לחברות של משחק אחד 
יש תוחלת חיים גבולית - שוק ההון - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

לחברות של משחק אחד 
יש תוחלת חיים גבולית

השבוע הכריזה יצרנית המשחקים אקטיוויז'ן־בליזארד על רכישת קינג דיגיטל אנטרטיינטמנט, האחראית למשחק "קנדי קראש" - תמורת 5.9 מיליארד דולר ■ המחיר משקף פרמיה של 16% על מחיר מניית קינג בעת נעילת המסחר ביום שני

השבוע הכריזה יצרנית המשחקים אקטיוויז'ן־בליזארד על רכישת קינג דיגיטל אנטרטיינטמנט, החברה האחראית לסדרת משחקי המובייל הפופולרית "קנדי קראש" — תמורת 5.9 מיליארד דולר. המחיר משקף פרמיה של 16% על מחיר מניית קינג בעת נעילת המסחר ביום שני. בהתאם, מניית קינג זינקה ב–15% במסחר שלפני הפתיחה אתמול בוול סטריט.

קינג שייכת לדור יצרניות המשחקים שכיכבו בתחילת עידן הסמארטפונים והרשתות החברתיות, דור שאליו משתייכות גם רוביו וזינגה. לכל השלוש יש מאפיין משותף נוסף: הן מתבססות על משחק אחד, פופולרי מאוד, שהן ממחזרות באופנים שונים. גם המודל שלהן דומה: כל המשחקים ניתנים בחינם, כשהכנסות החברות מגיעות מרכישות בתוך המשחקים – של רמות נוספות או של עזרים בתוך המשחקים. אלא שהחברות האלה לא מצליחות לשחזר את הצלחת המשחקים הראשונים שפיתחו, ולכן התלות שלהן במשחקים אלה גדולה מאוד. קנדי קראש, למשל, אחראי לכשליש מהנכסותיה של קינג.

בובה של קנדי קראש בוול סטריט
רויטרס

עד מתי ימשיכו אנשים לשחק במשחקים האלה? במקרה של זינגה, הפופולריות של פארמוויל, פארמוויל 2 ושלל המשחקים האחרים שהיו מבוססים על מנגנון דומה ירדה מאוד מאז ימי השיא, שבהם פארמוויל היתה המשחק הפופולרי ביותר בפייסבוק. מניית זינגה צנחה ב–74% מאז הנפקתה ב–2011, ושווי השוק שלה ירד ל–2.2 מיליארד דולר. משקיעים תבעו את החברה בטענה שהיא הציגה מצג שווא של מצבה בעת הנפקתה, וזינגה שילמה 23 מיליון דולר להסדרת התביעה.

אחת הבעיות העיקריות של זינגה היתה שהיא נולדה עוד בעידן הטרום־מובייל, והתקשתה לבצע את המעבר לסמארטפונים. רוביו, יצרנית אנגרי בירדס, כבר נולדה אל תוך עולם הסמארטפונים — וכך גם קינג. רוביו ממשיכה להניב הכנסות ממותג אנגרי בירדס, ומקווה כי סרט המבוסס על המשחק, שאמור לצאת לאקרנים בשנה הבאה, ישיב את העניין למותג ויזניק מחדש את מכירותיה. בינתיים היא מפטרת עובדים ומנסה לתכנן מחדש את המודל העסקי שלה.

מבין השלוש, מצבה של קינג הוא הטוב ביותר. מנייתה אמנם נחלשה מאז הנפקתה ב–2014 — אך רק ב–14%. שווי השוק שלה כיום הוא 4.7 מיליארד דולר. בדירוג שפירסמה חברת מחקר המשחקים NewZoo ביום שני לחברות המשחקים המכניסות ביותר, קינג היא היחידה מבין חברות משחקי המובייל שהתברגו בעשירייה הראשונה – במקום העשירי. לקינג היו בספטמבר שני משחקים בעשירייה הראשונה של המשחקים המכניסים ביותר במכשירי אפל ואנדרואיד, אך גם היא סובלת מהאטה בצמיחה. במחצית הראשונה היא נהנתה מהכנסות בסך 1.06 מיליארד דולר, ירידה של 12% לעומת התקופה המקבילה ב–2014.

מבין שתי השחקניות המובילות בשוק משחקי הווידאו הגדולים, אלקטרוניק ארטס (EA) מובילה על אקטיביז'ן במונחי הכנסות, אך שתי החברות עוד נשענות במידה רבה על משחקים מסורתיים למחשב או לקונסולות. שתיהן הביעו עניין בשנים האחרונות בחיזוק נוכחותן בתחום המובייל, בתקופה שבה הצמיחה בתחום גדולה מזו של תחום משחקי המחשב. בינתיים, אף אחת מהשתיים לא התברגה לעשירייה הראשונה של המשחקים המכניסים ביותר באנדרואיד או ב–iOS למשל, בשל המודל שלהן, המבוסס יותר על משחקים בתשלום — ולא על משחקים חינמיים שבהם אפשר לבצע קניות בתוך המשחק.

בהתחשב בקשיים של שחקניות המובייל הקטנות ובצורך של החברות הגדולות להתרחב לשוק המובייל, ייתכן כי עסקה זו תהיה רק הראשונה ברצף מיזוגים ורכישות — כפי שרואים באחרונה גם במגזרים אחרים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#