בכפר טייבה מתנערים מהתדמית שיצרה חנין זועבי: "רוצים להיות ישראלים במלוא מובן המילה" - שוק ההון - TheMarker
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

בכפר טייבה מתנערים מהתדמית שיצרה חנין זועבי: "רוצים להיות ישראלים במלוא מובן המילה"

"אסור להאשים אותנו על חנין, כמו שאנחנו לא מאשימים את כל היהודים בגלל העמדות של ליברמן" ■ "רבין אהב אותנו, והערבים יודעים להכיר תודה למי שאוהב אותם" ■ "תנו לילדים שלנו לעבוד בהיי-טק, כמו הילדים שלכם" ■ בני הכפר טייבה שבגלבוע בסך הכל רוצים להשתלב בחברה הישראלית

109תגובות

הכפר טייבה - לא לבלבל עם העיר טייבה - הוא כפר קטנטן ויפהפה המסתתר בשיפולי הגלבוע. הכפר מטופח מאוד, עם כבישים רחבים, מדרכות מסודרות ומסגד מרשים בצבעי כחול-לבן הממוקם בכיכר המרכזית של הכפר. לולא המסגד והבנייה הטיפוסית הערבית - ניתן היה כמעט לטעות, מבחינת רמת התשתיות, כי מדובר ביישוב יהודי. אבל לא, זהו כפר ערבי, בן 1,750 תושבים, המתגאה בכך שהוא יושב על אדמתו כבר 250 שנה. בני הכפר גם מתגאים בכך שהם משתייכים כולם למשפחת (חמולת) זועבי.

הבת המפורסמת של חמולת זועבי היא ח"כ חנין זועבי - שידועה בעמדותיה הקיצוניות נגד מדיניות הממשלה, ובהשתתפות שלה במשט המרמרה לעזה. בטייבה זכתה זועבי בבחירות האחרונות למרבית הקולות - אחרי הכל, לא בכל יום בת המשפחה רצה לכנסת. כיום, שנתיים אחרי, השם חנין זועבי הוא מוקצה מחמת מיאוס בכפר. לאורך כל הפגישה של TheMarker עם מובילי הדעה בכפר, צעירים ומבוגרים גם יחד, הם חוזרים ומדגישים כי ההצבעה עבור זועבי היתה טעות שלא תחזור על עצמה, כי הם מתנערים מעמדותיה ומתחננים שלא להכפיש את שמה של החמולה כולה בשל חנין.

"התקשורת משמיצה את משפחת זועבי בגלל חנין", אומרים נכבדי הכפר בפגישה עם TheMarker. "מכלילים כאילו כולנו חושבים ומתנהגים כמוה, וזה לא נכון. מבחינתנו חנין היא תופעה חולפת. אסור להאשים אותנו על חנין, כמו שאנחנו לא מכלילים ולא מאשימים את כל היהודים בגלל העמדות של אביגדור ליברמן. מבחינתנו, משפחת זועבי לא נגררת אחרי חנין. אנחנו חייבים לחיות ביחד, ערבים ויהודים, ולכן צריך לפעול למציאת המכנה המשותף בינינו".

הכפר טייבה מצטיין בתשתיות החדשות והנוחות שלו. הכפר גם מתגאה במערכת החינוך הטובה שלו - מתנ"ס פעיל עם חוגים לילדים ולמבוגרים, כמעט שאין נשירה של תלמידי תיכון, 30% ממסיימי התיכון ממשיכים ללימודים אקדמיים, מתוכם כעשרה לומדים רפואה ועוד מספר דומה לומד הנדסת תוכנה. בהתאם, שיעורי ההצבעה בכפר, לכנסת ולמועצה האזורית, הם גבוהים, וכך גבוה גם שיעור הציות למסים העירוניים.

התלונה העיקרית של פרנסי הכפר היא על היעדר מקומות תעסוקה קרובים, ועל כך שכמה מהמעסיקים הגדולים באזור עמק בית שאן נמנעו עד כה מלהעסיק ערבים. תלונה נוספת היא על האלימות הפושה במגזר הערבי - טייבה עצמו הוא כפר שקט, אבל בכפר ערים למה שקורה בכפרים אחרים בסביבה - ועל היד הרכה שנוקטת המשטרה במיגור התופעה.

התלונות נשמעות כמעט זהות לאלה של היהודים, עד שמגיעים לשאלת הנאמנות והאזרחות. מתברר שיותר מכל מתלוננים בטייבה על כך שישראל לא אוהבת אותם מספיק. "ליברמן רוצה להחליף אותנו עם פלסטינים בשטחים", הם אומרים, "אבל אנחנו רוצים להיות ישראלים במלוא מובן המלה".

אז למה הצבעתם בבחירות לחנין?

"ההצבעה לח"כים הערבים מבטאת אכזבה ממדיניות הממשלה כלפינו. מה אנחנו, כערבים, מצפים מנתניהו? לא הרבה. כערבים, ישראלים ופלסטינים אנו נאמנים למדינה שלנו, רוצים להיות ישראלים, ורוצים שהיהודים יקבלו אותנו - יחד עם זה שאנו כואבים את כאב העם הפלסטיני. די עם זה שכל הזמן חושדים שאנו בוגדים. אנחנו בסך הכל מחפשים נציג הגון בכנסת, שידבר בשם ערביי ישראל וידאג לתשתיות, לחינוך ולבריאות - כל הדברים החשובים של היומיום".

בכפר מתרפקים על תקופת כהונתו של יצחק רבין כראש הממשלה - עד היום רבין הוא דמות נערצת שם. "תמיד היה לנו קשר טוב עם היהודים, עוד לפני קום המדינה", הם אומרים, ומספרים כיצד נחלצו לחלוב את הפרות ביישובים היהודיים בעמק בית שאן במלחמת יום כיפור, "אבל ברמה הלאומית, הישראליות שלנו הורגשה רק בתקופת רבין. רבין אהב אותנו, והערבים יודעים להכיר תודה למי שאוהב אותם - לכן בכו עליו ברחובות כשהוא נרצח".

בדיעבד, תקופת הכהונה של רבין היתה תקופת הזוהר של יחסי יהודים-ערבים בישראל. הסיבה לכך, פרט לתקווה לשלום עם הפלסטינים (תהליך אוסלו), נעוצה בשני היבטים שאיפיינו את מדיניותו של רבין כלפי ערביי ישראל: הוא נהג בהם בכבוד, והוא דאג להשקיע בתשתיות האזרחיות (תשתיות, חינוך, בריאות, תעסוקה) של הכפרים הערביים. העובדה שעם הירצחו ממשלות ישראל לא המשיכו באותה דרך - גרמה לשבר חמור ביחסם של ערביי ישראל למדינתם, ולתסכול שהתפרץ במהומות אוקטובר 2000.

הכפר טייבה מתבלט בכך שהתסכול הזה כלל אינו קיים בו. "מגילת העצמאות צריכה לקבל גושפנקא חוקית", מבטאים מנהיגי הכפר עמדות יוניות להפליא, "כדי לשמור את הזכויות שלי כאזרח, ושלא יגידו כל בוקר שאפשר לעשות לי טרנספר. צריך להיות חוק יסוד כדי לעגן את הזכויות האזרחיות והפוליטיות של ערביי ישראל - שהם חלק בלתי נפרד מישראל".

ומה דעתכם על הצהרת הנאמנות למדינה היהודית, כפי שדורש השר ליברמן?

"אין לנו שום בעיה עם הצהרה כזו - תמיד היתה פה מדינה יהודית, אז מה חדש בזה? השאיפה שלנו היא שהילדים שלנו יזכו לעבוד בהיי-טק, כמו הילדים היהודים. זה הכל".

את היוניות הזו צריך, כנראה, לייחס למצבו המשופר של הכפר, ולכך שהכפר הוא חלק מהמועצה האזורית השוויונית ביותר בישראל - המועצה האזורית גלבוע.

הרשמה לניוזלטר

הירשמו עכשיו: עדכונים שוטפים משוק ההון בישראל ישירות למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#