קרנות גידור: להיט בעולם שמבצבץ גם בישראל

מ-1998 ועל רקע המפולת בשוקי העולם הכפילו קרנות הגידור בעולם את היקף הנכסים שלהן לכ-600 מיליארד דולר; חברת גידורים והחברה המרכזית שוקלות השקת קרן שנייה בקרוב

אילן מוסנאים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אילן מוסנאים

תחום קרנות הגידור הינו נפוץ מאוד בעולם. על פי נתונים שהציג באחרונה דניאל יגלום, מנהל שותף בקרן DIAMOND CAPITAL הדנית, בכנס בחסות המרכז הבינתחומי בהרצליה, שנערך בבורסה לניירות ערך בתל אביב, יש בעולם בין 5,000 ל-6,000 קרנות גידור, המנהלות סכום עתק של כ-600 מיליארד דולר.

יגלום מציין כי בחו"ל המשקיעים הבולטים בקרנות הגידור הם משקיעים פרטיים מתוחכמים, מוסדות אקדמיים (אוניברסיטאות), גופים מוסדיים וכן קרנות פנסיה.

התעשייה קיבלה תנופה משמעותית בעיקר בשנים האחרונות, בהן שוקי ההון בעולם גימגמו, המשקיעים ביקשו להם אלטרנטיבות אטרקטיוויות יותר וקורלציה נמוכה למדדים השונים. למעשה, התעשייה הכפילה עצמה מאז 1998.

למרות הנתונים המרשימים בעולם, עד היום נראה היה כי קרנות הגידור התקשו לעשות עלייה לשוק הישראלי, והיום קיימת בארץ נוכחות קטנה של קרנות העושות שימוש באסטרטגיות של גידור ומנהלות נכסים בהיקפים נמוכים. עם זאת, נראה כי בתקופה האחרונה נרשמת בתחום התעוררות, הן בשל עניין שמגלים בו גופי ההשקעה הבנקאיים והן מצד גופים פרטיים.

הסנונית הראשונה

הסנונית הראשונה באה מכיוון חברת חיסונים פיננסיים אשר הקימה קרן גידור בשם "לבלוב הסיגלון", אשר תתבסס על ניצול פערי ארביטראז' ואנומליות הקיים בשוק השקל-דולר ותנסה לגייס 20 מיליון דולר. בדי.בי.אם השקעות מתכננים קרן קטנה יותר, עם הון עצמי של כ-15 מיליון שקל. עם זאת, הקרן לעיל תהיה קרן גידור קלאסית, מה שיאפשר לה למנף את פעילותה, ולדברי מנהל הקרן, גיל ציטיאט, היקפי הפעילות שלה ינועו סביב רמה של כ-200 מיליון שקל.

הקרן תנסה למצוא עיוותים בתמחור הנכסים בשווקי המעו"ף, השקל דולר וכו', ותפעיל מדיניות חלוקת רווחים כך ש-20% הראשונים שתשיג יילכו למשקיעים (בהם גם די.בי.אם), 20% הבאים ילכו למנהלי הקרן והיתרה (אם תהיה כזו) תתחלק בחלקים שווים בין המשקיעים והניהול. בנוסף לקרנות אלו, שייצאו לאוויר העולם בחודשים הקרובים, נראה שגם חלק מהבנקים ובתי ההשקעות הפרטיים בארץ שוקלים מהלכים דומים - השקת קרנות גידור או רכישת פעילויות של מנהלי גידור (בעיקר פרטיים), הפועלים היום באופן עצמאי בתיקי נוסטרו של גופים שונים.

בשוק היום ישנן, כאמור, קרנות נאמנות שפועלות כקרנות גידור, אולם הן אינן עונות על הקריטריונים הקלאסיים של קרן גידור עקב חוסר היכולת לפעול במינוף. אחת מהן היא קרן אילנות אסטרטגיית מעו"ף של אילנות דיסקונט, והשנייה היא קרן Bond & Equity Hedging, שבניהול החברה המרכזית לניירות ערך.

מהי קרן גידור?

אביחי מזור, מנכ"ל חברת גידורים, המנהלת את קרן הנאמנות אילנות אסטרטגיית מעו"ף עבור אילנות דיסקונט, מסביר כי יש שלושה קריטריונים עליהם צריך לענות כדי להיות קרן גידור. ראשית, הקרן צריכה להיות ממונפת. שנית, צריכה להיות לה גמישות בקבלת ההחלטות - היכולת לבצע אסטרטגיות לונג, שורט ונייטרלי. הקריטריון השלישי הוא שהתקנון שלה צריך לאפשר לה להיות בשורט על נכס מסוים ובמקביל להיות בלונג על נכס דומה (למשל שורט על מניות לאומי ולונג על מניות הפועלים).

קרנות הגידור מאופיינות בכך שהן אמורות להשיג תשואה חיובית ללא קשר למצב השוק (ובסטיות תקן נמוכות יותר), ומנהליהן מתוגמלים בדרך כלל בהתאם לתשואות שהשיגו (בניגוד למנהלי הקרנות הרגילות שנוטלים דמי ניהול קבועים מהיקף הנכסים).

חברת גידורים, שהוקמה לפני מספר חודשים על ידי מזור - שלפני כן ניהל את תיק הנוסטרו של משפחות פישמן-מניפז - פועלת בתחום המעו"ף. בהתאם, גם הקרן, שמנהלת החברה עבור אילנות דיסקונט (שגייסה עד כה כ-70 מיליון שקל), מתמחה בעיקר בפעילות בתחום המעו"ף. הקרן פועלת באסטרטגיה של מרווחים, שמאפשרת לה לקצור רווחים בחודשים בהם התנודות של המדד לא היו גבוהות מכ-15% במהלך החודש.

לעומתה, הקרן של החברה המרכזית היא סולידית יותר. הקרן פועלת באסטרטגיית המחיר היחסי, כאשר נכס הבסיס שלה הוא המק"מ, ובמקביל היא מבצעת שורטים ולונגים על נכסים דומים שאמורים להניב לה תשואה עודפת של 2% לעומת תשואת המק"מ. מנכ"ל משותף בניהול הקרנות של החברה המרכזית, אסא ששון, מסביר כי העיקרון הוא לזהות עיוותים במחיר ולרכוש את הנכס הזול יותר. לדוגמה, כאשר נוצר בשוק מצב בו מניית אי.די.בי אחזקות רשמה עליות חדות לעומת המניה הבת אי.די.בי פיתוח - אז נמכור את הראשונה, ובמקביל נרכוש את מניית אי.די.בי פיתוח ומניות בנק דיסקונט, כך שייוותר בידינו פער ארביטראז.

בחברה המרכזית מרוצים מהצלחת הקרן הנוכחית, שעד כה גייסה כ-70 מיליון שקל, ומתכננים להשיק בחודשים הקרובים קרן נוספת, שתהיה אגרסיווית יותר מהקרן הראשונה. גם בחברת גידורים מתכוונים להרחיב את הפעילות, והפעם על ידי השקת קרן פרטית.

אסטרטגיות של גידור

קרנות הגידור נוקטות במגוון אסטרטגיות נרחבות, המחולקות ל-3 קבוצות עיקריות:

1. Relative-Value - מחיר יחסי. הקרנות מחפשות פערים בתמחור הנכסים בשוק, בין היתר בין נכסים לנכסים להמרה, ניצול עיוותים בעקומי התשואה וכן בניית פוזיציות חסר ומכר על אותו נכס הבסיס באמצעות מכשירים פיננסיים מגוונים.

2. Event Driven - ניצול תגובות של מניות לאירועים שונים, כמו ניצול פערי ארביטראז' בין חברות לקראת מיזוג או השקעות במניות המצויות במצוקה תוך ניצול תגובות יתר של השווקים.

3. Opportunistic - משקיעים דוגמת ג'ורג' סורוס מהמרים על כיוונים של השוק (אם בהימור על מטבעות או סחורות או אג"ח של המדינות וכו'), או מנצלים פערים בשווי השוק בין נכסים דומים.

בתעשיית הגידור מציינים כי לקרנות הגידור מספר יתרונות על פני אפיקי ההשקעה האחרים. ראשית - הן מניבות בדרך כלל תשואה עודפת ואינן תלויות במצב הרוח של השווקים. מנהלי קרנות הגידור נהנים ממגוון אפשרויות רחב יחסית, והקורלציה למדדי ההשוואה הינו נמוך. העובדה שהתגמול של מנהלי הקרנות הינו מוטה תוצאות, מביא אליהם, כך טוענים אנשי הגידור, את המנהלים הטובים ביותר.

מנגד, ישנם מספר גורמים שמאיימים על המשקיעים. ראשית, הרגולציה בתחום הינה נמוכה מאוד, כך שמדובר בתחום נטול פיקוח יחסית. השקיפות של קרנות הגידור שמעוניינות לשמור את דרכי הפעילות שלהן לעצמן הינה נמוכה מאוד, ונמוכה גם הנזילות של המשקיעים בקרנות. בנוסף, רמות המינוף של קרנות הגידור מאוד גבוהות, מה שעשוי להביא להתמוטטות שלהן (כמו ההתמוטטות של LCTM בסוף שנות ה-90).

המכשול העיקרי - היעדר רגולציה

דרור נגל, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בנק הפועלים, מציין כי המכשול העיקרי בפני תעשיית הגידור המקומית הוא דווקא היעדר הרגולציה, והעובדה שלא ברור מהי הישות המשפטית של הקרן. בארץ, הקמת קרן גידור מצריכה תשקיף שיעבור את האישורים של רשות ניירות ערך. עניין זה הינו מכשול כבד עבור מנהלי הקרנות, שבדרך כלל לא מוכנים למסור פרטים על אופי פעילותם.

בנוסף, נגל מציין כי היעדר מידע ציבורי בגין התוצאות של קרנות הגידור, בדומה לפרסומים בגין תשואות קרנות הנאמנות, מהווה בעיה עבורו כמשקיע שמנסה לבחור בין הקרנות השונות. לדברי נגל, בנק הפועלים בחן בעבר את האפשרות להיכנס לתחום וגם היום העניין נבדק, אולם בינתיים הוא תקוע בשל היעדר תקנות ומגבלות משפטיות. לדבריו, אם רשות ניירות ערך תפעל ליצירת תקנות שיגדירו את הנושא, נראה עלייה בפעילות הגידור.

יגלום מסכים כי הביורוקרטיה הישראלית היא המכשול העיקרי בפני התבססות תחום קרנות הגידור בארץ עד כה. לדבריו, מכשול נוסף עלול לצוץ אם רשויות המס ידרשו שקרנות הגידור תהיינה חייבות בתשלום מס במקור, דבר שלא מקובל בחו"ל, שם המשקיע מנהל את ההתחשבנות שלו עם מס ההכנסה באופן עצמאי.

מי שניהל עד לא מזמן קרן גידור גדולה בארץ הוא רון גוטלר, שניהל את הקרן Blue Border Horizon Fund, עם היקף כספים של יותר מ-200 מיליון דולר. הקרן הוקמה ביוני 2000 והמשקיע הבולט בה היה גורג' סורוס. עם זאת, לפני מספר חודשים היא נסגרה. גוטלר מסביר כי נאלץ לסגור את הקרן, שעיקר פעילותה התבצעה בחו"ל, לאחר שסורוס החליט להחזיר הביתה את הכספים שניהל על ידי גופים חיצוניים.

היום, אומר גוטלר, בשוק המקומי קשה לנהל קרן גידור גדולה, שכן הנזילות בבורסה הינה נמוכה. לדבריו, בעצם רק שוק המט"ח מאפשר פעילות לקרן בעלת נכסים של מאות מיליוני דולרים. בנוסף, גם בעיות מיסוי מקשות על מי שמעוניין לפעול בתחום הגידור.

כתבות מומלצות

מייק בן ארי

"תמיד היתה לו תשובה הגיונית": כך הצליח איש אחד להונות 1,000 משקיעים

ליאור וייס. "אנשים לא יודעים עד כמה גדילה של עסק היא כואבת"

"אנשים אמרו לי - סיימת תואר בהצטיינות בטכניון וזה מה שאתה הולך לעשות?"

שירות נסיעה לפי קריאה של חברת ויה בניו יורק

חברות ההיי־טק שמפסידות מיליארדי דולרים מצאו דרך להישאר בחיים

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. ייתכן שזו הזדמנות עבורו לפעולות שיקררו את הביקושים לדירות

מחדל מחירי הדיור: כך התייקרה דירה ממוצעת ב-280 אלף שקל בשנה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker

כתבות שאולי פספסתם

גילעד אלטשולר

אלטשולר שחם חזר להוביל - ומי בתחתית? תשואות קרנות ההשתלמות לחודש יולי

סוחר בוול סטריט. יכול להיות שזעזוע האינפלציה הנוכחי הוא רק ראשון מני רבים

מציאות חדשה או תקלה היסטורית? אסטרטגיית השקעות בת 20 שנה בסכנה