורים. "האיום הפירטי בתחום שלנו שונה מאשר במוסיקה", אומר לוי. "היום הורדת סרט מתוכנות שיתוף קבצים היא תהליך ארוך, שחושף את המחשב לווירוסים. כשתהיה אלטרנטיבה מוצלחת בתשלום יהיה קל לפתות את האנשים להוריד סרטים בתשלום. זה איום מקומי אבל תוך חצי שנה ניתן אלטרנטיבות אחרות בתשלום שיהיו טובות יותר. אנחנו לא נהיה היחידים", אומר לוי. לדבריו, הטכנולוגיה כבר קיימת כיום. "אנחנו ערוכים לעשות זאת כבר היום, אבל האולפנים לא מאפשרים זאת", הוא אומר.

בעוד לוי משקיע זמן ומשאבים בהיערכות לטכנולוגיית המחר, לירן מביט בנעשה באופן פאסיווי. עם זאת, למרות בטחונו בכך שהאולפנים ישמרו על השיטה הקיימת, הוא לא שולל הצטרפות לשינויים בשוק בעתיד. "במידה שתימצא הטכנולוגיה המתאימה שתאפשר הורדת סרטים והשכרת סרטים לצפייה במחשב או בטלוויזיה, אנחנו נהיה שם. אולי לא נהיה הראשונים, אבל מאחר שענק הוידאו שייכת לחברת הפצה גדולה ויש לנו עומק פיננסי, יהיה לנו יתרון".

למרות המאמצים הרבים שמשקיע לוי בהכנת החברה שבראשה הוא עומד לשינויים שיתרחשו בשוק, הוא איננו חוזה את קיצן של ספריות ה-DVD. "ספריות לא ייעלמו", הוא מבטיח. "המוצרים הנוספים יהיו מוצר משלים. בספריה העתידית יהיו שני קונספטים. האחד דומה יותר לוידאומט, מצומצם, זמין וזול לתפעול, והשני הוא ההופכי לו - מקום שבו החוויה משודרגת, כלומר מקום שלא באים אליו רק כדי לקחת סרט לערב, אלא גם כדי לבלות - לראות קדימונים של סרטים, להיפגש ולשתות קפה, לגלוש ועוד".

בלוקבאסטר ישראל במגעים מתקדמים להכנסת שותף להקמת מיזם

IPTV בלוקבאסטר ישראל במגעים מתקדמים להכנסת שותף למיזם IPTV, כך נודע ל-IPTV .TheMarker היא טכנולוגיה שמאפשרת לספק שירותי טלוויזיה ב-VOD על תשתית של ADSL למחשב ולטלוויזיה.

כמעט כל חברות הטלקום בעולם מתייחסות לטכנולוגיית ה-IPTV כמודל הצמיחה שלהן. בתחילת ספטמבר תהיה באמסטרדם תערוכה גדולה של תחום הטלוויזיה והמדיה שתוקדש כולה לנושא.

הערכות בענף הן כי עלות הפרויקט של בלוקבאסטר בישראל היא כ-20 מיליון דולר. מאחר שבעלי בלוקבאסטר, ליאון קופלר, הבעלים של הרשתות סופר-פארם, אופיס דיפו וטויס אר אס, משקיע כיום את רוב משאביו בפיתוחה של סופר-פארם בפולין וסין, הוא זקוק לשותף לצורך הרמת הפרויקט.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#